Meer onderzoek naar mogelijk verwaarloosd paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Meer onderzoek naar mogelijk verwaarloosd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 18:53

http://www.steenwijkercourant.nl

Volgens een 32-jarige Steenwijker had hij er alles aan gedaan om de situatie van zijn merrie te verbeteren. Het dier had in april vorig jaar een flinke zwelling aan haar been. Maar een operatie moest worden uitgesteld, omdat ze drachtig was, zo stelde de man donderdag bij de politierechter in Zwolle.
Daar werd hem verweten dat hij het paard de nodige verzorging heeft onthouden. Zelf ontkent hij dit.

De officier van justitie eiste op basis van verschillende adviezen van dierenartsen, dat de Steenwijker werd vrijgesproken. De rechter kwam echter tot een ander besluit. Volgens hem was het van belang om uit te zoeken wat de Steenwijker precies had afgesproken met zijn dierenarts. Als blijkt dat hij de zaken op zijn beloop heeft gelaten, dan heeft dat mogelijk nog strafrechtelijke consequenties voor hem. De rechter hield de zaak aan tot 23 juni.

meertje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:27

Cayenne schreef:
http://www.steenwijkercourant.nl

Volgens een 32-jarige Steenwijker had hij er alles aan gedaan om de situatie van zijn merrie te verbeteren. Het dier had in april vorig jaar een flinke zwelling aan haar been. Maar een operatie moest worden uitgesteld, omdat ze drachtig was, zo stelde de man donderdag bij de politierechter in Zwolle.
Daar werd hem verweten dat hij het paard de nodige verzorging heeft onthouden. Zelf ontkent hij dit.

De officier van justitie eiste op basis van verschillende adviezen van dierenartsen, dat de Steenwijker werd vrijgesproken. De rechter kwam echter tot een ander besluit. Volgens hem was het van belang om uit te zoeken wat de Steenwijker precies had afgesproken met zijn dierenarts. Als blijkt dat hij de zaken op zijn beloop heeft gelaten, dan heeft dat mogelijk nog strafrechtelijke consequenties voor hem. De rechter hield de zaak aan tot 23 juni.

Wanneer komt er nu eens een wetboek voor dierenmishandeling zoals in USA?

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:33

Iemand enig idee om welk paard dit gaat? Heb er niets van meegekregen eigenlijk.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:34

in plaats van meteen zo'n ophef te maken, hadden ze ook eerst na kunnen gaan wat hij met z'n eigen dierenarts heeft afgesproken. of hij uberhoupt wat met z'n eigen dierenarts heeft af gesproken en of hij daadwerkelijk nalatig is.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:40

Overigens is de titel van het artikel: " Meer onderzoek naar mogelijk verwaarlozen paard "
Dat is heel anders dan de hier op Bokt gebruikte titel: " Meer onderzoek naar verwaarloosd paard Steenwijk "

Persoonlijk stoor ik me erg aan de op Bokt gebruikte titel. Het zet onnodig een zeer negatieve toon en zou wat mij betreft onder smaad vallen.
Wellicht handig dit aan te passen.

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:44

Ik ben het eens met jacimatho.
Het is nog niet bewezen dat het paard verwaarloosd is.
Dus ik ben voor dat de titel toch even word aangepast.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 19:44

De titel is aangepast. Bedankt voor de tip :)
De volgende keer is het misschien handiger om dat via pb te doen. Op deze manier zien we het niet zo snel staan :)
Een pb is dan een stuk makkelijker en gaat sneller.

Ziertje_

Re: Meer onderzoek naar mogelijk verwaarloosd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:07

Hmm vaag bericht dit! Je checkt dat toch meteen met de desbetreffende dierenarts? vreemd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 07:12

zeer wazig bericht. Dit is makkelijk na te gaan, en dan nog, een veearts is ook niet heilig.
Ik heb wel eens 2 totaal verschillende adviezen gehad van veeartsen. En maar gekozen voor de voor mij voordeligste op financieel vlak (niets doen). Tot nu toe is dat ook een goede beslissing geweest.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:56

Ergens hoop ik van harte dat deze man vrijuit gaat. Het is volgens mij gewoon pesterij. Ik krijg niet de indruk dat deze man nalatig is geweest.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:23

Is idd makkelijk na te gaan.
Even zijn dierenarts bellen en klaar.
Bovendien kan ik me idd voorstellen dat je je paard niet laat opereren of wat ook als ze drachtig is.
De merrie heeft het zo al wel zwaar genoeg.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:42

Even goed lezen, mensen: de officier eiste vrijspraak!!! Blijkbaar was hij al tot de conclusie gekomen, dat er niets aan de hand was. Waarom hij dan toch nog vervolgd wordt???
En een drachtige merie kan heel best geopereerd worden, alleen moet het dan wel ernstig genoeg zijn, dat je niet kunt wachten tot na het veulen. En dat is waarschijnlijk precies het punt waar het nu om draait.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:12

@ jacimatho ..ik heb echt ook keine anung over wie dat nou weer gaat ...maar dr dierenartsen hier zijn ook niet meer wat het geweest is hoor ...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 07:45

bterlaan schreef:
Even goed lezen, mensen: de officier eiste vrijspraak!!! Blijkbaar was hij al tot de conclusie gekomen, dat er niets aan de hand was. Waarom hij dan toch nog vervolgd wordt???
En een drachtige merie kan heel best geopereerd worden, alleen moet het dan wel ernstig genoeg zijn, dat je niet kunt wachten tot na het veulen. En dat is waarschijnlijk precies het punt waar het nu om draait.

Omdat als ze eenmaal begonnen zijn met de procedure, ze het liever ook afgeronden met een uitspraak, dan is er duidelijkheid. Het kan zijn dat de officier er tijdens de zitting achter kwam (door de argumenten van de tegenpartij) dat hij wellicht ongelijk heeft, en daarom de zaak niet op een veroordeling wilde laten aankomen. Ik vind het goed dat de rechter nu de DA in het proces gaat betrekken. Waarschijnlijk was deze nog niet opgeroepen om te getuigen, en gaan ze dat nu wel doen. Zo kan de rechter een beslissing maken op basis van feiten, en niet op aannames (wat nu misschien het geval is)