Ruiters protesteren tegen paaltjes in bos Heeze

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Ruiters protesteren tegen paaltjes in bos Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 11:31

http://www.omroepbrabant.nl/

Zo'n dertig mensen met tien paarden hebben donderdag gedemonstreerd bij het gemeentehuis in Heeze.

De demonstranten zeggen dat zij niet meer paard kunnen rijden in het bos bij Heeze omdat er paaltjes en slagbomen zijn geplaatst. De paardrijders willen dat de situatie zo snel mogelijk wordt teruggedraaid.

Het bos is eigendom van BrabantWater. De watermaatschappij zegt dat de paaltjes zijn geplaatst om auto's en motoren tegen te houden. Samen met de gemeente en de ruiters willen ze naar een oplossing gaan kijken.

Angela

Re: Ruiters protesteren tegen paaltjes in bos Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:32

Soms kunnen de -mensen achter het bureau- echt niet verder kijken als hun neus lang is... handig om het zo in te richten dat zelfs de paarden er niet meer door kunnen :+

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:33

Sammie schreef:
De demonstranten zeggen dat zij niet meer paard kunnen rijden in het bos bij Heeze omdat er paaltjes en slagbomen zijn geplaatst

Ik ben daar zelf niet bekend, maar waarom is het rijden dan niet meer mogelijk?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:35

Door de slagbomen Rumpleteaser. Je kan er langs, maar bij sommige moet je heel erg goed uitkijken omdat het heel erg smal is. Soms moet je door de sloot. Allemaal niet handig als je gewoon een lekker bosritje wil maken.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:36

Kun je de slagbomen zelf niet openmaken als je afstijgt ofzo? Dan is het inderdaad wel een beetje knullig van ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:36

Maar wat voor paaltjes en bomen zijn dat dan? Ze moeten het wel heel extreem dicht timmeren wil ik er niet meer in kunnen :o . De enige afsluitingen waar ik last van heb zijn die met een hele diepe greppel aan elke kant van een slagboom of palen die 60cm uit elkaar staan en tot je knieën komen (benen optrekken en heel goed sturen :+ ). Voor de rest heeft mijn pony geen probleem met kreupelhout :o .

Ik zie het probleem er niet van om even extra goed op te letten, te sturen of een stukje sloot/kreupelhout mee te nemen. De afsluitingen hebben wel als voordeel dat mensen met quads en jeeps de paden niet meer helemaal naar de kl*te kunnen rijden of met een aanhanger vol crosmotoren erin komen. Bij ons mogen ze wat mij betreft het hele gebied op die manier dicht zetten :j .

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:51

De meeste zijn dicht en kun je zelf niet openen. Als ik een flinke bosrit wil maken heb ik geen zin om bij iedere in en uitgang af te stappen of moeilijk te doen (ik heb vaak genoeg mijn benen gestoten en dat heeft echt niet alleen met stuurmanskunsten te maken). Maar je wil natuurlijk ook niet constant crossmotoren en weet ik veel wat tegenkomen. Ik hoop voor de ruiters dat ze een goede oplossing kunnen vinden die voor beide partijen goed is.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:53

Ik was er gister ook bij met mijn pony. Ik rij namelijk ook daar in het bos en je kunt niet meer rijden als dat we vroeger konden. Het protesteren ging gisteren niet alleen over de slagbomen (waarvan de ene van ijzer is en de ander van hout) maar het ging er ook over dat veel van onze ruiterpaden in het bos helemaal vol gegooid zijn met grind/kiezels zodat de wegen beter begaan zijn voor de auto's. Dit is voor de ruiters echt niet fijn omdat heel de weg hiermee bedekt is, zonder dat er een zij-strook vrij is gelaten voor paarden. Mijn pony loopt op deze kiezels niet goed.

De slagbomen zijn dwars door alle paden gezet zodat we nauwelijks meer op een ander pad kunnen komen, of we moeten door een sloot wat ook gevaarlijk kan zijn.. Verder kun je niet zo maar zo'n slagboom openen naar mijn weten..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:53

Juliette86 schreef:
Maar wat voor paaltjes en bomen zijn dat dan? Ze moeten het wel heel extreem dicht timmeren wil ik er niet meer in kunnen :o . De enige afsluitingen waar ik last van heb zijn die met een hele diepe greppel aan elke kant van een slagboom of palen die 60cm uit elkaar staan en tot je knieën komen (benen optrekken en heel goed sturen :+ ). Voor de rest heeft mijn pony geen probleem met kreupelhout :o .

