Gemeente geeft Ruiters standje...........

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Borivage

Gemeente geeft Ruiters standje...........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 00:02

Beste mod,
ik hoop dat ik dit op juiste plaatst heb gezet daar er ook meteen een oproep is aan gekoppeld voor ruiters en paardenliefhebbers uit de regio Hoekse Waard en Bernisse.

Citaat:
Echo weekblad huis aan huis

Gemeente geeft Ruiters standje.....
Korendijk -
De gemeente Korendijk roept ruiters op zich aan de regels te houden. Bij de gemeente komen geregeld klachten binnen over ruiters die voor overlast zorgen. Het gaat om paardenpoep dat op de openbare weg achterblijft, maar ook het rijden met paarden in natuurgebieden en recreatieterreinen. Het bestuur is van mening dat dit niet kan. Niet zelden heeft de gemeente te maken met forse schades, bijvoorbeeld doordat ruiters zich met paarden op paden begeven die daar niet voor gemaakt zijn.Omgewoelde paden, beschadigde plantsoenen of speelvelden zijn het gevolg. Het gemeente bestuur vindt dat de schade te allen tijde verhaald moet worden op de veroorzaker. Het is dan wel noodzakelijk dat er een aanwijsbare dader bekend is. Het gemeente bestuur roept getuigen op om zich in voorkomende gevallen bij de buurtagenten 0900-8844 te melden.
Ruiters moeten zich op de openbare weg als een "bestuurder" zien.
Als hij afstapt en naast zijn rijdier stapt, blijft de ruiter een bestuurder zolang hij zich op de openbare weg bevindt. Fietspaden en trottoirs zijn verboden voor ruiters. Een ruiter is verplicht de uitwerpselen direct op te ruimen. Natuurgebieden, parken, plantsoenen of voor recreatief gebruik beschikbare terreinen zijn verboden voor paarden.

Reacties:

Citaat:
marliesdiego - 13 mei 2011 in de ECHO
INGEZONDEN:
Naar aanleiding van het artikel waarin gemeente Korendijk de ruiters een "standje" geeft, wil ik graag aandacht voor de volgende punten.
Onlangs klaagde de gemeente Korendijk steen en been dat de ruiters en hun paarden voor veel overlast zorgden. het is duidelijk dat het artikel door iemand geschreven is die compleet geen verstand van paarden heeft. De ruiters dienen de paardenmest op de openbare weg direct op te ruimen, schrijft hij. Op zich een prima idee,maar hoe met dat uitgevoerd worden? Met een schep en vuilnisbak op je rug een buitenrit gaan maken? Of, nog erger, met een wapperende plasticzak om de mest in te doen? Een paard is een vluchtdier!! Alleen al het afstappen tijdens een buitenrit, is voor sommige paarden al moeilijk. Ze worden onrustig, gaan rondjes draaien en je komt er niet meer op. Verder wordt er geschreven dat je niet op fietspaden mag rijden. Waar dan? Op de openbare weg, met z'n vrachtwagens, grote tractoren en racende motors? Zoals ik al zei: een paard is een vluchtdier en raakt in paniek! Uiteraard is het niet goed te praten dat sommige ruiters er een potje van maken! Daar is ook alle begrip voor van mijn kant, maar om domweg een bericht in de krant te plaatsen en mensen vragen te gaan klikken wanneer ze een overtreding zien, draagt volgens mij niet bij aan een oplossing. Ik zou zeggen: kom eens langs bij bijv. de ruitervereniging. Daar zitten genoeg ervaringsdeskundigen. Samen over het probleem praten lost meer op! Dat wordt met hangjongeren ook geprobeerd, dus waarom niet met ruiters.

Citaat:
Betreffende artikel 11mei in de ECHO, Gemeente geeft Ruiters standje

Zou ik mogen weten bij welke afdeling ik bij de gemeente Korendijk het artikel kan debatteren.

