Aansluiting paardenonderwijs en bedrijfsleven op laag niveau

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Aansluiting paardenonderwijs en bedrijfsleven op laag niveau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 18:39

www.horses.nl

Basiskennis, communicatie, netwerk en de afstemming tussen bedrijfsleven en paardenonderwijs moet naar een hoger niveau, zo bleek vandaag tijdens de discussie over onderwijs en het bedrijfsleven op de Netwerkdag bij Hogeschool Van Hall-Larenstein in Wageningen. Jaap Werners gaf aan dat communicatie tussen student, opleiding, bedrijfsleven, stagebedrijven en ouders verbeterd moet worden om de kennis van studenten beter af te stemmen op het bedrijfsleven.

De afstemming tussen opleidingen en het bedrijfsleven is bedroevend, zo bleek uit diverse recent gehouden bijeenkomsten van het bedrijfsleven en de paardenopleidingen. Het bedrijfsleven moet bereid zijn om studenten te begeleiden en op te leiden, maar NHB-docente Annet Geerling geeft aan dat het bedrijfsleven niet weet wat het van een mbo'er kan verwachten en dat de scholen niet goed genoeg weten wat het bedrijfsleven wil zien. Dezelfde problemen komen voor bij het hbo. Studenten beginnen vaak met een droombeeld aan een paardenstudie, maar zij moeten deze wensen omzetten in concrete actie. Zoals het leren van de Duitse taal. Van Hall-Larensteindocent Gerrit de Jong: "De leerling moet de taal van het bedrijfsleven spreken. Banen moeten worden verdiend."

Lees hier de rest van het artikel.

Ania

Re: Aansluiting paardenonderwijs en bedrijfsleven op laag niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:03

no shit sherlock, het is stront scheppen voor 3 euro per uur. Maar dan wel MET diploma.
De lessen zijn slecht, de uitval is groot en bijna al mijn oude klasgenoten (ook die die de opleiding afgemaakt hebben) zijn iets anders gaan studeren.
We begonnen met 40 man en eindigden met z'n 8en. Daarvan zijn er 6 een andere studie gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:15

Wat een verrassing. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:17

Kan je afstemmen wat je wilt als ik zie wat daar soms vandaan komt schaam ik me ogen uit me kop als dat 'professioneel' is.

Uitzonderingen daargelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:17

idd wat een verassing :=

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:24

De vierde klas van mijn school zit in het MBO gebouw (ik zit zelf in de vierde klas) maar als ik zie wat daar rond loopt nouuu ik heb er geen woorden voor, die meiden hebben echt zó weining uren in de week en laatst hadden ze het erover dat ze gingen KIJKEN hoe schapen geschoren werden, die link kon ik sowieso al niet leggen met paardenhouderij maar goed.

Niks voor mij in ieder geval.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:22

De aansluiting ligt niet alleen bij het onderwijs of bij de studenten zoals in het artikel al gezegd wordt. Voor veel bedrijven is het inderdaad niet duidelijk wat een HBO'er moet leren en lang niet iedereen kan, wil of durft te zeggen dat het ook de bedoeling is dat je meer leert over het managen van een bedrijf en niet alleen maar stallen uit staat te mesten.

Dat was 10 jaar geleden zo en nu is er blijkbaar nog niet veel veranderd. Met de professionalisering van de gehele paardensector zou het voor de studenten en bedrijven fijn zijn als er wel eens een betere afstemming komt :j

Het begeleiden van een MBO paardenhouderij student is toch echt wel verschillend met het begeleiden van een HBO-student, maar nog lang niet alle managers weten dat, beseffen dat en blijkbaar kunnen nog niet alle studenten dat ook duidelijk maken.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:58

Asyaa schreef:
Kan je afstemmen wat je wilt als ik zie wat daar soms vandaan komt schaam ik me ogen uit me kop als dat 'professioneel' is.

Uitzonderingen daargelaten.

Sorry dat ik het zeg maar dat kan ook niet anders als ik zie wat daar soms voor de klas staat.

Janneke_Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:23

Ik heb bewust voor geen paardenstudie gekozen en ben daar nu blij mee, vooral als ik al het geneuzel op t nhb hoor... De HAS is trouwens wel een goede school en heb daar ook over getwijfelt. Dat er vd 40 maar 8 ofzo overblijven is bij veel studies, had t er vandaag met n docent over. Zij had een klas van 30, daar zijn er 8 van overgebleven en uit onze klas is ook de helft ongeveer vertrokken, waardoor 3 klassen naar 2 zijn gefuseerd.

Heeft de paardenhouderij wel echt behoefte aan management wat beter betaald is? Vaak zijn de mensen die ze nodig hebben toch medewerkers die stallen/erf doen en de paarden verzorgen, rijden etc. Dit vaak voor een niet erg hoog salaris...

