Adelinde Cornelissen wint Grand Prix van Wereldbekerfinale

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Adelinde Cornelissen wint Grand Prix van Wereldbekerfinale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 06:23

http://www.knhs.nl

Afbeelding
Adelinde Cornelissen en Parzival gisteravond tijdens
de Grand Prix.

foto: Kit Houghton / FEI

Juryleden onder de indruk van vakmanschap Edward Gal.

Adelinde Cornelissen heeft in Leipzig in de Grand Prix samen met Jerich Parzival indrukwekkend sterk gepresteerd. In een foutloze rit presenteerde de combinatie zich op uiterst lichtvoetige wijze. Daarbij werd geen foutje gemaakt en alle onderdelen werden zeer exact uitgevoerd. Een Grand Prix zoals het hoort, die dan ook met ruim 80% door de zevenkoppige jury werd beoordeeld. Hans Peter Minderhoud reed zich met een excellent presterende Exquis Nadine naar de zesde plaats, terwijl Edward Gal met Sisther de Jeu achtste werd.

Op voorhand was Adelinde Cornelissen reeds de grote favoriete. Zij won dit indoor seizoen alle vijf de kwalificatiewedstrijden waarin zij met haar van Jazz afstammende Parzival aan de start verscheen. De progressie die deze combinatie dit indoor seizoen wist te boeken is indrukwekkend. Wilde Parzival nog wel eens gespannen reageren op iets onverwachts in de rumoerige piste, in de Messe hallen in Leipzig was geen spoor van spanning te ontdekken. Steeds was er het hele mooie open beeld in het front en kon Adelinde de krachten vretende oefeningen zoals piaffe en passage met speels gemak uitvoeren. Sterker nog, ze kon nu zelfs in die onderdelen haar paard aansporen zich nog iets meer in te spannen, terwijl de ontspanning volledig behouden bleef. Tot voor kort zouden die minieme aansporingen tot het harmonieuze beeld verstorende explosies hebben geleid.

Edward Gal reed ook een sterke wedstrijd, maar liet in de stap reprises punten liggen en ook het stilstaan ging niet op een wijze waarvan de jury onder de indruk raakt. Er was bij Sisther de Jeu duidelijk sprake van spanning. "We hebben denk ik hele mooie piaffe- en passage reprises laten zien, maar helaas in de stap veel punten laten liggen. In het begin van de proef was er duidelijk sprake van enige spanning en die werd gedurende de proef wel minder, maar ik had mijn handen nog steeds vol. Dit kwam vooral tot uitdrukking bij de onderdelen waarbij het paard stil dient te staan. Doet ze dat niet, dan gooi je veel punten weg", aldus Gal.

Ook Hans Peter Minderhoud was uitermate te spreken over zijn proef. "Ik denk dat we een duidelijk betere Grand Prix hebben gereden dan bijvoorbeeld in Kentucky tijdens de WEG. Volgens mij bleef Nadine steeds heel mooi in de aanleuning", aldus Minderhoud.

Ghislain Fouarge fungeerde als voorzitter van de jury: "Ik vond Adelinde een hele goede, zeer ontspannen, zeer zekere en foutloze Grand Prix rijden. Daarbij toonde de combinatie gedurende de gehele rit veel uitstraling. De piaffe- en de passage onderdelen werden zeer fraai uitgevoerd en de series werden niet alleen heel correct en recht, maar ook heel groot gesprongen, en ik heb geen moment van spanning kunnen constateren", aldus Fouarge.

De voorzitter van de jury was tevens onder de indruk van het vakmanschap dat Edward Gal in de dressuurring ten toon spreidde. "Ik denk dat er heel veel ruiters met dit paard de laatste lijn van de Grand Prix niet eens hadden gehaald. Erg veel spanning, maar aan de andere kant moet ik vaststellen dat er sinds Stuttgart, waar ik deze combinatie voor het laatst in actie zag, toch weer sprake is van progressie. De piaffe en passage worden goed uitgevoerd, maar Sisther de Jeu blijft iets te hol in de rug.

