www.nieuwsblad.be
Toen zaterdagavond een van de twee paarden die de koets trok, onrustig werd, brak een teugel. John Hemerijck en zijn vriendin Monique Casier beleefden daarop een hachelijk avontuur in de Nieuwpoortsestraat in Diksmuide. Monique kreeg een klap van een losgeslagen balk en viel, maar raakte slechts lichtgewond, een klein mirakel.
John Hemerijck(65) en zijn vriendin Monique Casier uit Middelkerke hadden net een groepje van een achttal mensen een leuke verjaardagsuitstap bezorgd met de koets toen het in de Nieuwpoortstraat in Diksmuide verkeerd liep. 'Milton, een van de twee paarden, was onrustig', zegt Monique. Monique had zoals altijd vóór de paarden post gevat, terwijl de passagiers uitstapten. 'De paarden maakten aanstalten om uit eigen beweging naar onze vrachtwagen te stappen. Ze kennen de weg immers van buiten. Omdat er een dame uitleg vroeg aan John, hield ik de paarden nog even tegen. Plots trok Milton met zijn hoofd aan de besturingsteugel, waardoor die brak.'
'Het paard voelde dat het vrij was en ging ervan door. Ik kreeg een slag, wellicht van de boom, de houten dwarsbalk die Milton met het andere paard Magic verbond', aldus Monique. 'Daardoor viel ik achterover op de grond.'
John Hemerijck zat nog op de koets. Ondanks de gebroken riem kon hij de paarden en de kar veilig over zijn gevallen vriendin sturen. De paarden kwamen een 25-tal meter verder tot stilstand, nadat ze enkele auto's schade toegebracht hadden.
Monique Casier werd met gekneusde ribbenkast en met verwondingen aan armen, benen en hoofd naar het ziekenhuis gevoerd, maar gisteren was ze alweer thuis. 'Ik heb even geluk gehad. Ik lag daar tussen de wielen. Stel dat een van de paarden mij een trap met zijn hoef gaf of dat ik een wiel over me heen kreeg, dan zat ik hier wellicht niet. Ik denk er voortdurend aan.'
'Ik had de tijd niet om van de kar te springen, zo vlug ging het allemaal', vertelt John. 'Wij doen dit al zeventien jaar. Nooit hebben wij ook maar een ongeluk gehad.' 'Onze paarden -we hebben er vier- zijn zeer braaf. Toch zijn we altijd erg voorzichtig, want het blijven beesten.'
'Nee, we zijn zeker niet boos op onze paarden', vertelt John. 'We weten immers wat er gebeurd is. Die dieren kunnen daar niets aan doen. Er gebeuren veel meer ongevallen met auto's. 'We zijn al bij al opgelucht', zucht John. 'Nog een geluk dat de paarden niet gevallen zijn. Bij paarden met gebroken poten heb je geen keus. Je moet ze afmaken.'
Het koppel kwam met de schrik vrij, al lijkt dat mee te vallen. 'Dit voorval schrikt ons niet af', besluit John resoluut. 'Volgende week maak ik gewoon weer een uitstap met de koets én de paarden.'