Nieuw beheer Oostvaardersplassen werkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Nieuw beheer Oostvaardersplassen werkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 19:55

http://www.staatsbosbeheer.nl/

Sinds de winter van 2010-2011 geldt voor natuurgebied de Oostvaardersplassen een nieuwe vorm van beheer. Het houdt in dat een nieuw afschotprotocol van kracht is, en er meer beschuttingsmogelijkheden in het gebied gecreëerd zijn om het welzijn van de grote grazers te verbeteren. Nu het winterseizoen ten einde is, is te concluderen dat het nieuwe beheer in de praktijk werkt. Afgelopen winter zijn 793 dieren doodgegaan. Het overgrote deel van deze dieren is geschoten op basis van het protocol vroeg reactief beheer. Dat houdt in dat 96 procent van alle dode dieren zijn afgeschoten door boswachters van Staatsbosbeheer.

Deze winter heeft Staatsbosbeheer, zoals afgesproken met de staatssecretaris van EL&I, en conform het advies van ICMO-2, het nieuwe beheer voor de Oostvaardersplassen ingevoerd. Er is meer beschutting aangelegd, het afschotprotocol is aangepast en er is meer ingezet op communicatie.

De winter van 2010-2011 wordt door het KNMI aangeduid als een vrij koude, droge winter, met duidelijk twee gezichten. De winter viel vroeg in, namelijk eind november 2010, maar in januari 2011 was de winter al op zijn retour. December 2010 was de koudste maand december in 40 jaar, maar januari, februari en maart 2011 waren zacht. In de Oostvaardersplassen viel vooral in de maand december veel sneeuw en bleef relatief lang liggen.

Half december is het nieuwe afschotprotocol ‘Vroeg-reactief beheer’ van kracht geworden. Als een dier in een mindere conditie komt, en het aannemelijk is gezien de omgevingsomstandigheden dat het de winter niet zal overleven, wordt het dier afgeschoten. Bij de omgevingsomstandigheden wordt onder andere gekeken naar beschutting, voedsel en weersomstandigheden.

In het nieuwe beheer is veel aandacht besteed aan het vroegtijdig vinden van dieren in een mindere conditie. Dat is terug te zien in de cijfers. Het percentage dieren dat door afschot om het leven is gekomen is groter van voorgaand winterseizoen, namelijk 96 procent. Vorig winterseizoen was dat 77 procent. In totale cijfers zijn er minder dieren doodgegaan dan in 2009-2010. Dit seizoen totaal 793, vorig seizoen 1.093. Een exacte vergelijking met voorgaande jaren is eigenlijk moeilijk te maken omdat met ingang van het nieuwe afschotprotocol een nieuwe periode is aangehouden, namelijk van 15 december tot 1 mei (dat was van 1 januari tot 1 mei).

Boswachter Jan Griekspoor zegt over het nieuwe beheer: “Het aangescherpte protocol werkt goed in de praktijk. Het geeft ons duidelijke handvatten over wanneer we als mens ingrijpen en wanneer we nog even wachten. We houden als boswachters de dieren dagelijks goed in de gaten, en het nieuwe protocol schept meer ruimte om op tijd in te grijpen als dat nodig is.”

Staatsbosbeheer heeft veel nieuwe beschuttingsmogelijkheden voor de dieren gemaakt. Binnen het Oostvaardersplassengebied zijn er diverse bospercelen tijdelijk opengesteld, zoals de Driehoek, het Oostvaardersbos en een deel van het Kotterbos. Het totaal van de percelen is circa 170 hectare. En er is in totaal 1.200 meter aan beschuttingsrichels gemaakt. De richels zijn inmiddels ook beplant. De indruk is dat de dieren vooral ’s nachts van de richels gebruik hebben gemaakt.

Er is vanwege de relatieve onbekendheid van mensen met het beheer van de Oostvaardersplassen veel aandacht besteed aan communicatie rondom het gebied. Er zijn diverse bijeenkomsten geweest met een klankbordgroep van stakeholders, die regelmatig in het veld zijn geweest om de situatie te bekijken. Er is een meldpunt ingesteld waar publiek, ook buiten kantooruren, meldingen kan doen van bijzondere waarnemingen waarbij mogelijk actie van een boswachter gewenst is. Er is veel geïnvesteerd in een nieuw excursieprogramma. Eind vorig jaar verscheen een fotoboek over de Oostvaardersplassen, dat een beeld geeft van het gebied door het hele jaar heen. En natuurlijk bleek de vossenwebcam een groot succes, met momenteel bijna 2 miljoen webbezoeken.

