Pony slaat op hol, twee gewonden in Ruurlo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Pony slaat op hol, twee gewonden in Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 14:56

www.gelderlander.nl

Wat een gezellig ritje had moeten worden, liep uit op een drama met twee gewonden.
En dat alles door een bokkende pony. Een 55-jarige Ruurloër en een 49-jarige man uit Eibergen besloten vrijdagavond een ritje te maken met een ponywagen. Ze reden over de Laarbraakweg in Ruurlo toen de koetsier de pony een tik met de zweep gaf. Het dier ging vervolgens bokken en kwam hierdoor met zijn achterbeen over de boom van de wagen, raakte in paniek en begon te rennen, volgens de politie. Tegen een boom kwam de ponykar tenslotte tot stilstand.

De koetsier viel tijdens de woeste rit van de kar en kwam in de berm terecht. Hij zou enkele ogenblikken bewusteloos zijn geweest. De bijrijder viel ook van de ponywagen tijdens het op hol slaan van de pony en liep onder meer schouderletsel op. Beide mannen zijn per ambulance naar het ziekenhuis overgebracht. De pony rende nog enkele weilanden door en kon uiteindelijk door iemand worden opgevangen.

Medra

Re: Pony slaat op hol, twee gewonden in Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:59

ow zo erg je zou het maar voor hebben. gelukkig is het niet erger en heeft de pony onderweg niemand gewond gemaakt.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:00

Die pony niet meer voor de kar dus :n Bokkende pony voor de kar is levensgevaarlijk...

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:01

Heftig =O
Ik hoop dat het paard en de mannen geen last van hun letsel zullen hebben. :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:25

Oef... dat was geen rustige ritje.... hopelijk komen beide mannen er goed bovenop, en is de pony ook heel gebleven..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:25

Millanka schreef:
Die pony niet meer voor de kar dus :n Bokkende pony voor de kar is levensgevaarlijk...

Precies mijn gedachte. Heb hier een bokkende pony, die bokt echt vies, is ook al over de boom terecht gekomen etc, die komt er ook nooit meer voor. Na dit bericht ga ik standaard een slagriem op mijn tuig leggen, dan maar die 20 euro in iets steken, maar liever dat dan zoiets. Ik moet er echt niet aan denken.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:27

Millanka schreef:

bijna Ieder paard bokt als je op kont een tik geeft, daarom word er aangeleerd om op het schofttuig een tikje te geven :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:30

Stagediver schreef:
Millanka schreef:

bijna Ieder paard bokt als je op kont een tik geeft, daarom word er aangeleerd om op het schofttuig een tikje te geven :)

Dat is echt niet waar. een paard voor de kar hoort niet de bokken, als je een tik met de zwwep op de kont geeft, het is echt niet zo dat bijna ieder paard een bok geeft als je dat doet. Dat is hetzelfde als dat je zegt dat ieder rijpaard een bok geeft als je een tik op de kont geeft, en toch doet iedereen het en weinig paarden geven een bok. Nou is het wat minder erg als een paard onder het zadel een bok geeft maar voor de kar is dat echt gewoon taboe!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:35

Ik heb volgens mij ook nooit geleerd dat je op het schofttuig moet tikken :n Wij moesten zelfs altijd met de zweep over de kont van de pony aaien, zodat ze leerde dat er iets aan haar kont zat. En dan een tikje geven. Weliswaar tegen de zij, maar niet tegen het schoftje.
Daarbij sloeg mijn hengst ook aan het bokken van een tikje tegen zijn zij.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:39

Waarom oordelen over iets waar je niet bij was :?
We weten niks over deze pony en het waarom.

Pluttersput schreef:
Wij moesten zelfs altijd met de zweep over de kont van de pony aaien, zodat ze leerde dat er iets aan haar kont zat.
:j , kan ook een manier van belonen zijn.

Wat betreft het ongeluk, vreselijk als het zo fout gaat. Sterkte voor alle betrokkenen!

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:42

Citaat:
Dat is echt niet waar. een paard voor de kar hoort niet de bokken, als je een tik met de zwwep op de kont geeft, het is echt niet zo dat bijna ieder paard een bok geeft als je dat doet. Dat is hetzelfde als dat je zegt dat ieder rijpaard een bok geeft als je een tik op de kont geeft, en toch doet iedereen het en weinig paarden geven een bok. Nou is het wat minder erg als een paard onder het zadel een bok geeft maar voor de kar is dat echt gewoon taboe!

Geen enkel paard houd van een zweep op zijn reet, en ik ken geen enkel paard die dat niet doet. Met het koetsiersbewijs enkel en dubbelspan word er nadruk opgelegd om NIET OP DE KONT TE MEPPEN!! maar op het schoft tuig, iedereen die dat niet doet, vraagd erom!

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:44

Wij hebben ook ooit zo iets gehad. Gelukkig stonden we even stil omdat de eigenaar een plasje moest plegen.
Opeens sloeg het paard helemaal door, hij werd echt helemaal gek. Een dag later had hij een enorm dikke koker. Bleek hij door 1 of ander insect gestoken te zijn in zijn koker. Daarom werd hij dus zo gek.
Ik wil niet weten wat er gebeurd was als we toen nog allemaal op de kar zaten en aan het rijden waren. Nu stond iedereen ernaast en had ik hem vast.

Maar misschien is hier ook zoiets gebeurd.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:45

ahww dat is wel heel erg zielig!