Ik zie het probleem er niet van om even extra goed op te letten, te sturen of een stukje sloot/kreupelhout mee te nemen. De afsluitingen hebben wel als voordeel dat mensen met quads en jeeps de paden niet meer helemaal naar de kl*te kunnen rijden of met een aanhanger vol crosmotoren erin komen. Bij ons mogen ze wat mij betreft het hele gebied op die manier dicht zetten :j .

helemaal mee eens :j

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:15

Birgit__ schreef:
Het protesteren ging gisteren niet alleen over de slagbomen maar het ging er ook over dat veel van onze ruiterpaden in het bos helemaal vol gegooid zijn met grind/kiezels zodat de wegen beter begaan zijn voor de auto's...

Dus ze gooien de ruiterpaden vol met kiezels zodat de auto's er goed kunnen rijden, om er vervolgens slagbomen neer te zetten zodat er geen auto's kunnen rijden?

Logisch! :j

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:21

Politiek in Nederland heet dat..

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:22

zo goeie actie vind het echt balagelijk dat ze overal die ijzeren lelijke slagbomen hebben neergezet. En dan nog niet gesproken over de .......... kiezels dat is echt de natuur verpesten met da plastic zijl eronder.
Je kunt met je karretje nergens meer de bossen in want een mooi ruiterdoorgang is er niet.

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:34

Slagbomen zijn inderdaad nog niet het ergste, hele stukken zijn 'bestraat' met worteldoek en een dikke laag grove kiezels erover. Nou daar wil je echt niet overheen hoor. Zelf eroverheen lopen is al vervelend, laat staan je paard met zijn (blote) voetjes! En naast de bestrating rijden gaat niet want dikke kiezels liggen ook naast het worteldoek omdat de paden vrij bol gemaakt zijn voor de afwatering. Erg lelijk en onpraktisch dus!

De paden liggen er voor werkzaamheden (volgens mij waterwinning e.d.) in het bos, dus voor zware machines. Voorheen reden die gewoon alles kapot... Maar dit is ook geen oplossing dus.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:39

ik vind het zo lekker onlogies dat die kiezels gewoon ergens in het midden van een pad beginnen en ook weer ergens eindigen. dan leg he helemaal aan zodat de zware wagens vanaf de verharde weg er op kunnen rijden. En voor de crossers hoeven ze die slagbomen niet allemaal neer te zetten want die kunnen ook overal omheen. alleen voor de jeeps misschien.

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:42

Dat zullen de slechte stukken dan wel zijn die zomaar ergens beginnen en weer ophouden. Ze moeten gewoon zorgen dat er een fatsoenlijk ruiterpad naast loopt!

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:54

jha dat zowiezo en ingangen maken voor karren want menners kunnen ook bijna het bos niet meer in vanuit ons.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:09

tanec_meisje schreef:
Ze moeten gewoon zorgen dat er een fatsoenlijk ruiterpad naast loopt!

Want?
Het is nog altijd aan de terreineigenaar om te bepalen wie er op z'n terrein komt en voor wie ze faciliteiten aanleggen.

Ik krijg de indruk dat hier een heel verhaal achter zit dat in dit topic niet wordt vermeld.

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:22

Waarom zou er een verhaal achter zitten? Natuurlijk is het aan de terreineigenaar om te doen en laten met het bos wat hij wil. Maar het is gewoon zonde van het bos op deze manier. Is toch niks mis mee om als groep ruiters een poging te doen om met Brabant Water tot een oplossing te komen?

En de ruiters zijn degene die er het meeste last van hebben (en die je er hier over hoort). Weet ook zeker dat andere bos gebruikers minder blij zijn met deze kiezelpaden.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:44

Waar in Heeze is dit dan? Het stuk tussen Heeze en Aalst-Waalre? Want het stuk tussen Heeze, Geldrop en Mierlo lijkt niet zo veel aan de hand.
Ik vind wel dat ze de ruiterpaden slecht bijhouden. Dan doen ze 1 keer per jaar de ruiterpaden een halve meter diep omfrezen, zodat de paarden er tot hun knieen inzakken, dan vinden ze het raar dat we langs de ruiterpaden rijden.

