'Sperma springhengst Mylord Carthago niet naar buitenland'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Sperma springhengst Mylord Carthago niet naar buitenland'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 10:53

http://www.horsetelex.nl

In een communiqué reageren de Franse fokkers van de ASNSF (Association Nationale du Selle Français) afwijzend op de bereidheid van de staatsstoeterijen om het sperma van staatshengst Mylord Carthago (Carthago x Jalisco B) aan te bieden voor export.

Mylord Carthago, in bezit van de Franse staat, presteert internationaal zeer sterk onder het zadel van Penelope Leprevost.

Sommige fokkers, onder wie enkele zeer gerenommeerde stoeterijen uit Normandië, zijn categorisch tegen het voornemen om het genetisch materiaal van de succeshengst ter beschikking te stellen van buitenlanders. Ze beweren niet tegen het principe van het exporteren van sperma te zijn, maar vinden het, in het licht van de huidige crisis, niet opportuun in te spelen op de buitenlandse vraag naar Mylord Carthago. In een verzoek aan hun stamboek zeggen ze dat het voor de Franse fokkers interessanter zou zijn als buitenlanders in Frankrijk afstammelingen komen kopen van de fameuze Mylord Carthago.

De ANSF heeft toegezegd hun wens over te brengen op de directie van de Franse staatsstoeterijen (Haras Nationaux). De Fransen als tegenstander van de vrije markt. Wat zou Europa daar van denken?

eilander

Re: 'Sperma springhengst Mylord Carthago niet naar buitenland'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:59

Das balen!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:06

niks balen ..
fokkers noch stamboek ..kunnen de franse staat verbieden sperma te exporteren ...dat ze het niet tof vinden is een andere zaak

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:08

Ze kunnen het niet verbieden, maar de staat kan wel toegeven aan de vraag van de fokkers en stamboeken en dus niet exporteren.

De kans lijkt me klein. Maar wel aanwezig. :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:21

:') Ik vind em wel goed gevonden van die fokkers :') De stoeterij mag geen sperma versturen, je moet maar bij de fokkers een veulen kopen. Zij geld in het laatje ipv de stoeterij. Geloof een hoop, maar niet dat de staat zich op die manier geld door de neus laten boren :+

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:31

Volgens mij zou het niet eens mogen gezien de EU wetgeving...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:33

_lautje_ schreef:
Volgens mij zou het niet eens mogen gezien de EU wetgeving...

Klopt. Je moet als EU-lidstaat inwoner gewoon kunnen kopen wat aangeboden wordt. :)

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:21

Ze kunnen toch voorwaarden er aan verbinden. Net als bij Cassini I.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:35

nee hoor , zo zijn de fransen niet ..gewoon duurder maken voor buitenlanders ..zoals ze nu aan het doen zijn ..spekt de kas ..ze hebben zowieso al een grote terugval in dekkingen bij de Haras nationaux dus no way dat ze niet gaan exporteren ..
*de franse fokker betaald voor MC rietjes 300 + 1300 E met levend veulen garantie ..
*voor export was het 2000€ voor acht rietjes met één dekkaart en per bijkomende dosis 1800€
door de grote stormloop was het 3 weken later ineens :')
* 3000 € voor 8 rietjes en 2500 € per bijkomende dosis

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:22

bij ons op stal wordt er volgend jaar een geboren !

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:32

Volgens mij willen de fokkers ook veel geld verdienen aan hun veulens. Als het dekgeld al zo hoog is zal de prijs van hun veulens ook hoog zijn. Me dunkt dat het sperma aankopen toch nog goedkoper is dan een veulen kopen + transport en invoerkosten er nog eens bovenop de aankoopprijs van het veulen.

Stoeterij heeft volgens mij veel baat bij als ze wel exporteren. de personeelskosten, onderhoud van de gebouwen en van de hengsten moeten ook betaald worden. Denk niet dat de fransen blij zouden zijn met een verhoging van hun belastingen voor het te kunnen bekostigen van de staatsstoeterijen.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:08

Volgens mij is dit oud nieuws namelijk al in April bekend.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:17

petraaken schreef:
Me dunkt dat het sperma aankopen toch nog goedkoper is dan een veulen kopen + transport en invoerkosten

Invoerkosten???? vanuit Frankrijk???? Geloof toch dat dat ook gewoon bij de EU hoort ;) Invoerkosten heb je alleen maar van buiten de EU.

