Grote klopjacht op paardenbeul met hakbijl in Vlaanderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Grote klopjacht op paardenbeul met hakbijl in Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 06:34

http://www.nieuwsblad.be

Een dierenbeul heeft de afgelopen dagen in de streek rond het Limburgse Ulbeek en Zepperen verschillende paarden gruwelijk toegetakeld. Maandagavond moest een merrie worden afgemaakt nadat haar been bijna was doorgehakt. 'Hier is een barbaar aan het werk. We doen geen oog meer dicht', zeggen paardenfokkers uit de streek.

Paardenfokker Guido Neven uit Zepperen deed maandagavond een gruwelijke ontdekking toen hij zijn paarden ging voederen. Zijn merrie Diamond lag halfdood in een plas bloed in de weide. 'Het been van Diamond was bijna afgekapt. Het was gruwelijk om te zien. Ik heb onmiddellijk de dierenarts gebeld, die mijn paard heeft doen inslapen. Het dier viel niet meer te redden.'

'De dierenarts vermoedt dat het been met een bijl of een hakmes was bewerkt. Eenvoudig kan dat niet geweest zijn. Echt het werk van een beul. Wie doet nu zoiets?', zegt Guido Neven aangeslagen.

Helaas is hij niet het eerste slachtoffer van de dierenbeul in de streek. 'Er werden zeker al drie gelijkaardige feiten vastgesteld', zegt korpschef Benny Reenaers van de lokale politie Borgloon, die de zaak onderzoekt. 'Wellicht werd zelfs een vierde paard verminkt, maar we onderzoeken nog of het niet om een ongeluk gaat.'

'De paarden werden allemaal toegetakeld in een straal van amper twee vierkante kilometer. De beul of beulen slaan meestal toe in de weiden op de grens van Ulbeek en Zepperen. We vragen aan al onze inwoners, in het bijzonder de paardenfokkers, om uiterst waakzaam te zijn. Het is ook voor ons een raadsel wie hier achter kan zitten. De paardenfokkers weten in elk geval niet wie het op hen zou hebben gemunt.'

'Het kan onmogelijk iemand uit de paardenwereld zijn', zegt fokker Ludo Berden uit Alken. 'Als je paarden fokt of verzorgt, ben je niet in staat om zoiets te doen.' Vorige week nog werd ook een van zijn veulens zwaar toegetakeld. 'Ik vond mijn veulentje Lisa, een Brabants trekpaard, vrijdagochtend ook in een grote plas bloed. De eigenaar van de weide in Zepperen waar Lisa stond, heeft mij gelukkig heel snel verwittigd. Ook hij is er het hart van in.'

'We dachten dat het veulen tegen een draad was gelopen, maar het dier had een grote gapende wonde in de hals, die enkel door een mes kon zijn veroorzaakt. Hier was een barbaar aan het werk. De snede was zeker twintig centimeter lang. Eén millimeter verder en de slagader was geraakt. Onmiddellijk heb ik de dierenarts erbij gehaald, die de wonde nog kon dichtnaaien.' Het veulen herstelt van zijn verwondingen in de stal bij Ludo.

Ook een fokker in Ulbeek vond zijn paard vorige week bloedend in de wei. 'Dat was een van de eerste gevallen', zegt korpschef Reenaers. 'Het paard had een diepe snijwonde in zijn bil. Maar omdat de veearts toen nog geen kwaad opzet vermoedde, werd geen alarm geslagen. De eigenaar heeft nu ook aangifte gedaan omdat hij gelijkenissen zag met de andere verminkingen.'

De fokkers houden hun hart vast voor de komende dagen. 'We kunnen onmogelijk al onze weiden in de gaten houden. De dader of daders winnen blijkbaar wel telkens het vertrouwen van onze paarden. We doen geen oog meer dicht.'

Toch houden ze hun dieren niet op stal. 'Dat is onmogelijk', zegt Ludo. 'Ik heb in totaal veertien Brabantse trekpaarden, waarvan vier veulens. Die dieren hebben enorm veel beweging nodig. Ze zijn niets meer waard als ik ze op stal houd.'

Guido beaamt. 'Ik fok paarden voor springwedstrijden. In totaal heb ik er acht. In de winter kan ik die nog op stal houden, maar zodra het warm wordt, moeten ze buiten kunnen. Zeker jonge paarden hebben heel veel beweging nodig.'

De lokale politie neemt de zaak zeer ernstig. 'We weten niet of de beul alleen werkt of handlangers heeft. We zullen in elk geval extra patrouilleren in de buurt. Al wie ons tips kan bezorgen of iets verdachts heeft opgemerkt, mag zich melden bij de politie van Borgloon.'

Klik hier voor foto's.

Update/Aanvulling
Sammie @ [VN] Grote klopjacht op paardenbeul met hakbijl in Vlaanderen

Onali

Re: Grote klopjacht op paardenbeul met hakbijl in Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 06:40

Nou ja zeg :oo

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 06:45

Bizar... Echt bizar.
Ik zeg toch op stal. Zeker 's nachts. Ze gaan gerust niet dood van een nachtje op stal.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 06:51

Zepperen is hier niet ver vandaan. Ken in die buurt toch een paar paardeneigenaren en ze zijn allemaal doodongerust. Zou je ook niet... Als die beul opschuift richting hier, weet ik ook niet wat ik moet doen.

