Ulf Möller niet bang voor kritiek tijdens Horse Seminar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ulf Möller niet bang voor kritiek tijdens Horse Seminar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 06:35

Nieuwsredactie / http://www.horsemagazine.com

"Neusriemen moeten goed strak aangetrokken worden voor een betere verbinding."

Vorig jaar zorgde Dr Ulf Möller al voor opschudding toen hij tijdens het Australische Young Horse Seminar bij de clinic vertelde dat jonge paarden gereden moeten worden met een flink strak aangetrokken neusriem. Deze uitspraak zorgde dan ook voor een verhitte discussie in een aantal paardenbladen.

Möller was dit jaar opnieuw van de praktijk, maar liet zich niet door de voorgaande ophef uit het veld slaan. Het eerste wat hij tijdens de clinic bij het allereerste paard deed, was namelijk controleren of de neusriem wel strak genoeg zat. Er klonk geroezemoes op uit heb publiek, maar Ulf liet zich niet uit het veld slaan: "We moeten er zeker van zijn dat een neusriem niet te los zit. Heel veel mensen denken dat een losse neusriem juist goed en vriendelijk is, en dat een strakke neusriem door het paard als een soort straf wordt gezien. Zo zwart-wit ligt het echter niet. Het is een grijs gebied en de neusriem moet op de goede manier worden aangetrokken."

"Wanneer de neusriem op de goede manier vast zit, dan zal het paard beter tot dragen komen. Wanneer de neusriem te los zit kan een paard juist een tongprobleem ontwikkelen, en dat is erg moeilijk op te lossen."

Het was meteen duidelijk dat Dr Möller niet bang is voor enige kritiek, maar eerst had hij nog wat advies voor de Australische ruiters en amazones: "In de negen jaar dat ik hier kom, zijn de jonge paarden en de ruitersport in z'n algemeen erg vooruit gegaan. Vroeger vroeg men hier aan mij "Wat moeten we doen?" en dan antwoordde ik dat er Australische ruiters naar Europa gestuurd moesten worden. Dat hoeft niet perse naar stallen van bekende ruiters te zijn, maar er zijn ook goede amateurstallen waar men veel kan leren. Op die manier doe je veel ervaring op zonder dat je alleen maar als een muurbloempje langs de kant hoeft te blijven staan."

Paardentango

Re: Ulf Möller niet bang voor kritiek tijdens Horse Seminair

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:17

Nou kan ik redelijk lezen, maar ik heb dit bericht drie keer moeten lezen om te begrijpen wat er staat.
De neusriem die goed vast zit kan tot beter dragen komen... anders kan een paard tongproblemen ontwikkelen.

Juist ja.

Ga nog maar eens lezen, misschien begrijp ik toch niet goed wat er staat.
Doe mij maar het muurbloempje, want ik zou me vast en zeker te veel schamen naar de paarden toe.
Sorry paard.
Het probleem zit in de gedachtengang van mensen, daar kun jij niets aan doen.

ElCamino

Re: Ulf Möller niet bang voor kritiek tijdens Horse Seminair

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:31

Ben het deels ermee eens....wanneer een paard met inrijden een onrustige mond heeft of werkt met de tong, puur door het moeten aanleren of wennen en de neusriem zit veel te los dan krijgt het dier te kans om ermee te klooien.
Een neusriem hoort idd vast genoeg te zitten zodat het paard niet de kans krijgt iets te ontwikkelen waar we later problemen mee krijgen .
En tja....alles waar "te" voor staat is niet goed natuurlijk dus te strak is "not done", dat "beter dragen" kaqn ik me ook nog niet in vinden hoor...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:50

Tussen 'goed aangetrokken' en 'strak' zit nog wel een verschil vind ik. Ik ben het eens met het feit dat een te losse neusriem niet goed is en voor problemen kan zorgen, hoeft niet trouwens. Een te strakke neusriem is niet diervriendelijk en kan juist leiden tot verzet en zich verzetten tegen de aanleuning.

ElCamino

Re: Ulf Möller niet bang voor kritiek tijdens Horse Seminar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:18

klopt, ben ik met je eens... zie vaak te losse neusriemen waardoor mond open gaat, tong erover gaat of eruit.... zie ook te strakke neusriemen, van die samengeknepen neusjes met zo'n ribbel erin....
en natuurlijk ook genoeg keurige ....is ook erg paard afhankelijk, ene paard kan wel tegen een losse neusriem en zal niets ondernemen, de andere probeert meteen iets uit.... de een kan wel tegen een strakke neusriem en de ander zal meteen in protest komen..

