Konikpaarden in De Staart mogelijk naar slacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faringo

Konikpaarden in De Staart mogelijk naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 13:18

http://www.rijnmond.nl / http://www.ad.nl / Nieuwsredactie

De Konikpaarden in natuurgebied De Staart (Oud-Beijerland) moeten mogelijk worden geslacht. De paarden zijn aan het bijvoederen door voorbijgangers gewend, dat ze bij het langslopen gelijk denken dat er eten te halen is. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren omdat de paarden erg sterk zijn en bijvoorbeeld door het hek kunnen komen. Als er echt gevaarlijke situaties op gaan treden moeten de paarden mogelijk naar de slacht.

Het Hoeksche Waards Landschap, dat het natuurgebied beheert, roept iedereen op de paarden niet te voeren en afstand te bewaren. De Partij voor de Dieren in de provincie wil horen welke alternatieven het Hoeksche Waards Landschap heeft overwogen. Volgens fractieleider Carla van Viegen zijn er namelijk genoeg andere oplossingen. De paarden zouden bijvoorbeeld ondergebracht kunnen worden in een groep op Goeree-Overflakkee. Daar lopen momenteel runden en Fjordenpaarden.

Je kunt hier ook een radiofragment beluisteren.

Laatst bijgewerkt door Sammie op 20-05-11 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangepast en >VN

Winged

Re: Konikpaarden mogelijk naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:41

Ik vul je even aan hoor:

'Doodstraf voor paarden in Hoeksche Waard'

Konikpaarden. FOTO WIKIPEDIA
Probleem met de in het wild levende konikpaarden in de Hoeksche Waard: deze paarden,formaat pony, in natuurgebied De Staart zijn te tam geworden en zouden daarom moeten worden geslacht.

Volgens Rijnmond.nl wil De Partij voor de Dieren zo snel mogelijk een gesprek met het Hoeksche Waards Landschap over deze affaire.

De Partij voor de Dieren in de provincie wil horen welke alternatieven het Hoeksche Waards Landschap heeft overwogen. Volgens fractieleider Carla van Viegen zijn er namelijk genoeg andere oplossingen. De paarden zouden bijvoorbeeld ondergebracht kunnen worden in een groep op Goeree-Overflakkee.

http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/a ... aard.dhtml

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:42

Wow... dat is niet niks zeg... ik hoop dat er overal duidelijk bordjes hangen die de gevolgen van het voeren aangeven...

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:23

Dat is toch verschrikkelijk!
Door toedoen van de mens waarschijnlijk wel goed bedoeld maar toch moeten die paarden misschien geslacht worden! Ik snap dat niet!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:25

Tsjongejongejongejonge......

Waarom nou.....!
Als mensen nou gewoon even niet zouden voeren... redden die dieren zich prima in deze periodes.....

Zonde als deze dieren bij de slacht belanden!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:28

Zou dat bijvoeren ook niet in de hand gewerkt worden door alle negatieve berichtgeving over bijv de Oostvaardersplassen? Een leek denkt dan natuurlijk al gauw goed te doen.
Blijkt maar eens te meer dat Nederland niet geschikt is voor dieren in natuurgebieden, de gebieden zijn te klein en er lopen teveel mensen in rond.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:30

Nederlandse mensen zijn niet (meer) geschikt voor de natuur :+ .

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 19:31

Kendra schreef:
Nederlandse mensen zijn niet (meer) geschikt voor de natuur :+ .

Nee en als het dan niet meer gaat zoals het hoort te gaan (voeren enz) dan moeten de paarden maar naar de slacht want dan wordt het te gevaarlijk.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:32

We hebben hier nu eenmaal relatief gezien niet veel natuur meer.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 06:30

ehm, word ik nu afgeschoten als ik zeg, wel lekker scharrelvlees?
ik vind het ook een bizarre situatie hoor, maar als ik zie waar de meeste slachtpaarden vandaan komen, lang transport enzo.
Als ik het goed begrepen heb, is het paardenvlees wat hier in de schappen ligt, niet eens nederlands paardenvlees.

Ik vind het geen handige situatie maar kan er mee leven als er dieren geslacht gaan worden. Hopelijk word er wel iets door geleerd, dat er beter onderzoek word gedaan waar wel en waar niet " wilde" dieren los laten lopen en ik hoop dat er ook nog naar andere oplossingen gekeken gaat worden, of er andere plaatsen zijn om ze wel voldoende ruimte hebben en de mensen op afstand gehouden kunnen worden.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 06:35

Dus als ik het goed begrijp moeten de beestjes geslacht worden voor iets wat de mensen zelf hebben veroorzaakt? Wat leven we toch in een omgekeerde wereld...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:46

Als die paarden ècht zo mak zijn, is het simpel: vangen, trainen en je hebt er een wereldpaardje aan!
Ze zijn namelijk het resultaat van een terugfokpoging om de ...tarpan terug te fokken. Aangezien die tarpan allang was uitgestorven, heeft men met tamme (!) paarden geprobeerd een dier te fokken dat qua type de tarpan het meest benaderde. Konik is gewoon Pools voor: "klein paard". Niks meer en niks minder.
Er zit onder andere IJslands bloed in en poolse boerenpaardenbloed, oh wat een "wilde" paarden.

