Succesvolle internationale voltigewedstrijd in Ermelo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Succesvolle internationale voltigewedstrijd in Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 14:29

http://www.knhs.nl

Afbeelding
Sill Roelofs op Hilde.
foto: www.silentshiver.nl

De internationale voltigewedstrijd in het KNHS-centrum in Ermelo, het enige in zijn soort in Nederland, is op weg naar een mooi eerste lustrum. De vierde editie van het populaire evenement kende een groot deelnemersveld, goede publieke belangstelling en mooie sport. Met een tweede plaats voor het team van De Molen (Hoogerheide) en zevende plaatsen van de solo’s Carola Sneekes en Sill Roelofs deden de Nederlandse voltigeurs uitstekend mee.

Bij de heren solo’s junioren was er een derde plaats voor Dustin Wilschut met het paard Timothy van de Wilhelminahoeve met oud-team manager Roos Slottje aan de longe. Maar Dustin en zijn collega’s Caston ten Hove (vierde) en Twan Bosman (vijfde) hadden slechts twee – sterke – Duitsers als tegenstanders. Het EK lijkt voor de jonge heren dit jaar nog te hoog gegrepen, al zijn het enthousiasme en de inzet groot.
De zeventienjarige Sill Roelofs werd zevende bij de junioren dames. De voltigeur van De Wittegheit voldeed met het paard Hilde aan de EK kwalificatie en was daar erg blij mee. ‘De verplichte oefeningen gingen goed, in de eerste Kür zaten nog wat kleine foutjes. Vandaag ging de Kür heel goed.’ Longeur en trainster Meta Jans vult aan: ‘Ze had de EK punten gehaald, daarvoor telt de eerste ronde, dus vandaag was de druk eraf.’ Sill: ‘Ik voltigeer nu zo’n acht jaar. Ik heb ooit geturnd en paardgereden, maar dat duurde niet lang. Voltige is mijn sport.’

Bij de dames senioren finishte de ervaren Carola Sneekes eveneens als zevende. Ze straalde van oor tot oor. ‘Ik heb mijn paard Don Camillo pas sinds december en hij had nog nooit gevoltigeerd. Ik rekende dit jaar nergens op, want normaal duurt het wel een jaar om een paard op te leiden, maar hij pakt het zo goed op. Dit had ik niet verwacht’, aldus de 25-jarige studente medicijnen. Ze traint met haar moeder en zusje Esther. ‘En af en toe gaan we een paar dagen of een weekje ergens trainen. We waren dit voorjaar bijvoorbeeld een week in Tsjechië, bij Dieter Bijlsma. En we volgen natuurlijk de kadertrainingen.’ Sneekes blikt niet ver vooruit, of eigenlijk wel. ‘Ik wil een keer meedoen aan de Wereldruiterspelen. Dus in principe ga ik door tot 2014. Voor dit jaar reken ik nergens op. Mijn belangrijkste doel is dat Don Camillo vertrouwen krijgt in de ring.’

Bij de seniorenteams kon De Molen de overwinning van 2010 niet prolongeren, maar een tweede plaats achter een sterk Deens team is ook een prestatie om trots op te zijn. Longeur/ trainster Doreth Chatwick was vooral tevreden over de twee Küren. ‘We hebben een goede inhaalrace gelopen. De punten voor de verplichte oefeningen vielen een beetje tegen.’ Het team van De Molen lijkt samen met De Wittegheit te gaan strijden om een EK-ticket. Chatwick: ‘We voltigeren voor ons plezier. We zijn de afgelopen twee jaar erg teleurgesteld als het ging om deelname aan de kampioenschappen en hebben besloten er niet meer aan te denken.’ De Wittegheit finishte als vierde. Ze moesten in een week tijd hun Kür veranderen omdat de kleinste voltigeur uitviel.

