ik hoop dat ik dit op juiste plaatst heb gezet daar er ook meteen een oproep is aan gekoppeld voor ruiters en paardenliefhebbers uit de regio Hoekse Waard en Bernisse.
Citaat:Echo weekblad huis aan huis
Gemeente geeft Ruiters standje.....
Korendijk - De gemeente Korendijk roept ruiters op zich aan de regels te houden. Bij de gemeente komen geregeld klachten binnen over ruiters die voor overlast zorgen. Het gaat om paardenpoep dat op de openbare weg achterblijft, maar ook het rijden met paarden in natuurgebieden en recreatieterreinen. Het bestuur is van mening dat dit niet kan. Niet zelden heeft de gemeente te maken met forse schades, bijvoorbeeld doordat ruiters zich met paarden op paden begeven die daar niet voor gemaakt zijn.Omgewoelde paden, beschadigde plantsoenen of speelvelden zijn het gevolg. Het gemeente bestuur vindt dat de schade te allen tijde verhaald moet worden op de veroorzaker. Het is dan wel noodzakelijk dat er een aanwijsbare dader bekend is. Het gemeente bestuur roept getuigen op om zich in voorkomende gevallen bij de buurtagenten 0900-8844 te melden.
Ruiters moeten zich op de openbare weg als een "bestuurder" zien.
Als hij afstapt en naast zijn rijdier stapt, blijft de ruiter een bestuurder zolang hij zich op de openbare weg bevindt. Fietspaden en trottoirs zijn verboden voor ruiters. Een ruiter is verplicht de uitwerpselen direct op te ruimen. Natuurgebieden, parken, plantsoenen of voor recreatief gebruik beschikbare terreinen zijn verboden voor paarden.
Reacties:
Citaat:marliesdiego - 13 mei 2011 in de ECHO
INGEZONDEN:
Naar aanleiding van het artikel waarin gemeente Korendijk de ruiters een "standje" geeft, wil ik graag aandacht voor de volgende punten.
Onlangs klaagde de gemeente Korendijk steen en been dat de ruiters en hun paarden voor veel overlast zorgden. het is duidelijk dat het artikel door iemand geschreven is die compleet geen verstand van paarden heeft. De ruiters dienen de paardenmest op de openbare weg direct op te ruimen, schrijft hij. Op zich een prima idee,maar hoe met dat uitgevoerd worden? Met een schep en vuilnisbak op je rug een buitenrit gaan maken? Of, nog erger, met een wapperende plasticzak om de mest in te doen? Een paard is een vluchtdier!! Alleen al het afstappen tijdens een buitenrit, is voor sommige paarden al moeilijk. Ze worden onrustig, gaan rondjes draaien en je komt er niet meer op. Verder wordt er geschreven dat je niet op fietspaden mag rijden. Waar dan? Op de openbare weg, met z'n vrachtwagens, grote tractoren en racende motors? Zoals ik al zei: een paard is een vluchtdier en raakt in paniek! Uiteraard is het niet goed te praten dat sommige ruiters er een potje van maken! Daar is ook alle begrip voor van mijn kant, maar om domweg een bericht in de krant te plaatsen en mensen vragen te gaan klikken wanneer ze een overtreding zien, draagt volgens mij niet bij aan een oplossing. Ik zou zeggen: kom eens langs bij bijv. de ruitervereniging. Daar zitten genoeg ervaringsdeskundigen. Samen over het probleem praten lost meer op! Dat wordt met hangjongeren ook geprobeerd, dus waarom niet met ruiters.
Citaat:Betreffende artikel 11mei in de ECHO, Gemeente geeft Ruiters standje
Zou ik mogen weten bij welke afdeling ik bij de gemeente Korendijk het artikel kan debatteren.
Ik ben weldegelijk bekend met wetgevingen over ruitersport in het verkeer. Doch dat de Gemeente Korendijk met hun uitspraken/aanpak dusdanige gevaarlijke situaties gaat creëren als de ruiter alleen nog maar op de openbare weg mogen komen. Ik ben ruiter en begrijp de gehele situatie maar al te goed als het gaat om overlast kapot gereden grond of mest op de wegen. De gemeente laat op deze wijze blijken dat er blijkbaar geen paardenmensen welkom zijn in Gemeente Korendijk.
Ziet U mij al rijden met een paard van 1.74schofthoogte, die angst heeft voor rijdende trekkers/vrachtwagen op een weg waar men 50 of 80km per uur moet rijden…… Ik heb maar 1 PK die in een gecontroleerde galop dat soort snelheden niet eens redt….. geen knipperlichten, geen contactsleutel die ik eruit kan trekken als het fout gaat, uiteindelijk is de ruiter net zo kwetsbaar als een fietser of voetganger die tegenwoordig teveel beschermd zijn..
Helaas mijn paarden staan er en wij gaan niet weg, Ik kies uiteindelijk voor veiligheid, laat dan de politie mij maar op de bon slingeren omdat ik in de berm rij en niet tussen de fietsers of auto’s. Ik heb liever een omgeploegde berm op mijn geweten dan voertuigschades, gewonden of doden omdat het andere verkeer namelijk voor merendeel van de tijd geen rekening houdt dat je op een levend dier zit dat een paar honderd kilo weegt die echt wel een eigen zin heeft en tegen de mens kan keren. Ik denk dat menig paarden mensen binnen gemeente Korendijk stellig met mij eens zullen zijn.
De gemeente Korendijk is een Landelijke gemeente en absoluut geen stadsgemeente dus deze maatregelen in Rotterdam e.d. sta ik volledig achter. Een paard hoort niet midden in de stad maar men dient wel mogelijkheden aan te bieden waar men met gerust hart hun sport mogen uitoefenen.
Laat gemeente Korendijk dan een alternatief bieden………… of eerst bezig houden met bijvoorbeeld het overschrijden van snelheden op de Buitenom / Oud Piershilseweg, Hangjongeren, illegale vissers,
stroperij in de bossen van gemeente Korendijk, parkeer beleid, integratie allochtonen, verwaarlozing van dieren etc….
Wel is een ding zeker er zal een petitie worden opgesteld gaan worden en te zijner tijd aan de gemeente worden overhandigd.
Vriendelijke groet,
Helaas hebben we vandaag ook nog eens te horen gekregen dat de gemeente Bernisse ook al bezig is dezelfde soort maatregelen te nemen.
Kijk op www.ruiterpadbernisse.hyves.nl voor details gemeente Bernisse en de actievoerders voor ruiterpaden.
Ook zoek ik Bokkers uit de de Hoekse Waard, gemeente Korendijk om mee te doen aan een petitie tekenen en samen een oplossing aan te dragen bij de gemeente.

)