Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

ElCamino schreef:Ben het deels ermee eens....wanneer een paard met inrijden een onrustige mond heeft of werkt met de tong, puur door het moeten aanleren of wennen en de neusriem zit veel te los dan krijgt het dier te kans om ermee te klooien.
Een neusriem hoort idd vast genoeg te zitten zodat het paard niet de kans krijgt iets te ontwikkelen waar we later problemen mee krijgen .
En tja....alles waar "te" voor staat is niet goed natuurlijk dus te strak is "not done", dat "beter dragen" kaqn ik me ook nog niet in vinden hoor...
2005 schreef:Dus alle westernpaarden zouden heel makkelijk tongproblemen kunnen krijgen.
Paarden met problemen haal ik liever de neusriem af dan dat ik hem strakker doe. De rust moet vanuit je hand komen, niet een strakke neusriem die door middel van de mond dicht snoeren het bit stil moet houden.
En een te losse neusriem mag er niet toe leiden dat de mond opengaat. Dan moet je bij jezelf eens nagaan hoeveel druk je wel niet in de mond geeft.
Waves schreef:Oh, ik zie net dat die dr. Ulf Moller een topdressuur ruiter was. Hedendaagse, moderne dressuur dus. A la Anky.![]()
Dan is deze discussie me de energie niet waard. Ik zie dit soort "dressuur"mensen op geen enkele manier als expert op paardengebied. Ja, expert van hoe je truukjes uitvoert op een manier zoals een jury het wil zien. Daarvoor moet je de neusriem idd misschien aansnoeren.
Waves schreef:Oh, ik zie net dat die dr. Ulf Moller een topdressuur ruiter was. Hedendaagse, moderne dressuur dus. A la Anky.![]()
Dan is deze discussie me de energie niet waard. Ik zie dit soort "dressuur"mensen op geen enkele manier als expert op paardengebied. Ja, expert van hoe je truukjes uitvoert op een manier zoals een jury het wil zien. Daarvoor moet je de neusriem idd misschien aansnoeren.
Arabesk schreef:Was het niet de Anky-aansnoerneusriem? Zo'n ding wat je retestrak kon trekken doordat je de neusriem zowat kon aansingelen?
tja, dan kun je van alles wel een relletje maken.