Midas Dekkers: "Pony is een te heet gewassen knol"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Midas Dekkers: "Pony is een te heet gewassen knol"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 20:00

Deze column verscheen in de varagids nr. 17

Mag je dieren recenseren? Van mij wel. Als het met boeken kan, moet het ook met dieren mogen. Wellicht doet hun schepper dan een volgende keer beter zijn best. Dat geldt zeker voor de schepper van de pony. Die kon zo te zien niet kiezen of hij een hond of een paard wilde maken. Het werd een te heet gewassen knol.

Natuurlijk zijn er excuses aan te voeren. Een pony stamt van barre Noordse kusten, waar je het best gedrongen kunt blijven. Pony’s zijn net zulke kommervormen als de bomen van een eerste duinenrij met hun stomperige stammen. De poten van een pony lijken half door de grond gezakt zo kort. Dieper kan een paard niet zinken. Dat kwam mooi uit in de mijnbouw. Met hun mijngangvormige lijven zeulden pony’s onder de grond de kolenkarren voort. Maar de mijnen zijn allang gesloten. En op Ameland of de Veluwe stormt het lang niet zo hard als op de Shetlands of in Wales.

Helaas zijn lang niet alle Nederlandse ponyfokkers hiervan op de hoogte gesteld. In plaats van hun dieren de lange poten te gunnen die een paard toekomen, houden ze de erfelijke afwijking in stand die pony’s met hun bierbuik over de grond doet schuren. Op hun krappe hoefjes tikketakken ze als een nicht met nieuwe schoenen voort bij wijze van onderstel voor een verwend nest dat net rijlaarzen en borstjes heeft gekregen. Volwassen mannen laten zich liever trekken in een wagentje met twee pony’s ervoor, alsof men een paard als een kadetje in tweeën heeft gespleten en de helften naast elkaar zijn blijven hangen.

In de grote lummel met de leidsels meen je soms een staatssecretaris te herkennen. Henk Bleker. Die beheert heel zijn natuur als een ponypark. Herten ziet hij als pony’s met een gewei, zwijnen als top of show, met de dikste buik en kortste poten, fraaie resultaten van willekeurig bijvoeren en gericht afschot.

Maar de pony’s zelf gaan niet vrijuit. Zij hebben de meisjes en die man op het idee gebracht dat de natuur zich gemakkelijk laat kleineren. De meisjes vinden het boek van de pony snel saai en klappen het dicht, de man klampt zich aan het leidsel van zijn stokpaard vast. Het stomme beest.

Midas Dekkers

Juangi

Re: Midas Dekker: "Pony is een te heet gewassen knol"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:02

God wat een opmerkingen weer :=

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:03

_O- Dit is gewoon zó stupide dat het grappig is :')
Laat de goede man eerst maar eens een boekje lezen over paarden.. Korte pootjes.. :=

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:04

_O-

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:05

_O- hahaha Midas Dekker weer hoor...

Iris82

Midas Dekkers is geniaal. :D
Ik hou zo van die man... _/-\o_

@amyz: die man is de beste bioloog van NL, ik denk dat ie wel weet wat een pony is. :+

raket

Ik vind het wel leuk, hoort een beetje bij die man.
Moet je met 2 strooiwagens zout nemen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:06

Heerlijk geschreven!

xNursiex

wie is deze vriendelijke man eigenlijk? Oberon weet wel raad met dat soort types /3 8-)

amyz

Als ie denkt dat een ponybuik over de grond schuurt heeft ie t hoofdstukje ''Equus"' volgens mij toch echt overgeslagen anders :')

Iris82

Weet jij niet wie Midas Dekkers is? :oo

amyz schreef:
Als ie denkt dat een ponybuik over de grond schuurt heeft ie t hoofdstukje ''Equus"' volgens mij toch echt overgeslagen anders :')

