'Wetenschap weerlegt de bekende methode van Pat Parelli'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Wetenschap weerlegt de bekende methode van Pat Parelli'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 16:24

http://www.horses.nl / BIT

Onlangs spraken Bit-hoofdredacteur Marjan Tulp en gedragsdeskundige dr. Machteld van Dierendonck met Pat Parelli, de grondlegger van de Parelli-methode. Van Dierendonck was niet onverdeeld positief over de kennis van Parelli.

Machteld van Dierendonck: “Iedere methode om paarden te trainen door natuurlijke talenten als Parelli heeft zijn voor- en nadelen. Ik ben onder de indruk van de demonstratie van zijn instructors. Ik heb meer goede dingen gehoord. Wat niet klopt is hoe hij de verhoudingen in de kudde ziet, dat is wetenschappelijk al lang weerlegd. Helaas komen veel van zijn verklaringen en uitleg (bijvoorbeeld over wat er in de kudde gebeurt, zoals dominantie en leiderschap) niet erg overeen met wat we uit veel onderzoek weten.

Klik hier voor het hele artikel.

TurdusMerula

Re: 'Wetenschap weerlegt de bekende methode van Pat Parelli'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:28

Ik lees de Bit maar zeer zelden dus of ik het hele artikel zal lezen durf ik niet te zeggen...

Uit het artikel uit de link haal ik onder andere dit: 'De intentie om iets voor gewone ruiters te betekenen is bemoedigend.'

Ik krijg er een beetje een 'pfffft'-gevoel van... Bemoedigend? Ik denk dat Parelli vreselijk veel goede dingen heeft gedaan en heel wat mensen aan het denken heeft gezet...
De mening van haar daar tegenover is gewoon een beetje... Oninteressant ofzo? :=
Het is gewoon niet echt vergelijk... Maar goed, dit is natuurlijk maar een klein stukje uit het interview, dus ik zal nog even afwachten zeker. :)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:32

Interessant, benieuwt naar het hele artikel. Ik vind van Dierendonck aardig kundig op dit gebied, en ze is (logischerwijs) ook goed wetenschappelijk onderlegd.

En, dat Parelli goede dingen heeft gedaan, ongetwijfeld, maar dat wil niet zeggen dat zijn hele theorie ook daadwerkelijk klopt.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:40

Cayenne schreef:
Wat niet klopt is hoe hij de verhoudingen in de kudde ziet, dat is wetenschappelijk al lang weerlegd. Helaas komen veel van zijn verklaringen en uitleg (bijvoorbeeld over wat er in de kudde gebeurt, zoals dominantie en leiderschap) niet erg overeen met wat we uit veel onderzoek weten.

Ik ben wel benieuwd wat ze hiermee bedoeld. Het staat niet in het artikel. Wel ergens anders?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:46

Airborn schreef:
Interessant, benieuwt naar het hele artikel. Ik vind van Dierendonck aardig kundig op dit gebied, en ze is (logischerwijs) ook goed wetenschappelijk onderlegd.

En, dat Parelli goede dingen heeft gedaan, ongetwijfeld, maar dat wil niet zeggen dat zijn hele theorie ook daadwerkelijk klopt.

Het is paardwaardig en het werkt.
Zij is positief over benadering (werk aan de ruiter/eigenaar) en positief over de trainingsresultaten van de studenten op de demo. Dat zij een andere kijk heeft op de theoretische kant en met Pat niet in discussie kon over die verschillen boeit mij niet zo. Als je die discussie wil voeren kan je beter bij LInda terecht, die heeft de theorie moeten leren en heeft ook veel meer de achtergrond om het over te brengen. Pat is meer instinct/gevoel qua omgang, als je die gaat vragen te analyseren wat hij precies doet kom je inderdaad bij vaagheden uit.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:49

Maar als de theorie niet klopt, zullen dus sommige handelingen niet kloppen het hoe paarden het in de natuur doen. En dan is het misschien wel minder paardvriendelijk of natuurlijk als nu word aangenomen?

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:51

Het gaat er om dat mensen bedenken waar ze mee bezig zijn.
Parelli Voest MOnty Roberts Hemphling Irwin iemand moet dat doen wat hem aanspreekt en waar het paard opreageert.(en dat geldt ook voor een ander topic over Gaus en C Milan)
Je merkt ziet aan de dieren dat het effect heeft en dat mensen daardoor meer nadenken begrip en gevoel in hun handelen met dieren brengen.
Ik zie daar heel veel positieve effecten van.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:01

Als iemand dit artikel iets beter uit kan leggen, zou ik daar heel erg blij mee zijn, want ik snap nou eigenlijk niet wat niet goed of juist wel goed is. Vind het een beetje vaag. Wat klopt er dan niet aan de theorie van Pat?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:04

Wat er nou fout is:

Volgens Parelli is er een vaste hierarchie. Dus op deze manier
1 (leider) : Piet
2: Jan
3: Klaas

Dus Piet staat boven Jan en ook boven Klaas.

Terwijl het wetenschappelijk is aangetoond dat bij paarden de hierarchie hybride is.
Dus het kan zijn dat Jan boven Klaas staat, en onder Piet. Maar dat Klaas weer boven Piet staat.