Komeet_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:47

wat erg voor de menwsen, én de pony!! :(:)

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:50

Ik ben nu ook met mijn koetsiersbewijs bezig maar wat al eerder gezegt is mij wordt geleerd om
op de zij te tikken waar je ook met je been druk geeft tijdens het rijden
er is nooit gesproken over op het schoftje tikken.

En daar bij je hoeft niet in caps te typen het was de eerste keer ook duidelijk

Sterkte aan de betrokken personen en de pony

Popeye123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:50

wat erg hoop dat er verder niks gebeurt is met de mannen en de pony

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:53

Stagediver schreef:
Citaat:

Geen enkel paard houd van een zweep op zijn reet, en ik ken geen enkel paard die dat niet doet. Met het koetsiersbewijs enkel en dubbelspan word er nadruk opgelegd om NIET OP DE KONT TE MEPPEN!! maar op het schoft tuig, iedereen die dat niet doet, vraagd erom!

Dat vind ik nogal een heftige uitspraak die je daar maakt, als je niet op het schoftje mept dat je erom vraagt dat het fout gaat :n Dat is gewoon not done. Dat jij dat zo geleerd hebt is prima natuurlijk, maar het wordt echt niet overal hetzelfde geleerd. Niemand, niemand, niemand vraagt om een bokkende pony voor de wagen als je ergens anders met de zweep tikt. Dat is gewoon niet netjes om dat zo te zeggen, en ik denk als je het zelf later terugleest dat je dat misschien zelf ook in zult zien.
Nogmaals, natuurlijk kan het zijn dat jij dat zo geleerd hebt, dat is prima, ik heb het anders geleerd, ook prima.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:57

indd ,
ik heb nooit geleerd men de mencurses dat je niet op de kont mocht tikken dat is dus grote onzin wat jij zegt,

heel veel sterkte voor de 2 mannen en die pony nooit meer voor de kar zetten :n

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:25

Brrr... Lijkt me erg eng om dan op de kar te zitten!
Lijkt me ook verschrikkelijk om je paard met wagen en al er vandoor te zien gaan!
@Pluttersput: Wat is een slagriem?

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:30

Als iedereen een beetje logisch nadenkt, Ieder paard bokt zowat als je het een tik op de kont geef, ook als je erop zit! Je weet nooit hoe hard die heb geslagen.. en hoe het paard er normaal op reageert. Dan hoeft dat nog niet te betekenen dat het dier nooit meer voor de kar mag. Mijn haflinger was ook een bokker (Als je op der kont mept, ook met rijden, maarja merrie he ;-) blijf van mijn kontje af) En daar hou je gewoon rekening mee.

En met er om vragen bedoel ik.. je kan het natuurlijk wel een beetje voorkomen. Nee natuurlijk vraagd niemand om een ongeluk of wat dan ook. Niemand vraagd om nare dingen en het is erg dat er ongelukken gebeuren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:32

Pluttersput schreef:
Na dit bericht ga ik standaard een slagriem op mijn tuig leggen

Wat moet ik mij hierbij voorstellen?

gelukkig is dit goed afgelopen... dit had veel erger kunnen zijn.

Ik ken niet veel paarden die naar de zweep bokken hoor :n
Respect heet dat, de correctie van de ruiter wordt geaccepteerd...

Er zijn paarden die bokken..
Maarja... als je geen risico's wilt moet je die dieren niet gebruiken...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:33

Een slagriem is een riem die je aan de staartriem maakt, voor de culeron, vastgebonden aan het boompje. Paarden kunnen nog bewegen, maar niet meer bokken.

Edit: hier zie je er eentje, er staat ook ergens een filmpje op bokt van eentje in werking :j
[AR-ITP] Wedstrijd training met Whitney

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:35

Maar als je paard dan bokt.. met een sulky, trekt hij de hele kar toch omhoog??

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:36

Stagediver schreef:
Als iedereen een beetje logisch nadenkt, Ieder paard bokt zowat als je het een tik op de kont geef, ook als je erop zit! Je weet nooit hoe hard die heb geslagen.. en hoe het paard er normaal op reageert. Dan hoeft dat nog niet te betekenen dat het dier nooit meer voor de kar mag. Mijn haflinger was ook een bokker (Als je op der kont mept, ook met rijden, maarja merrie he ;-) blijf van mijn kontje af) En daar hou je gewoon rekening mee.

En met er om vragen bedoel ik.. je kan het natuurlijk wel een beetje voorkomen. Nee natuurlijk vraagd niemand om een ongeluk of wat dan ook. Niemand vraagd om nare dingen en het is erg dat er ongelukken gebeuren.

Ik ken eigenlijk geen enkel paard dat bokt als ik een tik met de zweep geef :n Alleen als ze een erg slecht humeur hebben, maar normaal gesproken niet, weten ze precies wat de bedoeling is. Er zullen er ongetwijfeld veel zijn, maar het is echt niet standaart :n

Jolliegirl, nee, kan je vertellen dat dat niet zo is :n Het zwaartepunt ligt nl verkeerd. Je zit als het ware naar achteren, en de sulky kan niet zover omhoog omdat hij in de lichtogen hangt. Dus dat is niet zo snel mogelijk. Ik spreek uit ervaring, mijn hengst deed dat dus ook. Maar die bokte alsnog over de boompjes heen omdat de slagriem verschoot..

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:51

Stagediver schreef:

niet ieder paard bokt als je een tik op de kont geeft. zoals er al eerder werd gezegd. tenminste,... ik heb er maar 1 gekend die het indd deed. maar okee.

ik hoop dat de 2 mannen er snel weer bovenop zijn en dat er niets ergs met het paardje aan de hand is.