Jarenlang was de Tulip Cup het evenement waarmee het internationale showseizoen van de voor Arabisch volbloedpaarden werd geopend. Het werd dan ook zowel in binnen- als buitenland betreurd dat de organisatie er vanwege hun leeftijd mee stopten. Het evenement staat weer op de agenda en wel in het weekend van 7 en 8 mei op de terreinen van het NHB in Deurne.
De voormalig organisatoren, het echtpaar Kuijf en mevrouw Smarius, hoopten dat een ander het stokje over zou nemen. Dit liet nog vier jaar op zich wachten maar een nieuwe organisatie is opgestaan in de vorm van zoon Aad Kuijf en Gideon Reisel. Deze editie nog wel in samenwerking met de vorige organisatoren. “Dit hebben we bewust gedaan om mensen het vertrouwen te geven dat alles weer net zo goed geregeld is als alle keren hiervoor”, aldus beide heren.
Er is met veel enthousiasme op het nieuws gereageerd, resulterend in deelname vanuit zestien verschillende landen. Uiteraard zijn er veel inschrijvingen uit Europese landen maar bijvoorbeeld ook uit Brazilië en het Middenoosten. Alle leeftijdscategorieën worden aan de hand getoond en een aantal paarden onder het zadel.
Gideon Reisel is zeer tevreden.“Het belooft weer een prachtig evenement te worden waarbij de internationale top aanwezig zal zijn. Daar zitten paarden tussen die voor ons publiek net zo’n “X-factor” hebben als Totilas voor de dressuurwereld”. “De liefhebbers van het Arabische volbloedpaard zijn sowieso mensen die hun bewondering niet onder stoelen of banken steken”, voegt Aad Kuijf daaraan toe. “Het lijkt af en toe wel alsof er een popster opkomt, je hoort het publiek van te voren al rumoerig worden en als zo’n paard dan in de ring verschijnt wordt het met een staande ovatie ontvangen”, lacht hij.
Een heel andere belevenis dus dan een keuring bij een ander stamboek. “Daarom worden dit ook shows genoemd, een keuring is toch iets anders. Natuurlijk wordt er absoluut ook naar de correctheid van het exterieur en de bewegingen gekeken, maar daarnaast spelen ras, uitstraling en presentatie zeker een belangrijke rol”, legt men uit.
Ik doe mee onder het zadel met mijn merrie Beloofd weer een mooie show te worden!
Blanket
Geplaatst: 29-04-11 11:39
Ik ga 8 mei kijken (en foto's maken), ben benieuwd wat voor mooie dieren er langskomen!
Smaai
Geplaatst: 29-04-11 12:13
Fijn dat de Tulip Cup weer terug is. Kan ik me echt op verheugen. Het is een van de mooiste en gezelligste shows.
isabelle_k
Geplaatst: 29-04-11 12:54
Super leuk dat dit op de voorpagina staat! Heb er onwijs veel zin in. Ben ook aanwezig met 2 paardjes en camera . Belooft een leuk weekend te worden! Nog maar een weekje!
Ik ben het hele weekend aanwezig (vanaf de vrijdag zelfs al) en zal Forelocks assisteren met het verzorgen van de paarden. Zal daarom voornamelijk in de stallen te vinden zijn, maar als we paarden hebben die niet in de rubrieken mee doe, ga ik zeker even een blik werpen. Ben heel benieuwd, wordt mijn eerste keer Tulip Cup!
Wat onwijs leuk om te horen, het is zo'n leuk evenement. Erg leuk dat Aad het overneemt van meneer Kuijf, is wel een evenement wat het dubbel en dwars waard is om weer in de belangstelling te komen! Ik wist dit niet, toch es kijken of ik de 7e kan gaan kijken! Echt TE leuk!