Als je het nog snapt :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:06

Ik heb het hele artikel gelezen en ik vind dat het nog wel meevalt. Machteld van Dierendonck heb ik een keer geinterviewd en ze heeft zich niet echt bijzonder goed verdiept in NH. Ze klopt zichzelf nogal op de borst dat ze wilde kuddes heeft bestudeerd en is daar ook erg vol van. Lees er is geen speld tussen te krijgen :roll:

De verhoudingen in kuddes wordt zijdelings aangehaald bij NH, maar het gaat om een relatie mens-paard, waarbij de mens vooral meer leert denken als prooidier, zodat je je omgangsmethode daarop aanpast.

nirkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:11

Lol, heb m eigenlijk alleen bij de dog whisperer gezien. :o Eerder nog nooit van gehoord....

Als ik kijk naar hoe de paarden op t land met elkaar mgaan ben ik ook meer overtuigt van een hybride hiërarchie :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:14

Focussed schreef:
Wat er nou fout is:

Volgens Parelli is er een vaste hierarchie. Dus op deze manier
1 (leider) : Piet
2: Jan
3: Klaas

Dus Piet staat boven Jan en ook boven Klaas.

Terwijl het wetenschappelijk is aangetoond dat bij paarden de hierarchie hybride is.
Dus het kan zijn dat Jan boven Klaas staat, en onder Piet. Maar dat Klaas weer boven Piet staat.

Als je het nog snapt :+

Die theorie ken ik ook, maar bij een 1 op 1 situatie als mens + paard is dat niet bepaald relevant. De hierarchie tussen paard en mens is dat wel en voor de veiligheid van beiden is het wel zo fijn/noodzakelijk dat de mens nummer 1 is. Parelli is er vervolgens voor om van die nummer 1 een leider te maken waarbij het paard zich kan ontplooien tot volledig potentieel in een veilige omgeving, met inspraak al blijft de eindbeslissing bij de leider=mens liggen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:19

Dit stond toch al op Bokt? Of heb ik een nieuw artikel in de nieuwe bit nog niet gelezen?

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:19

Puur broodnijd van Machteld. Ze is zelf misschien wat te dominant?
Ze struikelt over sommige theoretische uitspraken van Pat zoals de hierarchie van een paardenkudde maar so what!!
Pat Parelli's werk gaat over hoe paarden functioneren en of wij mensen wat fijner met paarden om zouden kunnen gaan als we wat meer zouden weten over een paard. Hoe leert een paard, hoe werken zijn zintuigen, hoe handhaaft een paard zich in onze wereld terwijl zijn instincten vaak zo onderdrukt of onderkent worden. Als je de cursussen van Pat kent, weet je hoeveel wij als "ervaren" paardenmensen nog kunnen leren over paarden, maar dan ook op een ander vlak dan alleen rijden en hanteren. Je leert veel over de psyche van het paard. Ook leer je om methodes te gebruiken die voor elk paard heel fijn zijn zoals bijvoorbeeld een andere manier van trailerladen. Het paard leert in trailer te WILLEN zijn! Ideaal (en veilig!) voor mensen die veel alleen met het paard op pad moeten. Zo zijn er nog wel een aantal onderwerpen. Ik rijd traditioneel maar gebruik in de dagelijkse omgang en ook in de training toch heel veel dingen die ik van de cursussen van Pat Parelli heb geleerd omdat het paard het zo logisch vind. Ik ben blij dat iemand zijn leven inricht om mensen nog beter paarden leren te begrijpen. En laat dat theoretische getuttel van Machteld dan maar voor wat het is.
Jammer dat BIT haar zoveel ruimte geeft om Parelli af te kraken. De hele benadering van Machteld was erg negatief.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:23

maar, het punt hier is, dat dat wat je leert over de psyche van het paard, dus niet helemaal blijkt te kloppen. Het is juist het feit dat Parelli gebaseerd is op de psyche van het paard wat het zo sterk maakt. Als de theorie over de psyche van het paard dan niet klopt, valt een deel van de kracht van de methode ook weg. Blijkbaar kan het dan dus nóg beter.
Ze zegt volgens mij ook nergens dat het fout is wat hij doet, maar dat de theorie niet helemaal klopt. En dat het dus blijkbaar beter kan.
Dat is toch niet een slecht iets? Dat betekend dat al die mensen die zoveel hebben geleerd van Parelli nu nog meer kunnen leren door de onderzoeken te lezen waarin naar buiten komt hoe het dan blijkbaar wel werkt in de paarden wereld.
Mensen moeten zich niet zo snel aangevallen voelen..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:30

Airborn schreef:
maar, het punt hier is, dat dat wat je leert over de psyche van het paard, dus niet helemaal blijkt te kloppen. Het is juist het feit dat Parelli gebaseerd is op de psyche van het paard wat het zo sterk maakt. Als de theorie over de psyche van het paard dan niet klopt, valt een deel van de kracht van de methode ook weg. Blijkbaar kan het dan dus nóg beter.
Ze zegt volgens mij ook nergens dat het fout is wat hij doet, maar dat de theorie niet helemaal klopt. En dat het dus blijkbaar beter kan.
Dat is toch niet een slecht iets? Dat betekend dat al die mensen die zoveel hebben geleerd van Parelli nu nog meer kunnen leren door de onderzoeken te lezen waarin naar buiten komt hoe het dan blijkbaar wel werkt in de paarden wereld.