Bah.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 06:52

Oh god. Ik zal echt geen oog dicht doen.. hij móet gevonden worden, maarja..... waar zoek je naar? := ze weten niks.:=

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:12

Getver! Ik zou ook niet lekker slapen moest dit in de buurt zijn. Hopelijk vinden ze de dader snel!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:13

verschrikkelijk en meestal worden de daders van dit soort vergriijpen niet gevonden.

Nicole1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:14

Me maag draait om,ben er bijna misselijk van wie doet zoiets.Ongelooflijk wat een levend wezen ben je dan als je dat een ander levend wezen aan kunt doen.Ongelooflijk ziek en mogen ze van mij hetzelfde op die man doen laat hem het ook maar meemaken,ondergaan. Wagelijk :(

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:28

Niet normaal zeg! Ik hoop dat die gek snel gevonden wordt en lang achter de tralies gaat!
Dan spoor je toch echt niet!

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:39

Vreselijk zeg!!!
Ik ging nachten in de sloot liggen om te posten....
Kzal hem eens bewerken met een mes dan!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 07:41

natascha44 schreef:
Vreselijk zeg!!!
Ik ging nachten in de sloot liggen om te posten....
Kzal hem eens bewerken met een mes dan!!

Dat had ik niet gedaan als ik jou was.
Ze zijn van mening dat hij/zij ook gevaarlijk kan zijn voor mensen.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:08

Wat een gruwelijk nieuws.. Ik zou gelijk een luchtbuks aanschaffen inderdaad

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:21

Wat een drama zeg! Pffffffff, heb het niet zo op stallen, maar ben voor éen keer blij dat ik geen keus heb en mn kerel 's nachts binnen staat!

Edit: Doet me denken aan een topic hier kortgeleden met een veulen. Ik zal eens denken, wil uiteraard geen mensen kwetsen...

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:26

Die gene is echt ziekelijk gestoord zeg
Ophangen er mee

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:27

Is dit ook niet gebeurd met het veulen van bokker (ben haar naam kwijt) die haar veulen vond met 2 achterbeetje kapot?
Maar hoe dan ook, het blijft te triest voor woorden dat mensen hier tot toe in staat zijn!

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:59

Hangen.
Geen geld meer aan spenderen.
Dat ze m maar heul snel vangen.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:43

ik moest idd ook meteen aan dat veulen denken, weet niet waar die stond.

maar jeetje zeg, dat iemand zo iets kan doen :(

ik had mijn paard toch echt wel binnengezet! iig 's nachts, en overdag buiten met toezicht.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:44

Wat erg! Ik hou eigenlijk meer van weiden, maar ik r ezou nu toch echt kiezen om m'n paardje veilig op stal te zetten! Moet kunnen, ze houden er vast minder aan over dan als ze worden getroffen door zo 'n beul!
Zelf surveilleren lijkt me ook nog gevaarlijk, diegene is niet goed bij z'n hoofd, dus je weet niet waar hij/zij allemaal toe in staat is!!

Levens lang én oog om oog, tand om tand!

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:50

wat een vreselijke mensen zijn er toch in de wereld... bahbahbah

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:55

Ik zou toch echt bij de paarden slapen hoor :j ook al staan ze op stal, zo moeilijk kan het voor die mens(en) niet zijn om de stal te openen.
Denk dat ik wel messen zou mee doen en misschien zo een BB gun met lood, dat komt ook behoorlijk hard aan..
Wat wordt er van deze wereld? Ik vind dat er meer om meer zo'n gruwelijke dingen gebeuren met dieren..

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:55

Toch, die beul in enschede is uiteindelijk ook gepakt doordat fokkers zélf gingen posten. Als dat goed georganiseerd wordt als burgerwacht, heb je best kans. In duo en in overleg met de politie. Maar ik zou ook geen nacht meer rustig slapen. :n

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:58

Ze moeten die kerel eens toetakelen met een bijl! :=

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:22

idd ik geloof ook niet dat ik nog rust .
En ik zou zeker met meerdere gaan waken .

En mochten we hem treffen kan ie naar de ehbo die bijl uit zijn reet laten halen . :(

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:27

karina1977 schreef:
idd ik geloof ook niet dat ik nog rust .
En ik zou zeker met meerdere gaan waken .

En mochten we hem treffen kan ie naar de ehbo die bijl uit zijn reet laten halen . :(

Inderdaad.

Hoe ziek kun je zijn zeg!!! -:(-

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:31

annebe schreef:
Is dit ook niet gebeurd met het veulen van bokker (ben haar naam kwijt) die haar veulen vond met 2 achterbeetje kapot?
Maar hoe dan ook, het blijft te triest voor woorden dat mensen hier tot toe in staat zijn!

Dat was ook mijn 1e gedachte :oo

[IM] Veel te jong....