KNHS gaat akkoord met twaalf richtlijnen voor paardenwelzijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

KNHS gaat akkoord met twaalf richtlijnen voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 14:52

http://www.knhs.nl

De Sectorraad Paarden (SRP) heeft op verzoek van de staatssecretaris van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie Henk Bleker basisregels opgesteld voor het verbeteren van het paardenwelzijn in Nederland. De staatssecretaris heeft de SRP verzocht om voor 1 mei 2011 met een concreet voorstel te komen. Met de ‘Twaalf richtlijnen voor paardenwelzijn’ voldoet de SRP aan de wens van de staatssecretaris. De Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS), die tevens deel uitmaakt van de SRP, onderschrijft deze richtlijnen.

De twaalf richtlijnen gaan onder andere over adequate voeding, een boxoppervlakte passend bij de grootte van paard of pony, voldoende beweging, lichthoeveelheid in stallen, te stellen eisen aan stallen en weiden, preventie en behandeling tegen ziekten of aandoeningen, het verbod op het couperen van staarten, voorwaarden voor het houden van paardenmarkten, het op goede wijze spenen van veulens, de juiste houding ten opzichte van stereotype gedrag en zweepgebruik.

KNHS-directeur John Bierling kan zich goed vinden in de richtlijnen, die de SRP heeft vastgesteld. Bierling: “Deze richtlijnen sluiten feilloos aan op de beleidslijnen, die de KNHS reeds heeft vastgesteld op het gebied van paardenwelzijn. Voor de KNHS heeft het welzijn van paarden al sinds 2003 de hoogste prioriteit. Via evenementen, gericht op educatie en instructie, via instructieweken, verschillende cursussen, onze ledenbladen PaardenSport en Paard&Leven en natuurlijk het praktische boek en de cursus PaardenWelzijn, brengen we leden en niet-leden op de hoogte van de betekenis en het belang van paardenwelzijn in uiteenlopende onderwerpen. Ook de bij de KNHS aangesloten verenigingen hebben in hun statuten het welzijn van paarden en pony’s gewaarborgd. Daarnaast heeft de KNHS in samenwerking met de Federatie Nederlandse Ruitersportcentra (FNRS) een scholenplan PaardenLeren ontwikkeld voor de basisschoolleerlingen van de groepen 6, 7 en 8. In het lespakket wordt het paard als voorbeelddier gebruikt om jonge kinderen meer kennis en inzicht te geven over dierenwelzijn en zo het begrip voor dieren en hun gedrag te vergroten.”

Voor de complete brief aan de staatssecretaris en de voortgangsrapportage 2010 van de SRP verwijzen wij naar de website http://www.sectorraadpaarden.nl/werkgroepdw.html

Verwant artikel:

[VN] SRP presenteert de twaalf richtlijnen voor paardenwelzijn

Angela

Re: KNHS gaat akkoord met twaalf richtlijnen voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:47

Jammer dat ze in de richtlijnen voorbij gaan aan het gebruik van "hulpmiddelen" tijdens het gebruik van het paard, en goed passende zadels, hoofdstellen en bitten, en het gebruik daarvan. Want al heb je al het andere in orde, slecht passende spullen kunnen echt veel kapot maken! (nog niet gesproken over slecht rijdende ruiters...)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:36

Ik denk dat we blij moeten zijn dat er een begin wordt gemaakt met het opstellen van regels voor het houden van paarden.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:05

Is er ook al een beknopte versie van die richtlijnen beschikbaar? Ik ben erg benieuwd wat er precies instaat.

Trouwens, het zijn richtlijnen... Hoe ver gaat men met het verplichten van maatregelen dan? Een richtlijn kun je namelijk gemakkelijk naast je neerleggen volgens mij.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:11

richtlijnen staan in die brief, is geen lange ingewikkelde tekst...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:14

Ik vind dat de meeste regels nu teminste wel goed zijn uitgewerkt in de brief. Met uitzonderingen erbij enz. Maar ik dacht dat stands al verboden waren maar nu word het pas in januari 2017..

@ safiera die richtlijnen staan in die brief als je die bedoeld.
http://www.sectorraadpaarden.nl/uploads ... 11-def.pdf

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:32

Oeps, ik heb met mijn neus gekeken!

Vind dit wel lastig: "Er is een schuilgelegenheid aanwezig voor paarden die dag en nacht buiten
verblijven (schuilstal of bossage in de vorm van bomen of struiken)."

