Jakobskruiskruid graaft zijn eigen graf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Jakobskruiskruid graaft zijn eigen graf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 17:30

www.anp.nl / ANP Telex

Jakobskruiskruid graaft binnen enkele jaren zijn eigen graf als beheerders de planten met rust laten. De plant maakt zijn eigen standplaats ongeschikt voor hernieuwde groei door schimmels en bacteriën in de grond achter te laten. Het is tot nu toe gebruikelijk om jakobskruiskruid met wortel en tak te verwijderen, aangezien vooral paarden een nare dood sterven als zij van het onkruid eten.

Bioloog Tess van der Voorde promoveert vrijdag aan de Wageningen Universiteit op een onderzoek naar groei en bloei van de ongeveer 60 centimeter hoge plant, die met gele, stervormige bloemetjes bloeit. Vooral op braakliggende grond, graslanden en in wegbermen schiet het kruiskruid in deze tijd van het jaar omhoog. De plant is giftig voor alle diersoorten.

Jakobskruiskruid is een inheemse plantensoort, die het door veranderingen in het milieu steeds beter gaat doen in Nederland. Op sommige plekken is zelfs sprake van een plaag. Vanwege de giftigheid proberen boeren en groenbeheerders de plant te verwijderen, maar uitgraven houdt het probleem juist in stand, stelt Van de Voorde nu.

Van de Voorde deed proeven op een aantal voormalige landbouwgronden op de Veluwe en in de kassen van het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW). Ze ontdekte dat het kruiskruid tot 70 procent slechter groeide op gronden, waar het een jaar eerder ook had gestaan. ,,Al binnen één groeiseizoen kan zich bodemmoeheid ontwikkelen; dus laten staan geeft heel snel resultaat'', aldus de promovenda. Op kruiskruidgrond doen wel gewenste soorten als witte klaver en duizendblad het juist extra goed.

Van de Voorde adviseert om percelen met kruiskruid niet te wieden, maar wel tijdig te maaien, anders vormt de plant zaden die zich weer alle kanten uit kunnen verspreiden. Het maaisel kan het beste worden verbrand. De Wageningse bioloog houdt in juni adviesbijeenkomsten voor groen- en natuurbeheerders, aldus de universiteit.

hafjelinger

Re: Jakobskruiskruid graaft zijn eigen graf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:10

Interessant :j

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:12

Tja, allemaal leuk en aardig, maar als al het land waar het op groeit een paar jaar braak moet blijven liggen lopen de boeren en paardenhouders veel geld mis... Dus of het DE oplossing is...? Wellicht bij de grond waar het werkelijk een plaag is, maar als het beperkt blijft tot enkele planten zou ik de voorkeur geven aan uittrekken en gewoon lekker de paarden op de wei en het lange gras hooien... We hebben al een flinke hooischaarste gehad, dat willen we niet nog een keer ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:18

Zolang het in de wei staat zal een paard het niet eten.
Het gevaar zit in de weides die geoogst worden voor hooi of kuil.

Maar welke schimmel en bacterie is verantwoordelijk voor de ondergang van JKK ??

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:41

Hmm, moeilijk zoiets. Braak laten liggen is ook duur natuurlijk, en ik neem aan dat het dan ook net met één jaar opgelost is.
Natuurlijk kost braak liggen geld, maar bestrijding uiteraard ook.
Interessante studie, ben benieuwd op wat voor manier we dit nu het beste kunnen toepassen. In principe zou er dan toch ook iets te verzinnen moeten zijn (chemisch proces??) waardoor die bodemmoeheid optreed zonder het terrein braak te laten liggen/het kruid te laten staan?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:01

heeft de promevendus dan ook in acht genomen dat die klote plant zich uitzaait ondertussen ???

Waar je al op kunt promoveren deze dagen...ik denk dat ik eens een proefschrift ga schrijven over het verwijderen van kattenharen in je huis :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:06

Mist schreef:
heeft de promevendus dan ook in acht genomen dat die klote plant zich uitzaait ondertussen ???

Citaat:
Van de Voorde adviseert om percelen met kruiskruid niet te wieden, maar wel tijdig te maaien, anders vormt de plant zaden die zich weer alle kanten uit kunnen verspreiden

Ja dus.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 12-05-11 20:19, in het totaal 4 keer bewerkt

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:14

als je het maait, en je laat het gewoon liggen, dan vormen de bloemen zich alsnog pluisjes ! De toppen die in de berm groeien trek ik er ook vanaf en neem die in een plastic zak mee om in het "overig afval kliko" te gooien (niet in de groenbak) omdat die bloemen zich alsnog uitzaaien!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:17

Citaat:
Het maaisel kan het beste worden verbrand.

Niet laten liggen, dan zaait het alsnog uit...