Ik ben weldegelijk bekend met wetgevingen over ruitersport in het verkeer. Doch dat de Gemeente Korendijk met hun uitspraken/aanpak dusdanige gevaarlijke situaties gaat creëren als de ruiter alleen nog maar op de openbare weg mogen komen. Ik ben ruiter en begrijp de gehele situatie maar al te goed als het gaat om overlast kapot gereden grond of mest op de wegen. De gemeente laat op deze wijze blijken dat er blijkbaar geen paardenmensen welkom zijn in Gemeente Korendijk.
Ziet U mij al rijden met een paard van 1.74schofthoogte, die angst heeft voor rijdende trekkers/vrachtwagen op een weg waar men 50 of 80km per uur moet rijden…… Ik heb maar 1 PK die in een gecontroleerde galop dat soort snelheden niet eens redt….. geen knipperlichten, geen contactsleutel die ik eruit kan trekken als het fout gaat, uiteindelijk is de ruiter net zo kwetsbaar als een fietser of voetganger die tegenwoordig teveel beschermd zijn..

Helaas mijn paarden staan er en wij gaan niet weg, Ik kies uiteindelijk voor veiligheid, laat dan de politie mij maar op de bon slingeren omdat ik in de berm rij en niet tussen de fietsers of auto’s. Ik heb liever een omgeploegde berm op mijn geweten dan voertuigschades, gewonden of doden omdat het andere verkeer namelijk voor merendeel van de tijd geen rekening houdt dat je op een levend dier zit dat een paar honderd kilo weegt die echt wel een eigen zin heeft en tegen de mens kan keren. Ik denk dat menig paarden mensen binnen gemeente Korendijk stellig met mij eens zullen zijn.
De gemeente Korendijk is een Landelijke gemeente en absoluut geen stadsgemeente dus deze maatregelen in Rotterdam e.d. sta ik volledig achter. Een paard hoort niet midden in de stad maar men dient wel mogelijkheden aan te bieden waar men met gerust hart hun sport mogen uitoefenen.
Laat gemeente Korendijk dan een alternatief bieden………… of eerst bezig houden met bijvoorbeeld het overschrijden van snelheden op de Buitenom / Oud Piershilseweg, Hangjongeren, illegale vissers,
stroperij in de bossen van gemeente Korendijk, parkeer beleid, integratie allochtonen, verwaarlozing van dieren etc….

Wel is een ding zeker er zal een petitie worden opgesteld gaan worden en te zijner tijd aan de gemeente worden overhandigd.

Vriendelijke groet,

Helaas hebben we vandaag ook nog eens te horen gekregen dat de gemeente Bernisse ook al bezig is dezelfde soort maatregelen te nemen.
Kijk op www.ruiterpadbernisse.hyves.nl voor details gemeente Bernisse en de actievoerders voor ruiterpaden.

Ook zoek ik Bokkers uit de de Hoekse Waard, gemeente Korendijk om mee te doen aan een petitie tekenen en samen een oplossing aan te dragen bij de gemeente. /3

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 00:05

BOEMCHIKAWOUWOU.... :P

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 00:13

cheeky schreef:
BOEMCHIKAWOUWOU.... :P

:')

Ik ben wel van mening dat je paard toch verkeersmak moet zijn als je buitenrijd. En dat houd voor mij ook in, op en af kunnen stappen zonder paniek. Dat een paard een vluchtdier blijft, uiteraard! Maar om alle argumentatie daarop te gooien vind ik niet goed.
Typisch ook dat in het ene bericht staat "... te plaatsen en mensen vragen te gaan klikken wanneer ze een overtreding zien"
en in het volgende: "... bezig houden met bijvoorbeeld het overschrijden van snelheden op de Buitenom / Oud Piershilseweg, Hangjongeren, illegale vissers,stroperij in de bossen van gemeente Korendijk, parkeer beleid, integratie allochtonen, verwaarlozing van dieren etc"
ehmm?? :z

Je rijd ergens waar andere gebruikers ook willen zijn, een beetje rekening met elkaar houden (van beide kanten) is dan geen overbodige luxe....

