Tuigpaardhengst Manno wint tijdens Oranjeconcours in De Bilt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Tuigpaardhengst Manno wint tijdens Oranjeconcours in De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 06:19

http://www.kwpn.nl

Afbeelding
Manno.
foto: www.eshots.nl

Het Oranjeconcours in De Bilt is de opening van het groene seizoen voor categorie II rijders. Het werd een prachtige, zeer druk bezochte dag met als hoogtepunt de ereklasse. Nog niet alle stallen waren in De Bilt waardoor het aantal deelnemers in deze rubriek nog niet zo heel groot was maar de strijd in de top was bijzonder enerverend. De KWPN hengst Manno van Cees van der Maat is begonnen aan zijn laatste wedstrijdseizoen. In De Bilt won hij al heel vaak en ook nu was de pronkende Manno weer de bejubelde winnaar en nam deze levende legende definitief de speciale wisselprijs mee naar Houten. Unaniem (v.Renovo) met Lambertus Huckriede moest in Manno zijn meerdere erkennen. Manno’s zoon Sunlight werd in handen van Tjeerd Haarsma derde. Met name in de eerste omloop benaderde Sunlight zijn vader overigens heel dicht. In de rubriek eenspannen gereden door dames ging Unaniem in handen van Anneke Huckriede wel op kop maar het was wel via arbitrale beslissing met Celebration (v.Manno) met Nellie Schep.

In de limietklasse groep I gingen twee heel opvallende paarden op kop. De winst was voor de er extra overkijkende Zeno (v.Ranno) van Fonne Smeulders. Robbie van Dijk was de rijder. Maar Winnipeg (v.Manno) van Jan Jordans deed niet veel onder voor de winnaar en was ook bijzonder rijk van front. Hij werd tweede. Groep II had ook een prachtige winnaar. Dat was Brandy (v.Uromast) van het Brandy Consortium in handen van Harry van Middelaar. Vorig jaar was hij niet te kloppen en nu dus ook niet. De merrie Astrid (v.Plain’s Liberator) met Cees Kimenai is misschien net even minder persoon dan de winnaar maar presteerde ook heel best en werd tweede.

In de hoge limietklasse was de deftige en scherp bewegende Wander (v.Marvel) met Uilke Haarsma de beste. De arbiter plaatste vervolgens Wow (v.Manno) van Henk van Essen en gereden door Andriene van de Laar op plaats twee en Van Oranje (v.Blokland Shales) met Leo Wijkmans op de derde plek.

Bij de limietklasse tweespannen had Uilke Haarsma met de deftige vossen Cognac (v.Whiskey) en Wander het winnende span in handen. Het fraai passende en tevens fraai presterende span vossen Zidalburga (v.Manno) en Appie van Dam (v.Selleen) van Harry van de Langenberg volgde. Haarsma won ook de ereklasse tweespannen. Daar vormden zijn Zavanno (v.Manno) en Celebration het winnende span. De spannen van Ben Schaap, Jan Jordans en Hennie Harink volgden maar de laatste twee deden niet veel onder voor de koplopers. In de tandemrubriek wist Jan Jordans wel de overwinning te pakken en werd Hennie Harink tweede.

Sweetgirl1

Re: Tuigpaardhengst Manno wint tijdens Oranjeconcours in De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 07:34

Manno is een tophengst en ik vindt het een knap paard
Hoop dat Manno nog lang bij Kees mag verblijven.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:37

Zeker weten, prachtig paard!
ik hoop idd dat hij nog lang in de sport zo mag uitstralen!

ik heb hier een kleinzoon van hem staan ;)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:47

JamieShanin schreef:
Zeker weten, prachtig paard!
ik hoop idd dat hij nog lang in de sport zo mag uitstralen!

ik heb hier een kleinzoon van hem staan ;)

Ik was laatst in voorthuizen? op een concour en daar werd gemeld dat manno nog 2 keer een concour liep en daarna met pensioen ging.
Dus ik weet niet of dit de laatste ronde was of dat hij er nog eentje rijdt.
In voorthuizen heb ik hem dus ook maar even gefimt :D

