Zeeuwse stichting krijgt geld voor aanpakken ruiterroutes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Zeeuwse stichting krijgt geld voor aanpakken ruiterroutes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 21:32

http://www.pzc.nl

Stichting Landschapsbeheer Zeeland krijgt 4.830 euro om een plan te maken dat overlast door de ruitersport in de Schouwse Westhoek op het eiland Schouwen-Duiveland moet voorkomen. Toeristen klagen over gevaarlijke situaties door paarden en zij klagen ook over last van paardenpoep.

Die klachten hebben vooral betrekking op de duinovergangen en het strand.

Een ruiterpad is soms tegelijkertijd fiets- en/of wandelpad. Daardoor kunnen conflictsituaties ontstaan met andere verkeersdeelnemers, heeft de gemeente in gesprekken met exploitanten van de maneges Grol en Lisaduna ontdekt. "Het onderhoud van de ruiterroutes kan beter en de aanduiding is sowieso niet goed," lichtte wethouder Ad Verseput gisteren toe. Vereniging De Schouwse Ruiters heeft de gemeente een rapport gestuurd, waarin klachten en wensen van deze vereniging staan. De vereniging wil uitbreiding van bestaande routes, nieuwe ruiterroutes en voorzieningen langs de routes.

Verder is bekend dat het waterschap overweegt duingebieden te laten begrazen door wilde paarden. Daarvan kunnen rijpaarden schrikken. Landschapsbeheer Zeeland moet in overleg met het waterschap zien te bewerkstelligen dat de bestaande ruiterroutes desondanks gehandhaafd blijven.

Verder moet Landschapsbeheer in haar plan aandacht schenken aan overgangen tussen zachte en harde bodem. Juist bij die overgangen blijken paarden hun drollen te laten vallen. Als Landschapsbeheer studeert op de bewegwijzering moet daarbij ook aandacht zijn voor het gebruik van GPS door ruiters. B en W hebben de offerte van Landschapsbeheer dinsdag goedgekeurd. De 4.830 euro komt uit de pot 'Schouwen-Duiveland kiest voor toerisme'.

Verwant artikel
[VN] Mogelijk netwerk ruiterroutes op Schouwen-Duiveland op komst

MaNdiii

Re: Zeeuwse stichting krijgt geld voor aanpakken ruiterroutes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:39

Vind dit eigenlijk wel een goed plan. Vooral in Renesse zijn de ruiterpaden niet te vinden en als je ze hebt dan is het ook net maar een stukje en moet je weer verder tussen de woonwijk. De overgang is inderdaad gewoon langs de mensen en vaak zo stijl dat je ook niet in stap goed omhoog kan. Nu ga je natuurlijk niet wanneer het heel vol is naar strand maar toch.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:45

Dan mogen ze aan deze kant van Zeeuws Vlaanderen ook wel eens langskomen...
Hier zijn ook maar weinig ruiterpaden. . .

olivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:49

Krissie0 schreef:
Dan mogen ze aan deze kant van Zeeuws Vlaanderen ook wel eens langskomen...
Hier zijn ook maar weinig ruiterpaden. . .

Mee eens sas van Gent en westdorpe mogen ook onder handen worden genomen!

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:51

Goede zaak!

kunnen ze walcheren ook niet even doen?
ik reed pas in het bos hier, niets aangegeven ofzo, kon ik opeens op de rem, want er zat allemaal afzetlint voor m'n neus %)
Hadden ze gewoon 't halve bos (incl. gedeelte ruiterpad) gekapt! 8)7
Maar er iets voor terug leggen, ho maar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:44

Hier in Zeeuws-Vlaanderen mogen ze idd ook wel eens wat doen... Heb hier nog nooit een ruiterpad van dichtbij gezien :))

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:51

ze beloven hier al zeker 10 jaar dat er ruiterpaden komen.
en we wachten,en we wachten.........

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:53

Hier in Assen hebben we wel ruiterpaden, maar als je daar met je paard wilt lopen breekt die zo zijn benen, dus ze mogen hier best ook even langskomen :P

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:58

wat ik wel balen vind is dat ze de boel gaan aanpakken net nu lisiduna haar deuren heeft gesloten.....
voor mij een beetje mosterd na de maaltijd. :D

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 07:23

wollewaps schreef:
Goede zaak!

