De Leuvense procureur eist twaalf maanden cel tegen een veearts uit Zwalm wegens vermeende inbreuken op de regels van de veeartsenijkunde.
Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) voerde in 2007 een bedrijfscontrole uit op een paardenfokkerij in Tremelo, eigendom van C. (60) uit Hulshout. Tijdens de controle troffen de inspecteurs het in België verboden eFSH aan. Dit is een hormoon dat gebruikt wordt voor het bekomen van een superovulatie bij merries. De eigenaar bekende dat hij het product had ingevoerd vanuit Amerika.
Naar eigen zeggen wist hij niet dat het product verboden is in België en paste hij de techniek slechts een keer toe bij een merrie. Hij zou hierbij de hulp hebben gekregen van D. (34), een veearts uit Zwalm.
‘Het gaat hier om criminele activiteiten met winstbejag als enige oogmerk', zei de procureur. ‘Omdat de paarden niet uitgesloten zijn van consumptie loopt de volksgezondheid gevaar. Ik vorder acht maanden cel tegen C. en twaalf maanden tegen D.' De verdachten riskeren ook monsterboetes tot 82.500 euro.
Volgens de advocaat van D. was de veearts onvoldoende op de hoogte van de regels en maakte hij een administratieve beginnersfout. ‘Bovendien heeft hij tot twee keer toe het FAVV een vraag gesteld over zijn manier van werken. Nooit kreeg hij hierop een antwoord', zei meester Bart Van Tongelen. ‘Ik vraag de opschorting van straf.'
Zijn confrater, meester Katrien Beelen, vroeg eveneens de opschorting. ‘De beschuldigingen van de aanwezigheid van hormonen in de voedselketen zijn fel overdreven; Mijn cliënt behandelde slechts een paard', besloot ze.
België had nog niet zo heel lang geleden een heuse hormonen-maffia en dat betrof vooral vlees dat bestemd was voor menselijke consumptie.Dát was nog eens een voorbeeld van puur winstbejag. Bedreigingen, doden en gewonden, afpersingen en andere criminele praktijken waren aan de orde van de dag en wie weet woekert het tot op heden nog steeds ondergronds door. En dan maken ze zich nu druk om een veearts die één hormoonspuit uitdeelt? De man heeft het niet eens zelf uit de US ( waar het middel niet verboden is) laten komen - dat was de eigenaar van de merrie. Pfff.. kleingeestig. Laten ze zich liever druk maken over de afschuwelijke mishandeling van de paarden van Faber - zie elders op VN.
Jaycee_
Geplaatst: 04-05-11 09:10
Citaat:
Pfff.. kleingeestig. Laten ze zich liever druk maken over de afschuwelijke mishandeling van de paarden van Faber - zie elders op VN.
En waarschijnlijk krijgt die dader zelfs niet eens zo'n hoge straf als deze DA....
ik vind dit toch ook wel erg hoor... ik bedoel wat zou jij ervan vinden da jij zoiets in zou krijgen wat ervoor zorgt dat je zin in iets krijgt!!
ik vind dat andere ook wel erger maar toch....
Sigrid72
Geplaatst: 04-05-11 09:38
Waar halen ze het... sjoemelen met hormonen.....
Het grote probleem in België is dat je als veearts amper kan werken : er zijn amper medicijnen goedgekeurd voor gebruik bij paarden, en dit omdat de grote farmaceutische bedrijven niet de moeite willen doen om hun middelen erkend te krijgen in een klein land met een kleine afzetmarkt.
En daarom gebruikt zowat iedere dierenarts die een hart voor paarden heeft en ze goed wil behandelen, middelen die voor paarden in belgië niet toegelaten zijn (maar bv. wel voor andere dieren of bv. wel in andere landen zijn goedgekeurd).
Hier was het een fokker die zeker wou zijn van een goede follikel voor de bevruchting van zijn fokmerrie. Jammer genoeg was er geen indicatie gemaakt dat het paard uitgesloten was voor de slacht, zodat officieel het gebruik van elk medicament in het paspoort had moeten staan.
Moraal van het verhaal : sluit je paard uit voor de slacht, zodat het niet als comsumptiegoed wordt aangemerkt, en je hebt veel minder problemen.
Echt triest dat er dan zo'n verhaal gemaakt wordt omtrent een middel dat eigenlijk aardig wat fokkers gebruiken als ze met diepvriessperma werken....