NoGo

Re: Gemeente geeft Ruiters standje...........

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 00:27

Als alle ruiters nou eens braafjes met een een bezempje terug rijden en de poep netjes opruimen (of in ieder geval even afstappen om de poep van het fietspad in de berm te schoppen), ophouden met door perken en 'illegale' stukken te rijden....zou de gemeente dan nog zo reageren?
Ik vind het wel wat overdreven om te vragen aan de medemens te gaan 'klikken' maar het zal niet alleen aan de gemeente liggen, toch???

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 00:36

Hier in de Hoekschewaard zijn gewoon te weinig ruiterpaden en ect, wat jammer is want ruiter sport komt hier steeds meer voor, wat je niet kan vergelijken met Groningen of Drenthe omgeving. Natuurlijk ga je ervan uit dat je paard verkeers mak moet zijn als je de weg op ga.. alleen al na te gaan dat een dier van honderden kilo's een ravage aan kan richten in de veiligheid van andere, dan moet je veiligheid kunnen en mogen creëren...

Ik woon al heel me leven in de hoeksche waard en zolang ze geen ruiterpaden maken, zal dit probleem voort duren.. Hou elke sporter en recreatie Gebruiker in hun waarde en creëer een plek waar ze hun gang kunnen gaan ipv het touwtrekken aan meningen ect.. :o

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 00:37

@Marjo,

Je hebt ook wel gelijk dat elk paard verkeersmak moet zijn. Maar hier in Gemeente Korendijk bestaan geen ruiterpaden en als je het artikel goed doorleest, wat in de Echo geplaatst is, wordt daar aangegeven dat wij ruiters niet op fietspaden, bermen en bossen, plantsoenen e.d. mogen komen. Helaas de wegen die er zijn geldt een snelheidslimiet van 50km of 80km per uur, of zijn wandel of fietspaden..... ikzelf woon in die gemeente en mijn paarden staan daar ook en ik ga niet te voet of onder de man tussen de auto's op de weg rijden........ poep opruimen oké kan ik me wel wat bij voorstellen en het komen op locaties waar mensen recreatief hun gang gaan zoals bos, water of plantsoen maar plaatsen van verbodsborden hebben ze ook niet gedaan.
Ik ben zelf wat ouder en wijzer en denk wat logischer na maar wees eerlijk de kleinere ruiters onder ons...... hebben toch wel die borden nodig om te weten hoe en wat......of niet soms?

De gehele Hoekse Waard waar deze gemeente zich bevindt is landelijk en vooral agrarisch en rijk aan polderlandschap maar ik kan nergens waar ik kom op het gehele eiland een ruiterpad vinden. Het gaat erom dat de gemeente Korendijk als onze buren Gemeente Bernisse aan de overkant van de oude maas
de ruiters alternatieven moet gaan bieden en duidelijkheid creëren met in acht neming van de regels in
de Nederlandse wet maar ook samen met de sportfederaties waar wij ruiters onder vallen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:44

Ik lees reacties van dat hun paard een vluchtdier is, en weet ik wat al.......
Nu, als het zo'n groot probleem is, om op de juiste plaats op de weg te rijden, moet je misschien niet buiten gaan rijden.......
Sorry, ik vind dat de gemeente groot gelijk heeft. Paardenmest op de weg is NIET grappig. Zeker niet op het fietspad als het regent. Omgeploegde paden zijn gewoon niet leuk, echt niet. Paarden tegenkomen in een losloopgebied voor honden is niet grappig, zeker niet als die paarden geen honden gewend zijn, maar de ruiter er wel zo nodig heen moeten, en de honden die daar lopen ook geen paarden gewend zijn......
Om mij mag je buitenritten maken wat je wil, maar zorg dan wel dat je paard verkeersmak is, en niet schrikt van honden, katten en allerlei andere dingen. Verder moeten hondenbezitters de poep ook opruimen, je kunt best even van je paard af en de mest de bosjes in schoppen. En als dat niet kan, moet je iets anders bedenken, maar dat is de verantwoordelijkheid van de ruiter, en niet van de gemeente of wie dan ook.

