SRP presenteert de twaalf richtlijnen voor paardenwelzijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

SRP presenteert de twaalf richtlijnen voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 15:22

www.sectorraadpaarden.nl

De Sectorraad Paarden (SRP) heeft op verzoek van staatssecretaris Bleker basisregels opgesteld voor het verbeteren van het paardenwelzijn in Nederland. In een brief aan de Tweede Kamer d.d. 1 maart 2011 heeft de staatssecretaris aangegeven dat hij SRP heeft verzocht om voor 1 mei met een concreet voorstel te komen. Met de ‘Twaalf richtlijnen voor paardenwelzijn’ komt de SRP aan de wens van de staatssecretaris tegemoet.

SRP-voorzitter Piet Jansen is blij met de komst van deze richtlijnen. Jansen: “Bij het opstellen van deze basisregels voor de paardenhouders wordt waar mogelijk aangesloten bij het Paardenbesluit van de Dierenbescherming. Vanuit de samenwerkende organisaties binnen de SRP is veel input gekomen voor deze basisregels. Het zijn praktisch uitvoerbare maatregelen, met de nodige ambitie, waar paardenhouders in de praktijk mee kunnen werken.”

De komende maanden wordt hard gewerkt aan een verdere implementatie en verankering van de richtlijnen. De twaalf richtlijnen voor paardenhouders worden, waar nodig verder uitgewerkt en ondergebracht in een Gids Goede Praktijken en voorzien van een uitgebreide toelichting. De verwachting is, dat dit project uiterlijk 1 september 2011 gereed is. Communicatie naar paardenhouders over deze richtlijnen is een van de speerpunten in de verdere uitwerking.

De twaalf richtlijnen gaan onder andere over adequate voeding, een boxoppervlakte passend bij de grootte van paard of pony, voldoende beweging, lichthoeveelheid in stallen, te stellen eisen aan stallen en weiden, preventie en behandeling tegen ziekten of aandoeningen, het verbod op het couperen van staarten, voorwaarden voor het houden van paardenmarkten, het op goede wijze spenen van veulens, de juiste houding ten opzichte van stereotype gedrag en zweepgebruik.

Klik hier voor de gehele brief.

Anoniem

Re: SRP presenteert de twaalf richtlijnen voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:26

Prachtig, maar het lijkt me zo moeilijk te controleren.
Hopelijk heeft de dierenbescherming zo wel wat meer in handen om eerder tot actie over te gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:32

´waar mogelijk aangesloten bij het Paardenbesluit van de Dierenbescherming. Vanuit de samenwerkende organisaties binnen de SRP is veel input gekomen voor deze basisregels.´

Zegt alles.

Dit is de bedrijfsbelang-kant van paardhouden.

Hier hoort de paardgerichte zijde opgsteld door onafhankelijke biologen( ethologen en ecologen bij te komen.

Dan kunnen de overheid en de DB tot een compromis komen.

Basisregels vanuit de bedrijfskant is erger dan niet.
Op niets is de kritiek helder en schijnregels zijn een alibi voor verdere stagnatie.

De paardenlobby lijkt het voor elkaar te hebben: Op naar weer een eeuw stagnatie.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:33

Leuk idee, daar gaat het niet om, maar er staan nog een hele hoop dingen in die niet kloppen; o.a. spenen vanaf 4 maanden want dan zou het maag/ darmkanaal voldoend ontwikkeld zijn! Lariekoek, het maag/ darmkanaal is dan nog niet voldoende ontwikkeld om vast voeding te verteren en als dat wel moet zullen er maagzweren op kunnen treden om maar niet te spreken van andere problemen omdat het veulen op veel te jonge leeftijd de moedermelk moet missen!
2 x per dag ruwvoer!! Voer van goed kwaliteit!! Veel vager kan het niet, 2 x per dag 1 plakje hooi is dan opeens goed!
Er staan een paar goede dingen in, maar op deze manier zal iets veranderen heel moeilijk worden; je mag nog steeds een paard 20 uur per dag op stal houden met 2x per dag ruwvoer en veulens spenen vanaf 4 maanden. Die 2 dingen zijn de belangrijkste oorzaken van een heleboel gezondheids problemen!
Schuilmogelijkheden moeten dus aanwezig zijn; nu de gemeenten nog zover krijgen dat er bomen aangeplant mogen worden en schuilstallen gebouwd.
Het is een begin, zullen we maar zeggen, maar ook niets meer dan dat en over het algemeen kan men ( zeker tot 2027) dus nog gewoon zijn gang gaan!