Wat het voeren betreft, de negatieve berichtgeving over de Oostvaardersplassen zou ermee te maken kunnen hebben, maar het is ook nog zo dat het voeren van levende wezens één van de diepste instincten van mensen is, dat is ze héél moeilijk allemaal tegelijk af te leren.

saweet_girl

Re: Konikpaarden in De Staart mogelijk naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:31

zegt ze lachend bahh vreselijk ... en dan hup deze weg en daarna weer een nieuwe kudde er neer zetten die ook straks weer weg gehaald kunnen worden....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:12

Zelfde is hier gebeurd met Schotse Hooglanders, werden ook teveel gelokt en gevoerd en daardoor erg opdringerig. Levensgevaarlijk - en dus naar de slacht. Maar ja, dat waren koeien, dan komt het niet in de krant...

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:13

Wat een belachelijke toestand. Hoe kan je zo omgaan met dieren . Dus omdat er mensen dom zijn, moeten ontschuldige paarden boeten. Jonge,jonge,wat een sukkels. Maak dan een betere omheinig als je zo graag ''wilde paarden ''wil.Maar dit is dom en onnodig !!!!!!!!!!!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:14

Hebben we in Nederland nog natuur dan? Voor zover ik weet is ieder bos, elke hei en elk moeras door de mens gemaakt....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 13:02

Maar het maakt toch niet uit of je als paard in een bos staat dat 100 jaar geleden is aangelegd of in een oerbos :+ ......

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:06

Kendra schreef:
Maar het maakt toch niet uit of je als paard in een bos staat dat 100 jaar geleden is aangelegd of in een oerbos :+ ......

Daar heb je gelijk in, maar ik wilde er alleen maar mee zeggen dat we raar bezig zijn als we "de natuur zijn gang laten gaan" en dat dan bevolken met runderen en half tamme paarden...er is te weinig ruimte voor, er zijn geen natuurlijke vijanden en zoals iemand anders al zei: wij Nederlanders zijn met teveel en bemoeien ons overal tegenaan :D

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:24

Ik hoop dat ze niet naar de slacht moeten !
Moeten deze dieren dan boeten voor wat de mens hen heeft geleerd ??

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:28

Zie dat wijf ook super dicht achter dat paard aanrennen...viel me tegen dat ze niet sloegen O:) Maar wel makkelijk, slachten en gewoon nieuwe paarden planten :n waar gaat het heen :n

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:03

Stel je voor als ze alle tamme paarden van particulieren die in de wei staan gaat slachten omdat ze verwend zijn, en dus opdringerig... Kun je half hippisch NL wel opdoeken.
En dan weer nieuwe paarden neerzetten, die na een jaar of wat ook weer verpest zijn...

Laat ze dan de mensen beter weghouden uit die gebieden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:13

Tja, het is toch ook wel bedoeld als toeristisch gebied. Altijd moeilijk om een evenwicht te vinden.
Bij ons gaat het idem dito, maar dan met Schotse Hooglanders. Iedereen die zo'n beest voert denkt namelijk dat ie óf de enige is, óf heel speciaal...dat laatste is waar, want je drijft je liefjes regelrecht het slachthuis in.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:20

Tja, waar mensen zich al niet mee bemoeien om dieren te voeren, ik kan daar zo nijdig van worden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:21

Tja, het is inderdaad toeristisch gebied. Hopelijk schrikken de berichten over slachten toch wat voerders af...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:26

die paarden leven niet in het wild, ze leven in een natuurlijke omgeving.
het zijn zoals zoolgangster al aankaartte geen wilde paarden, maar een replica van het oerpaard,
en gewoon even goed in staat handmak te worden als zeg een shetlandpony (toch ook een oer ras als je het zo bekijkt).
die koniks kunnen net als andere rassen gewoon werken, bereden worden en alles, worden ze in Polen ook gewoon voor ingezet.

dus ja, waarom men die paarden als ze eenmaal handmak beginnen te worden persé wil opruimen is mij een raadsel.
zorg er dan voor dat het natuurgebied waar ze lopen niet toegankelijk is voor mensen..
want totaal voorkomen van het voeren door mensen is volgens mij domweg niet haalbaar,
er zijn er altijd die niet naar de regels leven, die denken dat zij iets 'hebben' met die paarden,
niet beseffende dat er dagelijks veel meer voorbijgangers zijn die percies zo denken..
voor je het weet zijn dan je 'wilde paarden' gewoon net zo tam als een manegepony.

het is iets lastigs in een klein beheerd postzegelstukjes en dichtbevolkt land als het onze..