In Nederland zijn er veel meer producten toegelaten dan in België. Nederland heeft dan ook een groter afzetgebied en is interessanter voor de bedrijven.
Hier in België kan je bij wijze van spreke je paard nog niet eens antibiotica geven of je bent al bezig met een product dat niet toegelaten is.
Zoals gezegd : mocht het paard zijn uitgesloten voor de slacht, en dus in ogen van de consument "niet gevaarlijk", dan had dit wellicht niet zo'n omvang genomen.
Ik ben er zeker van dat zowat elke grote paardenhouder in België produkten op stal heeft die niet zijn toegelaten... net omdat men het beste voor z'n dieren wil !
Famke160301
Geplaatst: 04-05-11 12:14
@ Komeet_lover
Zo'n hormoon wordt bij merries gebruikt die normaal tijdens de hengstigheid een follikel (eicel) van onvoldoende kwaliteit heeft. Bij een slechte follikel kwaliteit is de kans op bevruchting en dus drachtigheid zeer klein. Onder invloed van zo'n hormoon rijpt een follikel beter en ontwikkeldt zich beter. Gevolg een veel grotere kans op bevruchting en dus drachtigheid. Niks engs aan! Wordt in de humane geneeskunde ook veelvuldig gebruikt voor vrouwen die moeite hebben met de eisprong en dus moeilijk zwanger kunnen worden.
Hoop dat je nu begrijpt waar t topic over gaat.
Edit: Vind t idd ook nogal opgeblazen. Sneu voor de DA die zijn best doet om de merrie drachtig te kunnen laten worden. Belachelijk dat hier zo'n hoge straf op staat. Ben idd ook benieuwd hoe hoog de straf voor die daders van mishandeling van de arabieren gaat worden. In verhouding tot de straf van de DA moeten die misselijke kl**thommels minimaal 25 jaar krijgen en liever nog nooit meer los!
Ik kan alleen maar beamen dat zelfs eenvoudige koliekmiddelen hier vaak niet zijn toegelaten om voor paarden te gebruiken, en dit is dus echt een voorbeeld van hoe fout men hier in België bezig is, en dan bedoel ik niet de aangeklaagde, maar de overheid voor wat betreft diergeneesmiddelen!!
Thioro
Geplaatst: 04-05-11 15:41
Citaat:
Ik kan alleen maar beamen dat zelfs eenvoudige koliekmiddelen hier vaak niet zijn toegelaten om voor paarden te gebruiken
Idd, indien je paard niet uitgesloten is voor de slacht kan je dus niet behandelen voor koliek, bij wijze van spreken is parafine en een schietgebedje dan je enige redmiddel. Je wil niet weten hoe vaak er in allerijl nog genoteerd wordt dat paard zal worden uitgesloten voor de slacht vooraleer men een behandeling kan beginnen. In theorie heb je dan het cascadesysteem, maar er zijn al DA's tegen de lamp gelopen die het op die manier probeerden te verantwoorden, wordt vaak toch niet aanvaard.
Vraag me af hoe het werkelijk zit. De straf is buiten proportie en het gaat hier over 1 DA die 1 merrie behandeld van een (vermoed ik, afgaande op het artikel) particulier of kleinere fokker. Dus ofwel slordigheidsfoutje ('verkeerd' genoteerd, iets teveel in het zicht laten staan) ofwel heeft men heel hard z'n best gedaan om iets te vinden. Je moet een kat een kat noemen, op grotere stallen kunnen er net zo goed producten gebruikt worden die niet mogen, maar die staan dan niet 'in het zicht'. En gevaar voor de volksgezondheid is kul, koeien worden net zo goed met hormonen behandeld om goed in cyclus te komen en die liggen eerder op je bord dan die ene merrie van een kleine fokker.
Bloempjeh_
Geplaatst: 05-05-11 08:54
Weer een flink opgeblazen zaak.. Ik woon net voor de grens met Nederland. Als ik dan een Nederlandse dierenarts heb, is die plots strafbaar voor 90% van zijn medicatiegebruik. Echt triest. Ik hoop dat ze in de toekomst hun aandacht richten op serieuze zaken. Zoals hierboven al gezegd : deze man zijn straf is waarschijnlijk hoger dan bij dierenmishandeling, waar de 'bewijzen niet genoeg zijn'..