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:49

Hij gaat inderdaad met pensioen omdat ie natuurlijk al een echte sporthengst is geweest en hij heeft zijn dienst al bewezen. Manno blijft super,, ik reed op die hengstenhouderij/manege.. Hij is zo cool

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:14

Ik heb een halfzus van hem gehad (en nu nog zijn nichtje). Het blijven ontzettende gave paarden.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:33

ja 11 juni is zijn afscheidshow bij de zilfiashoeve.. |(

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:06

wessjuhh schreef:

Ik snap niet waarom ze deze fantastische hengst op zo'n 'lullig' wedstrijdje afscheid laten nemen van de sport en niet tijdens een groot evenement als bv Outdoor Gelderland, KWPN Paardendagen of CHIO Rotterdam. Hij heeft dat meeeeer dan verdiend.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:15

Op 11 juni is ook de reunie,, dan bestaat de manege 40 jaar

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:29

Gitta1977 schreef:
wessjuhh schreef:

Ik snap niet waarom ze deze fantastische hengst op zo'n 'lullig' wedstrijdje afscheid laten nemen van de sport en niet tijdens een groot evenement als bv Outdoor Gelderland, KWPN Paardendagen of CHIO Rotterdam. Hij heeft dat meeeeer dan verdiend.

omdat voor de eigenaar deze wedstrijd misschien meer betekenis heeft, ivm het 40-jarig jubileum? zo komt er meer publiek, en een thuiswedstrijd als afscheid is toch niks mis mee?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:34

Afscheid nemen op je eigen terrein is juist goed! Alles is hier gebeurt en begonnen. Je kunt ook alles zo regelen dat het naar je eigen wens verloopt. Geef ze groot gelijk dat ze het thuis doen!

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:42

Ik vindt dat ze het zo goed gedaan hebben, Manno heeft lang in de sport gelopen, diverse mooie nakomelingen.. En een thuis wedstrijd met hoop ik nog wat nakomelingen, kleinkinderen zou mooi zijn

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:06

Ik heb hem gisteren zien winnen in De Bilt. Hij blijft mijn favoriete Tuigpaard. Hij blijft mooi in het voorbeen en front. Super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:52

Heb met een kleindochter ervan gewerkt (v. Talos) en inderdaad, wat een machtig dier om mee te werken. Als je de beschrijving van Manno's karakter leest, herken je dat daar helemaal in.

Tophengst, topvererver, toptuiger :)

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 23:10

Heb hier thuis 2 kleindochters van hem staan en ben een zoon van hem aan het inrijden. Beestjes zijn zo heerlijk, meewerkend en hebben altijd zin om te werken.

Manno heeft zijn tijd als tophengst al gehad, je moet stoppen op 't hoogtepunt. Geweldig beest! :+:

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 07:19

Nou als tophengst stopt ie niet. Hij stopt als wedstrijd Tuigpaard.

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:04

zaterdag heb ik manno van dichtbij zien lopen,wat een pracht tuigpaard,heeft alles gewonnen wat maar mogenlijk is.
heb het hele concours weer gefotografeerd,incl manno,ze staan op mn website

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:36

NatasjavE schreef:
Nou als tophengst stopt ie niet. Hij stopt als wedstrijd Tuigpaard.

Ja dat bedoelde ik :') Het was alweer laat.

Mimichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:41

Wauw het blijft een prachtige hengst!!
Ga 11 juni zeker naar zijn afscheid kijken :o
Heb een volle dochter van Manno in bezit :D

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:44

Een volle dochter? :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:45

Zo Cees is het nog niet verleerd, topprestatie hoor met Manno!!!

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:55

Ik heb met school (wellant college) daar praktijk gehad. Hebben het paard vaak van dicht bij mogen bekijken. Het is een schat van een paard en uiteraard ook heel mooi!

Hij heeft een mooi spotverleden gehad, ik geef ze groot gelijk dat ze hem thuis afscheid laten nemen, zoals ik al eerder las hier: Hier is alles begonnen, en vind het mooi dat het hier ook eindigd!