Overheid zet in op ontwikkeling Afrikaanse Paardenpestvaccin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Overheid zet in op ontwikkeling Afrikaanse Paardenpestvaccin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 13:47

www.horses.nl

Uit een verkennend onderzoek van de Animal Science Group van Universiteit Wageningen naar de beheersing en bestrijding van Afrikaanse Paardenpest, blijkt dat er mogelijkheden zijn voor het ontwikkelen van een vaccin tegen Afrikaanse Paardenpest op basis van genetische modificatie. Deze week verscheen de voortgangsrapportage Nota Dierenwelzijn van het ministerie van EL&I. Hierin staat dat in de periode van 2011- 2014 wordt ingezet op de ontwikkeling van een genetisch modificatiesysteem voor het Afrikaanse Paardenpest virus en het ontwikkelen van een vaccin.

Het onderzoek van de WUR leverde inzicht op in, onder meer, de te verwachten kosten bij een uitbraak van Afrikaanse Paardenpest en de mogelijke insleeproutes voor introductie van Afrikaanse Paardenpest naar Nederland. De laatste resultaten worden dit jaar verwacht en worden meegenomen in de afronding van het nieuwe draaiboek voor de bestrijding van Afrikaanse Paardenpest.

Lees hier meer.

Miepie77

Re: Overheid zet in op ontwikkeling Afrikaanse Paardenpestvaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:16

zijn ze wel laat mee, waarschijnlijk is het inmiddels al in Europa

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:19

Miepie77 schreef:
zijn ze wel laat mee, waarschijnlijk is het inmiddels al in Europa

Het is al veel vaker in Europa geweest, dus dat verandert niet zo veel.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:21

op basis van genetische modificatie? kan iemand daar meer over vertellen?

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:43

wordt ook een keer tijd

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 08:44

Als ze hier nou ff ook het geld aan besteden dat ze nu willen verkwisten aan een volstrekt nutteloze en bij voorbaat tot mislukken gedoemde I&R database voor paarden, kan er misschien wel sneller resultaat geboekt worden dan in 2014.

En als er voor de afrikaanse paardenpest ook een vaccin ontwikkeld is (voor het westnile virus is het er al), dan is die I&R meteen ook nóg weer een stuk nuttelozer geworden, want dan hoeft er niet geruimd te worden bij een uitbraak, als die er dan al nog zou komen. :)*

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:01

groot gelijk eric

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:43

EricPrast schreef:
Als ze hier nou ff ook het geld aan besteden dat ze nu willen verkwisten aan een volstrekt nutteloze en bij voorbaat tot mislukken gedoemde I&R database voor paarden, kan er misschien wel sneller resultaat geboekt worden dan in 2014.

En als er voor de afrikaanse paardenpest ook een vaccin ontwikkeld is (voor het westnile virus is het er al), dan is die I&R meteen ook nóg weer een stuk nuttelozer geworden, want dan hoeft er niet geruimd te worden bij een uitbraak, als die er dan al nog zou komen. :)*

En hoe zie jij dat dan voor je tijdens een uitbraak? Wanneer er geen goed werkend I&R systeem is (met dus eigenaar én houder/standplaats van ieder paard)?

Hoe weten ze dan welke paarden er moeten worden ingeënt? Hoe vaccineren ze de paarden waarvan ze niet eens weten dat ze bestaan en al helemaal niet waar die zich bevinden? En die niet-gevaccineerde paarden die dan door het systeem glippen, die kunnen wel nog steeds andere paarden besmetten.
Leuk hoor, als er een epidemie is en je buurman heeft achter zijn schuurtje nog een shetlander staan waarvoor hij het te duur of te veel moeite vindt om alle entingen en registratiekosten te betalen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:27

oomens schreef:
En hoe zie jij dat dan voor je tijdens een uitbraak? Wanneer er geen goed werkend I&R systeem is (met dus eigenaar én houder/standplaats van ieder paard)?

oomens schreef:
Leuk hoor, als er een epidemie is en je buurman heeft achter zijn schuurtje nog een shetlander staan waarvoor hij het te duur of te veel moeite vindt om alle entingen en registratiekosten te betalen.

Je geeft zelf het antwoord op je vraag al: juist vanwege die buurman met dat shetje achter de schuur, is een I&R systeem bij voorbaat gedoemd te mislukken wegens niet waterdicht te krijgen, tenzij we met z'n allen een soort NSB'ers worden en ieder paard dat we ergens spotten bij de overheid verklikken. Nou, dat ben ik in ieder geval niet van plan, want ik vind dat de overheid zich al veel te veel met het privéleven van de mensen bemoeit. Daarom heb ik dus liever dat er voor de echt enge ziektes entstoffen ontwikkeld worden, dan heb ik tenminste zelf in de hand dat mijn paarden het niet kunnen krijgen.

monikasweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:50

oomens:
Als ik het me nog goed herrinner uit andere topics hierover.
word de Afrikaanse Paardenpest door mugjes en knutten overgebracht.
En is het alleen via een aanraking/steek van dat insect besmettelijk en overdraagbaar.
En niet via paard op paard.

Zo is het wel met meerder ziektes onder het vee.
Dieren worden geruimd terwijl de knut de boosdoener is.
En het niet van paard op paard of koe op koe besmettelijk is.

Maar ik ben zeker blij dat ze er nu eindelijk eens een vaccinatie voor gaan maken.
Het is hier dan nog niet, maar beter voorkomen dan genezen toch ;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:11

monikasweety schreef:
oomens:
Als ik het me nog goed herrinner uit andere topics hierover.
word de Afrikaanse Paardenpest door mugjes en knutten overgebracht.
En is het alleen via een aanraking/steek van dat insect besmettelijk en overdraagbaar.
En niet via paard op paard.

Zo is het wel met meerder ziektes onder het vee.
Dieren worden geruimd terwijl de knut de boosdoener is.
En het niet van paard op paard of koe op koe besmettelijk is.

Maar ik ben zeker blij dat ze er nu eindelijk eens een vaccinatie voor gaan maken.
Het is hier dan nog niet, maar beter voorkomen dan genezen toch ;)

Niet direct van paard op paard nee, maar wel via knutjes. Betekent dus dat het niet per se je buurman hoeft te zijn met die shet, maar dat hij ook best een flink eind verderop kan staan.

Zolang van paarden niet te achterhalen is waar ze zijn geweest is het veel lastiger om zo'n uitbraak tegen te gaan. Helemaal wanneer het om een ziekte gaat met vliegende vectoren die hier in Nederland kunnen overleven, want de risicogebieden rondom een uitbraak zijn alleen daardoor al een stuk groter.