Minimaal 4 uur beweging voor paarden per dag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Minimaal 4 uur beweging voor paarden per dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 06:58

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/9737 ... tml?p=18,2

Citaat:
Meer beweging voor paarden DEN HAAG - Paarden mogen niet meer achter prikkeldraad en moeten per dag zo'n vier uur verplicht beweging krijgen buiten hun stal. Dat zijn een paar voorstellen voor nieuwe regels voor paardenbouders die de Sectorraad Paarden op verzoek aan minister Bleker van Landbouw heeft gedaan.

Door Ane van Rees uit Groningen. De speciale richtlijnen voor het verbeteren van paardenwelzijn zijn in het leven geroepen nadat onder andere de Dierenbescherming herhaaldelijk de noodklok heeft geluid. De vereniging constateerde een toename van het aantal verwaarloosde paarden en heeft haar handen vol aan meldingen over de soms schrijnende toestanden waarin de viervoeters zich bevinden.

De Sectorraad Paarden kreeg naar aanleiding van een motie in een debat in de Tweede Kamer het verzoek met een uitgebreide set basisregels te komen, die in ieder geval op voorspraak van minister Bleker de goedkeuring moesten krijgen van de Dierenbescherming. Het zijn uiteindelijk twaalf richtlijnen geworden die nog in detail moeten worden uitgewerkt.

In het voorstel aan het ministerie staat behalve het minimaal vier uur verplicht laten bewegen en het prikkeldraadverbod ook dat de box, waar de dieren in worden gehouden, minimaal tien vierkante meter moet zijn.De Dierenbescherming laat weten trots te zijn op de voorstellen en zich in grote lijnen achter het plan te scharen. Op 1 juni komen de regels in de Tweede Kamer aan de orde.

Is dit haalbaar voor jullie paarden?

Sjors

Re: Minimaal 4 uur beweging voor paarden per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 06:59

beweging krijgen bedoelen ze mee op de wei/paddok. Ja bij mij lukt dat want staan 24/7 buiten ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:00

:j bij ons is dat al zo geregeld.
Ook in de winter :D

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:02

Bij ons makkelijk haalbaar, onze paarden staan 's zomers dag en nacht buiten en 's winters van 7 uur 's ochtends tot 17 uur 's middags (en dan niet in een paddockje van 5x5 meter, maar gewoon in de wei waar ze kunnen rennen, springen, zich afzonderen en doen wat ze willen).
Ik vind het zelf prima regels maar ben benieuwd in hoeverre het haalbaar is om er een wet van te maken én het te reguleren.
Laatst bijgewerkt door Sabine op 10-05-11 07:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:03

Wel meer dan 4 uur, in de winter en zomer op de wei.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 07:04

Sabine schreef:
Ik vind het zelf prima regels maar ben benieuwd in hoeverre het haalbaar is om er een wet van te maken én het te reguleren.

Inderdaad prima regels. Maar waar willen ze de mankracht en het geld vandaan halen om dit te handhaven? Want je kan wel regels maken.... die moeten gecontroleerd worden toch?
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 10-05-11 07:05, in het totaal 1 keer bewerkt

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:05

Het klinkt wel een beetje krom: '...en moeten per dag zo'n vier uur verplicht beweging krijgen buiten hun stal.' Daar heb ik geen tijd voor hoor :+

Tuurlijk moeten ze zoveel mogelijk naar buiten maar in de bak (30 x 60) staan onze paarden (in de winter) wel 4 uur per dag buiten (in 2 groepen, naast de lessen die ze lopen) maar daar staan ze echt te niksen ;)
Maargoed, ze kunnen het natuurlijk als ze willen en ze staan mèt elkaar in een groep en niet nààst elkaar in een rij stallen dus dat heeft natuurlijk wel de voorkeur.

Maar het staat gewoon zo stom, alsof je verplicht wordt om je paard -naast het rijden/longeren/mennen- ook nog eens 4 uur per dag los te gooien en ze in beweging moet gaan houden :Y)

In de zomer staan ze overdag binnen ivm de lessen en gaan ze na het avondeten de wei op.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:05

goed dat ze er zo mee bezig zijn!
Bij mij lukt dat ook want ze staan 24/7 buiten waarvan ongeveer 12 uur per dag op de wei.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:07

ik ken wel stallingen waar het totaal niet haalbaar voor is tenzij het stalgeld verdubbeld.
Ik vraag me af hoe ze dat op willen gaan lossen dan?

Betekend dat dan dat er NOG MEER paarden in de verkoop of bij de slager komen?
smeden zonder werk?
Dan zal in bepaalde delen van het land ook de stalling zeer schaars worden vrees ik.
Het idee vind ik wel goed.....maar haalbaar??

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:09

slimmerik schreef:
Inderdaad prima regels. Maar waar willen ze de mankracht en het geld vandaan halen om dit te handhaven? Want je kan wel regels maken.... die moeten gecontroleerd worden toch?

