Groninger paard mogelijk ten onder door ernstige conflicten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Groninger paard mogelijk ten onder door ernstige conflicten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 11:21

http://www.dvhn.nl

Hengstenhouders halen zes hengsten uit dekdienst stamboek

Het Groninger paard dreigt als ras ten onder te gaan aan conflicten. Vier hengstenhouders hebben zes belangrijke dekhengsten teruggetrokken uit de fokkerij van de Vereniging Het Groninger Paard, waaronder de topper Ede. "Een ramp voor het ras", zegt Jacob Zwarteveen uit Niekerk, een van de vier. Zij verwijten het stamboekbestuur de regels te overtreden en weigeren hun hengsten nog beschikbaar te stellen voor een ras dat in hun ogen wordt gedegradeerd.

Het conflict komt voort uit de jarenlange strijd tussen liefhebbers van het klassieke, zware (werk)paard en zij die door kruisingen een meer modern rijpaardtype willen fokken. De vier hengstenhouders hekelen de inspecteur van het stamboek, die in hun ogen een te modern rijpaardtype voorstaat. Onlangs is op diens advies een hengst goedgekeurd zonder de verplichten klinische keuring. "Rechtsongelijkheid", meent Zwarteveen.

Bestuurdlid Dolf van den Berg ziet dat anders. Volgens hem was de keuring niet nodig omdat de hengst zich al in de sport en met nakomelingen heeft bewezen. Hij noemt het 'ontzettend jammer' dat zes van de slechts 18 goedgekeurde hengsten niet meer beschikbaar zijn. "Prachtbeesten, maar het ras wordt niet bedreigd." Volgens hem staan de vier hengstenhouders alleen in hun kritiek en hij hoopt dat met hun vertrek de rust terugkeert.

De ruzies rond het ras hebben ook geleid tot bestuursconflicten. De voorzitter is eerder al afgehaakt en afgelopen week gooide ook de secreatris de handdoek in de ring. "Ik ben de vele onderlinge conflicten spuugzat", aldus Jeannette de Bruin. Druppel was voor haar dat ze geboycot werd van de site en verstoken bleef van emailverkeer.
Volgens haar zou het verlies van de tophengsten wel eens de 'doodklap' voor het ras kunnen zijn. De dissidente hengstenhouders vrezen dat ook.

De hengsten die zijn teruggetrokken uit de dekdienst van het Groninger Paard zijn Batavier, Landos, Ede, Goldstern, Beno en Bartus.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:24

Het zou toch eeuwig zonde zijn als het ten onder zou gaan, bij wie de fout dan ook ligt.

wwillemijn

Re: Groninger paard mogelijk ten onder door ernstige conflicten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:43

Zwarteveen.... *zucht*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:47

Gelijke monnikken, gelijke kappen.
Ook al heeft een hengst zich in de sport bewezen, waarom niet verplichten dat er een klinische keuring komt voor die betreffende hengst? Kan me voorstellen dat dit niet lekker zit.
Om meteen met een groep andere fokkers dekhengsten uit de dekdienst terug te trekken vind ik dan ook weer zwaar kinderachtig...
Of is dit een druppel geweest die de emmer deed overlopen en zat er al voor die tijd iets niet helemaal snor?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:50

Ik moet zeggen dat het op mij ook wel vreemd over komt dat die hengst geen klinische keuring hoeft te ondergaan. Prestaties in de sport en nakomelingen zegt toch niets over een buigproef bv.?
Maar misschien was er dan wel weer wat anders geweest waar ze over gevallen waren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:59

Via welk stamboek willen de heren Hengstenhouders hun Grunningers nu aanbieden dan?
Of dekken de hengsten nu niet meer?
Wie heeft wie dan werkelijk te pakken met zo'n actie :D

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:01

De helft klopt niet wat er in staat. Hengst is zelfs meerdere keren klinisch gekeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:09

Ik snap in zoverre wel dat wanneer je van het ouderwetse groninger paard houdt, het rijtypische paard niet meer aan je beeld van Groninger voldoet.
Ik snap ook niet waarom alle rassen rijtypische (lees ielere) varianten moeten hebben. Wat blijft er van het ras zoals het was dan nog over.
Kan men hier niet als een stel volwassenen over praten, ipv dit op een kinderlijke manier op te lossen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:16

Volgens mij is de aangekeurde hengst in geen enkel boekje als 'iel' aan te merken :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:17

Had het ook over ras, niet over deze hengst ;)

En over welke hengst heb jij het? Ede, logisch dat hij toch zwaar is, zijn eigenaar staat ook niet te springen om het moederne type groninger.

Het paard welke zich al heeft bewezen door nakomelingen en sport, weet ik niet welke dat is, iig een rytypischer hengst, anders gingen de anderen niet zo in het verweer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-05-11 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:18

Mindim schreef:
Ik snap in zoverre wel dat wanneer je van het ouderwetse groninger paard houdt, het rijtypische paard niet meer aan je beeld van Groninger voldoet.
Ik snap ook niet waarom alle rassen rijtypische (lees ielere) varianten moeten hebben. Wat blijft er van het ras zoals het was dan nog over.
Kan men hier niet als een stel volwassenen over praten, ipv dit op een kinderlijke manier op te lossen?

Maar wat is rijtypische?
Ze zijn zo wie zo veel zwaarder als de KWPnér, is dan een halve cm het verschil van rijtypisch en zwaar? :?
Terwijl er wel oud bloed door de aderen stroomt :Y)

_HS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:20

En dat zijn dan de wijze,volwassen mensen... zucht...

