Team Nijhof verliest rechtszaak om ‘onjuist’ paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Team Nijhof verliest rechtszaak om ‘onjuist’ paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 10:56

http://www.horses.nl / www.depaardenkrant.nl

Tijdens de Triple S-veiling in april 2007 koopt vee- en vleeshandel Cooymans voor 10.000 euro een paard van Team Nijhof. In 2008 blijkt na DNA-onderzoek dat het meegeleverde papier onjuist is en het paard een andere afstamming heeft. Ondanks verschillende pogingen van Nijhof om de fout recht te zetten, komen de partijen er samen niet uit en spant Cooymans een rechtszaak aan. De uitspraak hiervan is dat Nijhof het paard moet terugnemen, de koopsom moet terugbetalen en in totaal meer dan 20.000 euro aan kosten moet vergoeden.

De zaak draait om de vierjarige vosmerrie Woodpecker. In de veilingcatalogus staat dat Woodpecker een nakomeling is van Heartbreaker uit Sharmeta (v. Calvados) en behoort tot de Balia-stam. Op basis van deze gegevens gaat Cooymans na het paard gezien te hebben over tot koop. Woodpecker slaagt in september 2008 voor de EPTM-test, als onderdeel hiervan wordt DNA-materiaal afgenomen om de afstamming te controleren. Na onderzoek blijkt dat ze geen dochter is van Heartbreaker en Sharmeta. Hoogstwaarschijnlijk zijn tijdens het chippen paarden verwisseld.

Lees hier de rest van het artikel.

RandyOrton25

Re: Team Nijhof verliest rechtszaak om ‘onjuist’ paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:00

Ja ik vind het onzin vervelend dat de afstamming niet klopt maar het paard is goed toch???
dus waar word de ophef overgemaakt.
Team Nijhof heeft verschillende optie's aangeboden en dat is allemaal afgewezen
dat ze het aankoop bedrag dan terug moeten betalen oke maar nog eens 10.000 aan kosten vind ik echt onzin.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:03

RandyOrton25 schreef:
Ja ik vind het onzin vervelend dat de afstamming niet klopt maar het paard is goed toch???
dat ze het aankoop bedrag dan terug moeten betalen oke maar nog eens 10.000 aan kosten vind ik echt onzin.

Waarom? Je koopt iets wat uiteindelijk niet blijkt te zijn waarmee geadverteerd is. Je kan het pikken of niet. Deze mensen hebben het niet gepikt. :)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:06

Dat gebeurd dan best vaak? Onze ruin komt ook bij Nijhof vandaan en die was ook verwisseld.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:09

Ben wel benieuwd wat dan eigenlijk de echte afstamming is.

tsja ik snap dat het vervelend is als je het verkeerde paard blijkt te hebben en slordig van nijhof...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:11

Annemeik schreef:
Dat gebeurd dan best vaak? Onze ruin komt ook bij Nijhof vandaan en die was ook verwisseld.

Oh echt?

Maar als de paarden gekeurd worden dan wordt de chip toch ook gecontroleerd??

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:14

Die paarden gaan in de opfok en dan lopen er tig vossen bij elkaar....
Op het moment dat ze terugkomen/opgehaald worden, herken je ze niet altijd.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:15

Ik zit daar over na te denken PercyLeen, maar ik kan het me eerlijk gezegd niet meer heugen. We hebben hem toen bij de watermolen laten keuren.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:16

ik snap het wel, stel nou dat je psecifiek met die bloedlijnen wil fokken, dan ben je toch best beteuterd als blijkt dat het paard dat je voor 10.000 (!) euro heb gekocht niet de afstamming heeft die je dacht.

ik heb trouwens geen verstand van de bloedlijnen van deze merrie, maar ik kan me ook voorstellen dat deze bloedlijnen bijv. wel 10.000 euor waard zijn maar de echte bloedlijnen van dit paard niet. dan heb je straks mooi het dubbele betaald ofzo.
ik snap de ophef wel. het is vast een goed paard, maar ik zou ook boos worden.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:18

abeltje_xx schreef:
ik snap het wel, stel nou dat je psecifiek met die bloedlijnen wil fokken, dan ben je toch best beteuterd als blijkt dat het paard dat je voor 10.000 (!) euro heb gekocht niet de afstamming heeft die je dacht.

ik heb trouwens geen verstand van de bloedlijnen van deze merrie, maar ik kan me ook voorstellen dat deze bloedlijnen bijv. wel 10.000 euor waard zijn maar de echte bloedlijnen van dit paard niet. dan heb je straks mooi het dubbele betaald ofzo.

Ik wilde net precies hetzelfde zeggen, je was me voor ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:19

Die van mij is ook bij de watermolen gekeurd en ik zou eigenlijk ook niet eens meer weten of ze bij hem zijn chip hebben gecontroleerd :o bij een andere DA waar die later nog is geweest wel :j

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:20

PercyLeen schreef:
Annemeik schreef:

Oh echt?

Maar als de paarden gekeurd worden dan wordt de chip toch ook gecontroleerd??

