"Wie zoiets kan doen is gewoon heel erg ziek"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Wie zoiets kan doen is gewoon heel erg ziek"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 09:09

http://www.standaard.be

De paardenbeul van Sint-Truiden sloeg anderhalf jaar geleden al toe. Toen hij gewond raakte, verdween hij van de radar. Nu is hij terug. Of lopen er twee beestenbeulen in Haspengouw rond? ‘We mogen er niet aan denken.'

‘Anaïs, kom!' Wanneer Guido Neven de tweejarige merrie roept, reageert het dier eerst schichtig. Maar na enkele tellen verkent de volboed het haar en de notitieblok van ondergetekende. ‘Ze benadert niet gauw vreemden', zegt Neven. ‘Waarschijnlijk is dat haar redding geweest.'

Merrie Anaïs stond maandag, zoals altijd, met merrie Diamond op een weide in Beurs, een gehucht van Wellen (bij Sint-Truiden) toen de beul van Haspengouw genadeloos toesloeg. Met een kapmes verwondde hij Diamond twee keer aan de linkervoorpoot.

‘Hij heeft zo op haar ingehakt dat haar poot er bijna af was. Ik heb haar 's avonds gevonden toen ik de dieren ging voederen. De dader moet overdag hebben toegeslagen', aldus Neven.

Een veearts moest het dier uit zijn lijden verlossen. De paardenfokker is er het hart van in. ‘Ik heb de voorbije nachten geen oog dicht gedaan. Ik heb acht spring- en renpaarden. Die dieren moeten grazen. Ik kan ze toch niet binnenhouden omdat daarbuiten een gek rondloopt? Wie dit doet, kan niet van dieren of mensen houden. Die is ziek.'

Neven is lang niet het enige slachtoffer. De politie van Borgloon, die het onderzoek leidt, linkt vier feiten aan dezelfde dader. Zo vond paardenfokker Ludo Berden uit Alken zijn veulen vorige vrijdag in een plas bloed, de keel zo goed als overgesneden. Een paard van een fokker uit Ulbeek was verminkt aan de bil. Een vijfde feit is er mogelijk een van vergiftiging. Dat wordt nog onderzocht.

De politie heeft nog geen verdachte, zelfs geen aanwijzingen. Ze hoopt op een tip van een getuige. Een van de denksporen is dat vijanden van de paardenfokkers wraak wilden nemen. Maar dat geloven de fokkers niet. ‘De meesten van ons doen dit als hobby', zegt Neven. ‘Eén keer heb ik een paard voor 15.000 euro kunnen verkopen. Maar wij fokken niet voor het grote geld.'

De politie gaat er nog niet van uit dat er een verband is met een gelijkaardige zaak van paardenfoltering in Sint-Truiden, anderhalf jaar geleden, maar heeft het pv daarover wel opgevraagd.

Eigenares Marie-Louise de Sonnaville en paardenverzorgster Kristien Duchateau zijn ervan overtuigd: ‘De paardenbeul is terug. Het zou toch toeval zijn dat er twee paardenfolteraars in de streek rondlopen? We mogen er niet aan denken.'

De Sonnaville fokt al zes jaar met renpaarden op een weide achter het rustoord 't Meiland. In 2009 werden verschillende merries en veulens in enkele maanden tijd verminkt met diepe sneden in hun buik of oor.

‘Eerst dachten we niet aan kwaad opzet. We vonden het verdacht dat de stallen openstonden toen we 's ochtends gingen kijken. We hebben toen sporen van wit poeder op de box gevonden. Het rook naar kamfer. Waarschijnlijk zijn de paarden gedrogeerd en ook misbruikt.'

De bestialiteiten kenden geen grenzen, zegt Duchateau. In een van de stallen droop het bloed van de muren. Er werd een paal gevonden. Die werd gebruikt voor god weet wat.

‘De laatste keer moet de dader zelf gewond zijn geraakt, want we vonden bloedsporen van de stallen naar het bos, waarlangs hij is ontsnapt.De politie heeft bandensporen gevonden en DNA-stalen genomen. De dader is nooit gevonden. Misschien is hij toen bang geworden, heeft hij zich koest gehouden en slaat hij nu weer toe?'

Al de hele week komt De Sonnaville haar paarden controleren. Ook fokker Ludo Berden is waakzaam. ‘Mijn eerste werk elke morgen is op mijn fiets springen en naar de weiden gaan. Ik heb veertien Brabantse trekpaarden. Zij moeten kunnen grazen en bewegen. Sint-Truiden is een streek van fokkers. We hopen dat de dader snel wordt gevat, want de schrik zit er in.'

Gisteren kreeg ook de politie van Tongeren een melding van paardenmishandeling. Die denkt niet dat er een verband is met Sint-Truiden, maar onderzoekt de zaak.

Klik hier om te reageren.

Verwante artikelen:

[VN] Grote klopjacht op paardenbeul met hakbijl in Vlaanderen
[VN] Twee merries mogelijk mishandeld in weiland bij Tongeren