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:21

De hengst die geen klinische keuring heeft ondergaan was een jonge hengst. Waarom niet is mij ook een raadsel?
Daarnaast is er een oudere hengst goedgekeurd die geen sperma of cornage onderzoek heeft ondergaan. Deze had ook een röntgenfoto waar twijfel over was. Volgens de reglementen moet bij twijfel de foto dan beoordeeld worden in Utrecht.
Echter heeft de inspecteur zonder overleg met de rest van het FTC de eigenaar verwittigd dat de hensgt werd goedgekeurd.
Nu heeft deze hengst al nakomelingen, dus z'n sperma zal wel goed zijn. En mocht hij cornage hebben, was dit ook al wel boven water gekomen.

Echter zijn de reglementen er niet voor niets en daar heeft iedereen zich aan te houden.

In mijn ogen kun je het nooit iedereen naar het zin maken, maar als men zich gewoon aan de reglementen gehouden had was dit alles in mijn ogen te voorkomen geweest. Daar komt bij dat de (mis)communicatie binnen de vereniging in mijn ogen ook bijgedragen heeft aan dit conflict...

fjordjes

Zou erg zonde zijn als dit ten onder zou gaan.

tellom

:Y)
Laatst bijgewerkt door tellom op 05-05-11 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:22

tellom schreef:
Maar wat is rijtypische?
Ze zijn zo wie zo veel zwaarder als de KWPnér, is dan een halve cm het verschil van rijtypisch en zwaar? :?
Terwijl er wel oud bloed door de aderen stroomt :Y)

Kijk eens naar de friezen en de tinkers, hetzelfde laken een pak. Het zijn van oorsprong vooral werkpaarden. Het vergelijk met een kwpn vind ik dus ook helemaal niets. Dat is het standaard waar alles mee vergeleken moet worden. Ja ze zijn zwaarder dan een kwpn, maar ze worden steeds ranker in vergelijking met het oorspronkelijke ras.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:22

heidi_elsa schreef:
En dat zijn dan de wijze,volwassen mensen... zucht...

met zulke leuke nuchtere paarden _/-\o_

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:23

Dees schreef:
Via welk stamboek willen de heren Hengstenhouders hun Grunningers nu aanbieden dan?

IHW misschien?
Zou inderdaad zonde zijn als die paarden helemala niet meer zouden dekken.

Vind sowieso dat er tegenwoordig steeds slankere paarden gefokt worden. Zie het bij de KWPN tuigpaarden, bij de haflingers en waarschijnlijk bij nog meer rassen/stamboeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:24

hananya schreef:
De hengst die geen klinische keuring heeft ondergaan was een jonge hengst. Waarom niet is mij ook een raadsel?
Daarnaast is er een oudere hengst goedgekeurd die geen sperma of cornage onderzoek heeft ondergaan. Deze had ook een röntgenfoto waar twijfel over was. Volgens de reglementen moet bij twijfel de foto dan beoordeeld worden in Utrecht.
Echter heeft de inspecteur zonder overleg met de rest van het FTC de eigenaar verwittigd dat de hensgt werd goedgekeurd.
Nu heeft deze hengst al nakomelingen, dus z'n sperma zal wel goed zijn. En mocht hij cornage hebben, was dit ook al wel boven water gekomen.

Echter zijn de reglementen er niet voor niets en daar heeft iedereen zich aan te houden.

In mijn ogen kun je het nooit iedereen naar het zin maken, maar als men zich gewoon aan de reglementen gehouden had was dit alles in mijn ogen te voorkomen geweest. Daar komt bij dat de (mis)communicatie binnen de vereniging in mijn ogen ook bijgedragen heeft aan dit conflict...

Hoe jong is de ze hengst dan, aangezien staat aangegeven dat hij zich middels nakomelingen en sport al heeft bewezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:25

Sabbientje schreef:
Dees schreef:

IHW misschien?
Zou inderdaad zonde zijn als die paarden helemala niet meer zouden dekken.

Vind sowieso dat er tegenwoordig steeds slankere paarden gefokt worden. Zie het bij de KWPN tuigpaarden, bij de haflingers en waarschijnlijk bij nog meer rassen/stamboeken

Bij Friezen en tinkers zie je het ook. Niet alleen qua rankheid, je ziet ze ook steeds hoger op de benen staan. Bij sommige tinkers moet je zelfs gewoon goed kijken of je niet een gewone bonte ziet ipv een tinker, is niets tinkerachtigs meer aan.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:31

Bij deze 3 jarige rijtypische hengst zie je heus wel het groninger type :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:31

tellom schreef:
Bij deze rijtypische hengst zie je heus wel het groninger type :=

Over welke hengst heb je het nu?

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:32

Echt Wel <3

En je moet rekening houden met sommige groningers dat ze pas na 6 a 7 jaar uitgegroeid zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:36

tellom schreef:
Echt Wel <3

En je moet rekening houden met sommige groningers dat ze pas na 6 a 7 jaar uitgegroeid zijn :j

Ik ben bekend met koudbloeden.
Zitten jullie met zijn 2en op 1 account, want je geeft een reactie op je eigen reactie?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:38

Mindim schreef:
hananya schreef:

Hoe jong is de ze hengst dan, aangezien staat aangegeven dat hij zich middels nakomelingen en sport al heeft bewezen?

eventjes goed lezen.

klein stukje verder het ondergestreepte zie je dan het stukje jonge hengst niet gaat over de hengst met nakomelingen in de sport