HC, inderdaad, pappen en nathouden en meer is dit niet! :(

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:34

Poeh, ik vind er toch wel pittige richtlijnen in staan zoals de minimum afmetingen van boxen. Het gros van de boxen is nog 3 x 3.
En ook de minimumeis van 4 uur beweging per dag, ik denk dat daar 's winters zeker niet aan voldaan kan worden op een heleboel stallen.
Verder: wie bepaalt wat overmatig zweepgebruik is en wanneer?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:38

ElCid schreef:
Leuk idee, daar gaat het niet om, maar er staan nog een hele hoop dingen in die niet kloppen; o.a. spenen vanaf 4 maanden want dan zou het maag/ darmkanaal voldoend ontwikkeld zijn! Lariekoek, het maag/ darmkanaal is dan nog niet voldoende ontwikkeld om vast voeding te verteren en als dat wel moet zullen er maagzweren op kunnen treden om maar niet te spreken van andere problemen omdat het veulen op veel te jonge leeftijd de moedermelk moet missen!
2 x per dag ruwvoer!! Voer van goed kwaliteit!! Veel vager kan het niet, 2 x per dag 1 plakje hooi is dan opeens goed!
Er staan een paar goede dingen in, maar op deze manier zal iets veranderen heel moeilijk worden; je mag nog steeds een paard 20 uur per dag op stal houden met 2x per dag ruwvoer en veulens spenen vanaf 4 maanden. Die 2 dingen zijn de belangrijkste oorzaken van een heleboel gezondheids problemen!
Schuilmogelijkheden moeten dus aanwezig zijn; nu de gemeenten nog zover krijgen dat er bomen aangeplant mogen worden en schuilstallen gebouwd.
Het is een begin, zullen we maar zeggen, maar ook niets meer dan dat en over het algemeen kan men ( zeker tot 2027) dus nog gewoon zijn gang gaan!

HC, inderdaad, pappen en nathouden en meer is dit niet! :(

Ik ben het deels zeker met jullie eens, alleen ik denk wel dat we niets anders hadden kunnen verwachten dan dit...Het is niet mogelijk bedrijven te verplichten binnen nu een een klein aantal jaren alle stallen aangepast te hebben bijvoorbeeld, zowel in praktisch opzicht niet maar ook omdat we dan het beetje economie wat nog draait om zeep helpen.
Eerlijk gezegd vind ik het best een grote vooruitgang als alle manegepaarden bijvoorbeeld straks tenminste in een stal staan waarin ze hun kont kunnen keren in plaats van die afgrijselijk kleine hokjes die ze nu vaak hebben. Dan duurt het nog wel heel lang, ok, maar het is tenminste iets!

Verder zijn veel regels inderdaad vaag, maar wederom, wat moeten ze dan zeggen? Verplicht zoveel kilo ruwvoer? Het voeren van kuil aan paarden verbieden?

Het is gewoon een lastig onderwerp, en regels maken die moeten kloppen en uitvoerbaar + controleerbaar moeten zijn voor zo'n enorm grote groep (want er zijn gewoon veeel paarden in nederland) dat is een enorm lastige taak.
Dus ja, er is nu iets, het is niet veel, maar er moet ergens begonnen worden denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:13

Ik zou het fijn vinden als er richtlijnen kwamen vanuit de regering in samenwerking met de DB, waardoor er eerder actie ondernomen kan worden, om dierenleed te stoppen. Hopelijk hebben ze dan wat handvatten hieraan.
Er zijn een hoop verbeterpunten in de richtlijnen noodzakelijk, maar ik denk dat je niet veel kunt, het controleren is gewoon onuitvoerbaar.

Schuilstal vind ik top dat dat verplicht wordt. Genoeg mensen die in de clinch liggen met de gemeente, omdat de gemeente het verbiedt. Aan soort schuilstal kunnen ze dan weer regels stellen.

