Einde dekseizoen voor Darkboy wegens trombose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Einde dekseizoen voor Darkboy wegens trombose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 18:50

Nieuwsredactie / http://www.eurodressage.com

De hengst Darkboy (Vivaldi x Havidoff x Ferro) zal dit dekseizoen verder niet meer beschikbaar zijn. De zwarte Darkboy liep namelijk trombose op na een intraveneuze injectie, gegeven door een veearts.

De hengst heeft geen volledig verstopte ader, maar moet intensief worden behandeld voor trombose en zal daarom voorlopig niet beschikbaar zijn. De in Duitsland ter dekking staande Darkboy is inmiddels terug bij zijn eigenaren in Nederland, waar hij bloedverdunnende behandelingen zal ondergaan.

Darkboy werd in februari 2011 aangewezen bij het KWPN, maar was niet van de partij tijdens het voorjaarsverrichtingsonderzoek. In plaats daarvan verhuisde de hengst naar het dekstation van Lodbergen. Darkboy is in eigendom van Ad Valk.

"We vinden het vervelend dat we nu naast Rohdiamant ook Darkboy moeten missen tijdens dit dekseizoen," aldus een woordvoerder van het dekstation. "We hopen dat iedereen er begrip voor heeft dat we moeten kiezen voor de gezondheid van onze hengsten."

fokfanaat

Re: Einde dekseizoen voor KWPN hengst Darkboy wegens trombose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:52

moet aangewezen zijn ipv goedgekeurd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Einde dekseizoen voor KWPN hengst Darkboy wegens trombose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 18:52

Thanks! Het is aangepast :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:24

Wat zonde, het is een prachthengst. Laten we hopen dat hij snel weer geneest.
Ik had nog nooit gehoord van trombose door een intraveneuze injectie.

BarbaLala

Re: Einde dekseizoen voor Darkboy wegens trombose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:39

Schitterende hengst zeg, wauw!

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:28

Prachtig paard zeg, zonde,
maar gelijk hebben ze.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:33

Jeetje wist niet dat dat kon, balen zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:41

Hij is wel een beetje iel maar qua kleur is hij top!
Wel sneu dat dit gebeurt maar goed misschien knapt ie wel op.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-05-11 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:44

nooit van gehoord dat t kon, maar een verstandige keuze. hij is volgens mij ook pas 3 joenalie1...

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:00

Ja, dat kan helaas. Dit is ook gebeurd bij mijn enter die met een lichte zandkoliek in de opfok stond. De dierenarts heeft bij de toediening van buscopan de halsader waarschijnlijk aangeprikt, waardoor de gehele hals ontstoken raakte. Ik ben blij dat ze nog leeft, ze had 41 graden koorts en was doodziek. Toen ze wat stabiel was zijn we naar Utrecht gegaan waar ze de hals op 5 plekken open hebben gesneden, liters pus kwamen eruit. Daarna is ze 2 weken lang onderhuids gespoeld met betadine en kreeg ze veel medicijnen (bloedverdunners, antibiotica, etc.). De halsader is door de ontsteking dicht geslagen, maar gelukkig is dit wel weer voor een deel hersteld bij haar.

De aders in de hals nemen een deel van de halsader over, maar waarschijnlijk lukt dat niet helemaal. Dit kan ertoe resulteren dat het paard bij langere tijd afbuiging van het hoofd (dressuurmatig rijden maar ook bij lang grazen) een opgezette kaak krijgt, omdat het vocht van het hoofd niet voldoende afgevoerd kan worden. Het paard hoeft hier overigens niet veel last van te hebben.

Kortom, heel erg jammer dat dit gebeurd is bij Darkboy, vooral omdat dit voorkomen had kunnen worden...

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:44

Suzanne F. schreef:
Wat zonde, het is een prachthengst. Laten we hopen dat hij snel weer geneest.
Ik had nog nooit gehoord van trombose door een intraveneuze injectie.