@Besita :') Ze zijn slim die Fransen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:36

Erg chauvenistisch maar erg begrijpelijk! Waarom de 'gans met de gouden eieren' ook laten leggen voor een buitenlander?! :D

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:22

Door dit soort bescherming hebben de Franse fokkers jaren achter gelopen en nu maken ze weer precies dezelfde fout. Typisch

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:33

Ik snap dit bericht eigenlijk niet. Er wordt genoeg geëxporteerd. Ken alweer zat merries die dragend zijn van deze hengst.

In maart heb ik deze knappert op de foto mogen zetten.
MLC x Heartbreaker :9
Afbeelding

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:16

Ik denk dat veel mensen niet goed lezen en niet goed weten hoe Frankrijk qua fokkerij in elkaar steekt
Mylord is een staatshengst!!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:17

besita schreef:
Ik denk dat veel mensen niet goed lezen en niet goed weten hoe Frankrijk qua fokkerij in elkaar steekt

Damn, je hebt gelijk! Ik heb het verkeerd gelezen.

Akkoord. Ageren tegen het verzenden is hun volste recht.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:33

besita schreef:

Wat heb ik dan niet goed gelezen?? Dat Milord staatsbezit was was duidelijk, maar niet alle fokkers en fokkerijen daar zijn staatsbezit. Er zijn ook echt wel particuliere bedrijven daar die fokken. En dat die liever hun eigen fokproduct willen verkopen ipv dat de staat het geld van de dekking krijgt is toch gewoon in hun eigen belang? Als de staat geen sperma meer zou versturen naar het buitenland hebben de fokkers daar een monopoly, kunnen dus vragen wat ze willen voor die veulen, en het geld daarvan krijgen ze ook nog eens zelf. Vadertje staat blijft daarmee met lege handen achter, aangezien volgens Besita de fokkers daar veel minder dekgeld betalen. Dat ze dus liever zelf hun gefokte producten willen verkopen, en dus graag zouden willen dat de staat geen sperma meer verstuurt is een leuke poging imo, maar of die reeel is....???

Overigens het stukje tekst van de OP is veranderd ten opzichte van vanmiddag half 1 ;)
Laatst bijgewerkt door rina op 31-05-11 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:34

Rina, als ik je berichten zo lees hier.. had je het gewoon goed. Besita had het oa tegen mij :))

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:35

Aha ok, dacht al wat mis ik nou :D

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:35

de fokkers zouden het graag hebben dat er niet meer verzonden zou worden zodat buitenlanders " uit noodzaak " naar Frankrijk moeten afreizen om nakomelingen te kopen ( zo ook in holstein met Cassini en contender bvb ..vermits het zo moeilijk is om aan sperma te komen gaan kopers makkelijker ginder shoppen ..)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:40

juliomariner schreef:
Door dit soort bescherming hebben de Franse fokkers jaren achter gelopen en nu maken ze weer precies dezelfde fout. Typisch

dat was dan wel in omgekeerde richting ;)
veulens van buitenlandse hengsten kregen konden alleen in een b register, sportpaarden van niet franse hengsten kregen geen prijzengeld , geen subsidies voor fokkers die geen eigen hengsten gebruikten etc

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:20

Ik denk dat Mylord nu de Franse Staatsstoeterijen in zijn eentje finamciert, zoals Ramiro destijds het Proefbedrijf financierde voor de Nederlandse staat.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 07:08

Klopt Besita wel in omgekeerde richting maar een bescherming van de markt (dus geen buitenlandse hengsten) heeft heel erg slecht uitgepakt voor de Franse fokkerij. De meeste tophengsten van de Selle Francais stammen af van buitenlandse hengsten of zijn buitenlandse hengsten. Denk aan Mylord Carthago, Jumpy des Fontaines, Kannan, Mr Blue, Luccianno, Ogano Sitte, Oncle Pol, Padock du Plessis, Ready Boy des Forest etc.