Een zebra uit de Amerikaanse staat Texas heeft een wel heel aparte hobby voor zijn soort, namelijk springen.
Toen de zes jaar oude Zack steeds uit zijn weiland sprong, besloot eigenaresse Sammi Jo Stohler uit Willis, Teas, om zijn talent in de praktijk te gaan gebruiken. Ze probeerde een aantal sprongen uit met de zebra onder het zadel, en dit bleek hem erg makkelijk af te gaan.
"Hij is net een grote maat pony en hij springt ontzettend goed. De eerste keer dat ik hem naar een hindernis stuurde, was het eigenlijk een hele lage sprong, maar hij vond het geweldig en hoger was dan ook geen enkel probleem."
Sammi groeide op, op een ranch in Oregon en trainde sportpaarden voor ze besloot om meer exotische dieren te gaan houden. Tien jaar geleden kocht ze haar eerste zebra. Inmiddels heeft ze er twee: Zack en Charlie en ook nog een Zorse (kruising tussen een zebra en een paard) en een Zedonk (kruising tussen een zebra en een ezel).
Sammi kreeg van iedereen te horen dat je een zebra absoluut niet kunt trainen en daarom wilde ze het tegendeel graag bewijzen. Zack wordt daarom onder het zadel getraind en Charlie gaat vaak voor de koets of de menwagen.
"Het is jammer dat mensen denken dat je een zebra niet kunt trainen. Wanneer je zegt dat je een zebra niet kunt trainen, betekent dit dat je denkt dat ze niets kunnen leren. Als dat zo was, dan waren ze allang uitgestorven. Ze moeten kunnen leren en zich aanpassen om te overleven. Wanneer het niet lukt om een zebra te trainen, dan ligt dat aan de eigenaar, en niet aan het dier zelf," aldus Sammi.
"Zebra's zijn ontzettend intelligent. Wanneer je ze iets leert, dan vergeten ze dat nooit meer."
Sammi kocht Zack zo'n twee jaar geleden omdat zijn eigenaar niet met hem overweg kon. Hij was niet lief voor mensen, maar dankzij training kan hij nu geborsteld en gereden worden. Ze rijdt het dier zelfs af en toe zonder zadel.
"Veel mensen weten niet hoe je met een zebra om moet gaan en dan loop je tegen problemen aan. In plaats van die problemen op te lossen geven mensen dan op. Ik was eerst van plan om hem te leren met mensen om te gaan, en hem vervolgens te verkopen, maar dat kan ik nu niet meer over mijn hart verkrijgen. Hij mag hier lekker oud worden."
Charlie voor de menwagen.
Zack onder andere zonder zadel. (hoezo, een zebra is niet tam te krijgen?)