Hans Peter Minderhoud liet met Exquis Nadine een hele fijne proef zien. Nadine bleef gedurende de gehele rit zeer fraai in de aanleuning en bleef uiterst fraai 'over de rug lopen'. Daarbij bleef de merrie zeer ontspannen. In de piaffe en de passage wordt Nadine af en toe iets eng in de hals en zou ze het gewicht een fractie meer op de achterhand kunnen brengen, maar het was een rit waar ik echt van heb kunnen genieten" aldus Fouarge, die komende zaterdag op één van de twee nieuwe locaties langs de ring mag gaan plaatsnemen om te gaan jureren. "Dat is voor mij geen vooruitzicht waarop ik mij verheug. Temeer omdat juist in de Kür alle onderdelen voor een heel groot gedeelte gericht zijn op de letter C, en ik helemaal aan de andere kant zit".

Meer info zie: http://www.engarde.de

Uitslag Reem Acra FEI world cup finale dressuur, Grand Prix:

1) Adelinde Cornelissen (Nijkerk) - Jerich Parzival (Jazz x Ulft) - 80.957%
2) Nathalie zu Sayn-Wittgenstein (Den) - Digby - 76.854%
3) Ulla Salzgeber (Dui) - Herzruf's Erbe - 76.216%
6) Hans Peter Minderhoud (Harskamp) - Exquis Nadine (TCN Partout x Roemer) - 72.660%
8) Edward Gal (Harskamp) - Sisther de Jeu (Gribaldi x Amor) - 70.122%
9) Jeroen Devroe (BEL) - Apollo van het Vijverhof (Welt Hit II x Rittmeister) - 68.480%

Verwante artikelen:

[VN] Nederlandse dressuur- en springpaarden topfit in Leipzig
[VN] Edward Gal en Sisther de Jeu naar 70.12% *video*
[VN] Adelinde en Parzival naar voorlopige eerste plaats *video*
[VN] Hans Peter Minderhoud en Nadine naar vierde plaats *video*

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 06:27

*\o/* *\o/* Top voor Adeline .. ik gun het haar echt !!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 06:35

Goed voor haar! :j
Was het niet vorig jaar dat ze op het laatste moment niet meer mee kon doen, omdat Parzival niet lekker liep? Ze had sowieso een beetje een pech-jaar, ook met wat er op de Wereldruiterspelen gebeurde...
Dit maakt het helemaal goed; het is haar inderdaad zeer gegund.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 06:36

Super gedaan van Adelinde! Top.
En ook hele mooie prestaties van Edward en Hans Peter!

En leuk, sympathiek stuk van de jury.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 07:19

En tevens de landenwedstrijd gewonnen. 223.739 voor nederland om 223.694 voor duitsland.

Een beste prestatie van de ruiters. Met Anelinde als uitschieter. Maar richting OS 2012 moet er eigenlijk nog 2 combinatie's bij die boven de 75% scoren om kans te maken op goud.

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 07:22

Leuk voor adelinde hoop dat ze wint
Goed van ed leuk dat sister vooruit gaat het is wel geen toot maar toch gaaf dat tie er weer staat met een ander hij blijft een topper

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 07:27

cjb schreef:
En tevens de landenwedstrijd gewonnen. 223.739 voor nederland om 223.694 voor duitsland.

Een beste prestatie van de ruiters. Met Anelinde als uitschieter. Maar richting OS 2012 moet er eigenlijk nog 2 combinatie's bij die boven de 75% scoren om kans te maken op goud.

Nou, mooie kans voor Voice en Tango dacht ik zo. :D

Jeanneee_

Re: Adelinde Cornelissen wint Grand Prix van Wereldbekerfinale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 07:45

Super voor Adelinde :D ook Edward en HP hebben een mooie prestatie neergezet.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:37

Heeeel goed! :D

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:42

Zo top prestaties van het hele NL kamp!! gefeliciteerd TOPPERS!!!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:43

Als Parzival nou eens met Sisther ging praten....Parzival was toch eerst ook zo'n stresser. Misschien kan Parzival haar wat ontspanningstips geven ;)

charly177

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:55

Met Manubres eens! :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 08:56

Sisther is ook al een heel stuk verbeterd.
Alleen vond ze gister iets op de korte zijde bij C eng en daarom kwam er zoveel spanning bij kijken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:19

Geweldig gedaan van Cornelissen! Een prestatie waar ze erg trots op mag zijn :j Een hele nette score.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:33

Wat een super prestatie, nu de kür nog.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:04

Toppie :)

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:24

Topscore weer zeg!! Hopelijk gaat ze in de Kur net zo knallen.

Hoge score voor Digby zeg! Die begint het echt goed te doen het laatste jaar.

MissLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:38

Kan iemand mij vertellen of het op tv komt???