In Tessenderlo deed zich een geval van zware dierenverwaarlozing voor. Het Vogel- en zoogdierenopvang- centrum uit Heusden-Zolder moest er donderdag uitgemergelde dieren weghalen uit een wei. In Hechtel maakten buren zich zorgen over vier ezels, maar die dieren blijken gezond.
De politie van Beringen-Ham-Tessenderlo schakelde het Vogel- en zoogdierenopvangcentrum in Tessenderlo in om drie zwaar verwaarloosde ezels te gaan ophalen. De dieren waren er erg aan toe. Ze hadden schurft en kapotte hoeven. Een van de ezels is drachtig en kan bijna niet meer lopen. In de wei stonden ook een uitgemergelde geit, een pony en een paard.
Voor het Vogel- en zoogdierenopvangcentrum in Heusden-Zolder gaat het om het tweede geval van ernstige dierenverwaarlozing in een maand tijd. Eerder hadden de mensen van het opvangcentrum tien dieren gered uit een oude, vervallen voetbalkantine in Leopoldsburg. De dieren waren daar al ruim een jaar opgesloten.
Ook in de Hoogstraat in Hechtel was sprake van een geval van dierenverwaarlozing, maar dat bleek loos alarm. Vier ezels werden ongeveer een half jaar geleden op een wei gezet, maar niemand wist van wie de dieren waren. Buurtbewoners brengen hun restafval en ander eten naar de ezels. 'We kregen de melding dat de eigenaar werd gezocht', legt Dirk Blanchart, voorzitter van de vzw Belgische Landelijke Inspectiedienst Dierenwelzijn (BLID), uit. 'Een van onze medewerkers ging ter plaatse en stelde vast dat de dieren niet verwaarloosd waren. Omdat de eigenaar blijkbaar nog altijd spoorloos was, beslisten we een bericht op onze website te zetten zodat hij of zij zich kon melden. Intussen kregen we te horen dat de eigenaar in Kaulille woont. Ook de politie was blijkbaar naar hem op zoek.'
Eric Cenens van de politie Kempenland bevestigt dit. 'Ons wijkkantoor kreeg een klacht over de ezels. De dieren zouden verwaarloosd zijn, maar dat bleek een voorbarige vaststelling. Een ezel had een probleem met zijn hoeven, maar een veearts heeft dat probleem verholpen en we hebben intussen ook de eigenaar gecontacteerd. Blijkt dat hij dagelijks naar zijn dieren gaat, maar hij doet dat telkens 'savonds laat. Hij drukte ons op het hart dat hij de ezels verzorgt en de dieren mogen dus in de weide blijven.'
Ik snap het nog steeds niet: Wij kiezen voor dieren, dieren niet voor mensen!! Als je dan die zorg niet aan kan regel dan iets anders of verkoop ze of geef ze desnoods weg. Maar laat ze niet aan hun lot over als ze nergens heen kunnen.
tiger27
Geplaatst: 25-05-11 07:31
Zien er toch goed uit
Jolliegirl
Geplaatst: 25-05-11 07:33
Belachelijk natuurlijk dat ze met schurft en kapotte hoefjes lopen.. Maar op de foto zie ik een stel prachtige ezels staan... Die wel even een hoefsmidje kunnen gebruiken...
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 25-05-11 07:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Amalarab
Geplaatst: 25-05-11 07:33
Zo te zien hebben 3 van de 4 te lange hoeven, niet 1 van de 4.
''De dieren zouden verwaarloosd zijn, maar dat bleek een voorbarige vaststelling. ''
Dit hoort vast bij de foto. En er is geen foto van de uigemergelde ezels.
Beetje verwarrend dit stuk tekst...
R0oszs
Geplaatst: 25-05-11 07:38
[edit] Ik snap het al
sevke
Geplaatst: 25-05-11 08:53
Hmm. Die ezels op de foto zien er best goed uit. Ezels zijn dieren die je best op een schrale weide houdt, omdat ze snel dik worden en zeer gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Wij hebben ook een ezeltje, en het is een hele krachttoer om het diertje NIET te dik te laten worden. Ook zijn ezelshoeven niet hetzelfde als paardenhoeven, verkijk je er niet op. Ezels lopen beter op wat langere hoeven, al horen het uiteraard geen schoenen te worden. Ik veronderstel dat de foto slaat op de laatste paragraaf...