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:18

Waar moet het maaisel verbrand worden, op het dezelfde plek laten branden is niet zo verstandig omdat nu ook zo droog is en het brand is moeilijker te bestrijden...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:21

De droogte die we nu hebben is uitzonderlijk.
Promovendi hebben zelden voorspellende gaven wat het weer betreft.
Durf je het JKK niet te verbranden met deze droogte (en groot gelijk), stop het in plastic zakken en dump ze in de grijze container. Zakken goed afsluiten. JKK niet laten liggen, ook niet op de mesthoop!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:31

Goed zo Tess van de Voorde !! Iets wat ik al jaren roep, die ragfork is een onding die het probleem veel erger maakt! Ook het onderzoek van Martijn Bezemer is al lang bekend dat niets doen loont.
Voor mensen die de plant in de wei hebben zijn er nog wat extra mogelijkheden, vorig jaar of twee jaar geleden was dat al bekend. Bedek de planten met een zwarte vuilniszak, dan sterft de plant ook een natuurlijke dood en de bodem wordt niet verstord door dat stomme geragfork die de plant alleen maar in de kaart speelt. Goed weideonderhoud en een dichte zode doen al heel erg veel.

@ Thomas, als je maait is het een kwestie van de resten afvoeren, hoeft niet verbrand. Gooi gewoon in de grijze container. Jakobskruiskruid heeft ten slotte altijd een geschikt plekje nodig om te kunnen groeien, een dichte zode is bijvoorbeeld al een hele goede om te zorgen dat ie niet zo makkelijk zou kunnen kiemen. Uit dit onderzoek blijk gewoon dat JKK zichzelf wegpest.
Op mijn website heb ik een leuke pagina over bijv zaadverspreiding. http://www.jakobskruiskruid.com/website ... tent&id=51 gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:49

EstherHegt schreef:
Goed zo Tess van de Voorde !! Iets wat ik al jaren roep, die ragfork is een onding die het probleem veel erger maakt! Ook het onderzoek van Martijn Bezemer is al lang bekend dat niets doen loont.
Voor mensen die de plant in de wei hebben zijn er nog wat extra mogelijkheden, vorig jaar of twee jaar geleden was dat al bekend. Bedek de planten met een zwarte vuilniszak, dan sterft de plant ook een natuurlijke dood en de bodem wordt niet verstord door dat stomme geragfork die de plant alleen maar in de kaart speelt. Goed weideonderhoud en een dichte zode doen al heel erg veel.

.

idd, alleen, door het beheer van de sloten, waarbij ze in november de (uiteindelijk gemaaide zooi o.a. JJK) uit de sloot in je wei dumpen, in het proces nog even alles lekker met hun machines ombaggerend, krijg je :
1. kale plekken in de weide door de diepe sporen van de machines
2. de gemaaide resten van JJK die er ook nog eens op gedumpt worden :(

en de cirkel is weer rond.

de gedumpte zooi kun je vervolgens niet meer opruimen omdat het zowat standaard regent tegenwoordig vanaf november...als het al in december niet sneeuwt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:07

Mist schreef:
.

idd, alleen, door het beheer van de sloten, waarbij ze in november de (uiteindelijk gemaaide zooi o.a. JJK) uit de sloot in je wei dumpen,

Jkk groeit niet in je sloot toch of begrijp ik je nu helemaal verkeerd? Moeraskruiskruid ( niet zo algemeen) zou idd meegesloot kunnen worden net zoals bijvoorbeeld waterscheerling.
Buiten dat, door sloten kun je idd sporen krijgen in je land, ben dat echt met je eens, maar dit onderzoek gaat over de 'bodemmoeheid' en die bodemmoeheid zorgt dat JKK zich niet thuis voelt. Ik realiseer me ook goed dat paarden snel de bodem opentrappen en dat het lastig is voor een paardenhouder de zode dicht te houden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:16

EstherHegt schreef:
Mist schreef:
.

idd, alleen, door het beheer van de sloten, waarbij ze in november de (uiteindelijk gemaaide zooi o.a. JJK) uit de sloot in je wei dumpen,

Jkk groeit niet in je sloot toch of begrijp ik je nu helemaal verkeerd? Moeraskruiskruid ( niet zo algemeen) zou idd meegesloot kunnen worden net zoals bijvoorbeeld waterscheerling.
Buiten dat, door sloten kun je idd sporen krijgen in je land, ben dat echt met je eens, maar dit onderzoek gaat over de 'bodemmoeheid' en die bodemmoeheid zorgt dat JKK zich niet thuis voelt. Ik realiseer me ook goed dat paarden snel de bodem opentrappen en dat het lastig is voor een paardenhouder de zode dicht te houden.

het is niet mijn sloot (of sloten) maar die van rijkswaterstaat oid, en mijn paarden komen helemaal zelfs niet in dat gedeelte van de weide, heb 1.5hectare alleen voor hooiland, wat elk jaar kapot gereden wordt doordat ze de sloten leeg komen halen, wat ze ook van de openbare weg kunnen doen. Het maailsel van de bermen ligt in de sloot...en zo komt het bij mij op het kapotgereden land.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:30

Mist schreef:
het is niet mijn sloot (of sloten) maar die van rijkswaterstaat oid, en mijn paarden komen helemaal zelfs niet in dat gedeelte van de weide, heb 1.5hectare alleen voor hooiland, wat elk jaar kapot gereden wordt doordat ze de sloten leeg komen halen, wat ze ook van de openbare weg kunnen doen. Het maailsel van de bermen ligt in de sloot...en zo komt het bij mij op het kapotgereden land.

