'Mestoverlast op openbare wegen in Alblasserdam'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Mestoverlast op openbare wegen in Alblasserdam'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 05:36

www.klaroen.nl

Ze stuurde een mailtje naar de krant, met foto's van hopen paardenmest op het trottoir. "Mijn hond fabriceert nog geen 10 procent van wat je op de foto"s ziet", schreef ze erbij.

Dini woont aan de Ganzerik en loopt met haar hondjes dagelijks door haar wijk. Ze neemt altijd plastic zakjes mee, om uitwerpselen op te ruimen. 'Je vindt de paardenhopen midden op de stoep, midden op fiets- en wandelpaden', vertelt ze. 'Honden gaan ervan eten. Mijn dierenarts heeft me verteld dat dit gevaarlijk is, omdat paarden ontwormingsmiddel krijgen. Een hond die van de mest eet, kan het middel in te grote hoeveelheden binnen krijgen. Eén van mijn honden gaat er graag in liggen rollen, die moet ik dan weer schoonmaken.'

Dini haast zich te zeggen dat ze ook van paarden houdt. 'Ik vind het mooie beesten. Maar misschien kunnen ze het doen zoals in het buitenland: daar hangen ze een bakje onder de staart.' Ze vindt niet dat er veel verschil is tussen paardenmest en hondenpoep. 'Voor mensen die erin trappen is het denk ik hetzelfde. In mijn omgeving zijn meer mensen die zich eraan ergeren. Het is oneerlijk dat wij als hondenbezitters zo beknot worden en belasting betalen terwijl paardenpoep overal neergelegd mag worden. Als wij het niet opruimen, krijgen we een bekeuring.'Een telefoontje met de gemeente maakt duidelijk dat ook paardenbezitters de uitwerpselen van hun dieren moeten opruimen. Wendy Hermans, communicatieadviseur in Alblasserdam, laat weten welke tekst in de APV (algemene plaatselijke verordening) is opgenomen over verontreiniging door paarden. In de APV, artikel 2:58.A staat: 'De houder of berijder van een paard is verplicht de uitwerpselen van het paard onmiddellijk te verwijderen als het paard zich van zijn uitwerpselen ontdoet op een openbare plaats.'Uit de woorden van Willy Baan, eigenares van manege Alblasserdam, blijkt dat de uitvoering van deze regel niet zo eenvoudig is. 'Je moet wel weten wie voor een hoopje mest verantwoordelijk is', zegt ze. 'Wij brengen onze paarden naar de wei langs een vaste route, via de Plantageweg. Met mijn auto rij ik die route na, hoopjes die ik tegenkom ruim ik keurig op. Ik vraag eigenaren van paarden die bij mij op stal staan om de mest op te ruimen na een ritje. Omdat ik een manege heb, krijg ik altijd de schuld. Maar er zijn tegenwoordig zoveel mensen die een paard hebben. Ik kan best begrijpen dat mensen zich ergeren aan mest op de weg.'

Willy nuanceert het verhaal wel graag een beetje. 'Persoonlijk vind ik hondenpoep viezer. Paarden eten alleen natuurlijk voedsel: gras, hooi, haver. Er zitten geen vleesresten in de mest. Vogels pikken het voor een deel op. Het zou al schelen als paardenhouders de mest met een bezem in de berm vegen.'Het komt regelmatig voor dat Willy wordt gebeld over een hoopje . 'Ook als het niet van mijn paarden is, ruim ik het soms op. Ik vraag mensen altijd: wilt u kijken wie er verantwoordelijk is en de naam noteren? Dan kan ik kijken of het gaat om een paard dat bij mij gestald is en dan kan ik het de eigenaar vertellen. Als meiden van de manege een ritje hebben gemaakt, vraag ik na afloop: waar hebben de paarden gemest? Dan ga ik erheen en ruim het op. Je kunt het natuurlijk niet gelijk doen, je moet eerst je paard naar de stal brengen. En je kunt het ook niet voorkomen; je kunt er geen kurk in stoppen.'De paardenhoudster heeft bij paarden voor een rijtuig wel gezien dat er een zeil achter de paarden wordt gespannen. 'Dat vangt dan de mestballen op. Maar bij paarden onder het zadel kan dat niet. Ik zou niet weten hoe je dat moet bevestigen. Als je een zak onder de staart hangt, slaat het paard op hol.'

Voor de mest van manege Alblasserdam heeft Willy een goede bestemming. Die wordt opgehaald door een champignonkwekerij. Champignons groeien er goed op.

Papendrecht en Alblasserdam hebben in de APV gezet dat mest opgeruimd moet worden. Nieuw-Lekkkerland stelt in de APV: mest mag niet achtergelaten worden op wegen die (mede) bestemd zijn voor voetgangers, in plantsoenen en op bijvoorbeeld speelweides.

Klik hier voor een foto.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:52

Goh dat hier een topic over is gemaakt :D
Begrijp de overlast wel, vind het dan ook niet meer dan normaal om je mest op te ruimen als dat even kan.