@ElCid, zo als jij het ruwvoer beschrijft staat het er niet. Het woord tenminste vergeet je en dat is wel een groot verschil. Verder staat er adequate voeding afgestemd op het individuele voer, dus daar valt 2 maal daags 1 plakje hooi niet onder.

@Fitzroy, over de uren buiten de box in de winter, daar kom je weer onderuit wanneer je er "gebrek' aan hebt, volgens de regels.

Er wordt in ieder geval aandacht aan besteed. Hopelijk leidt het een tot het ander en staat Nederland binnenkort niet meer op plek 4 van meest dieronvriendelijke landen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:33

Fijn dat er straks in ieder geval handvaten zijn voor de praktijk.

Natuurlijk zijn ze niet voor iedereen zaligmakend maar het is een goed begin :j

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:35

Als ze hier vinden dat veulens met 4 maanden gespeend kunnen worden, zet ik ook mijn vraagtekens bij wat ze onder adequate voeding verstaan; het is dusdanig vaag uitgelegd dat er dus diverse draaien aan gegeven kunnen worden. Het geven van 1 plakje hooi is niets meer dan een voorbeeld van hoe dit soort vaagheden gedraaid kunnen worden!
Uiteindelijk veranderd er voorlopig nog niets en tegen 2027 zullen er weer allerlei regels verder zijn aangepast. Er zijn stallen ( "de grote bekende" o.a.) die geen gebrek aan ruimte hebben maar waar de paarden echt nooit van zijn leven 4 uur buiten zullen komen; of ze moeten een heel blik grooms opentrekken die met alle paarden 4 uur lang gaan wandelen, aan een touwtje, want los mogen veel van de "dure" paarden niet ;( .
Het is leuk dat er regels worden opgesteld en hopelijk zal er het een en ander veranderen, hoe ze dat ooit gaan controleren vraag ik me ernstig af. Hier in de buurt zijn een aantal pensionstallen waar ik mijn ergste vijand nog niet zou opsluiten, kleine ( max. 3x3) boxen, waar nauwelijks daglicht binnenkomt, waar het stinkt naar ammoniak, waar ( 2x per dag) kuilvoer gegeven wordt wat je nog geen koe voorzet en waar paarden de hele winter alleen maar van de stal naar de binnenbak verplaatst worden om 1 uurtje gereden te worden, maar waar ook paarden dagen achter elkaar op stal staan.
Dat is niet te controleren en wie gaat er bepalen welk voer er wel en niet gegeven mag worden? Krijgen alle paarden een kaart om in en uit te klokken als ze naar buiten gaan of gaan we dat op de chip registreren? :+
Zolang veel paardenhouders hun gezonde verstand ( als ze dat al hebben :o ) niet gaan gebruiken zal er niets veranderen.
Men mag ook geen 200 km per uur rijden met de auto, maar dat gebeurt wel, ondanks dat de boetes hoog zijn maar de kans dat je gepakt wordt is minimaal en dat men dan misschien zichzelf of een ander verminkt of doodrijdt is niet interessant genoeg om het niet te doen!

Zoals ik al zei, een leuk idee, maar onuitvoerbaar omdat de controle er van zal ontbreken! Misschien dat de maat van de boxen zal veranderen op sommige bedrijven maar voordat je alle stallen groot genoeg hebt, met voldoende uitloop; dat is een utopia!

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:58

Hoop dat sommige regels er snel gaan komen. Dan doel ik onder andere op boxafmetingen en de mogelijkheid om minstens 4 uur buiten te staan. Er moet dan gewoon gecontroleerd worden hoeveel paarden ergens staan en of het in principe mogelijk zou zijn voor elk paard om minstens 4 uur buiten te kunnen staan (er moet dus gekeken worden of er voldoende mogelijkheden zijn op een stal om alle paarden minstens 4 uur buiten te kunnen zetten). Zo niet dan moeten de stallen aangepast worden (bv rijbak omtoveren tot paddock(s)) of sluiten.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:06

Leuke regels, maar er zijn genoeg mazen in dit grote net achter gelaten om je niet aan de regels te hoeven houden...

En bepaalde regels trek ik toch echt mn wenkbrauwen bij op, hoe is dat te controleren, maar ook hoe kunnen ze dat bedenken??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:16

Huertecilla schreef:
´waar mogelijk aangesloten bij het Paardenbesluit van de Dierenbescherming. Vanuit de samenwerkende organisaties binnen de SRP is veel input gekomen voor deze basisregels.´

Zegt alles.