Verwant artikel
[VN] Beleid van Oostvaardersplassen lijkt vruchten af te werpen
[VN] Oostvaardersbos weer opengesteld voor alle grote grazers
[VN] Elf konikpaarden overleden door het afschotbeleid van SBB

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:05

zo leuk om te zien tijdens een buitenrit over de dijk, al die wilde herten en konikpaarden:D
geweldig toch dat ze het zo hebben geregeld!

Susyb

Re: Nieuw beheer Oostvaardersplassen werkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:24

Top besluit

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:19

Ik schrik toch wel van het aantal dieren dat er is afgeschoten. Hoe worden die 793 dieren opgesplitst? Hoeveel daarvan zijn grote grazers, hoeveel daarvan konijnen?
En op grond van een winter kun je echt nog niet zeggen of een aanpak werkt of niet. Statistisch gezien moet je over meerdere jaren gaan kijken.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:20

Hehe, ze zijn wer achter! En zo zie je maar weer: Jacht werkt en is nodig!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:05

Tja, maar als mensen voor hun plezier dieren dood gaan schieten, dan vind ik daar wel wat van.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:22

Het is denk ik beter dat mensen dieren afschieten dan voor de eco-hobby dieren laten creperen.
Nu nog voldoende bijvoeren en het levert ook nog scharrelvlees op, maar dat idee moet nog geboren worden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:28

Het beleid mag dan veranderd zijn
Door de redelijk milde winter, het vroege voorjaar, en het openstellen van andere gebieden,
zijn er dit jaar minder dieren doodgegaan dan vorig jaar
Probleem is dan wel dat er dit jaar en volgend jaar weer meer dieren geboren zullen worden
Daarna zullen er dus weer 3/4 keer zoveel dieren de winter niet doorkomen
Deze dieren horen niet jaarrond in dit soort zompige gebieden te leven
De hoeven hebben ook stukken harde/steen ondergrond nodig
Ze zullen dit gebied ook nooit uit zichzelf gekozen hebben...
Paarden zijn steppedieren en geen zeepaarden

Als vleesvee zijn ze geen optie want ze zijn niet gechipt

@cassidy
Daar ben ik eigenlijk ook benieuwd naar

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:59

Ik hoop dat het inderdaad een positieve vooruitgang is, en het de komende jaren doorzet :j

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:05

Ik vind het aantal ook schrikbarend hoog... Tenminste, het gaat over het beheer tov grote grazers... als die 793 afgeschoten dieren allemaal grote grazers zijn, dan kun je toch concluderen dat daar echt VEEL TE VEEL beesten rondlopen.

Vroeger heb ik me laten vertellen dat je per paard 1ha nodig had, dan kom je met je 170 hectare toch niet echt heel erg ver.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:07

Adil schreef:
Jacht werkt en is nodig!

Omdat de mens heeft besloten heel veel dieren achter een hek te zetten. Wanneer er minder dieren waren, zou jacht niet nodig zijn. Het werkt in dit geval alleen omdat de dieren niet verder hoeven te lijden. 1+1=? Er is gewoon te weinig voedsel voor zoveel dieren, zo moeilijk is dat niet!
Wel fijn om te zien dat er nu eindelijk besloten is dit beleid in te voeren, alleen het idee erachter staat me totaal niet aan. Halveer de populatie, steriliseer of castreer en het probleem qua voedsel zal toch meteen minder worden? Hoef je tenminste niks neer te knallen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:22

Even opgezocht.... De laatste telling bij SBB van 01/05/2010 geeft aan dat er 2656 grote grazers in het gebied liepen (266 runderen, 876 koniks en 1514 edelherten) http://www.staatsbosbeheer.nl/Nieuws%20 ... jfers.aspx

Ik meen me te herinneren dat er nogal wat ophef was over deze cijfers aangezien de aantallen niet bleken te kloppen. Maar dan nog... Het komt neer op ongeveer 15 grote grazers per hectare.
Laatst bijgewerkt door manic op 18-05-11 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:22

De zogenaamde 'grote grazers' zijn in het gebied uitgezet om 'natuur' te maken.
De grazers die wel van nature in Nederland voorkomen, leveren niet het gewenste landschap.
De paarden en runderen die voor dit project worden ingezet, worden systematisch verwaarloosd, om ze als ze zijn uitgehongerd af te schieten.
Dit mag dan beleid genoemd worden, de gewone veehouder komt hier niet mee weg.

