Britse handelaar krijgt boete voor misleidende verkopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Britse handelaar krijgt boete voor misleidende verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 09:27

http://www.horseandhound.co.uk/ / Nieuwsredactie

Een Britse paardenhandelaar heeft door de rechter een boete opgelegd gekregen van 4.500 Britse Ponden. Dit is vergelijkbaar met ongeveer 5.500 euro. Hij kreeg deze boete opgelegd omdat hij moedwillig gebrekige paarden verkocht. Eén van de paarden die hij verkocht had een gebroken pelvis, een ander paard had dusdanige karakterproblemen waardoor hij onbruikbaar was in de manege. Van twee andere dieren is bekend dat hij de leeftijden vervalste. Geen van de paarden werden geleverd met een paspoort.

Het onderzoek naar deze paardenhandelaar ging van start nadat meerdere mensen geklaagd hadden. Sommige klachten lopen al vanaf 2006. In dat jaar had een vrouw een paard gekocht die volgens hem zeven jaar oud was. Het paard werd aangeboden als verkeersmak, ervaringen als jachtpaard en in het springparcours. Nadat het paard bij de kopers thuis was gebracht, steeg de dochter op. Het paard reageerde zeer agressief en gooide de vrouw van zijn rug. De vrouw liep meerdere botbreuken op. Het dier werd later door een dierenarts als aanzienlijk jonger verklaard.

De rechter heeft geen schadevergoedingen toegezegd, hij adviseerde de getroffen klanten om dit via een civiele procedure te eisen.

lovep

Re: Britse handelaar krijgt boete voor misleidende verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:29

en terecht dat doe je toch niet eigenlijk een soort van dierenmishandeling

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:47

het zal de enige handelaar niet zijn vrees ik....

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:58

ik heb juist slechte ervaringen met particulieren, die naaien je waar je bij staat. :j

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:36

Hij zal niet de enige zijn ....

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:39

2006, dat is al 5 jaar geleden. Dat gaat daar dan ook in een sneltrein vaart. (lol)
Maar die vrouw die een 7 jarig ervaren hunter kocht en met een veel jongere opgezadeld werd, of die met een gebroken bekken. Tja, als ze het paard even hadden laten onderzoeken door een DA voordat ze het kochten dan hadden ze natuurlijk een heel stuk sneller gezien dat die dingen niet klopte. Buiten dat snap ik niet dat DA's er geen melding van gemaakt hebben dan, want als het zo een smerige handelaar is dan zullen er wel meer mensen geklaagd hebben bij hun DA. Is allemaal beetje dom ook als je een paard zonder paspoort koopt, dankan je geheel geen zekerheid hebben. Met paspoort kan je iig nog contact opnemen met de DA die hem gechipt heeft. DA's zijn wel een stuk voorzichtiger met het bedonderen van mensen.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:11

Hij zal niet de enige zijn inderdaad maar wel goed dat hij in ieder geval dan toch een boete krijgt als is hij eigenlijk veel te laag!

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:41

Is het niet dat te veel mensen zonder goede ervarings hulp en kennis
gewoon dat leuk mooie paardje kopen
Goed dat hij is aan gepakt
maar was het ook niet duidelijk als er is proef gereden
en een aankoop keuring is gedaan
Nu zal het in Engeland wel anders gaan dan hier
maar ook hier kopen mensen op gevoel en niet met verstand en goed advies

christ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:50

ik kocht een paard bij een partikulier achteraf bleek het zomereczeem te hebben. Dat is ook bedrog. Maar ik krijg mijn geld niet terug. Schande maar wat doe je eraan?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 15:01

Ik vind het verhaal een beetje vaag, Hebben die kopers zelf niet het paard goed nagekeken met een dierenarts. Neemt niet weg dat de handelaar juist bezig is.. Daarbij een paard zonder paspoort aankopen vind ik ook niet zo heel slim..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 15:31

christ schreef:
ik kocht een paard bij een partikulier achteraf bleek het zomereczeem te hebben. Dat is ook bedrog. Maar ik krijg mijn geld niet terug. Schande maar wat doe je eraan?

een exceemdeken omdoen.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 15:46

GittekeZ1 schreef:
Is het niet dat te veel mensen zonder goede ervarings hulp en kennis gewoon dat leuk mooie paardje kopen

:j Ook denk ik. Ik zie steeds meer mensen die 3 rondjes op een manegepaard hebben gereden en denken dat ze klaar zijn voor een eigen paardje. Vervolgens kopen ze de eerste de beste pony die ze tegen komen zonder keuringen vooraf...
Het zijn nou eenmaal makkelijk op te lichten mensen, en het blijkt maar weer dat deze man er lang mee weg is gekomen. Ik ben blij dat hij nu betrapt is en dat er wat gaat gebeuren.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:51

Hoeft lang niet altijd om 'beginnende kopers' te gaan hoor, er zijn heel wat misselijkmakende praktijken en veel van dit soort handelaren verkopen paarden met andere papieren dan bij het paard horen. Dat lukt omdat ze vaak het slachtvee op Nederlandse paardenmarkten opkopen... Ben toevallig zelf betrokken geweest bij twee van dit soort gevallen. Enige wat dan mis gaat is dat het chipnummer niet gecheckt wordt maar de nederlandse tekst in het paspoort kan men vaak niet lezen dus weten ze niet dat de kleur bijv. niet klopt...