Dit is de bedrijfsbelang-kant van paardhouden.

Hier hoort de paardgerichte zijde opgsteld door onafhankelijke biologen( ethologen en ecologen bij te komen.

Dan kunnen de overheid en de DB tot een compromis komen.

Basisregels vanuit de bedrijfskant is erger dan niet.
Op niets is de kritiek helder en schijnregels zijn een alibi voor verdere stagnatie.

De paardenlobby lijkt het voor elkaar te hebben: Op naar weer een eeuw stagnatie.

Bedrijf kijkt naar wat de markt vraagt. Pensionhouder weet donders goed aan welke kant zijn brood gesmeerd is. Dat de cel/box nu een minimale afmeting heeft en de luchtplaats een veilige omheining heeft is vooruitgang. Dat er nog 98% verbetering noodzakelijk is klopt absoluut. Alleen zal goede voorlichting en promotie van dierwaardige manier van houden onder en door de particuliere eigenaren daar veel meer voor kunnen doen dan regelgeving. Het is dus aan de particulieren en kleinere/alternative stromingen die welzijn echt voorop zetten om dat ideaalbeeld op het netvlies van het grote publiek te krijgen.
Helaas dat er nog niks in staat over toestaan van die beschutting in het weiland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:26

tamary schreef:
Bedrijf kijkt naar wat de markt vraagt. Pensionhouder weet donders goed aan welke kant zijn brood gesmeerd is. Dat de cel/box nu een minimale afmeting heeft en de luchtplaats een veilige omheining heeft is vooruitgang. Dat er nog 98% verbetering noodzakelijk is klopt absoluut. Alleen zal goede voorlichting en promotie van dierwaardige manier van houden onder en door de particuliere eigenaren daar veel meer voor kunnen doen dan regelgeving. Het is dus aan de particulieren en kleinere/alternative stromingen die welzijn echt voorop zetten om dat ideaalbeeld op het netvlies van het grote publiek te krijgen.

Volkomen mee eens, ik denk dat voorlichting veel meer doet voor paardenwelzijn dan regels. Het is echt schrikbarend hoe weinig mensen weten over paarden......
Maar goed, het is in ieder geval iets, en ik denk dat we daar blij mee moeten zijn. Ik voor mij ben iig blij dat die vreselijke stands verboden worden, al vind ik de termijn waarop echt te lang. Maar goed, nogmaals, het is in ieder geval íets......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:26

@Elcid, ik lees het eerder dat 4 maanden echt wel de ondergrens is voor afspenen, niet dat elk veulen op die leeftijd afgespeend dient te worden. Er zijn gekken die het normaal vinden om na 12 weken al af te spenen.

Het heeft genoeg mazen inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:34

Er is toch iets geweest op de radio middels een reclame, daar werd dan weer lacherig over gedaan. Het is nooit goed.

Zoals wakker dier dingen aanpakt, dat werkte.
"vlees het meest mishande stukje vlees"
"kip heeft nog nooit zoveel ruimte gehad als in uw oven"
kiloknallers van de c1000. Mensen direct wijzen op hun fouten, confronterend en met een vleugje sarcasme. Anders komt het niet aan. En de meeste mensen kijken in hun eigen situatie de andere kant op.
Net zoals ieder zijn eigen tak van paardensport tot op het bot verdedigd wanneer ze op misstanden aangesproken worden en dan gelijk wijzen, dat het nog erger is in een andere tak van paardensport, zo lijkt het van hun wat minder erg. Gelijk in de aanval.
Zo werkt de mens en zolang dat zo is, veranderd er niets aan alles. Mensen moeten willen en vaak wil men gewoon niet of heeft men het er gewoonweg niet voor over of gewoon geen zin in of gaat het 'maar' om een dier.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:43

Ik snap echt niet waarom mensen zo'n enorm commentaar hierop moeten hebben. Ik weet zelf vrij veel van het onderzoek wat hieraan vooraf is gegaan. Bij stalhouders die hebben meegedaan hebben het allemaal positief ontvangen. In het geval dat er iets niet goed was wisten de staleigenaren negen van de tien keer niet eens dat er iets mis was (en dus trots op hun bedrijf zijn) en dus ook zeker een investering erin wilde leggen om dit te verbeteren! Echter waren dit maar kleine dingetjes en is het merendeel van de stallen in nederland dik in orde!