Helemaal mee eens!!!
Ik ga hier in Oostkapelle alleen nog maar in stap over het ruiterpad, omdat het zo enorm slecht is; hobbels en kuilen wisselen elkaar af, is niet te doen! :n

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 07:54

mariska32 schreef:
wat ik wel balen vind is dat ze de boel gaan aanpakken net nu lisiduna haar deuren heeft gesloten.....

Ja, dat is jammer, maar als je een eigen paard hebt, is er geen probleem, alleen als je wat moet huren.
Ben er blij mee, het is hard nodig, meeste plaatsen zijn zo uitgesleten, met blootliggende wortels, dat je bang bernt dat je paard iets blesseerd.
Maar, eerst zien, dan geloven......

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 07:57

Al die uitnodigingen om overal langs te komen.
Zal de belastingbetaler leuk vinden.
Is geld uitgeven aan overlast veroorzakers die niets aan belasting betalen. Dat geld kan ergens anders niet aan worden uitgegeven. Aan onderwijs of gezondheidszorg bijvoorbeeld.

CindyrellaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:12

wollewaps schreef:
Goede zaak!

ik reed pas in het bos hier, niets aangegeven ofzo, kon ik opeens op de rem, want er zat allemaal afzetlint voor m'n neus %)

Dat was in het Veerse Bos denk ik?
Waardeloos hè, dat er niet eens staat aangegeven dat je niet meer het gehele bos door kunt. :( Je kunt eventueel over het voetpad, maar dat is ook niet super hoor...
Je gaat dan vrij dicht langs het water en er liggen best een heleboel wortels en stukken boom/takken op het pad.

En wat het ergste is, een tijdje geleden stond in de PZC dat het maar de vraag is of ze ermee verder gaan, omdat het geld op is..
Fijn eerst de helft kappen, de bende laten liggen en dan tot de conclusie komen dat er geen geld voor nieuwe aanplant is. :n

Gelukkig is het 2e deel (vanaf de kant van Veere) nog wel goed te doen! +:)+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:29

Cindyrella schreef:
Fijn eerst de helft kappen, de bende laten liggen en dan tot de conclusie komen dat er geen geld voor nieuwe aanplant is. :n

Als 400.000 ruiters een bijdrage van slechts 100 euro per jaar zouden betalen is er 40 miljoen voor buitenrij-voorzieningen.
Laat ook de bedrijfssector eens bijdragen. Zij verdienen geld aan de exploitatie van paarden en de rest van NL betaalt aan de uitrijmogelijkheden voor hen.
Zeg 25 euro per paard bij het bedrijf. Zeg dat de helft van de paarden bij particlieren staat, dan is dat weer 5 miljoen.
Hoppa, 45 miljoen volstrekt redelijke bijdrage aan de eígen uitrijmogelijkheden.
Geld wat de overheden dan niet aan scholen en medische buurtcentra hoeven te onthouden.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:01

Ik denk dat als de provincie zeeland het handig aanpakt het nog wel eens een heel populaire ruitervakantie bestemming kan zijn... Dat valt nu nog een beetje tegen volgens mij. Het lijkt me dat er in die sector een hoop te verdienen is :-)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:13

mammaslamma schreef:
mariska32 schreef:

Ja, dat is jammer, maar als je een eigen paard hebt, is er geen probleem, alleen als je wat moet huren.
Ben er blij mee, het is hard nodig, meeste plaatsen zijn zo uitgesleten, met blootliggende wortels, dat je bang bernt dat je paard iets blesseerd.
Maar, eerst zien, dan geloven......

heb eigen paard. ;)
we zette ze alleen altijd een paar dagen op de wei daar.

CindyrellaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:36

Huertecilla schreef:
Cindyrella schreef:

Als 400.000 ruiters een bijdrage van slechts 100 euro per jaar zouden betalen is er 40 miljoen voor buitenrij-voorzieningen.
Laat ook de bedrijfssector eens bijdragen. Zij verdienen geld aan de exploitatie van paarden en de rest van NL betaalt aan de uitrijmogelijkheden voor hen.
Zeg 25 euro per paard bij het bedrijf. Zeg dat de helft van de paarden bij particlieren staat, dan is dat weer 5 miljoen.
Hoppa, 45 miljoen volstrekt redelijke bijdrage aan de eígen uitrijmogelijkheden.
Geld wat de overheden dan niet aan scholen en medische buurtcentra hoeven te onthouden.

