Zwolle International "buitengesloten" door de IJsselhallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zwolle International "buitengesloten" door de IJsselhallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 18:30

www.anp.nl

Het voortbestaan van Zwolle International, het jaarlijkse paardensportfestijn in de eerste weken van het nieuwe jaar, is na bijna twintig jaar twijfelachtig geworden. De organisatie is 'buitengesloten' door de IJsselhallen. De exploitant heeft de accommodatie begin volgend jaar verhuurd aan Holiday on Ice.

,,Het is onbegrijpelijk dat dit uitgerekend in sportstad Zwolle kan gebeuren'', reageerde woordvoerder Chris van Dam op het slechte nieuws. Over de toekomst van het concours, dat al achttien keer in de IJsselhallen werd gehouden, kon hij nog weinig zeggen. Een mogelijkheid is 2012 over te slaan en in 2013 terug te keren op de agenda. ,,Wat we zeker niet meer doen is een eenjarige overeenkomst aangaan. Continuïteit is essentieel.''

celano

Re: Zwolle International "buitengesloten" door de IJsselhallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:33

Dit lijkt me een typisch geval van '1 kant van het verhaal'.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:34

celano schreef:
Dit lijkt me een typisch geval van '1 kant van het verhaal'.

Laten we het hopen...

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:28

dit is het volledige bericht, verzonden door de organisatie. Daar reageerde ik eigenlijk op:

Concours Hippique Zwolle International door IJsselhallen buiten gezet

IJsselhallen Zwolle heeft voorlopig een einde gemaakt aan het voortbestaan van Zwolle International, het hippische topsportevenement dat al bijna 20 jaar in Zwolle plaatsvindt. De vaste datum waarop het concours hippique de laatste jaren plaatsvond, de eerste twee weken van het jaar, is door de IJsselhallen vergeven aan een andere organisator.

‘Het is onbegrijpelijk dat dit uitgerekend in sportstad Zwolle kan gebeuren’, meent woordvoerder Chris van Dam van de organiserende Stichting. ‘Sinds 1994 vindt Zwolle International al plaats in de IJsselhallen. Ieder jaar komen de beste ruiters en paarden van de wereld naar Zwolle, waaronder Olympische medaillewinnaars als Anky van Grunsven, Edward Gal, Jeroen Dubbeldam en anderen.’

IJsselhallen Zwolle was de afgelopen jaren niet bereid voor de langere termijn een afspraak te maken met Zwolle International. Dit ondanks herhaald verzoek van de organisatoren. ‘Sinds drie jaar zat het evenement, dwars tegen het sentiment tijdens de crisis in, weer enorm in de lift. Vanaf het moment dat het hengstenconcours werd getransformeerd tot een regulier topsportevenement waren deelnemers, bezoekers en sponsors in toenemende mate bereid het concours hippique in Zwolle te bezoeken’, aldus de organisatoren.
De huurprijs die IJsselhallen de afgelopen jaren in rekening bracht nam bovendien gestaag toe en ook voor de komende jaren was een fikse huurstijging door de organisatoren begroot.
‘Maar kennelijk is het korte termijn belang bij Libéma, exploitant van de IJsselhallen, het enige wat telt. Een eenmalige komst van Holiday on Ice brengt klaarblijkelijk zoveel op dat je als IJsselhallen een 18-jarige relatie buiten zet.’

Over de toekomst van het evenement valt op dit moment weinig te zeggen. De organisatie wil onderzoeken of de bereidheid bestaat om met ingang van 2012 voor een periode van minimaal drie jaar tot overeenstemming te komen over een datum eind november of begin december. Een andere mogelijkheid is om het evenement in 2012 over te slaan en met ingang van 2013 terug te laten keren op de oude datum, de eerste twee weken van het jaar. ‘Wat we zeker niet meer doen is een eenjarige overeenkomst aangaan met IJsselhallen. Op deze manier is het onmogelijk om een topsportevenement in Zwolle te organiseren. Continuïteit is essentieel en alleen als daarover zekerheid bestaat gaan we in de toekomst verder’, aldus de woordvoerder van Stichting Zwolle International.

meertje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:53

als het niet doorgaat zou dat echt heel jammer zijn... vraag ik mij af of je dan het evenement niet 3 dagen later kan laten beginnen?

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:26

Dan komt het geloof ik redelijk in de knoop met andere belangrijke wedstrijden in januari..
Zal het erg jammer vinden, Zwolle is een mooi en gezellig concours!

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:57

Weer een evenement in de problemen, erg jammer... ik hoop dat het lukt om het alsnog door te zetten dan wel in een andere week...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:02

ow wat jammer zeg als het daadwerkelijk gebeurt!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:06

Hoezo problemen, Hardenberg zou een prima uitwijkmogelijkheid zijn, ben daar een keer geweest bij springwedstrijden en daar was het prima voor elkaar. Word het gewoon Hardenberg Internationaal, klinkt ook goed, vind het schandalig dat een evenementenhal geen rekening houd met een organisatie die daar al 18 jaar een topevenement organiseert.