Ik ben het zeker ermee eens dat dit pas een begin is, maar een start moet er zijn. Je kan niet opeens stands verboden maken, dat kan bedrijfstechnisch gewoon niet. Je moet bedrijven een bepaald aantal jaren geven om de afschrijvingen compleet te maken en dan te kunnen verbouwen/nieuw bouwen.

Wat had iedereen hier willen horen? Dat je je paard compleet als paard moet gaan houden? Ik vind het goed dat de srp niet met alle ideeen van de dierenbescherming heeft ingestemd aangezien sommige gewoon niet logisch waren (zoals 1 paard houden mag niet). Verder zijn er in dit onderzoek veel instanties aanwezig geweest en ook mede goede proffessionals die in mijn ogen goed kunnen inschatten wanneer een veulen kan worden afgespeent aangezien dit is berekent op wetenschappelijke onderzoeken.

Ik vind dus heel nette richtlijnen om mee te beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:13

Karlijnxxx schreef:
Ik snap echt niet waarom mensen zo'n enorm commentaar hierop moeten hebben. Ik weet zelf vrij veel van het onderzoek wat hieraan vooraf is gegaan. Bij stalhouders die hebben meegedaan hebben het allemaal positief ontvangen. In het geval dat er iets niet goed was wisten de staleigenaren negen van de tien keer niet eens dat er iets mis was (en dus trots op hun bedrijf zijn) en dus ook zeker een investering erin wilde leggen om dit te verbeteren! Echter waren dit maar kleine dingetjes en is het merendeel van de stallen in nederland dik in orde!

Ik ben het zeker ermee eens dat dit pas een begin is, maar een start moet er zijn. Je kan niet opeens stands verboden maken, dat kan bedrijfstechnisch gewoon niet. Je moet bedrijven een bepaald aantal jaren geven om de afschrijvingen compleet te maken en dan te kunnen verbouwen/nieuw bouwen.

Wat had iedereen hier willen horen? Dat je je paard compleet als paard moet gaan houden? Ik vind het goed dat de srp niet met alle ideeen van de dierenbescherming heeft ingestemd aangezien sommige gewoon niet logisch waren (zoals 1 paard houden mag niet). Verder zijn er in dit onderzoek veel instanties aanwezig geweest en ook mede goede proffessionals die in mijn ogen goed kunnen inschatten wanneer een veulen kan worden afgespeent aangezien dit is berekent op wetenschappelijke onderzoeken.

Ik vind dus heel nette richtlijnen om mee te beginnen.

Ben het met je eens :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:30

Citaat:
Paarden dienen dagelijks buiten de box te komen tenzij ziekte van het dier dit belemmert. Naast de training of ander gebruik dient het paard zoveel mogelijk beweging te krijgen afhankelijk van de mogelijkheden. Inclusief training of ander gebruik, minimaal 4 uur per dag. De Dierenbescherming spreekt in het paardenbesluit van vrije beweging. Dit is en blijft wel maatwerk, mede afhankelijk van de behoeften en mogelijkheden van het paard. De sector zet in op motivatie van de paardenhouder om voor zijn paard(en) een adequate aanpak te vinden.

Dus als ik 2 uur buiten ga rijden hoeft mijn paard nog maar 2 uur op de paddock.
Belachelijke stelling! Ze moeten die 4 uur eisen naast de gegeven beweging van de ruiter/menner.

Citaat:
Het beslaan en bekappen van paarden gebeurt door een door de sector erkende hoefsmid.

Gezien de opkomst van Natuurlijk Bekappen , worden deze mensen dan ook erkend?

Citaat:
Spenen gebeurt vanaf een leeftijd van 4 maanden.

