Landbouwprijskamp Vilvoorde voor Petra en Robert

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Landbouwprijskamp Vilvoorde voor Petra en Robert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 20:34

http://www.trekpaard.be/

De jaarlijkse prijskamp in het Belgische Vilvoorde moest het met een heel aantal minder paarden doen als dat tot enkele jaren geleden nog het geval was, slechts 57 paarden waren aanwezig. Van de vier aanwezige hengstveulens van twee jaar werd Arno d'Elewijt (v. Tonic van 't Bloemenhof) van Alain en Eugeen Moreels uit Duisburg op kop geplaatst en bijgevolg ook jeugdkampioen.

Bij de merrieveulens kwamen de winnaressen uit de drie reeksen tegen elkaar en was de titel voor Joyce van de Boterhoeve (v. Péron van Dedem) van Luc Imschoot uit Beervelde.

In de reeksen hengsten waren telkens slechts enkele aanwezigen en viel de beslissing over de kampioen bij de vierjarigen waar Robert van 't Clerckshof het won tegen Kondor van 't Keerkenhof. De vos Robert (v. Coen van de Rijkswegen) is van Verkest en Moreels uit Nevele.

Bij de merries waren meer gegadigden voor de titel, maar viel de beslissing vrij snel in het voordeel van de zesjarige Petra van de Bouwhoeve (v. Iwan van Aardenhof) van Holsteyns en Vanbockrijck uit Sint-Truiden.

Kijk hier voor alle uitslagen en voor foto's.

Ruga

Re: Landbouwprijskamp Vilvoorde voor Petra en Robert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 07:06

Niet één ongecoupeerd paard aanwezig.. ze mogen er fier op zijn. Ik vraag me af wanneer er nu eindelijk eens werk gemaakt gaat worden van straffen. Couperen is dierenmishandeling. Wat mij betreft sterft dit ondertussen met problemen verziekte ras maar uit, dan zijn we gelijk ook van die mistoestanden vanaf.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:43

Beetje kort door de bocht...

Ja, het ras heeft z'n (grote) problemen, maar dan kan je beter er iets aan doen dan het te laten uitsterven... het menselijk ras heeft ook problemen (obesitas, parkinson, kanker, etc...), willen we ons dan ook maar laten uitsterven?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:10

s0173957 schreef:
Ja, het ras heeft z'n (grote) problemen, maar dan kan je beter er iets aan doen dan het te laten uitsterven...

Ik weet het niet. Dat type paard, een extreem zwaar trekpaard met momenteel slechte benen, een lage levensverwachting en veel te veel behang, heeft dat toekomst onder zijn huidige vorm? Ik vrees van niet. Toekomst wil zeggen, een groep liefhebbers die groot genoeg is om genoeg genetische variatie in stand te houden, en dus ook een dier waar die liefhebbers in hun vrije tijd wat mee kunnen.
En ermee werken.. de bosbouw zit zo goed als volledig op Ardenners, en in toerisme zie je net zo goed lichtere rassen voor de karren lopen.

Ruga

Re: Landbouwprijskamp Vilvoorde voor Petra en Robert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:13

Je ziet ook al aan het aantal reacties na een hele dag voorpagina dat het hier niet meteen storm loopt voor de Belgische trekpaarden ,-)

NILO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:53

Hier loopt t wel storm voor de trekpaarden, zo'n fijne dieren, das met niks te vergelijken! Ne fries en tinker en shire hebben ook last met de benen dus laat maar uitsterven die handel! }> Wij waren daar met de winnaar dus heeeeeel fier :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 06:49

NILO schreef:
Ne fries en tinker en shire hebben ook last met de benen dus laat maar uitsterven die handel!

Dat gaat voor de Fries en de Shire inderdaad vanzelf gebeuren als ze niet op een of andere manier vers bloed in het ras krijgen.