Ik ben het met je eens dat er wellicht iets in het leven geroepen kan worden, zoals bijvoorbeeld bij de sportvisserij de sportvisakte.
Maar heeft dit altijd zin?? Is er een constante controle (dit moet namelijk ook weer uit dat zelfde potje betaald worden) op wel of niet betalende ruiters op bepaalde paden? Waarschijnlijk niet, dus zullen veel ruiters niet betalen en eens in de zoveeltijd een boete op de koop toenemen.

Daarbij ben ik van mening, dat jou bericht niets veranderd aan het feit dat nu gebeurd in bijvoorbeeld het Veerse Bos.
Staatbosbeheer en de gemeente had moeten begroten wat de aanpak daadwerelijk zou kosten, voordat werd begonnen met kappen en niet verder gegaan kan worden met jonge aanplant en het ruiterpad herinrichten...

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:01

Cindyrella schreef:
wollewaps schreef:
Goede zaak!

Dat was in het Veerse Bos denk ik?
Waardeloos hè, dat er niet eens staat aangegeven dat je niet meer het gehele bos door kunt. :( Je kunt eventueel over het voetpad, maar dat is ook niet super hoor...
Je gaat dan vrij dicht langs het water en er liggen best een heleboel wortels en stukken boom/takken op het pad.

En wat het ergste is, een tijdje geleden stond in de PZC dat het maar de vraag is of ze ermee verder gaan, omdat het geld op is..

Gelukkig is het 2e deel (vanaf de kant van Veere) nog wel goed te doen! +:)+

tegen dit probleem liep ik ook op... lekker aan het rijden, langs het water, en jawel, het laatste stuk door het kreupelhout opzoek naar een soort van pad om weer thuis te komen.... maar hier gaan ze dus voorlopig niets meer aan doen? handig...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:11

Huertecilla schreef:
Al die uitnodigingen om overal langs te komen.
Zal de belastingbetaler leuk vinden.
Is geld uitgeven aan overlast veroorzakers die niets aan belasting betalen. Dat geld kan ergens anders niet aan worden uitgegeven. Aan onderwijs of gezondheidszorg bijvoorbeeld.

uhh, sorry...
Wat wil je nou eigenlijk?
We kunnen niet op de "openbare" (80km of drukke smalle 60km weg zonder berm) weg omdat we daar overlast veroorzaken en gevaarlijke situaties vanwege snelheidsverschil waar veel automobilisten zich in vergissen, poepopruimverplichting waardoor je af moet stappen en stil moet staan om je stront weg te scheppen midden in druk verkeer met altijd haast nog niet eens meegenomen...
en evt. gevaarlijke situaties door kans op schrikreacties (het blijft een dier), we mogen niet op de wandel- en (recreatieve) fietspaden rijden, (eigenlijk ook niet in de bermen,) vanwege evt. overlast voor fietsers en wandelaars en poep op de weg.

Maar als er dan een nieuwe plek op de weg gecreëerd moet worden in de zin van bruikbare en netjes onderhouden ruiterpaden waar je als combinatie nog een beetje fatsoenlijk overheen kan rijden dan kost dat te veel geld voor de belastingbetaler?
Een paard verdient ook zijn plekje in "het verkeer" en in de natuur!

Waar rijdt jij eigenlijk met je paarden? Maar goed dat je niet meer in Nederland woont, aangezien dan buitenrijden wel erg moeilijk zou worden zonder iemand tot last te zijn en zelf ook nog een beetje leuk en veilig te kunnen rijden...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:32

joyce B schreef:
Waar rijdt jij eigenlijk met je paarden? Maar goed dat je niet meer in Nederland woont, aangezien dan buitenrijden wel erg moeilijk zou worden zonder iemand tot last te zijn en zelf ook nog een beetje leuk en veilig te kunnen rijden...