Ja het is bekend dat JKK zich kan verspreiden door water ( o.a. Poole, A. L. & D. Cairns. 1940. Botanical aspects of Ragwort (Senecio jacobaea L.) control. Department
of Scientific and Industrial Research Bulletin 82: 2-61. ) ook kan JKK zich verspreiden o.a. via vogels en vachten van dieren en verkeer.
Als ik je goed begrijp gaat het hier dus idd om verkeer ( de slootmachine) en het sloten, door het sloten wordt de bodem flink verstoord op jullie terrein. Maar welke idioot gooit het maaisel in de sloot? Als dat gebeurt dan denk ik namelijk dat je alle recht hebt om de verantwoordelijke voor het sloten aan te spreken en de overlast kenbaar te maken. In dit geval begrijp ik dat het rijkswaterstaat is? Als ik jou was dan zou ik ze een mail sturen en een klacht neer leggen, als het vanaf de openbare weg kan, dan hoeven ze niet op jouw land, jij hebt een probleem met het slootafval en aar jouw idee ( ik denk ook terecht!) overlast, spreek ze er gewoon op aan en leg de situatie uit.

Bekijk ook even in je contract of er een erfdienstbaarheid is, want dan heb je de plicht om afval zelf te verwijderen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:33

Het eerste wat ik me afvraag is.
Bestaat er geen mogelijkheid deze bacterien en schimmels te kweken en ze vervlgens over het weiland uitspreiden???

Fiefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:46

Ik zie trouwens nergens staan dat het land braak moet blijven liggen. Alleen dat JKK het goed doet op braakliggend terrein. Of heb ik het verkeerd begrepen?

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:49

Hm interesting, dat verklaart voor mij wel het eea.... 2 jaar geleden 1 miezerig JKK-tje aan de weiderand, direct met wortel en tak eruit gehaald, vorig jaar waren het er een stuk of vijf, en vorige week wel 20+...

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:57

Ariebren schreef:

Maar welke schimmel en bacterie is verantwoordelijk voor de ondergang van JKK ??

Wij hebben dus 1 paard dat het wel eet als het in de wei staat :x

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:06

maar JKK doet het goed op arme grond, dus als iedereen juist en goed bemest moet je de plant toch ook kunnen uitroeien?

Jkk ook apart verbranden, de zaden kunnen namelijk lange tijd (dus zelfs na brand) overleven.
(heb ik ergens gelezen)

als wij al een plant vinden op de weilanden (wat dus heel erg zelden is omdat de boer heel erg bemest) dan wordt die uitgetrokken en apart verbrand
we hebben geen last van uitzaaiingen of nieuwe planten die opkomen
daarom denk ik dat het bemesten wel een goed bestrijdingsmiddel is voor JKK

Ziertje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:07

Interesant! Ben wel benieuwd wat voor advies er gegeven word tijdens de advies bijeenkomst.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:32

SulJinty schreef:
Ariebren schreef:

Wij hebben dus 1 paard dat het wel eet als het in de wei staat :x

Het eerste wat ik me afvraag als ik zo iets lees is of je niet de verkeerde plant aan ziet als jkk ?
Heb je hier film of foto van , of van het plantje ?
Ik heb namelijk eens mijn uiterste best gedaan om in een veld met heel erg veel jkk te filmen dat een van de aanwezige paarden daar het zou gaan eten.
Hoe ze het doen doen ze het... akelig netjes er omheen...maar geen kruimel van dit spul ging naar binnen.

Dat je niet de enige bent die de planten wel eens door elkaar zou kunnen halen is op dit voorbeeld te zien....
http://www.maaswaalweb.nl/bestanden/Maa ... RuktOp.htm

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:41

We hebben er met meerdere mensen bij staan kijken. Onze merrie at er inderdaad netjes omheen, maar onze 4-jarige ruin vrat het zo op. Ik wilde het uit z'n mond halen, maar degene die "er verstand van had", zei, nee, let op, dat gaat hij zometeen uitspugen ................. niet dus. Het was maar een heel klein plantje, maar ik ben er wel van geschrokken. Ik weet dat hij erg op eten gefocust is, maar dit had ik toch niet verwacht. Oppassen geblazen dus .............

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:49

Ik zou het toch niet uittesten om je paard op een met jkk besmette wei te zetten. Zodra ze het kapot lopen eten ze het namelijk wel. Ik heb op een stal gestaan waar een aantal paarden zijn overleden als gevolg van jkk. En bij een groot aantal paarden was de lever aangetast...