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:56

Dit is wel erg jammer, het is altijd een heel mooi concour!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 06:19

Cayenne schreef:
,,Het is onbegrijpelijk dat dit uitgerekend in sportstad Zwolle kan gebeuren'',

Tsja mijnheer van Dam, schaatsen is ook sport _O-
Gut dan schuif je dat concours toch paar weekjes op naar een datum die wel vrij is, wat een ramp zeg.

Wellicht is het ook van belang te weten dat de IJsselhallen gaan verdwijnen dus dat daarom geen lange termijnafspraken gemaakt konden worden. Wordt allemaal wel beetje eenzijdig belicht vind ik vanuit de organisatie gezien, ze hadden zelf ook verder kunnen denken en maatregelen kunnen nemen.
Laatst bijgewerkt door Vippie op 01-06-11 06:24, in het totaal 1 keer bewerkt

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 07:18

Vippie schreef:
mijnheer van Dam, schaatsen is ook sport _O-
Gut dan schuif je dat concours toch paar weekjes op naar een datum die wel vrij is, wat een ramp zeg.

Wellicht is het ook van belang te weten dat de IJsselhallen gaan verdwijnen dus dat daarom geen lange termijnafspraken gemaakt konden worden. Wordt allemaal wel beetje eenzijdig belicht vind ik vanuit de organisatie gezien, ze hadden zelf ook verder kunnen denken en maatregelen kunnen nemen.

Je kunt niet zo maar een internationaal concours verzetten omdat de data al lang vast staan. Even een andere datum prikken kan/mag van het FEI niet.
Hardenberg wordt georganiseerd door een heel andere stichting of organisatie, ze zijn dus concurrent van elkaar.
Schaatsen is inderdaad een sport maar Holiday on ice is echter geen sport maar gewoon een show.

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:33

zelfde reden waarom indoor friesland tien werd stopgezet!

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:02

Verhuizen richting Evenementenhal Hardenberg? Ook redelijk in de buurt en ook groooooot

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:06

Zilvermoon schreef:
Verhuizen richting Evenementenhal Hardenberg? Ook redelijk in de buurt en ook groooooot

Maar wel een concurrent!

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:55

Klopt, hardenberg wordt weer door een andere organisatie geregeld, de concurent. Verder heb je in januari ook nog jumping amsterdam en ook nog andere belangrijke concoursen. Verplaatsen naar een andere datum is dus lastig.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:07

Als de datum al heel lang vast staat had de organisatie die toch ook al veel langer van te voren vast kunnen leggen bij de Ijsselhallen?

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:09

weet niet of het al langer vaststaat... je zit ook met al die internationale spring en dressuurruiters en de overige wedstrijdschema's waar vaak nog niets van bekend is. Hierdoor kun je nog vaak niets vastleggen

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:12

Je kan toch niet verwachten dat zo een evenementenhal rekening gaat houden met alle mogelijke data die eventueel voor het concours in aanmerking komen... Zoals ik het lees was de andere partij gewoon eerder met de data vastleggen...

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:20

nee dat zeg ik ook niet.. ik bedoel de organisatie van het evenement die kan niet altijd gelijk een datum prikken en dus de hal vastleggen. En juist zoals je net zegt... dan kan een ander eerder zijn!

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:35

Er is toch al jaren spraak van het afbreken van de hallen. Dit speelt mee voor alle shows die daar gehouden worden - en dus is het vast leggen van lange termijn plannen lastig voor iedereen. Het kan niet dat er een contract doorloopt terwijl de locatie mischien dicht moet.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:46

Ik vind het echt heel erg jammer! Hopelijk vinden ze een nieuwe bestemming!:-D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:36

Oslo_girl schreef:
Er is toch al jaren spraak van het afbreken van de hallen. Dit speelt mee voor alle shows die daar gehouden worden - en dus is het vast leggen van lange termijn plannen lastig voor iedereen. Het kan niet dat er een contract doorloopt terwijl de locatie mischien dicht moet.

Er is niet alleen sprake van afbraak, maar ook van verplaatsing van de hallen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:48

Behoorlijk balen zal dit wel zijn voor AOC de Groene Welle in Zwolle. Deze leverde altijd de vrijwilligers (lees, als je niet mee deed, dan haalde dat schooljaar niet ~~}> )

Deze school (mijn oude school) zat aan de andere kant van het station, op nog geen 15 minuten van de IJsselhallen. Het was als evenement nodig voor het vak concoursen organiseren (heet tegenwoordig anders) Had je niet mee geholpen, haalde je het vak niet en daardoor ook het schooljaar niet. Want het vak eindigend in het schoolconcours wat dus door de leerlingen wordt gedaan. Als ze nu een andere plek moeten hebben of een jaar overslaan zullen ze er niet blij mee wezen...

Het raakt dus niet alleen de ruiters enz. maar ook een hele schooljaar/groep/lichting.
Ben benieuwd wat ze dan gaan doen... Nouja dat hoor ik wel van mijn vriendin.