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 06:35

Heeft de paardenhouderij wel echt behoefte aan management wat beter betaald is? Vaak zijn de mensen die ze nodig hebben toch medewerkers die stallen/erf doen en de paarden verzorgen, rijden etc. Dit vaak voor een niet erg hoog salaris...[/quote]

Juist. Veel stallen hebben geen geld voor een hbo manager. En de gemiddelde mbo-er kan ook heus wel management op zich nemen. Probleem is ook dat op school de studenten te weinig op de realiteit worden voor bereid. Er zijn echt meiden(en jongen) die denken dat ze met een diploma de hele dag paardjes mogen rijden, poetsen en knuffelen. Veel stoppen dan ook na de stage als de ogen iets meer geopend zijn.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:12

Zoals is het precies Silvana! Er is nauwelijks behoefte aan HBO'ers, zelfs MBO'ers zijn er teveel. En: teveel meiden. Prof bedrijven hier in de buurt willen graag een sterke jongen in bv hun hengstenhouderij/stoeterij die alle erf- en dekwerkzaamheden kan doen. Jammer voor de dames maar het is de realiteit dat de meiden vaak rechtstreeks van de manege komen, onrealistisch zijn vwb het paardenvak.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:48

Klopt, teveel "Pennymeisjes" beginnen aan de opleiding maar hebben geen idee hoe hard werken het is op een paardenbedrijf en vallen voortijdig uit.
Het ergste zijn die denken wel te weten hoe het moet en geen "leer" aan willen nemen. Of meisjes die "al"
L dresuurrijden en dan denken dat ze geen stallen hoeven te mesten maar dat hoort er natuurlijk gewoon bij.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:51

[quote="silvana84"
Juist. Veel stallen hebben geen geld voor een hbo manager. En de gemiddelde mbo-er kan ook heus wel management op zich nemen. Probleem is ook dat op school de studenten te weinig op de realiteit worden voor bereid. Er zijn echt meiden(en jongen) die denken dat ze met een diploma de hele dag paardjes mogen rijden, poetsen en knuffelen. Veel stoppen dan ook na de stage als de ogen iets meer geopend zijn.[/quote]

Dat gebeurt blijkbaar ook en dat maakt dat het management niet op een hoger plan komt!
Betere afwegingen met betrekking tot paarden, inzet personeel, begeleiden van verschillende stagiares enz. kan absoluut helpen om het bedrijf op een andere manier te leiden.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:27

Volgens mij ligt daar ook een groot gedeelte van het probleem, het is een pennyopleiding geworden terwijl het paardenleven keihard is.
Met zo'n diploma kom je indd niet verder dan strontschepper, dat management is juist belangrijk.

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:21

Ik denk dit trouwens ook wel een beetje bij andere BBL opleidingen, ik heb zo een opleiding aangeboden gekregen van mijn baas, ik werk bij een supermarkt en ga opleiding detailhandel, zelfstandig ondernemer doen, dat vertelde ik en toen zei hij waarom doe je dit niet bij ons en dan geen BOL maar BBL dus werken en leren ipv leren. Nu heb ik daarvoor bedankt, dan kan ik de eerste maanden omdat ik 15 ben alleen maar vakken vullen en als ik na 3 maanden 16 kan ik achter de kassa en brood snijden, afbakken etc. Voor hun is het gewoon een goedkoop iemand die veel kan werken heb ik het idee... Want dan kon ik hogerop komen, ja dan kan ik hoofdcassière worden? :+

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:34

De meeste bedrijven nemen niet iemand met HBO of MBO in dienst. Als je kijkt naar het salaris wat er verdiend wordt op een manege en/of pensionstal met daarbij instructie voor pensionklanten, dan komt er geen personeelslid met opleiding aan te pas. Als er opleiding vereist is, is dat het minimale wat dan noodzakelijkerwijs gedaan wordt of anders klust iemand met die de opleiding wel heeft, wat bij.

De opleidingen hebben het predikaat MBO of HBO omdat ze dan uit de ruif van overheidssubsidie kunnen mee-eten. Wat de opleidingsinstituten afleveren aan kwaliteit is al een probleem, het salaris wat een MBO'er of HBO'er in het bedrijfsleven verdient is niet in overeenstemming met wat er in de paardensector verdiend wordt. Het is toch vaak werken met veel vrijwilligers, mensen die stage lopen en mensen die vaak met subsidie in een bedrijf ergens een werkplek wordt verschaft, omdat men paarden zo leuk vindt.
Dat heet "het scheppen van banen".

Er is geen gestructureerde opleiding die naadloos aansluit op het bedrijfsleven, met "kennis en ervaring", dan wel met salaris perspectief nu of in de toekomst. Dat zijn uitzonderingen, terwijl dat regel zou moeten zijn bij een goede opzet.

De vraag is ook of men dit probleem als probleem ziet en of er werkelijk de wil is van alle partijen om dit
dan echt op te pakken.