Precies, m.i. moet je ook actief controleren als je zulk soort regels opstelt. Waar gaan ze die mensen vandaan halen? En misschien nog wel belangrijker; hoe gaat het betaald worden en door wie?

ashley1 schreef:
Tuurlijk moeten ze zoveel mogelijk naar buiten maar in de bak (30 x 60) staan onze paarden (in de winter) wel 4 uur per dag buiten (in 2 groepen, naast de lessen die ze lopen) maar daar staan ze echt te niksen ;)

Haha ja de woordkeuze is misschien een beetje zwak :') Onze paarden staan ook het grootste deel van de dag gewoon te suffen :P

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:13

Ach, het is een goed begin toch?

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:13

Hmm.. lijkt mij eigenlijk een heel goed voorstel! Zoveel paarden staan de gehele dag op stal en nu verplichten ze het om ze er meer uit te halen.
Vind het erg fijn dat de tweede kamer zich zoveel bezighoud met het welzijn van onze liefjes!
Lijkt me ook wel haalbaar.. 4 uur is ook nog niet het einde van de wereld qua tijd, als je iedere dag rijd e.d. ben je er al snel 2 tot 3 uur en da nnog even los in de bak of lekker in de wei, prima toch!

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:15

Moeten paarden dan 4 uur per dag buiten of vier uur per dag echt beweging door ons krijgen ? Dat gaan veeel mensen niet redden. Minimaal 4 uur per dag buiten zonder prikkeldraad, ben ik helemaal voorstander van, de paarden staan hier gewoon van half acht tot een uur of zeven/acht ('s avonds) buiten, in de winter tot het donker wordt. Stallen van minimaal 10 m2 is denk ik niet haalbaar, veel stallen zijn 3x3 en daar passen paarden tot 160-165 prima in(mits ze er niet de hele dag instaan).

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:16

mij lukt dat ook makelijk mijn paarden staan 24/7 buiten.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:17

Lukt makkelijk.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:20

Idd de vraag kwam al eerder naar boven.. hoe willen ze dit gaan handhaven?
verder is het bij ons al goed geregeld, boxen zijn groot en ze komen allemaal ruimte tijd buiten.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:27

[quote="alison_belle"]ik ken wel stallingen waar het totaal niet haalbaar voor is tenzij het stalgeld verdubbeld.
quote]

Dit vraag ik mij dus ook af. Ik sta op een stal met ruim 50 paarden. En als ze de boxen dus groter als 3 bij 3 willen maken, moeten ze de hele boel gaan verbouwen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:29

Het lijkt mij een goede regeling, Maar idd wie gaat dat controleren? En hoe willen ze dat haal baar maken voor stallen rond om de grote steden? Daar mag je niets bouwen (boxen ipv stands), Je krijgt geen land om het te realiseren. Dus ze zijn hier weer lekker krom in nederland..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:30

kimmysan schreef:
alison_belle schreef:
ik ken wel stallingen waar het totaal niet haalbaar voor is tenzij het stalgeld verdubbeld.

Dit vraag ik mij dus ook af. Ik sta op een stal met ruim 50 paarden. En als ze de boxen dus groter als 3 bij 3 willen maken, moeten ze de hele boel gaan verbouwen....

Zijn paarden boxen bij jullie dan kleiner dan 3 x 3?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-05-11 07:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:30

De vraag is wie controleert het en wat zijn de eventuele sancties? Het zijn slechte economische tijden, als mensen en bedrijven niet kunnen voldoen, wat gebeurt er dan met de pony's/paarden? Dat lijkt me een zinniger discussie, dan roepen of je paard 24/7 buiten staat. De gem. Box is 9m3, voor al die aanpassingen is geld nodig.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:31

hier moet dat ook haalbaar zijn. Alleen mijn pony staat op advies van de da halve dagen buiten (3a4uur). Paard staat van tien tot vier in de paddock,weiland. En daarnaast worden ze ook allebei gereden en vertroeteld
Misschien een hele domme vraag maar wat zijn de afmetingen voor 10 vierkante meter? Bij ons zijn de stallen 3x3.
Prikkeldraad verbod ben ik een groot voorstander van. Hadden ze veel eerder moeten doen!!

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:33

van 4 uur bewegen ben ik wel een voorstander bij ons komen ze de hele dag eruit van 6 uur sochtends tot een uur of 3 smiddags in de winter komen ze 2 uur op de padock als er geen sneeuw en ijs op ligt. daarnaast rijd ik ze dan ook nog en zoals hier boven als er geen sneeuw of ijs op ligt dan zet ik hem zelf ook nog even buiten tenzei ik net gereden heb. opzich wel haalbaar toch?

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:34

De stapmolens zullen dan overuren moeten draaien :))

Goede richtlijn maar idd niet controleerbaar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:36

Joris, julli boxen zijn 9 m3, dus te klein, zoals bij veel bedrijven

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:38

dat word dan nog wat,stel het mocht doorgaan!