Twee merries mogelijk mishandeld in weiland bij Tongeren

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Twee merries mogelijk mishandeld in weiland bij Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 08:58

http://www.nieuwsblad.be

Opnieuw lijken in Belgisch Limburg enkele paarden het slachtoffer van mishandeling. Paardenliefhebster Claudine Alberts trof dinsdagavond in Tongeren twee van haar merries met snijwonden aan het rechtervoorbeen aan. ‘Voor mij is duidelijk sprake van kwaad opzet', zegt ze.

Gisteren kon je al lezen over de zware paardenverminking in de Limburgse gemeenten Wellen en Sint-Truiden. Intussen is de politie van het ook al Limburgse Tongeren gisteren een onderzoek gestart naar een mogelijk nieuw geval van paardenmishandeling.

Claudine Alberts uit deelgemeente Riksingen merkte dinsdagavond op dat twee van haar merries, eentje van 18 en eentje van bijna vijf jaar, een wonde aan het rechtervoorbeen hadden opgelopen. ‘Ik haalde er meteen de veearts bij en die bevestigde dat de wonden zijn toegebracht met een scherp voorwerp', vertelt Claudine. ‘Ik zocht de hele weide af maar vond niets dat de wonde zou kunnen verklaren. Het is duidelijk dat hier sprake is van kwaad opzet', zegt ze onthutst. ‘Natuurlijk heb ik nu schrik. Je hoort van die dierenmishandeling in Sint-Truiden en Wellen en dat boezemt me angst in. Dat is niet zo ver van hier.'

Toch wil Claudine niet zeggen dat het om dezelfde daders gaat. ‘Dat weet ik natuurlijk niet. Gelukkig zijn de snijwonden niet zo erg als op die andere plaatsen. Toch gaat het om mishandeling. Wanneer het precies is gebeurd valt moeilijk te zeggen. De veearts stelde vast dat de wondjes al meerdere uren oud waren.'

Dus deed Claudine aangifte bij de politie. ‘Omdat de laatste dagen gelijkwaardige feiten gebeurden, namen we contact op met onze collega's van Borgloon (die de zaak van Wellen onderzoeken) en Sint-Truiden', zegt een woordvoerder van de Tongerse politie. ‘De zaken vertonen gelijkenissen, maar ook verschillen. Zo werden de paarden in Haspengouw veel zwaarder toegetakeld, met een bijl.'

Intussen zijn de collega's van Sint-Truiden en Borgloon extra waakzaam. Ze werken nauw samen. Ook raden ze mensen met kleinvee aan om de nodige voorzorgen te nemen en bij onraad meteen de politie te verwittigen.

In Sint-Truiden kampten ze in 2009 al eerder met paardenmishandeling. Het ging toen om twee gevallen.

Klik hier voor foto's.

Verwant artikel:

[VN] Grote klopjacht op paardenbeul met hakbijl in Vlaanderen

Juangi

Re: Twee merries mogelijk mishandeld in weiland bij Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:59

Pfff, lekker bezig dus... :(:) Hopen dat er niet meer slachtoffers worden gemaakt en dat de dader(s) gepakt kunnen worden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:02

Een copycat...?
Toeval...?
Paarden dragen ijzers, misschien elkaar flinke trap gegeven?
(mijn paard heeft in elk geval wel al zo'n wonde opgelopen door mijn andere paard haar ijzers, 2 paarden is uiteraard wel weer iets meer toeval)

Ik hoop dat we niet nog eens zo'n bericht lezen, het is best wel al genoeg geweest :\

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:10

bah! Nou komt het toch wel heele dichtbij! Je zou bijna denken dat er nog iemand op het idee gebracht is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:18

Jeetje, ik schrik wel steeds van al die nare berichten. Ga binnenkort met mijn paard op vakantie naar België, gelukkig een heel stuk verder weg maar toch :\

Toch heb ik hier een klein beetje mijn twijfels bij. Aan de foto's te zien denk ik niet aan enkele uren, eerder wonden die ze een paar dagen geleden hebben opgelopen en niet goed zijn schoongemaakt. Het is natuurlijk wel apart dat ze allebei op dezelfde plek een wond hebben, maar als ik deze mevrouw was zou ik toch eerst de wei even tot op de millimeter nakijken alvorens ik het op werk van mensenhanden zou gooien :o

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:22

Het komt wel dichtbij voor mij. Ik schrok al dat het in belgie was maar nu zelfs in tongeren al. Ik vraag me af wat deze persoon of personen bezielt om onschuldige dieren zo toe te takelen. Bah walgelijk

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:24

Walgelijk!!!!!!!

