Tweehonderd euro geboortepremie voor Brabants trekpaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Tweehonderd euro geboortepremie voor Brabants trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 08:33

http://www.standaard.be

De geboorte van ‘Camelia van Groenenberg, Hertogin van Vlaams-Brabant' is goed voor 200 euro. Camelia is een Brabants trekpaard.

De provincie Vlaams-Brabant engageerde zich vorig jaar om van het Brabants trekpaard een speerpunt te maken van de toerismewerking in de Grote Gordel. ‘Maar dan moeten we het Brabants trekpaard ook weer een toekomst geven', zegt gedeputeerde Monique Swinnen (CD&V). ‘Het aantal geboortes liep de jongste jaren met 37procent terug. In 2002 werden er nog 900 veulens per jaar geboren, in 2010 waren dat er 601. Hoe minder er gekweekt wordt, hoe groter het risico op inteelt. Vandaar dat we een geboortepremie uitreiken aan fokkers. De provincie trok er 25.000 euro voor uit. Camelia van Groenenberg is het eerste veulen aan wie de nieuwe trekpaardenpremie kunnen uitreiken.'

Marcel Vossen van de stoeterij van Groenenberg is tevreden met de premie. ‘Het is een aanmoediging om ermee voort te doen', zegt hij. ‘Brabantse trekpaarden kweken is een vrij dure aangelegenheid: je moet de dieren voederen en verzorgen, maar je hebt ook de inschrijving in het stamboek, dierenartskosten en zo meer.'

Het was uitgerekend Marcel Vossen die het instellen van een veulenpremie aan de provincie Vlaams-Brabant had voorgesteld.

De provincie wil nog meer doen om het Brabants trekpaard te promoten. Swinnen: ‘In Vollezele gaan we het Museum voor het Brabants Trekpaard helemaal restylen. We willen naar een belevingscentrum evolueren waar bezoekers ook de paarden zelf aan het werk kunnen zien.'

Akhal_Teke

Re: Tweehonderd euro geboortepremie voor Brabants trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:12

Er zijn maar weinig mensen die een trekpaard willen kopen. Dat is ook een reden dat er minder gefokt werden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:15

Hoe jammer het ook is, er is gewoon geen (brede) markt voor deze paarden... Dus een terugloop lijkt me niet meer dan logisch en niet tegen te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:35

zou er wel 1 willen hebben maar overtuig je ouders maar.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:36

Toch hou ik gigantisch van deze beesten en wil er zeker later nog een hebben.. vroeger heb ik er een gehad maar wegens tijdgebrek verkocht en nog nooit zon spijt gehad

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:36

Akhal_Teke schreef:
Er zijn maar weinig mensen die een trekpaard willen kopen. Dat is ook een reden dat er minder gefokt werden.

Ja inderdaad er is helaas geen grote markt voor. Dan is het wel leuk dat ze een geboortepremie geven, maar wat gebeurd er dan jaren later met die paarden als niemand ze wil hebben omdat er opeens meer aanbod dan markt is? Ik vind het maar dubbel..

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:39

€200 is wel echt niets als premie voor zo'n dier XD alleen al om te chippen ben je 't weer kwijt :P en je moet't dier dan ook eten geven ... :P
moest ik een brabander hebben zou ik er echt niet mee gaan fokken omdat ze mij er €200 voor geven hoor :P zou er wel eentje willen hebben verder :D super om mee te wandelen (en met Viktor ook om te springen :D maar hij is gewoon in het verkeerde lijf geboren :P ).

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:41

Citaat:
Marcel Vossen van de stoeterij van Groenenberg is tevreden met de premie. ‘Het is een aanmoediging om ermee voort te doen', zegt hij. ‘Brabantse trekpaarden kweken is een vrij dure aangelegenheid: je moet de dieren voederen en verzorgen, maar je hebt ook de inschrijving in het stamboek, dierenartskosten en zo meer.'

dus een ander ras heeft geen voer en verzorging nodig? en geen stamboek en dieren arts???
vind het niet echt een 'reden'
wel een goed dat er beloond word om een ras op te kwikken :j

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:42

Naomi_unique schreef:
Akhal_Teke schreef:

Ja inderdaad er is helaas geen grote markt voor. Dan is het wel leuk dat ze een geboortepremie geven, maar wat gebeurd er dan jaren later met die paarden als niemand ze wil hebben omdat er opeens meer aanbod dan markt is? Ik vind het maar dubbel..

De hengstjes worden bij de meesten nu al voor een koopje op de markt gezet. Er zijn maar weinig hengsten die goedgekeurd worden voor de fokkerij. De rest kost alleen maar geld. Erg jammer dat er zo weinig mensen zijn die er een willen want het zijn erg lieve en rustige beesten.
Echt ideale recreatiepaarden voor erop en erachter en, als je van een uitdaging houdt, kan je er ook dressuurwedstrijden mee rijden.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:43

Jilletje schreef:
Citaat:

dus een ander ras heeft geen voer en verzorging nodig? en geen stamboek en dieren arts???
vind het niet echt een 'reden'
wel een goed dat er beloond word om een ras op te kwikken :j

Dat ligt bij een trekpaad toch een beetje anders hoor. De bevalling gaat minder vaak vanzelf al bij een lichter ras. Ook eten ze natuurlijk 2x zoveel als een gewoon paard.
En, zoals ik al zei, blijf je er langer mee zitten dan met een gewoon paard.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:44

Naomi_unique schreef:
Akhal_Teke schreef:

Inderdaad... slager denk ik dan meteen? Wat je zegt.. erg dubbel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:02

'k Heb in m'n leven vele verschillende paarden gereden...
Maar de 3 trekpaarden die ik heb gereden waren wel de 3 fijnste paarden die ik ooit onder m'n kont heb gehad :j

Als de provincie ook wat geld uittrekt voor de overige promotie van het ras, dan zou het best kunnen uitbloeien tot een fijn liefhebbers paard.