Dat weet ie echt wel, geloof me maar. :)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:07

hahaha heerlijk scherp en weer echt midas dekkers :D Ik vind hem zo briljant _/-\o_

Midas Dekkers is overigens een bioloog dus die man weet wel een en ander van de natuur ;) maar hij is vooral een goede satirische schrijver (vind ik dan he :P )

edit: Iris82 was me voor :D
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 05-05-11 20:12, in het totaal 2 keer bewerkt

MamboBeach

Ik vind het wel grappig! :') Hij heeft wel een beetje gelijk! :D

xNursiex

Iris82 schreef:
Weet jij niet wie Midas Dekkers is? :oo

amyz schreef:

Dat weet ie echt wel, geloof me maar. :)

Ik heb absoluut geen flauw benul nee

Nicole_tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:08

Echt geniaal! Zoiets maakt m'n dag helemaal goed... :D
Waar die man zn informatie vandaan haalt??

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:08

Schitterend geschreven weer, helemaal Midas Dekker!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:09

Prachtig :j Hij weet het altijd zo raak te verwoorden en een dubbele lading? Maakt u daar maar vierdubbel van. Leuk dat dit geplaatst is!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:09

Hij heet toch Midas Dekkers ?

Ik ben groot fan van hem.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:10

Ik ken die hele vent ook niet maar dat zal wel aan mij liggen dan.
Vind het wel behoorlijke quatsch wat ie schrijft, en dat zal niet veranderen of het nu de president van Verweggistan is of voorzitter van de Bond tegen Poownies.

secricible

Midas Dekkers, heeft verschillende boeken geschreven en o.a. een boekenweekgeschenk (van 2 jaar geleden ofzo). Schrijft allerlei boeken over dieren en de natuur.

Uit wikipedia:
Citaat:
Wandert Jacobus Dekkers, beter bekend als Midas Dekkers (Haarlem, 22 april 1946), is een Nederlandse bioloog en schrijver van fictie en non-fictie voor kinderen en volwassenen. Op zijn achttiende heeft hij zichzelf de naam Midas (naar Midas Wolf uit Donald Duck) aangemeten.[1] Hij woont in Weesp.
De bekende kinderboekenschrijver schreef ruim vijftig kinder- en jeugdboeken, waarvan de meeste verhalen bevatten. In zijn niet-fictionele jeugdboeken schrijft Dekkers over aan de biologie gerelateerde onderwerpen. Daarnaast schrijft Dekkers ook fictioneel proza voor volwassenen. Als bioloog is Dekkers bekend door zijn scherpe observaties. Biologisch-wetenschappelijke thema’s weet hij met gevoel voor humor uit de doeken te doen. Dankzij zijn schrijfstijl kennen zijn boeken veel herdrukken.
Dekkers staat ook bekend om zijn vaak tegendraadse en controversiële meningen over onderwerpen als bestialiteit, kinderen krijgen en sporten.

En wat hij schrijft is niet allemaal waarheid, hij schrijft gewoon satirische colums. Vind hem prachtig, lig helemaal in een deuk!

Op de site bovenaan staan overigens nog meer columns van hem, o.a. over duiven en teken.
http://vroegevogels.vara.nl/Rotbeesten- ... 833.0.html
Laatst bijgewerkt door secricible op 05-05-11 20:12, in het totaal 2 keer bewerkt

MoniqueT

Geweldig! Wie dit niet snapt, moet eens wat vaker Midas lezen ;-)

Zakynthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:12

Midas is geweldig _/-\o_ _/-\o_
Soms hoor ik hem op de radio of tv en dan moet echt iedereen stil zijn. Hij kan je lekker aan het denken zetten met zijn opmerkingen

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:13

Oké, ik vind Midas Dekkers een vreselijke man, maar hierom moest ik toch wel even een beetje om lachen! :Y)
Heel hard, eigenlijk :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:13

_O- Wat een lekker stukje :))

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:17

_O- _O- _O-

Midas is echt geniaal! :D