Logisch en goed, dat wel... Maar op het moment moet mijn pony helaas zonder doen, en daar heb ik even niks over te zeggen...

Dit is trouwens echt onzinnig/niet handig: "Stereotype gedrag mag niet worden belemmerd, mits de
gezondheid van het paard niet in het geding komt."

Dan zou je geen weefrek mogen plaatsen of luchtzuigband gebruiken. Maar, je kunt het altijd zo vertellen dat het natuurlijk ongezond is voor het paard, en daardoor toch mag. Is dus niet echt een regel waar we wat aan hebben! Ik vind dat steriotiep gedrag bestreden of liever nog voorkomen moet worden door voldoende weidegang, maar soms bestaat het al, en dan?

en: "Bovenmatig zweepgebruik is verboden. Zweepgebruik is toegestaan
om het paard te corrigeren maar niet om te straffen."

Wie trekt de grens tussen corrigeren en straffen?

Hoop dat ze met het uitwerken nog eens goed over deze zaken nadenken :j

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:38

Ik vind ze duidelijk en eerlijk! Ik snap alleen punt 11 niet helemaal... (idd over dat stereotype gedrag)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:46

Er is een schuilgelegenheid aanwezig voor paarden die dag en nacht buiten verblijven (schuilstal of bossage in de vorm van bomen of struiken).

Dus als er veel bomen staan langs het weiland waar ze onder kunnen staan is dat ook goed dan?
Of moeten die bomen/struiken persé IN het weiland staan? dat is me niet echt duidelijk.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:10

Er moet schuilgelegenheid zijn. Volgens mij maakt het dan niet uit, waar deze bomen staan,(in de wei of er net naast) als ze er maar onder kunnen schuilen neem ik aan.
Vind het een goede zaak dat er over het welzijn van paarden nagedacht wordt, ben alleen zeer benieuw hoe dit zich in de praktijk gaat uiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:15

Safiera schreef:
Oeps, ik heb met mijn neus gekeken!

Vind dit wel lastig: "Er is een schuilgelegenheid aanwezig voor paarden die dag en nacht buiten
verblijven (schuilstal of bossage in de vorm van bomen of struiken)."

Logisch en goed, dat wel... Maar op het moment moet mijn pony helaas zonder doen, en daar heb ik even niks over te zeggen...

Dit is trouwens echt onzinnig/niet handig: "Stereotype gedrag mag niet worden belemmerd, mits de
gezondheid van het paard niet in het geding komt."

Dan zou je geen weefrek mogen plaatsen of luchtzuigband gebruiken. Maar, je kunt het altijd zo vertellen dat het natuurlijk ongezond is voor het paard, en daardoor toch mag. Is dus niet echt een regel waar we wat aan hebben! Ik vind dat steriotiep gedrag bestreden of liever nog voorkomen moet worden door voldoende weidegang, maar soms bestaat het al, en dan?

en: "Bovenmatig zweepgebruik is verboden. Zweepgebruik is toegestaan
om het paard te corrigeren maar niet om te straffen."

Wie trekt de grens tussen corrigeren en straffen?

Hoop dat ze met het uitwerken nog eens goed over deze zaken nadenken :j

Vind dat echt een goeie. Ik vind het echt verschrikkelijk sneu als we in de zomer lekker naar het strand gaan met 30 graden en daar een wei zien met 2 shetlanders in de volle brandende zon zonder plek om in de schaduw te liggen..........

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:21

Maar het zijn 12 richtlijnen staat er. En volgens mij zijn richtlijnen een soort aanwijzing hoe het moet, maar is het niet verplicht.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:23

Fleur_V schreef:
Er moet schuilgelegenheid zijn. Volgens mij maakt het dan niet uit, waar deze bomen staan,(in de wei of er net naast) als ze er maar onder kunnen schuilen neem ik aan.
Vind het een goede zaak dat er over het welzijn van paarden nagedacht wordt, ben alleen zeer benieuw hoe dit zich in de praktijk gaat uiten.