Bondscoach Diana van Klaveren was een tevreden mens. ‘Dit is een fantastisch evenement. En ik heb zeker het gevoel dat het niveau stijgt. Een aantal voltigeurs heeft de kwalificatiepunten voor het EK gehaald en enkelen zitten er dicht tegenaan. De seniorenteams van De Molen en De Wittegheit draaien internationaal goed mee. De Molen werd vorige week in Saumur ook al tweede.’
Van Klaveren werkt met de voltigeurs richting het EK (voor zowel senioren als junioren). ‘Dit was de eerste observatiewedstrijd, Antwerpen en Krümke volgen nog. De EK-kandidaten moeten aan minimaal twee van deze wedstrijden deelnemen, aan de EK-norm voldoen en een keer op hun reservepaard voltigeren. Uiteindelijk zouden we mogen deelnemen met per categorie een team, drie solo’s heren en drie solo’s dames. Tevens mogen we een duo inschrijven.’ Het duo Marjon de Roos en Debby Koelewijn werd weliswaar tweede van de twee duo’s, maar ze scoorden bijna 6,9. Het is echter onzeker of zij aan de andere observatiewedstrijden kunnen deelnemen. Ze verloren eervol van de Schotse toppers Hannah en Joanne Eccles. Joanne Eccles is regerend wereldkampioene en ook in Ermelo toonde ze haar uitzonderlijke klasse. Eccles liet de wereldbekerfinale in Leipzig aan zich voorbij gaan ten faveure van het CVI in Ermelo. Als dat geen compliment is.

Uitslagen CVI Ermelo 29 april – 1 mei:

Senioren (CVI2*):
dames:
1. Joanne Eccles (GBR) WH Bentley 8,425
2. Rikke Laumann (DEN) Stolpegaardens Cadillac 8,094
3. Hannah Eccles (GBR) WH Bentley 7,930
7. Carola Sneekes (Callantsoog) Don Camillo 7,520
12. Esther Sneekes (Callantsoog) Kirsch 6,957
13. Claire de Ridder (Wassenaar) Stolpegaardens Cadillac 6,953
14. Cindy Sneekes (Callantsoog) Regent 6,822

heren:
1. Remy Hombecq (FRA) Romario d’Oo 7,626
2. Jannik Heiland (GER) Gustafsson 7,128
3. Lasse Dröscher (GER) Gismo 6,927
6. Koen Akkerman (Randwijk) Wise Guy 5,974

teams:
1. VKT 1 (DEN) Jarl 7,694
2. De Molen (Hoogerheide) Pinero 7,527
3. Örestads RF (SWE) Achim 7,518
4. De Wittegheit (Odiliapeel) Triple 7,340

pas de deux:
1. Joanne en Hannah Eccles (GBR) WH Bentley 8,179
2. Debby Koelewijn en Marjon de Roos Robin Purina 6,881
(Bunschoten-Spakenburg)

Junioren (CVI1):
dames:
1. Corinna Knauf (GER) Weltoni 7,372
2. Miriam Esch (GER) Carlos 7,334
3. Jenny Spilmann (GER) Regent 7,202
7. Sill Roelofs (Boekel) Hilde 6,821
9. Amy Verhagen (Hoornaar) Mohawk 6,713
10. Joske Koelen (Hoogland) Robin Purina 6,708
11. Jinthe van der Heijden (Zeeland) U2 6,707
13. Laila Boelsma (Lunteren) Quinzy 6,621
14. Lianne de Groot (Achterveld) Robin Hood 6,504

heren:
1. Thomas Brusewitz (GER) Gustafsson 7,830
2. Miro Rengel (GER) Weltoni 7,222
3. Dustin Wilschut (Niew Vennep) Timothy vd Wilhelminahoeve 6,530
4. Caston ten Hove (Holwierde) Olmer 6,345
5. Twan Bosman (Eesveen) Jean Paul Sartre 5,979

teams:
1. Neuss-Grimlinghausen (GER) Lugano 7,560
2. Hamburg (GER) Ecestelli 7,495
3. Bleyer der JRG Köln (GER) Rossini 7,248

SSDesign

Re: Succesvolle internationale voltigewedstrijd in Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:56

Ik ben zaterdag geweest en het was echt super om te zien :D De Nederlanders deden het ook heel erg goed :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:57

Wat leuk! Een paar dames van De Molen heb ik ontmoet toen ik daar een ponykamp begeleide. Erg leuk voor ze dat ze op zo'n keurige 2e plaats zijn geëindigd :))

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:59

Nederland heeft het weer netjes gedaan! :D

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:15

Ik heb nog op Dustin gepast toen hij een klein kereltje was :D
Zo leuk om te zien hoe fanatiek en gedreven hij nu is :)

Taco staat bij zijn zusje nu en die heeft ook al een voltigewedstrijd gelopen :+

francois

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:05

Op 25 mei organiseert RV Hekelingen een voltige inlooples. Wie gaan erheen? Is gratis!