Kuddes groter dan 2 dieren zullen inderdaad geen rigide hierarchie kennen. Dat is waar, maar een kudde waar Pat het overheeft in de trainingen is 2 individuen (1x mens + 1x paard) groot. Maakt het verschil in theorie niet relevant.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:37

Van wat ik uit het artikel begreep kloppen er meer dingen niet, naast het hierarchie verhaal. Maargoed, het gaat me niet om wie er gelijk heeft, maar om de felheid van de reactie van mensen.
Parelli is een methode die mensen naar mijn idee gaan doen om beter met hun paard om te gaan. Het lijkt me dat je nieuwe, mogelijk betere, informatie dan juist met 2 handen aangrijpt, ipv boos te worden dat je held? idool? trainer? word aangevallen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:42

Airborn schreef:

En niet zo snel conclusies trekken terwijl ze geen idee hebben. Geldt voor jou en machteld trouwens :+

Een stukje van de theorie komt niet overeen met zoals mevrouw Dierendonck die kent. Zelf heb ik de indruk dat parelli het heeft willen versimpelen, omdat het, zoals anderen ook al aangeven, niet zo relevant is.
Ik zie ook niet in waarom het de methode zou verbeteren als dit stukje theorie zou worden aangevuld (want dat is het in feite).

Beetje vreemd dat het nu pas op de voorpagina staat. Het artikel stond een tijd terug al op het NH stuk van bokt. Dus om het nu na een aantal weken op de voorpagina te plaatsen is toch wel wat mosterd na de maaltijd.

En Bit, tsja, die doen nou eenmaal niet echt gedegen onderzoek voor hun artikelen. Dat bewijzen ze weer eens.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:53

Airborn, met omgang met dieren, mensen, de hele wereld.. kan altijd (!) beter.
Parelli is iemand die dat heeft begrepen en die probeert om mensen te leren paarden een fijner leven te geven. Het gaat er niet om of Parelli beter is dan Machteld of Voest of wie dan ook... er is wel veel broodnijd op dit vlak.. lees jaloezie. Geen paard die daarmee geholpen is.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:03

Ik ken geen van die mensen persoonlijk, en kan dus niet inschatten of er broodnijd is. Discussies tussen "experts" op het gebied van paardengedrag vind ik echter SUPER interessant, of de insteek van de partijen nou positief of negatief is, naar mijn mening komt er bijna altijd wel interessante informatie bij naar voren. Dat erhm, is ook wat ik eerder probeerde te zeggen eigenlijk, ik wil en kan niet oordelen over wie er gelijk heeft, maar vind het gewoon interessant dat blijkbaar mensen het niet met elkaar eens is en/of er nieuwe informatie is. En ik denk dat iedereen daar wat van kan opsteken, ook als dit aanvallend is richting de methode die je volgt.
Erhmz, ik vind het lastig om dit duidelijk neer te zetten blijkbaar...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:16

Je hebt tegen een heilig huisje aangetrapt, Airborn. En dat wordt je duidelijk niet in dank afgenomen......

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:20

Dat is het punt juist, het is geen discussie. Bit heeft een wetenschapper meegenomen naar een parelli demo en korte interviewtijd gehad met de man (en vrouw) zelf. Dat kun je toch nauwelijks een discussie noemen?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:32

Is dat niet afhankelijk van de geintervieuwde Wendy? Als je geintervieuwt word kun je heel goed een discussie aangaan of dingen uitleggen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:45

Of de interviewer...

Ik ben er niet bij geweest :D

Ik vind alleen dat de conclusies die ze trekken in het artikel veel te ver gaan. En niet bepaald wetenschappelijk verantwoord ook nog eens :D

Parelli is zeker niet heilig, maar ik vind dit veel te makkelijk scoren van Bit en Machteld.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:57

Airborn schreef:
Van wat ik uit het artikel begreep kloppen er meer dingen niet, naast het hierarchie verhaal. Maargoed, het gaat me niet om wie er gelijk heeft, maar om de felheid van de reactie van mensen.
Parelli is een methode die mensen naar mijn idee gaan doen om beter met hun paard om te gaan. Het lijkt me dat je nieuwe, mogelijk betere, informatie dan juist met 2 handen aangrijpt, ipv boos te worden dat je held? idool? trainer? word aangevallen.

Airborn, ik ben het helemaal met je eens. Ik vond het een goed artikel. Er werden een aantal kritische punten genoemd, maar ook positieve kanten van de methode werden belicht. Als je zonder een kritische blik een theorie gaat volgen, gaat het bijna op een godsdienst lijken.

Overigens vind ik de titel misleidend. Ik had bij het lezen van het artikel in de Bit niet de indruk dat van Dierendonck er op uit was om de methode te weerleggen.