Beetje raar want in de herfst en winter bieden bomen/struiken geen bescherming.
Een boom/struiken zonder blad is toch geen bescherming tegen wind,regen,sneeuw?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:26

Tja, ik kwam op een stal, waar ze wel een (schuil)stal bij hun wei hebben, maar die niet gebruiken. Dat wist ik niet, dus ik dacht dat ze wel wat hadden. Ook is het niet echt practisch, daar onze pony's niet bij de kudde staan en er geen twee stallen zijn. Ook moet er van weitje worden gewisseld, en past dat ook niet, de stal schuift niet mee helaas. Hoop over een tijd(je) een eigen wei mét bruikbare stal te hebben, zodat ik niet nog een keer voor dit probleem sta.

Ik vind het wel heel zielig om mijn pony in de zon/hitte te zien staan. Vroeger zochten ze op het heetst van de dag echt de stal wel op. In de winter deden ze dat trouwens nauwelijks. Had al het idee om een zonnescherm te plaatsen of zo. Maar hoe?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:50

@Safiera
Is een grote stevige partytent nix voor je pony in de wei?kan die in ieder geval toch uit de zon staan?
Wel goed vast zetten met touwen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:54

Wie weet? Maar als hij er een keer tegenaan gaat staan, ligt dat ding alsnog om en kan hij er in verstrikt raken... De pony van mijn zusje is wat minder sloperig, maar die heeft eczeem en als ze bedenkt te gaan schuren zal de tent ook niet lang houden. Er komen ook nogal veel mensen langs, die moeten mijn tentje dan ook niet gaan meenemen! En het is in zo'n ding trouwens snikheet...
Nee, een scherm zou beter werken (iig schaduw).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:59

Dus dan moet iedereen die zijn paarden op een land heeft staan een schuilhut gaan bouwen, zullen de gemeentes leuk vinden :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:04

Nee, dat hoeft niet. Het is namelijk niet verplicht.
Zo te lezen is het een voorstel, is denk ik nog helemaal niet zeker of dit het zal worden?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:16

Schuilstal zal en kúnnen ze niet verplichten,een nieuwe regel moet wél te realiseren zijn.
En ze weten dat veel gemeente's gewoon niet mee werken.

HeavensDevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:31

Een schuilstal zou verplicht moeten.. ik zou mijn paard niet uren in de zon laten staan als een schuilstal aanwezig is en het paard het niet gebruikt oke.. maar ik geef wel mijn paard de keus ...

saskia_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:07

mika11 schreef:
Maar het zijn 12 richtlijnen staat er. En volgens mij zijn richtlijnen een soort aanwijzing hoe het moet, maar is het niet verplicht.

..Dus eigenwijze eigenaren die niet willen luisteren worden op die manier nog niet aangepakt :o

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:31

Even voor de duidelijkheid,ik wil absoluut wél een schuilstal hoor.
Alleen is de gemeente hier niet over te halen,NEE is bij hun NEE.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:13

De gemeentes doen nu moeilijk over schuilstallen, maar als het verplicht word door de regering om een schuilstal te plaatsen zullen de gemeentes ook meer mee moeten werken, die worden ook door de regering aan gestuurd.

Ik zag laatst ergens een advertentie over een schuilkap van een soort tentdoek die ook verplaatsbaar was. Ik weet alleen niet mee waar ik die zag :s

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:23

Ik heb het doorgelezen, het ziet er netjes uit. Nog wat te min, omdat ze voor stalpaarden alleen reuk en hoor contact verplicht stellen. Ik zou het toch heel belangrijk vinden dat ze ook andere paarden kunnen zien. Maar dat stond er niet in.

Over die beschutting in de wei. Mijn paard staat zomers erg veel in de schuilstal, als het regent niet, alleen als het warm is. Dus ik ben er erg blij mee. Voor de mensen die geen schuilstal mogen bouwen, ik heb ook al eens paarden onder een grote tuinparasol zien staan en tegenwoordig kan je ook kalver iglo's en schuiltenten in paardenmaat kopen. Hartstikke te verplaatsen. Dus zal vergunning vrij zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:16

Wil je hier een grote partytent [een écht grote] plaatsen dan heb je er een vergunning voor nodig.
Op mijn andere weiland mag helemaal niets staan,zelfs geen kleine partytent of trailer,ook geen wandje.
Ik hoop echt dat de kamer de gemeente's ook gaat aanpakken.Gemeente's kunnen best toestaan dat er een schuilstal gebouwd mag worden,mits die er netjes uitziet en in de kleur v.d. natuur.Zo krijgen ze ook geen krotten werk op weilanden,waar ze bang voor zijn.