Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
EricPrast schreef:Als ze hier nou ff ook het geld aan besteden dat ze nu willen verkwisten aan een volstrekt nutteloze en bij voorbaat tot mislukken gedoemde I&R database voor paarden, kan er misschien wel sneller resultaat geboekt worden dan in 2014.
En als er voor de afrikaanse paardenpest ook een vaccin ontwikkeld is (voor het westnile virus is het er al), dan is die I&R meteen ook nóg weer een stuk nuttelozer geworden, want dan hoeft er niet geruimd te worden bij een uitbraak, als die er dan al nog zou komen.
oomens schreef:En hoe zie jij dat dan voor je tijdens een uitbraak? Wanneer er geen goed werkend I&R systeem is (met dus eigenaar én houder/standplaats van ieder paard)?
oomens schreef:Leuk hoor, als er een epidemie is en je buurman heeft achter zijn schuurtje nog een shetlander staan waarvoor hij het te duur of te veel moeite vindt om alle entingen en registratiekosten te betalen.
monikasweety schreef:oomens:
Als ik het me nog goed herrinner uit andere topics hierover.
word de Afrikaanse Paardenpest door mugjes en knutten overgebracht.
En is het alleen via een aanraking/steek van dat insect besmettelijk en overdraagbaar.
En niet via paard op paard.
Zo is het wel met meerder ziektes onder het vee.
Dieren worden geruimd terwijl de knut de boosdoener is.
En het niet van paard op paard of koe op koe besmettelijk is.
Maar ik ben zeker blij dat ze er nu eindelijk eens een vaccinatie voor gaan maken.
Het is hier dan nog niet, maar beter voorkomen dan genezen toch