Ik ga ook neit een buitenrit maken op die van mij, of met de trailer naar een gebied dat aardig verkeersvrij is, die van mij is niet verkeersmak. Geeft niks, maar het is wel handig daar rekening mee te houden.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:54

Het lijkt mij een kleine moeite om tijdens het rijden even af te stappen en de stront tenminste even in de berm te schuiven met je voet of desnoods kom je na het rijden even terug met een bezem en schep. :?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:11

@Yamcha juiste plek op de weg voor een bestuurder is de rijbaan, dus die weg waar men minimaal 50 rijd en geen flauw idee heeft hoe te reageren op een medeweggebruiker die geen fietser, brommer, motor, auto, trekker, vrachtwagen is en 3-15km per uur gaat.
Kan je ook vertellen dat als je in de berm van de gemiddelde 80km weg gaat rijden (waar je dan eigenlijk op zou horen) veel bestuurders al zo raar opkijken dat ze niet meer op de weg letten. Ook levensgevaarlijk dus.

Daarnaast zijn er automobilisten die gaan toeteren omdat paardje dan zo leuk gaat hupsen of andersinds heel fout reageren. En mocht paard daarbij een deuk in die auto trappen ben je je leven niet zeker.

Ik gooi het op artikel 5 (gevaar overig verkeer) en rij dus in de berm van het fietspad of op het fietspad als de berm onmogelijk is. Ik hou daarbij wel rekening met/geef voorrang aan wat er verder op dat fietspad langskomt (halthouden/pasje berm in, etc.)
Wandelpaden niet gebruiken kan hier niet, aangezien de wandelroutes nogal eens over de ruiterpaden lopen. Verder rij ik waar ik geen schade doe (stapvoets en rekening houdend met het weer) Niet overal zijn de bordjes even duidelijk of kloppen de aansluitingen.
Mest meteen weghalen is op zijn zachtst lastig als je met handpaard of sulky op pad bent. Ik kies steeds meer de route die het snelst de bebouwde kom uit gaat, mest buiten de bebouwde kom laat ik ook liggen trouwens. Binnen de bebouwde kom is het of weg voordat ik terug ben of zo plat gereden dat verwijderen niet meer kan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:16

Hoe moet je je paard verkeersmak maken als je niet aan verkeer deel kan nemen?
Dat wil ik dan wel eens weten :)
Ik heb zelf mijn pony aan de hand verkeersmak gemaakt. Hoofstel in, hengstenketting met touw er aan en buiten wandelen. Maar wel in het verkeer.
Ik kan hem niet verkeersmak maken zonder naar buiten te gaan. Aangezien hij op stal weinig verkeer te zien krijgt. En hij moet het toch ergens leren?

Overigens, ik woon ook in de Hoeksche Waard. Mijn pony staat in Strijen en daar zijn ze er makkelijker in.
Ik rij ook regelmatig over een fietspad, omdat mijn pony trekkers en vrachtwagens eng vindt.
Hij is overigens wel verkeersmak, maar dankzij een iets minder vriendelijke vrachtwagenchauffeur die het nodig vond om rakelings langs mijn pony te rijden met 60 km/u. Sindsdien gaat hij al aan de kletter als er 1 aan komt rijden. Wat ik overigens goed kan begrijpen.
Maar daardoor rij ik dus ook liever op het fietspad, ik riskeer die boete wel. Nu heb ik 1 geluk, mijn pony poept niet buiten.
Maar anders is het een kleine moeite om na de rit even met de auto terug te rijden en het in de berm te vegen.

Ik denk dat het hier van beide kanten moet komen. Gemeente aanpassingen doen vanwege de veiligheid (toestaan op fietspad, aanleg ruiterpaden), de ruiters door stapvoets door de berm te gaan, geen plantperkjes vernielen en mest in de berm of aan de kant vegen.

