Een geboorte in een gevangenis is niet alledaags. Die van een pony nog minder. De geboorte van de shetlander Esmeralda mag u dus gerust een unicum noemen. Het effect van veulen en moeder op de geïnterneerden blijkt positief te zijn.
'We stelden ons eerst niet meteen vragen bij de dikke buik van Tara', zegt de directeur van de Leuvense hulpgevangenis Paul Dauwe. De shetlandpony werd in de kinderboerderij van de psychiatrische afdeling van Leuven Hulp bijgezet. Er zijn al jaren kippen, geiten en een moestuin waar de geïnterneerden zich bij wijze van therapie over ontfermen.
'Niet iedereen liep warm voor het idee om er een pony bij te halen, maar het duurde niet lang voor de merrie alle harten van het personeel en de geïnterneerden won. Als dan bleek dat Tara ook nog eens drachtig was, was het hek van de dam', zegt Dauwe.
Tara beviel van het veulen Esmeralda. 'We hebben haar tijdig naar de veearts gebracht. Vanaf dan was het spannend afwachten. Bij thuiskomst van de merrie en het veulen was er samen met het personeel en de geïnterneerden een babyborrel. Dan vergeet je even dat je achter tralies en versterkte muren zit', zegt Dauwe.
Er zitten 45 geïnterneerden in de hulpgevangenis. Het gaat hierbij om ontoerekeningsvatbare daders. Hun ziektebeeld is zo vergevorderd dat ze niet in een psychiatrische instelling maar in de gevangenis terechtkomen. 'Eigenlijk is dumpen hier het juiste woord. De psychiatrische instellingen valt hier niets te verwijten. Het is op nationaal vlak een structureel probleem. Geïnterneerden riskeren lang vast te zitten omdat hun toestand zelden verbetert en ze nergens anders een behandeling krijgen die hen zou kunnen genezen. Zo zitten sommige geïnterneerden zelfs voor lichte feiten jarenlang vast en is hun situatie uitzichtloos', zegt Dauwe.
In het geval van de geïnterneerde Benno is dit pijnlijke realiteit. Hij is achteraan de dertig en zit al twaalf jaar achter tralies wegens het toedienen van slagen en verwondingen aan een arts. 'Hij was bijzonder agressief en kwam nauwelijks buiten. Zijn cel betreden deden we met minstens vijf cipiers en verplegers. We zouden hem bijvoorbeeld nooit alleen in onze kinderboerderij durven achterlaten. De kippen en geiten verzorgen was de eerste voorzichtige stap. Nu is hij zowat de hoofdverzorger van de pony's en bloeit hij helemaal open. Hij neemt nu deel aan groepsactiviteiten', zegt Dauwe.
'Het klikt wel tussen mij en Tara', zegt Benno. 'Als we wandelen, zing ik voor haar. Pas op, soms heeft Tara er geen zin in en dan moet ik iets anders proberen. Haar vacht borstelen of haar hoeven kuisen', zegt hij.
inderdaad ik zie dat resultaat heel vaak en vind dit dan ook echt leuk om te lezen. hebben de gedetineerden toch nog afleiding tijdens hun uit te zitten straf.