Het zou zonde zijn als zo'n ras zou verdwijnen....

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:04

Femke schreef:
'k Heb in m'n leven vele verschillende paarden gereden...
Maar de 3 trekpaarden die ik heb gereden waren wel de 3 fijnste paarden die ik ooit onder m'n kont heb gehad :j

Als de provincie ook wat geld uittrekt voor de overige promotie van het ras, dan zou het best kunnen uitbloeien tot een fijn liefhebbers paard.

Het zou zonde zijn als zo'n ras zou verdwijnen....

Ja, er zou idd meet aandacht besteed moeten worden aan promotie. Ik zie bij de Palm reclames op tv ook geen trekpaarden meer. en er was nog een biersoort wat bruine trekpaarden gebruikte.
Erg jammer.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:59

ik heb zelf een brabants trekpaard gehad.was echt een schat en goudeerlijk dier.jammer genoeg veel te vroeg gestorven door koliek(iets waar trekkers last van schijnen te hebben snel)
ik was echt trots op m'n trekkertje.ik wil ook echt geen slank paard meer hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:15

Akhal_Teke schreef:
Er zijn maar weinig mensen die een [ras] willen kopen. Dat is ook een reden dat er minder gefokt werden.
Grappig.. het stamboek zegt precies het tegenovergestelde..

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:19

KoudbloedKim schreef:
Akhal_Teke schreef:
Grappig.. het stamboek zegt precies het tegenovergestelde..

Dat is inderdaad erg vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:40

In het stamboekblad van 2 keer terug, stond juist dat de Trekpaarden in opmars kwamen en dat dat voor een gedeelte kwam omdat mensen (vooral de jongere generatie) ontdekken dat het [ras] niet alleen voor de kar/op het land gebruikt kan worden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:53

Als er geen markt voor is, dan houdt het op. Als de provincie het ras in stand wilt houden, dan kunnen ze het beste zelf de paarden opkopen en verzorgen....

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:03

Ik wil er in de toekomst zeker nog een! Zag van de week hier een topic van Tobias?? die een trekpaard heeft en ermee rijdt.
Echt enorm gaaf dier en liep ook leuk.
Vindt het goed dat ze het promoten en proberen in stand te houden.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:00

Waar ik vroeger mijn paarden had, was dat bij een kweker van brabant trekpaard.
Elk jaar een paar veulens. Hij deed mee aan alle mogelijke wedstrijden met zijn merries, die bijna allemaal predikaten hebben.
Zelf heeft hij ook een gg hengst.
Maar inderdaad, de hengstenveulens waren meestal voor de slacht, terwijl ze echt goede waren om misschien ggk te worden.

Maar merries met predicaten enzo werden toch goed verkocht en gekocht, toch een goede 5-6000€ voor zo'n merrie.

En zo lief paardjes inderdaad. Maar als de smit ijzers moet leggen, kost het ook heel veel geld.
En voor de geboortes moet je erbij zijn, want meestal raken de schouders niet buiten en moesten we trekken.

Maar ja, zoals andere trekpaarden rassen is de slacht eigenlijk de enige mogelijkheid, maar goed, anders waren ze toch al lang uitgestorven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:59

Wij zijn nauw betrokken bij een natuurvereniging en in winter en najaar is er veel kapwerk in de bossen: zieke en dode bomen kappen en eruit halen. Omdat we vaak op problemen stuiten met de traktor (paadje niet breed genoeg, traktor zakt weg, wielen slippen door) zijn we vanuit de vereniging aan het denken om zo'n trekpaard aan te schaffen en in te zetten in allerhande soorten van werk voor dat natuurbehoud. Oa het spelen van boomstronken, koetstochtjes bij promodag, helpen bij landbeheer...

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:50

Ik ben ook van plan om later een trekpaard te kopen :) alleen niet met zo'n korte staart

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 16:54

Toe maar jongens, maar goed dat België geld genoeg heeft :+
Verlaag dan de belastingen ipv premies voor paarden die of eindeloos de handel in gaan of in de slacht eindigen. Dan heeft iedereen er wat aan. Als die dieren zo'n moeilijke bevalling hebben is het misschien gewoon niet meer goed om ze te fokken?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:10

toen ik nog in Belgie woonde waren er in de buurt verschillende boeren die een trekpaard veulen in de wei hadden (meestal alleen, stonden niet eens bij de koeien in de wei) om met 2-3 jaar op wintersport te gaan ;(

hoefijzer009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:11

Mijn meter heeft er zo een en nog zo een veulentje maar ze gaat ze verkopen en een rijpaard in de plaats kopen leeeuuuk xxx /3 /3