Verwarrende titel Zijn ze nu wel of niet weggehaald? Niet uitgemergeld in elk geval.....
TanteSabien
Geplaatst: 25-05-11 09:08
Verwarrend bericht dit
AapjeAstrid
Geplaatst: 25-05-11 09:13
Wat ik uit het bericht op maak is dat er 2 verschillende zaken zijn. Bij de eerste zijn inderdaad uitgemergelde ezels en een geit, pony en paard weggehaald, bij de 2e zaak was het loos alarm. De foto hoort dus bij de 2e zaak.
Waves
Geplaatst: 25-05-11 09:14
Wat is er niet duidelijk dan? Er worden meerdere zaken besproken in het bericht, de foto hoort bij de laatste zaak, het valse alarm.
MACMOON
Geplaatst: 25-05-11 09:17
inderaad verwarrende titel, ze zien er niet echt uitgemergeld uit
helene_daems
Geplaatst: 25-05-11 10:52
volgens mij gaat het om twee gevallen met ezels en hebben ze een foto geplaatst van de ezeld die niet uitgemergeld zijn maar enkel verzorging vd hoeven nodig hebben en mogen blijven in de wei. En ze hebben het ook nog gehad over dieren die opgesloten hadden gezeten in een oude voetbal cantine ofzo iets dat moet ook rampzalig zijn geweest.
De andere uitgemergelde ezeltjes en de andere diertjes die daar nog stonden die ze wel hebben meegenomen daar hebben ze geen foto van geplaatst denk ik. De ezeltjes op deze foto zien er buiten hun hoeven goed uit en hebben ook geen schurft anders zouden ze er wel anders uit zien.
Maar het blijft natuurlijk erg voor de dietjes die wel verwaarloosd zijn en vol schurft zitten.
Wel als die verwaarloosd zijn,dan zijn de mijne dat ook. We hebben hier twee ezels die we verwaarloosd aan de hoeven kochten,nu komt de smid ze elke 8 weken doen en ze staan nog steeds zoals die op de foto. Ze komen gewoon niet meer te goei omdat ze te lang hun pezen teveel verokken hebben om het zo te zeggen. Na het kappen lopen ze een week of 6 goed en dan begint het opnieuw. Spijtige is dat je niet meer hoef kunt weghalen om te corrigeren...
Vind het wel super dat de andere wel verwaarloosde ezels gered zijn.
Collie2008
Geplaatst: 25-05-11 12:18
Citaat:
Eerder hadden de mensen van het opvangcentrum tien dieren gered uit een oude, vervallen voetbalkantine in Leopoldsburg. De dieren waren daar al ruim een jaar opgesloten.
Als ik heel eerlijk ben zie ik geen magere ezels, alleen de voeten mogen nodig worden bijgewerkt door de hoefsmid, ze staan zo te zien ook niet echt alleen op zand, er is nog wel wat gras aanwezig.
vind het ook een verwarend stuk leuke ezels op de foto.
juliomariner
Geplaatst: 25-05-11 14:07
De ezels op de foto hebben niet echt onverzorgde hoeven omdat zoals al eerder vermeld ezels heel andere (veen nauwere hoeven hebben dan paarden. Als je ze veel steiler bekapt gaan ze gagarandeerd kreupelen. Ik heb zelf 2 ezels en laat regelmatig de hoefsmid komen. Ze krijgen elke dag een beetje brok voor de mineralen (de brok met de minste energie en eiwit) en hebben voldoende onbemest gras ter beschikking. Toch blijft de jongste ezel (4 jaar) te dik blijft terwijl de oudere (ongeveer 30 jaar) niet dikker is te krijgen. Deze is slecht de winter doorgekomen ook omdat ze bijna geen tanden meer heeft. Gelukkig weet de buurt dat ik ze echt goed verzorgt anders zou ik ook klachten krijgen.
Snoraly
Geplaatst: 25-05-11 18:24
MickeyenVici schreef:
Neem dan geen dieren als je niet fatsoenlijk voor je beesten wil en kan zorgen De beesten zijn altijd de dupe.......