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:50

Heezerenbosch enzo. Nee bij de strabrechtse hei is het of super mul of zeiknat! Altijd wat he :P

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:51

hoe doen mensen met met kinderwagens dat dan ? kunnen die ook het bos niet meer in ?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:57

In een bos hier in de omgeving staan ook slagbomen zodat de auto's het bos niet in kunnen. Maar die slagbomen staan zo dat het fietspad vrij is en je dus met paard over het fietspad kan rijden. Dus als ze die slagbomen een stuk korter maken kan je er met paard gewoon langs en met de auto niet. Maar die kiezels op de ruiterpaden is natuurlijk erg onlogisch. Dat is niet fijn voor de paardenvoeten. In "ons" bos waren ze ook bezig met het maken van een slootje voor de afwatering en toen lagen over een heel stuk van het zandpad van die stalen rijplaten. Is ook niet fijn als je daar te paard over heen moet. Maar dan stap je af en neem je paard aan de hand mee en na die platen stap je weer op en rij je lekker verder. Maar kiezels, nee. Snap niet wie dat bedacht heeft. Snap heel goed dat jullie geprotesteerd hebben.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:03

sheela schreef:
In "ons" bos waren ze ook bezig met het maken van een slootje voor de afwatering en toen lagen over een heel stuk van het zandpad van die stalen rijplaten. Is ook niet fijn als je daar te paard over heen moet. Maar dan stap je af en neem je paard aan de hand mee en na die platen stap je weer op en rij je lekker verder.

Huh, ik stap echt niet af voor een zootje stalen rijplaten, hoor. Daar kun je gewoon overheen stappen. Alleen jammer als ze die op een pad hebben liggen waar je anders lekker kunt draven of galoperen, want dat is niet zo'n strak plan :n

Maar goed, nu wordt er dus door ruiters geklaagd over de situatie in het Heezerbosch. Maar hebben die ruiters al wel eens met de terreinbeheerder gepraat over hoe het nou wel zou kunnen op een manier die voor alle bosgebruikers werkbaar is? Het is gemakkelijk om te protesteren wanneer iets je niet bevalt, maar staat daar ook constructief meedenken en eventueel meedoen tegenover? Maak eens een goed voorstel met een aantal belanghebbenden en ga daarmee naar de terreinbeheerder (gemeente? waterleidingbedrijf?) om de boel te verbeteren.

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:29

Ik weet er het fijne niet van, ik ken wel een paar ruiters van de groep die zich bezig houden met de communicatie met Brabant Water. Ik denk dat het nieuwsbericht ook niet echt klopt, want volgens mij ging het vooral om de kiezelpaden. Al zullen er vast menners zijn die moeite hebben met de slagbomen en paaltjes! Dat kan ik me goed voorstellen.

Dus er is al overleg geweest volgens mij, waar niks over staat in het stukje in de OP. Maar zoals ik al zei, ik weet het fijne er ook niet van :)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:23

ik ken er het fijne wel van ;)
de ruiters die geprotesteerd hebben zijn namelijk pensionklanten bij ons op stal. Op veel stukken in de bossen staan slagbomen voornamelijk van ijzer op de ruiterpaden; hierdoor is een normale bosrit rijden niet meer mogelijk omdat je er nog amper langs af kunt.
daarnaast is rijden met paard en wagen onmogelijk geworden door de vele slagbomen(gaat om tientallen). tevens zijn er op vele stukken in het bos kiezels en harde stukke scherpe stenen waardoor het gevaarlijk is om daar met een paard overheen te gaan.
daarnaast heeft het geen enkel effect om motorcrossers e.d. toegang in het bos te weigeren door deze slagbomen want elke dag scheuren de motorcrossers door de bossen en scheuren dus behalve op de paden nu ook echt in het bos zelf door de slagbomen. kriskas langs bomen en sloten e.d. af