Terwijl heel veehoudend Nederland wordt gecontroleerd op het naleven van maatregelen die dierenwelzijn moeten garanderen, kunnen organisaties als staatsbosbeheer en natuurmonumenten maar aanrommelen met koeien en paarden.
Er is niets tegen het inzetten van kuddes graasdieren om landschapsparken te realiseren.
Het is echter misdadig om runderen en paarden verzorging te onthouden en te laten creperen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:32

Nevermind, het gebied is veel groter, de 170 hectare zijn slechts de extra gebieden die opngesteld zijn. Het totale perceel is 6000 ha :+

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:44

normaliter in de natuur zou het zich allemaal zelf regelen met roofdieren etc om het balans qua voedsel en dieren in evenwicht te houden. Nu ze daar geen grotere roofdieren aanwezig zijn zal het door de mens moeten gebeuren om toch nog gezonden en gevoede dieren te houden.
Of we moeten er poema's neerzetten ;) :+
Maar vind het wel goed besluit en we moeten het over de jaren gaan bekijken denk ik

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:59

manic schreef:
Nevermind, het gebied is veel groter, de 170 hectare zijn slechts de extra gebieden die opngesteld zijn. Het totale perceel is 6000 ha :+

waarvan een groot gedeelte water is, wat je dus niet mee kan tellen voor gropte grazers. De getallen van afgeschoten dieren gelden alleen voor grote grazers en gaat dus niet over konijnen en bovendien moeten die dieren al zó slecht zijn dat er voor hen al een hele lijdensweg aan vooraf is gegaan, dus wat mij betreft nog steeds te lang onnodig lijden.

Ik ben er nog steeds voor om voor de winter een heel stel dieren af te schieten (of laten slachten) en natuurlijk oreventie van overbevolking door castratie of onvruchtbaar maken van de merries

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:51

nogmaals: er is in nederland GEEn natuur!!!!! en kan ook niet gerealiseerd worden. het is hypocriet om te zeggen dat t wel zo is omdat een of andere prestige vereniging van nepboeren zegt dat t zo is.
1000 jaar terug, toen was er natuur..... geen hekken en konden paarden, en wat voor beest dan ook, grazen door heel europa.
zodra je er een hek om heen zet en moet rekening houden met bewoning HOUD t op.
en 6000 hectare is echt niet veel, dat hebben 2656 beesjes echt zo kaal.

ongelovelijk, hoe halen ze t in hun botte hoofd, jagen op beesten die creperen omdat ze waarschijnlijk de winter niet overleven omdat ze door de mens in een situatie zijn gezet waar ze verstoken worden van eten. goeie smoes om dr een kogel door heen te schieten. dat noem ik nou plezier jacht, oneerbiedig en oneerlijk voor het beest. eerst bewust niet voeren totdat t niet meer weg kan komen en dan een kogel dr in.
ga dan schieten op beesten die t goed hebben gehad, t geef ze de kans om te vluchten voor hun bejager en geef ze een eerzaam einde, en maak t mooi klaar voor op tafel, dan is dat beest in iedergeval eerzaam gestorven.

wanneer gaan ze nou eens wakker worden, t wordt door iedereen maar goed gepraat en vervolgens knikt iedereen weer jaaa, dit moet toch niet meer kunnen, waar is het verstand.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:34

Sammyoo schreef:
Tja, maar als mensen voor hun plezier dieren dood gaan schieten, dan vind ik daar wel wat van.

Jagers jagen niet om te doden, maar doden omdat ze jagen :)*

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:36

Esgaroth schreef:
Adil schreef:
Jacht werkt en is nodig!

Omdat de mens heeft besloten heel veel dieren achter een hek te zetten. Wanneer er minder dieren waren, zou jacht niet nodig zijn. Het werkt in dit geval alleen omdat de dieren niet verder hoeven te lijden. 1+1=? Er is gewoon te weinig voedsel voor zoveel dieren, zo moeilijk is dat niet!
Wel fijn om te zien dat er nu eindelijk besloten is dit beleid in te voeren, alleen het idee erachter staat me totaal niet aan. Halveer de populatie, steriliseer of castreer en het probleem qua voedsel zal toch meteen minder worden? Hoef je tenminste niks neer te knallen.

Ik bedoelde meer ook betrokken op de jacht op andere dieren, hier zie je eigenljk perfect hoe de jacht functioneert. Dat mensen hier veel eerder en ander hadden kunnen ingrijpen, dat vind ook :j