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:32

Ik ken deze discussie ook wel. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van zowel te los als te strak, maar ik ken wel een aantal Nederlandse topruiters/stallen die de neusriemen ook zo strak mogelijk aansnoeren.
Ik heb ook een paard voor iemand gereden met een nogal klein en moeilijk mondje. Toen ik ging lessen bij betreffende ruiter werd ook als eerste de neusriem zo strak mogelijk gesnoerd. Bij dat paard had het toen wel een gunstig effect. Ik blijf echter van mening dat een fijne mond vanuit een goede aanleuning komt, die je vanuit je been, van achter naar voor stimuleert. Dat doet imo uiteindelijk meer dan een neusriem..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:48

ElCamino schreef:
Ben het deels ermee eens....wanneer een paard met inrijden een onrustige mond heeft of werkt met de tong, puur door het moeten aanleren of wennen en de neusriem zit veel te los dan krijgt het dier te kans om ermee te klooien.
Een neusriem hoort idd vast genoeg te zitten zodat het paard niet de kans krijgt iets te ontwikkelen waar we later problemen mee krijgen .
En tja....alles waar "te" voor staat is niet goed natuurlijk dus te strak is "not done", dat "beter dragen" kaqn ik me ook nog niet in vinden hoor...

Ja, dat snap ik ook wel, dat je bij het inrijden alles wel netjes op orde moet hebben en teveel spelen met de tong enzo wil voorkomen. :j
En daar heb je mooie africhtingsneusriempjes voor. De mooie lage neusriem... (zie er zelden iemand mee inrijden helaas)

Maar over het algemeen ben ik van mening dat een goede ruiter met een goed ingereden paard geen tong of mondproblemen zou moeten hebben tijdens het rijden. 99% van de tijd zijn dat ruiterfouten. Met een strakke neusriem verberg je dat probleem alleen maar..

Hoe denkt de man over western trouwens? of Spaanse ruiters die alleen me hoge neusriem tijden (die niks doet)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:53

Dus alle westernpaarden zouden heel makkelijk tongproblemen kunnen krijgen.
Paarden met problemen haal ik liever de neusriem af dan dat ik hem strakker doe. De rust moet vanuit je hand komen, niet een strakke neusriem die door middel van de mond dicht snoeren het bit stil moet houden.
En een te losse neusriem mag er niet toe leiden dat de mond opengaat. Dan moet je bij jezelf eens nagaan hoeveel druk je wel niet in de mond geeft.

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:57

Eens met vorige schrijver!.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:03

2005 schreef:
Dus alle westernpaarden zouden heel makkelijk tongproblemen kunnen krijgen.
Paarden met problemen haal ik liever de neusriem af dan dat ik hem strakker doe. De rust moet vanuit je hand komen, niet een strakke neusriem die door middel van de mond dicht snoeren het bit stil moet houden.
En een te losse neusriem mag er niet toe leiden dat de mond opengaat. Dan moet je bij jezelf eens nagaan hoeveel druk je wel niet in de mond geeft.

Hier ben ik het ook wel eens mee. :j

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:04

Oh, ik zie net dat die dr. Ulf Moller een topdressuur ruiter was. Hedendaagse, moderne dressuur dus. A la Anky. :o

Dan is deze discussie me de energie niet waard. Ik zie dit soort "dressuur"mensen op geen enkele manier als expert op paardengebied. Ja, expert van hoe je truukjes uitvoert op een manier zoals een jury het wil zien. Daarvoor moet je de neusriem idd misschien aansnoeren. :=

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:18

Mss allemaal eerst eens de moeite doen om de hele tekst op te zoeken en door te lezen... dit is amper de inleiding tot de hele tekst...

En als er iemand weet hoe jonge dressuurpaarden op een respectvolle manier correct op te leiden is het Ulf Möller wel...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:26

Waves schreef:
Oh, ik zie net dat die dr. Ulf Moller een topdressuur ruiter was. Hedendaagse, moderne dressuur dus. A la Anky. :o

Dan is deze discussie me de energie niet waard. Ik zie dit soort "dressuur"mensen op geen enkele manier als expert op paardengebied. Ja, expert van hoe je truukjes uitvoert op een manier zoals een jury het wil zien. Daarvoor moet je de neusriem idd misschien aansnoeren. :=

Anders doet ie z'n mond open om van de pijn af te komen of probeert z'n tong ergens tussen te schuiven omdat het ergens zeer doet en dat ziet er natuurlijk niet uit. }:0

Er is maar één reden voor een neusriem; voorkomen dat een ander ziet dat je te hard in de mond werkt.

Westernruiters kunnen niet voor niets zonder neusriem, omdat zij niet met aangenomen teugels rijden :)*

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:35

Waves schreef:

De vergelijking met Anky is vrij ver gezocht :+

Zelf ben ik geen voorstander van dit soort fratsen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:36

Was het niet de Anky-aansnoerneusriem? Zo'n ding wat je retestrak kon trekken doordat je de neusriem zowat kon aansingelen?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:38

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:43

Arabesk schreef:
Was het niet de Anky-aansnoerneusriem? Zo'n ding wat je retestrak kon trekken doordat je de neusriem zowat kon aansingelen?

geen idee
ik heb zoown fijne brede gecombineerde aansnoer neusriem. heerlijk aansleuren tot ie goed zit en ik mn vinger met gemak er nog tussen kan krijgen;)
voor de mensen die anders moeilijk gaan reageren mijn neusriem zit precies zo zodat ik mn vinger er dus nog tussen kan krijgen.......