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:34

hd het hier net ook juist gelezen man man man ze mogen heb gaan vinden.
ik zou eerlijk gezegd men beestjes niet meer alleen durve laten.
ik zou mijn verstoppe in de wei maar ja makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Sterkte aan alle mense die het slachtoffer zijn van zo een mensen. :(

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:40

heb nog maar net de fotos gezien . het zien er idd oude wonden uit. en eerder schaafwonden van ergens tegen aan te schrapen aangezien de dieren een exceem deken heeft zijn het presies de zelfde korsten en wonden dat mijn paard op rug en staart krijgt als ik haar niet insmeer met exeem product. sorry...

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:43

Ik zou als ik die foto's zie niet meteen denken aan mishandeling eerlijk gezegd.. :o Heb mijn paard ook weleens met ies dergelijks uit de wei gehaald..

xcaroline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:19

Hopelijk worden de daders snel gepakt

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:55

vanitymay schreef:
Ik zou als ik die foto's zie niet meteen denken aan mishandeling eerlijk gezegd.. :o Heb mijn paard ook weleens met ies dergelijks uit de wei gehaald..

Ik dacht precies hetzelfde, dat wat er gisteren bekend is gemaakt vond ik wel een stuk extremer....

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:56

:r

mar050568

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:53

het gebeurd te veel!! :( dierenmishandeling! paarden die in het weiland verminkt worden ;(
ik zou de hele dag posten met een groep mensen,op heterdaad betrappen! }>
je moet tegenwoordig wel eigen rechten spelen...de instanties hebben hier vaak geen tijd voor!
en als ze dan eenmaal voor de rechter staan komen ze er nog af met een sisser...maar jij bent je allerliefste vrienden kwijt door zo'n debiel die rondloopt
te gek voor woorden dit }> }> }> }> }>

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:50

Pff.. echt eng,, het gebeurd, nu zo veel..
Ik moet zeggen dat er bij nu ook aardig de schrik in zit..
Als ik op mijn weitje kom bij me paard,, ben ik blij als ze nog allemaal even netjes erbij staan als ik weg ben gegaan

herbielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:56

Vind het echt te erg voor woorden!! :(
en het gebeurd de laatste tijd idd erg veel..
niet normaal..
sterkte met alle paardeneigenaren die deze toestanden moeten meemaken :(:)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:49

gelukkig ben ik niet de enige die deze foto's niet schrikbarend vind
dit lijken wel wondjes van op het beton liggen of op een harde ondergrond die niet opgemerkt zijn
en niet schoongemaakt en vanzelf weer open zijn gegaan.

Hier staat een ruin die constant van deze wondjes heeft omdat hij dus altijd op het beton gaat liggen met zijn benen als die gaat slapen (dus net altijd dat kleine plekje waar geen stro ligt gaat die liggen)

Komeet_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:59

wat erg!!!!!! hoe harteloos kun je zijn!!!
enne ik heb een vraag zal ik de foto's kijken of zijn ze te heftig...
ik wil het graag snel weten:)

timotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:35

Verschrikkelijk!!!

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:49

pff ben er ecgt niet goed van dat er zo mensen bestaan!!
Ikk ben zelf van sint-truiden en heb geen moment rust als mijn paard overdag op de wei staat,ookal gebeuren deze gruwen snachts. Ben ook altijd blij als ik ze smorgens gezond aantref op stal :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:57

Ik woon in Gellik en ik maak me al zorgen. We hebben een paard al met een enorme snee aangetroffen in begin maart. Ik heb mn moeder gezegd toch de da te bellen en nog eens navraag te doen of het niet mogelijk is dat het door iemand gedaan is, dan moet mn moeder ook aangifte doen :/

karin444

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:34

er zijn al meerdere gevallen nu. ook enkele paarden die dit niet overleefd hebben dus als men nog aan een ongeluk denkt dan weet ik het niet meer hoor.