Hier twee gevalletjes waarvan ik het oorspronkelijke verhaal wist te achterhalen (in het eerste geval ging het dus om een paard wat eigenlijk voor de verzekering weg zou gaan maar blijkbaar toch in het 'grijze' circuit terecht is gekomen, waarschijnlijk is dat in het tweede geval ook aan de orde geweest aangezien het paard bij de handelaar met een blessure stond. Beide paarden zijn door hun Engelse eigenaren gelukkig helemaal opgeknapt... hoefkanker bleek ernstige hoefrot en de blessure had gewoon wat meer tijd nodig...
[OV] [EG] Zwartbonte merrie It's Nellie, d. v. KWPNhengt Forever
[OV] [EG] KWPN vos ruin 'Lovegame', zoon van Triton

Deze was er ook nog maar nooit een reactie op gehad, maar via dezelfde corrupte handelaar verkocht. Zoals in't eerste topic vermeld staat was deze handelaar al meerdere keren onderwerp van onderzoek en liepen er meerdere rechtzaken tegen hem.
[OV] [EG] Donkerbruin bonte merrie, waarschijnlijk via handelaar

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:56

Eerlijk gezegd, vind ik de de boete maar peanuts.
En de gedupeerden moeten voor een schadevergoeding nog een procedure beginnen, dus als dit de uitspraak is na jaren procederen :n , dan vind ik het maar een flut-uitspraak.

birrie1709

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:01

schande toch dat iemand dat doet maarja,
sommigen denken daar anders over

en weer een bewijs altijd je paardje onderzoeken voordat je hem koopt
(meestal kun je bij een handelaar toch het paard op proef nemen of zie ik dat nu verkeerd)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:54

Dit was in Engeland, ik weet niet hoe het daar gebruikelijk is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:43

ik denk dat je wel erg leek moet zijn om een paard te kopen met een gebroken bekken en het dan niet zien...

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:58

Arme paarden, arme mensen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:06

En dan schuift iedereen de schuld weer op de koper die niet alles heeft laten keuren. Tuurlijk is het handig,
maar praat dat goed dat deze man aan deze praktijken doet?

Bokt heeft zo duidelijk twee kanten altijd.....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:17

Joscaa schreef:
En dan schuift iedereen de schuld weer op de koper die niet alles heeft laten keuren. Tuurlijk is het handig,
maar praat dat goed dat deze man aan deze praktijken doet?

Bokt heeft zo duidelijk twee kanten altijd.....

Praat het niet goed, zorgt ervoor dat je ook de andere kant bekijkt.... Ik heb geen verstand van auto's, dus als ik voor 1000 euro een 3 jarige Audi koop bij een autodealer, vraag ik er ook om om het schip in te gaan... Dat vind niemand vreemd, maar als het om paarden gaat ligt het ineens allemaal aan de handelaar...

christ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:22

geerke schreef:
christ schreef:

een exceemdeken omdoen.

ik wou ze als kweekmerrie gebruiken. En wil gezonde -eczeemvrije paarden hebben en kweken.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:41

een exceemdeken omdoen.[/quote]
ik wou ze als kweekmerrie gebruiken. En wil gezonde -eczeemvrije paarden hebben en kweken.[/quote]

Nu komt het wel voor dat een paard in een andere omgeving met andere voeding
eczeem krijgt die het in het verleden niet had
dus de verkoper hoeft niet bewust kwaad willent te zijn geweest
in zeeland kwam het bijna niet voor maar in de bossen is het een probleem
ALs in de foklijn goede bloedlijn zit is het fokken toch geen probleem

christ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:49

GittekeZ1 schreef:
een exceemdeken omdoen.

ik wou ze als kweekmerrie gebruiken. En wil gezonde -eczeemvrije paarden hebben en kweken.[/quote]

Nu komt het wel voor dat een paard in een andere omgeving met andere voeding
eczeem krijgt die het in het verleden niet had
dus de verkoper hoeft niet bewust kwaad willent te zijn geweest
in zeeland kwam het bijna niet voor maar in de bossen is het een probleem
ALs in de foklijn goede bloedlijn zit is het fokken toch geen probleem[/quote]
Probeer maar eens een paard te verkopen envermeld dat het eczeem gevoelig is; Je zal niet veel kopers hebben en de prijs zal heel wat lager zijn;

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:50

Daarom hebben wij ook expres een ervaren iemand meegenomen toen we onze pony kochten ;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:11

Als je het even van een onzijdige kant bekijkt dan is er maar ééntje hier de duppe van en dat is het paard, ongeacht welke. Want geld is natuurlijk een belangrijk handelsproduct, maar we hebben het hier wel over levende dieren die dus duidelijk gezondheidsmatig en gevoelsmatig niet in orde zijn en dat word alleen als bijproduct gezien.