De chip kan wel kloppen die zit immers in het paard maar de informatie die bij de chip hoort is verkeerd en dat hoort bij een ander paard. Er is dus waarschijnlijk nog een paard met een verkeerde chip dat wel een nakomeling van heartbreaker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:20

Liezel1 schreef:
Die paarden gaan in de opfok en dan lopen er tig vossen bij elkaar....
Op het moment dat ze terugkomen/opgehaald worden, herken je ze niet altijd.

Maar het lijkt mij dat die dieren gechipd worden voordat ze de opfok in gaan of daar uberhaupt worden aangeleverd. Dan is het bij ophalen een kwestie van alle nummers uitlezen en het juiste paspoort erbij pakken.

Maar zoals ik het hier begrijp is bij paard A een chip geplaats maar de sticker in een paspoort van paard B geplakt }:0 .

UnlimitedS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:21

RandyOrton25 schreef:

Deze merrie is vermoedelijk aangeschaft om de fokwaarde, dan is haar afstamming van groot belang.
Overigens staat er in het artikel dat er 20.000,00 euro aan kosten worden gevorderd en zo gek is dat niet, de partij heeft zo te lezen behoorlijk geinvesteerd in de merrie en ook de nodige proceskosten gemaakt.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:28

Laat het dan wel een les zijn voor Team Nijhof dat dit niet meer kan gebeuren... zeer spijtige zaak!

ripoboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:29

het lijkt mij ook wel belangrijk te weten. Stel je voor laat je dr dekken door haar eigen vader...

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:30

Veulens worden gechipt en haren voor DNA genomen aan de voet van de moeder voor ze naar de opfok gaan.
Kwestie van verkeerd plakken door de controleur dus. Kan Nijhof daar gewoon weer kosten op verhalen :D

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:34

Marijuhhhhh schreef:
abeltje_xx schreef:

Ik wilde net precies hetzelfde zeggen, je was me voor ;)

Ik zou ook boos zijn je hebt immers betaald voor iets wat je niet heb gekregen
maar wat ik eigenlijk meer niet snapte is dat Team Nijhof in mijn ogen nog best veel heeft geprobeerd om het recht te trekken en dat dat allemaal afgewezen werd.
Ze wilde namelijk het paard omruilen voor de juiste merrie
en dat werd ook afgewezen.
Vervolgens komt er dan een rechtzaak moet Nijhof de 10.000 van de merrie betalen en nog eens 20.000
aan kosten terwijl het volgens mij allemaal veel makkelijker had gekund.
Dat was eigenlijk meer het stukje wat ik niet helemaal begreep.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:36

proudmama schreef:
Veulens worden gechipt en haren voor DNA genomen aan de voet van de moeder voor ze naar de opfok gaan.
Kwestie van verkeerd plakken door de controleur dus. Kan Nijhof daar gewoon weer kosten op verhalen :D

ja dat kan natuurlijk ook ;)

UnlimitedS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:43

RandyOrton25 schreef:
maar wat ik eigenlijk meer niet snapte is dat Team Nijhof in mijn ogen nog best veel heeft geprobeerd om het recht te trekken en dat dat allemaal afgewezen werd.
Vervolgens komt er dan een rechtzaak moet Nijhof de 10.000 van de merrie betalen en nog eens 20.000

Omdat misschien Nijhof alleen de 10.000 aanschafkosten wilden vergoeden terwijl de merrie al ruim een jaar in de kost en training was en een dure EPTM test had afgelegd.
Wij weten niet wat voor aanbod er is gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:45

xSaarSaar schreef:
Ben wel benieuwd wat dan eigenlijk de echte afstamming is.

tsja ik snap dat het vervelend is als je het verkeerde paard blijkt te hebben en slordig van nijhof...

In het krantenartikel staat Fuego.

Ze hebben niet gekregen wat ze dachten te kopen. Stal Nijhof kan dat ook niet leveren.
Ze wilden deze merrie met deze papieren, alleen bestaat die niet. De merrie die wel bij de papieren hoort, is een heel ander paard en die willen ze niet.
Ik kan me wel voorstellen dat extra kosten moeten worden gemaakt. Het dateert vanauit 2007, dus ze hebben 4 jaar voor het dier gezorgd.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:46

UnlimitedS schreef:
RandyOrton25 schreef:

Omdat blijkbaar Nijhof alleen de 10.000 aanschafkosten wilden vergoeden terwijl de merrie al ruim een jaar in de kost en training was en een dure EPTM test had afgelegd.

en dat was dus het stuk wat ik miste ;)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:52

Ik vind dit eigenlijk grote opklopperij van de winnende partij en imo heeft Nijhof er echt alles aan gedaan om die partij eerst tegemoed te komen ..ze wilden zelfs de de "juiste" merrie afgeven nadat de fout is vastgesteld ..vergoedingen ed werden afgeslagen ..tja

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:59

Annemeik schreef:

misschien heb jjj dan wel de heartbrekerxcalvados :D

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:01

kissmeB schreef:
Annemeik schreef:

misschien heb jjj dan wel de heartbrekerxcalvados :D

Dat zat ik ook net te denken :D