Dan kunnen we gewoon allemaal genieten van het landelijke gebied zonder overlast van elkaar te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:23

Ik weet wat de juiste plek is :)
En ik ben van mening dat als je dan persé buiten wilt rijden, dat je daar dan gewoon moet rijden. Zo zijn de regels, en als jij niet op de plek kunt rijden, omdat jij of je paard dat niet kunnen handelen, dan moet je niet op de weg willen rijden.
Denk je dat ik als fietser blij ben als ik een paard op het fietspad tegenkom?
Of mijn buurvrouw, die bang is voor paarden, en ook nog 2 kleine kinderen heeft? Nee, dat is voor jou niet gevaarlijk, maar voor de rest wel...... maar dat moet dan maar gewoon kunnen, want die anderen doen zo idioot?
Jij maakt dan jouw probleem tot het probleem van anderen, je brengt anderen heel bewust in gevaar (kleine kinderen op fietsen, en paarden, die volgens de eigenaar nog 'vluchtdieren' zijn ook, en die de eigenaar ook niet in alle gevallen onder controle kan houden := )
I'm sorry, maar ik vind wel dat ruiters het er zelf naar maken met deze houding, eigenlijk.

En jij bent heel netjes dan op het fietspad of zelfs in de berm (dat vind ik wel top trouwens) maar je zou ze de kost eens moeten geven die het hele fietspad inpikken en geen millimeter aan de kant gaan, en dan kun je een scheldkannonnade krijgen op de koop toe als je alleen maar te kennen geeft dat je er toch eigenlijk wel heel graag langs wilt........

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:33

Aso's heb je helaas ook onder ruiters.

Het is vaak niet zozeer dat paard en ruiter een probleem hebben met autoverkeer, maar dat autoverkeer niet weet hoe met paarden op de rijbaan om moet gaan. Tijd van werkpaarden is te lang geleden en recreatiepaarden in het verkeer is een vrij nieuw fenomeen op veel plaatsen. Denk dat er in de rijopleiding en postbus 51 spotjes aandacht aan geschonken moet worden. Plus dat het eens goed nadenken qua wetgeving of de rijbaan wel de juiste plaats is voor langzaam, kwetsbaar verkeer.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:35

Ik rijdt ook op fietspaden en in bermen, dit omdat dit naar mijn mening veiliger is voor iedereen. Veel mede weg gebruikers houden geen rekening met het wezen paard. Toeteren, afsnijden en gas geven om enkele voorbeelden te noemen. Nu heb ik een hele brave tinker die alleen voor koeien en bultjes sneeuw bang is, maar ik heb ook nog een 3 jarige staan. En naar mijn mening kan je iets alleen leren door in stapjes buiten de comfort zone van jezelf en je paard te treden. Maar dan wel echt met kleine stapjes, en dan is toeteren ed. niet echt bevorderend voor het leerproces.

Om terug te komen op de plaats van waar gereden dient te worden. Op de stoep ed rijden zou ik ook niet doen, ik prefereer fietspad en berm. En ik ben ook van mening dat mest niet op de weg hoort en ik ruim het op of schuif het in de berm, hoelang mijn buitenrit ook geweest mag zijn. Mest vormt namelijk een groot gevaar voor 2 wielige gemotoriseerde voertuigen als motoren. Stel je voor dat er mest van jou paard in een bocht licht en een motorrijder daardoor onderuit gaat.

Mijn conclusie. Houdt rekening met elkaar en zorg dat het veilig blijft op de weg.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:39

roxiie schreef:
Het lijkt mij een kleine moeite om tijdens het rijden even af te stappen en de stront tenminste even in de berm te schuiven met je voet of desnoods kom je na het rijden even terug met een bezem en schep. :?

Ik vrees dat er nog eens een belasting komt in de vorm van paarden belasting ofzo :Y)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:48

Ik vind eerlijk gezegd "een paard is een vluchtdier" geen excuus. Als je paard bang is van tractors, auto's oid, dan moet je je wellicht afvragen of je al buiten thuishoort, of misschien nog even wat langer moet werken aan de communicatie op het eigen terrein.