Ik had nog nooit van het woord intraveneus gehoord :D
Maar toch ook wel logisch (intra - vene) lijkt op engels en latijn.. Toch nog nooit eerder gehoord

Fiefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:05

Oei, dan voel je je als veearts wel rot, denk ik :\
t Was een ongelukje, maar met grote gevolgen!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:11

Wist niet eens dat een paard dat kon krijgen. Wel jammer en hopelijk komt het helemaal goed.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:58

hopelijk hersteld de hengst goed, wel erg vervelend voor een hengstenstation om 2 goede hengsten "buiten dienst" te hebben.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:17

Sneu zeg, voor het paard en voor de mensen..!
Wel echt een schitterende hengst :~

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:54

Mirjam schreef:
Ja, dat kan helaas. Dit is ook gebeurd bij mijn enter die met een lichte zandkoliek in de opfok stond. De dierenarts heeft bij de toediening van buscopan de halsader waarschijnlijk aangeprikt, waardoor de gehele hals ontstoken raakte. Ik ben blij dat ze nog leeft, ze had 41 graden koorts en was doodziek. Toen ze wat stabiel was zijn we naar Utrecht gegaan waar ze de hals op 5 plekken open hebben gesneden, liters pus kwamen eruit. Daarna is ze 2 weken lang onderhuids gespoeld met betadine en kreeg ze veel medicijnen (bloedverdunners, antibiotica, etc.). De halsader is door de ontsteking dicht geslagen, maar gelukkig is dit wel weer voor een deel hersteld bij haar.

De aders in de hals nemen een deel van de halsader over, maar waarschijnlijk lukt dat niet helemaal. Dit kan ertoe resulteren dat het paard bij langere tijd afbuiging van het hoofd (dressuurmatig rijden maar ook bij lang grazen) een opgezette kaak krijgt, omdat het vocht van het hoofd niet voldoende afgevoerd kan worden. Het paard hoeft hier overigens niet veel last van te hebben.

Kortom, heel erg jammer dat dit gebeurd is bij Darkboy, vooral omdat dit voorkomen had kunnen worden...

Dat klinkt wel heel anders dan wat er bij die hengst gebeurd is.
Bij een intraveneuze injectie is het toch juist de bedoeling dat de ader aangeprikt wordt. Er is bij die hengst toen door het prikken een bloedstolsel ontstaan (= trombose). Althans dat is wat er staat. Daarom wordt hij behandeld met bloedverdunnende medicatie.

Maar da's iets heel anders dan dat een dierenarts per ongeluk een ader aanprikt terwijl dat niet de bedoeling is. OF dat een gebied ontstoken en vervolgens geinfecteerd raakt door het prikken. Dat is dan een infectie maar niet een trombose.

Da's dus een heel ander probleem. maar goed in beide gevallen ben je niet blij natuurlijk.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:02

idd zijn 2verschillende verhalen..

flebitis is denk ik meer toepasselijk; een ontsteking nav een injectie
zie je ook vaak bij een infuus.

bij een intraveneuse injectie moet juist de ader worden aangeprikt :D

maar balen voor darkboy,mooi beestje zeg! <3

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:20

Het is maar net hoe je aanprikken bedoeld :D .
Ik heb ermee bedoeld dat de naald in de ader had moeten zitten, maar waarschijnlijk door de ader heen is gegaan (de aderwand is aangeprikt). Of dit hetzelfde geval is bij deze hengst, weet ik natuurlijk niet. Maar het is wel zo dat ze bij mijn jaarling ook bang waren voor trombose en dat ze daarom bloedverdunners heeft gehad (een ruime maand). En ik was inderdaad helemaal niet blij...

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:07

Hier ook bekend met zo'n verhaal.
Buscopan in de halsader gespoten door de dierenarts, maar helaas ook naast de halsader terecht gekomen door verkeerd prikken/door de achterwand heen prikken. Grote ontsteking/abcesvorming, doodziek paard die daarna zeer lang nodig had om te herstellen. De halsader doet het nu niet meer.

lousje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:33

volgens mij gaat dit om trombose veroorzaakt door een luchtembolie... Weet het niet zeker, maar ik meen me te herinneren dat je bij een intraveneuze injectie per ongeluk lucht mee in de ader spuit. Dan komen er klontertjes in het bloed wat dus de trombose veroorzaakt. Zoiets, maar ben geen arts (gelukkig lijkt me niks)

Veradraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:24

wat een prachtig beest zeg !