http://visserijnieuws.punt.nl/
De Oostduinkerkse paardenvissers krijgen versterking: twee stagiairs worden momenteel opgeleid in de eeuwenoude ambacht. Het gaat om een 35-jarige frituurhouder en een jongen van 16 die nog school loopt.
Chris Vermote (35) baat een frituur uit langs de Zeelaan in Koksijde. 'Ik ga al van mijn dertiende kruien op het strand. Vorig jaar is mijn vader overleden, mijn compagnon bij het vissen. Daarom heb ik een paard gekocht en nu ga ik garnalen vissen te paard. Ik ben wel nog geen volwaardig lid van de paardenvissers. Dat komt pas als ik twee jaar kan bewijzen dat ik uit het goede hout gesneden ben.
Veel kandidaten haken trouwens weer af in de winter, want dan is er niets te vangen terwijl de kosten voor het onderhoud van je paard blijven doorlopen. Het is niet goedkoop. Je moet al een echte liefhebber zijn om ermee door te gaan. Het is bovendien een heel andere manier van vissen. Je moet immers kunnen omgaan met dat paard', zegt Chris.
De tweede stagiair is Yoshi Delancker. De jongen is amper zestien en loopt nog school. Hij is werkelijk bezeten van het paardenvissen.
'Ik zag de paardenvissers elke dag voorbij de bakkerij van mijn ouders passeren. Ik vroeg op een dag of ik eens mee mocht. Dat was goed en ik kreeg de microbe meteen te pakken', aldus Yoshi. 'Vader zag hoe enthousiast ik was en heeft dan maar een paard voor mij gekocht. Ik ben graag aan zee en hou ook van dieren. Mijn vrienden vragen me soms om met hen mee te gaan, maar ik heb daar geen zin in. Ik ben altijd met de paarden bezig en ben graag alleen. Op dit moment is het trouwens laag water. Normaal zou ik weer aan zee zijn, maar ik kreeg strafstudie op school. Ik kan me echter niets mooiers voorstellen dan eenzaam vanop de rug van mijn paard naar zee te zitten kijken, de zon te zien opkomen en de golfslag te horen.'
'Even weg zijn uit mijn drukke frituur, in alle rust met mijn paard op het strand zijn, ik kan ook niet meer zonder. Ik word dan een andere mens', valt Chris hem bij.
'En als je dan nog wat garnalen kan vangen, is het helemaal mooi', lacht Yoshi. 'In het begin bekeken de andere paardenvissers mij wel eens argwanend, maar nu voel ik me helemaal opgenomen in de groep. Nu roept iedereen naar me: Gaat het, kleine?'
De garnaalvisserij te paard is een vorm van strandvisserij die veel generaties overleefde. Het gemeentebestuur van Koksijde heeft bij daarom bij Unesco een dossier ingediend om het garnaalvissen te paard als immaterieel werelderfgoed te erkennen.
Kijk hieronder voor een filmpje