Hier geen fietspaden en geen ruiterpaden.
Alleen wegen waar alle verkeer komt of waar veel landbouwverkeer rijdt.
Hier ook niet veel berm. Wel bezemwagens, wapperende vlaggen, véél meer toeterende autos en crossbrommers met open uitlaten.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JBDGZEBM.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Album=WVBJYVT4
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KDWUVCZZ.jpg

Jullie zeuren gewoon erg veel in NL.
Volwaardige positie als verkeersdeelnemer op de openbare weg én ruiterpaden, dan ook nog bermen en ´gedoogd´ op fietspaden.
Maar ja, iedereen moet meer rekening houden met ruiters en anders ´moeten´ er nóg meer ruiterpaden van gemeenschapsgelden aangelegd worden 8)7

Tel jullie zegeningen :)*

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:44

Ga jij daar nog serieus op in Joyce? :D

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:47

Sammie schreef:
http://www.pzc.nl

Verder is bekend dat het waterschap overweegt duingebieden te laten begrazen door wilde paarden. Daarvan kunnen rijpaarden schrikken. Landschapsbeheer Zeeland moet in overleg met het waterschap zien te bewerkstelligen dat de bestaande ruiterroutes desondanks gehandhaafd blijven.

Fijn dat ze iets aan de ruiterpaden willen doen, dat was 30 jaar geleden al een punt van aandacht. Alleen bovenstaande vind ik onzin. Er is hier in het natuurgebied Planken Wambuis een groot gebied dat begraast wordt door runderen en paarden en waar de nodige ruiterpaden doorheen lopen. Dat geeft nooit problemen.
(Behalve die ene keer dat ik iemand tegen kwam die in het voorjaar door het gebied wilde rijden met een hengst en die afgestapt was om een hek open te doen. Hengst zag wilde kudde merries en volgde zijn instinct.....)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:14

Huertecilla schreef:
joyce B schreef:

Hier geen fietspaden en geen ruiterpaden.
Alleen wegen waar alle verkeer komt of waar veel landbouwverkeer rijdt.
Hier ook niet veel berm. Wel bezemwagens, wapperende vlaggen, véél meer toeterende autos en crossbrommers met open uitlaten.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JBDGZEBM.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Album=WVBJYVT4
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KDWUVCZZ.jpg

Jullie zeuren gewoon erg veel in NL.
Volwaardige positie als verkeersdeelnemer op de openbare weg én ruiterpaden, dan ook nog bermen en ´gedoogd´ op fietspaden.
Maar ja, iedereen moet meer rekening houden met ruiters en anders ´moeten´ er nóg meer ruiterpaden van gemeenschapsgelden aangelegd worden 8)7

Tel jullie zegeningen :)*

Je hebt er waarschijnlijk geen idee van hoe het op Schouwen-Duiveland gesteld is met het toerisme en de ruiterpaden.
Bezemwagens, wapperende vlaggen, caravans, toeterende auto's, vliegers en crossbrommers met open uitlaten hebben we hier ook.
ruiterpaden zijn er amper, en die er zijn zijn in zeer slechte staat en kort, 150 meter pad en je staat alweer op de (ook smalle en zonder bermen),openbare weg.

Het toerisme is hier van levensbelang en het ruitertoerisme draagt hier een behoorlijk steentje aan bij, prima idee dus om dat potje toerisme eens te gebruiken om hier eens een steentje aan bij te dragen.

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:54

Mijn post ging inderdaad over het Veersche Bos, belachelijk gewoon, 't tweede gedeelte ligt er inderdaad wel aardig bij, maar dat is ook maar zo'n mini-paadje...

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:27

wollewaps schreef:
Mijn post ging inderdaad over het Veersche Bos, belachelijk gewoon, 't tweede gedeelte ligt er inderdaad wel aardig bij, maar dat is ook maar zo'n mini-paadje...

ik rijd nog maar sinds kort in die omgeving. (jaren geleden wel veel gereden, maar dat ben ik ondertussen weer wat vergeten... :roll:

welk stuk is het tweede gedeelte? bedoel je dan het stuk langs de landschuurweg?

(sorry, beetje blond ;) )