Dat gezegd hebbende, zie ik wel wat tegenstrijdigheden in de wensen van de gemeente. Zo begrijp dat je met je paard op de openbare weg moet rijden (waar zoals ik van anderen begrijp minimaal 50 km/u wordt gereden), maar tegelijkertijd moet je direct je mest opruimen. Hoe zien ze dit voor zich? Ik denk dat als jij midden op zo'n weg stil gaat staan met je paard om je mest op te ruimen, er snel ongelukken gaan gebeuren.

Waarom leggen ze trouwens niet gewoon ruiterpaden aan? Dan is iedereen gelukkig, toch?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:48

NM >> ON

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:56

En toch moeten we als ruiters dit soort meldingen serieus nemen.
De reacties op het artikel vind ik overigens zeer zwak
- anderen maken het onmogelijk
- paarden staan niet in de hand van de ruiter.
Met punt 1 hebben we niets tot weinig te maken, behalve dat we er last van hebben maar het mag natuurlijk niet zo zijn omdat zij zich niet aan de wet houden wij dat ook niet hoeven.
Met punt 2 creeer je alleen maar een argument waarom je helemala niet de weg op moet gaan.

Afhankelijk waar mijn paard poept ruim ik het op of niet. Meestal voel je het aankomen en kan ik hem net nog even met zijn in de berm of bosjes duwen.
Zo weet ik ook dat het stap stukje van de trainingsbak naar huis hij altijd in de eerste 100 meter openbare weg wil mesten. Dan blijf ik dus bewust even in berm.
Als ie het wat verder van huis doet op een onmogelijk plaats, stap ik even in de auto/fiets en ruim het op.

Als iedereen een beetje rekening mee houdt dat er ook mensen zijn die niet zoveel om paarden geven als wij (laat staan van hun stinkende bijprodukten) dan komt dit best wel goed.

Maar zolang ik nog jeugdigen (die van mij nog niet eens zelfstandig buiten zouden mogen rijden) over een net ingezaaid stukje gras zie galopperen ben ik bang dat wij de "strijd" gaan verliezen.

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:25

Het moet idd van beide kanten komen, jammer genoeg word daar door de gemeente geen rekening mee gehouden.

In mijn opzicht is er maar 1 oplossing, en dat is een goed ruiterpad maken, ze moeten wel geld investeren om te zorgen dat iedereen tevreden is! laat dan ruiters ergens rijden waar het mag zonder overlast voor anderen.. ;)

jwbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:38

Ik ben in de korendijk opgegroeid en ik heb er nog 3 van mijn paarden staan maar je zal mij absoluut niet tegenkomen op de buitom of een andere weg daar maar gewoon op het fietspad als deze aanwezig is. Als de gemeente er zo op tegen is, dan maken ze inderdaad maar wat ruiterpaden en zolang die er niet zijn dan zal ik gewoon het fietspad gebruiken want ik hoef nog niet dood omdat iemand met 100 langs komt scheuren met z'n auto/motor.

En als een fietser het er niet mee eens is, dan gaan ze daar zelf maar eens rijden met hun fiets, eens kijken hoe snel ze weer op het fietspad staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:55

jwbos schreef:
Ik ben in de korendijk opgegroeid en ik heb er nog 3 van mijn paarden staan maar je zal mij absoluut niet tegenkomen op de buitom of een andere weg daar maar gewoon op het fietspad als deze aanwezig is. Als de gemeente er zo op tegen is, dan maken ze inderdaad maar wat ruiterpaden en zolang die er niet zijn dan zal ik gewoon het fietspad gebruiken want ik hoef nog niet dood omdat iemand met 100 langs komt scheuren met z'n auto/motor.

En als een fietser het er niet mee eens is, dan gaan ze daar zelf maar eens rijden met hun fiets, eens kijken hoe snel ze weer op het fietspad staan.