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:47

Arabesk schreef:

Die neusriemen waren er lang voordat Anky in beeld kwam. Alleen begonnen de penny's zich pas voor dressuur te interreseren toen Anky in beeld kwam :+

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:53

Een aansnoerneusriem is toch een Zweedse neusriem in plaats van Anky neusriem? Een gewone hoge neusriem een Engelse en een lage africhtingsneusriem Hannoveraans. En dan heb je ook nog een Mexicaanse.
Is er eigenlijk een geschiedenis per neusriem vanwege de plaats- of landnaam?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:55

2005 schreef:
Een aansnoerneusriem is toch een Zweedse neusriem in plaats van Anky neusriem? Een gewone hoge neusriem een Engelse en een lage africhtingsneusriem Hannoveraans. En dan heb je ook nog een Mexicaanse.
Is er eigenlijk een geschiedenis per neusriem vanwege de plaats- of landnaam?

+:)+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:59

Je hebt selectief lezen en selectief interpreteren.. ik vraag me af wat hier allemaal verloren gegaan is in het overbrengen van de oorspronkelijke boodschap van Ulf Möller..? Ik zie namelijk nergens staan dat Möller zegt dat de neusriem "retestrak" aangesnoerd moet worden, wel dat de neusriem goed passend vastgemaakt moet worden. En daar kan ik me wel wat bij voorstellen want de neusriem heeft invloed op de werking van het bit,- als dat allemaal los door de mond slingert is het ook niet goed.
En dan hebben we het nog niet eens over een hoge of lage neusriem.
Als de controverse die Horsemagazine noemt, ontstaan is door verkeerd begrijpen van zijn uitspraak of, te vergelijken met hier in dit topic gevoerd wordt door de anti-bitters en wellicht niet al te professionele ruiters.. O:) tja, dan kun je van alles wel een relletje maken.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:06

Arabesk schreef:
Westernruiters kunnen niet voor niets zonder neusriem, omdat zij niet met aangenomen teugels rijden :)*

Een jong westernpaard kan ook niet van de eerste dag met een los teugeltje lopen hoor...
Wij gebruiken ook altijd een neusriem tijdens trainingen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:09

Ik lees ook dat de neusriem strak genoeg moet zitten. Niet te los, niet te strak. Dat lijkt me nou niet echt relwaardig. Als ik mijn broekriem te strak of los aantrek zit die toch ook niet goed?

En de "Anky" neusriem was er inderdaad al langer, volgens mij was het Divoza's marketing department die dit in eerste instantie de "Bonfire" neusriem noemde, maar is inderdaad een Zweedse neusriem, ookwel crank noseband genoemd in het engels.

Een Dutch gag is trouwens een pessoa bit... De laatste jaren hier ook wat populairder, maar werd al jaren eerder zo genoemd en toen had ik ze hier nog nooit gezien.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:46

Precies, mijn jonge western paardje rij ik ook mét neusriem hoor! ze kunnen niet spontaan aan een lange losse teugel lopen....
Mijn paard heeft echter wel degelijk wat vervelende evaringen gehad voor ik hem kreeg en zonder neusriem werkt gewoon nu nog niet.
En of het nu western, dressuur of wat dan ook is, indien je mét neusriem rijdt moet hij gewoon netjes zitten. Natuurlijk zijn de meningen verdeeld over wat strak genoeg / los genoeg is en de een doet sneller een gaatje losser/strakker dan de ander...maar écht vastsnoeren zosdanig dat het paard er last van ondervindt is een ander verhaal.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:09

Een westernpaard loopt ook niet in de verbinding die je van een dressuurpaard verwacht. Geen vergelijk.

Ik vind het heel goed dat Ulf Möller zo open is. Kijk hier eens op bokt rond hoeveel hoofdstellen er erbarmelijk slecht worden vastgemaakt. Te lage neusriemen, flapperende uiteinden, passanten niet gebruikt, bit te laag of te hoog, sperriemen waar je doorheen kunt kijken, etc.

Een neusriem hoort hoog genoeg en strak genoeg te zitten. Dat helpt om het bit stiller te laten liggen waardoor je uiteindelijk een betere verbinding krijgt en door die betere verbinding krijg je een paard beter op het achterbeen. Zo moeilijk is dat toch niet om te bedenken?

Net zolang aan een neusriem trekken totdat je echt niet meer strakker kan is natuurlijk niet goed. Maar een slecht gereden paard gaat echt niet beter lopen als de neusriem strakker zit. Voor een paard is het alleen maar fijner als de boel gewoon stil ligt dan dat alles rond zijn hoofd flappert.