8)7

Eh, had je al eens bedacht dat het fietspad voor fietsers is?
Vind deze houding echt ongelooflijk asociaal........

jwbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:03

Yamcha schreef:
jwbos schreef:

8)7

Eh, had je al eens bedacht dat het fietspad voor fietsers is?
Vind deze houding echt ongelooflijk asociaal........

Tuurlijk is deze voor fietsers, ik ben ook een fietser en mij zal je niet horen als er iemand met z'n paard op het fietspad rijd in deze gemeente, ze hebben groot gelijk. Ik laat me in iedergeval niet plat rijden, jammer dat je dat daar niet aan gedacht wordt.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:09

@jwbos: maar ruim je dan wel je mest op? Want fietsers zitten er ook niet op te wachten om door jouw mest te moeten ploegen omdat jij niet op de rijbaan/berm wilt rijden.

jwbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:19

mylittlejoy schreef:
@jwbos: maar ruim je dan wel je mest op? Want fietsers zitten er ook niet op te wachten om door jouw mest te moeten ploegen omdat jij niet op de rijbaan/berm wilt rijden.

Op een fietspad doe ik dit wel ja (Of ik ga even de berm in als ik op tijd ben) helaas zal niet iedereen dit kunnen doen omdat ze niet zomaar van hun paard af kunnen dus om dit nu te veroordelen? En niet op de rijbaan willen rijden is een groot woord. Ik wil wel maar niet als ze met 80-120 voorbij komen scheuren want het is daar echt een racebaan. Er zijn ook reacties dat er dan maar eens snelheids controles moeten worden gehouden, maar dat gebeurt alleen op een stukje waar je 60 mag om gemakkelijk geld in te zamelen.

Ariege

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:20

Als wij naar het bos gaan moeten we de eerste 600 meter langs een vrij drukke weg. Ook wij gaan dan zowel met de aanspanning als onder het zadel op het fietspad, juist omdat we ons leven en dat van anderen lief hebben. Onze paarden zijn goed verkeersmak, dat is het probleem niet, wel geeft het voor iedereen veel meer rust als we even het fietspad pakken. Hierbij houden we wel goed in de gaten of er een (brom)fiets aankomt en gaan gewoon even opzij zodat zij er goed langs kunnen. In al die tig jaren dat we op deze manier rijden hebben we ook nog nooit problemen gehad met (brom)fietsers. Ik denk dat dit ook voor een groot deel met je eigen houding en gedrag te maken heeft.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:27

jwbos schreef:
Op een fietspad doe ik dit wel ja (Of ik ga even de berm in als ik op tijd ben) helaas zal niet iedereen dit kunnen doen omdat ze niet zomaar van hun paard af kunnen dus om dit nu te veroordelen? En niet op de rijbaan willen rijden is een groot woord. Ik wil wel maar niet als ze met 80-120 voorbij komen scheuren want het is daar echt een racebaan. Er zijn ook reacties dat er dan maar eens snelheids controles moeten worden gehouden, maar dat gebeurt alleen op een stukje waar je 60 mag om gemakkelijk geld in te zamelen.

Ik snap het ook wel hoor, dat je niet tussen de zoevende auto's wilt rijden; ik zou er ook niet blij van worden. Maar je hoort nu eenmaal niet thuis op het fietspad thuis. Als je dan toch gebruik maakt van het fietspad, kan je op z'n minst de overlast zo klein mogelijk houden, toch?

Tja, mensen die niet zomaar van hun paard afkunnen....eerlijk gezegd denk ik dat dat er een stuk minder zijn dan mensen die roepen dat ze er niet zomaar vanaf kunnen (en er weer op kunnen) omdat ze gewoon wat lui zijn. Wedden dat ze wel allemaal eraf springen op het moment dat het paard ergens instapt?

En wie écht niet af kan stappen....sorry, maar dan vind ik persoonlijk dat je nog niet buiten moet gaan rijden. Er kan van alles gebeuren waardoor je even zult moeten afstappen.