Veels te vroeg, waarom kan dit niet gewoon 5 maanden worden???
Ik heb zelf een paard wat met 4 maanden is gespeend en heb dat destijds geweten ook

Citaat:
12. Zweepgebruik. Bovenmatig zweepgebruik is verboden. Zweepgebruik is toegestaan om het paard te corrigeren maar niet om te straffen

Hoe ga je dit controleren? Of geld deze regel alleen op het wedstrijd terrein waar toch al niet word ingegrepen.
Beter is de verkoop van zwepen en sporen gewoon te verbieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:08

Cowgirl, volgens mij wordt 4 maanden als absolute ondergrens gegeven, niet dat je standaard op die leeftijd afspeent.

Een paard moet minimaal 4 uur buiten de box, men hoeft je toch niet vertellen dat meer wenselijk is? Dat dit een minimale eis is? Voor veel paarden zal het al een verbetering zijn.

Jammer dat er alleen maar negatief gereageerd wordt, als iedereen zo denkt, schiet het nooit op vanzelf. Het is een begin, beter dan niets toch? Ook jammer dat de tekst zo zwart wit gelezen wordt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:42

Ik ben tot nu toe erg kritisch richting de SRP geweest, maar deze richtlijnen zijn een stapje de goede richting op. In ieder geval nu een duidelijk verbod op stands (natuurlijk wel jammer dat het niet eerder in moet gaan) en minimale afmetingen van boxen. Met dank aan de dierenbescherming dat ze de knuppel in het hoenderhok hebben gegooid.

Uiteraard nog wat gemiste kansen, onder andere geen verbod op gesloten tussenwanden in boxen (horen en ruiken is namelijk wel mogelijk) en helaas geen advies om het vergunningenbeleid betreffende schuilstallen aan te passen. Zo zijn er nog wel een aantal punten.

Handhaven wordt natuurlijk ook een punt. Lijkt me een mooie taak voor onze dierenpolitie.

Waar ik ook blij om ben is dat in deze brief niet meer gewezen wordt op 'onwetendheid' van de recreant, daarmee het eigen straatje schoonvegend.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:22

Goed dat er richtlijnen gepresenteerd zijn, het is goed te weten dat men er mee bezig is. Maar ik struikel meteen hierover:

Citaat:
“Bij het opstellen van deze basisregels voor de paardenhouders wordt waar mogelijk aangesloten bij het Paardenbesluit van de Dierenbescherming. Vanuit de samenwerkende organisaties binnen de SRP is veel input gekomen voor deze basisregels.

Waar mogelijk?? Is uniformiteit niet van het grootste belang nu? Die regelgeving moet volledig op elkaar aansluiten/met elkaar overeen komen. Lijkt erop dat er nog steeds vanuit de bedrijfseconomische hoek naar gekeken wordt (wat ook te begrijpen is) en dat zal dus nooit voor daadwerkelijke verbeteringen zorgen voor het paardenwelzijn.
Daarnaast blijven punten als 'controle op naleving van de regels' en 'waar de grens leggen' een probleem.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:45

"waar mogelijk" omdat niet alle regels bedacht door de dierenbescherming goed of praktisch haalbaar waren, of mogelijk negatieve bijeffecten zouden kunnen hebben.

Dierenbescherming heeft een aanzet gegeven, de SRP komt nu heel erg in de richting met hun (vereenvoudigde en heldere) 12 richtlijnen.

Over controles: Doordat de sectorraad paarden achter deze regelgeving staan en de richtlijnen opgevolgd dienen te worden binnen aangesloten bedrijven, is er een grotere kans dat maneges en pensionstallen dingen zullen aanpassen omdat ze anders niet meer aan de minimale eisen voldoen om aangesloten te mogen zijn. Voor "wilde" bedrijven en particulieren zal controle iets moeilijker zijn, maar de paardeneigenaar heeft straks wel de richtlijnen om mee te zwaaien voor de neus van de stalhouder.

Tuurlijk kan die zeggen dat elke eigenaar zelf verantwoordelijk is voor de (vrije) bewegingsuren van hun paard in de winter, maar voldoende faciliteiten als ruim voldoende paddocks zijn dan wel makkelijker te "eisen"

Het blijft altijd moeilijk om alle"overtredingen"ui te bannen, maar de richtlijnenen toenemende voorlichting daarover en aandacht voor paardenwelzijn maken in elk geval in de toekomst een einde aan "ich habe es nicht gewusst"

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:55

Ik ben nog steeds benieuwd hoe ze willen controleren of elk paard 4 uur buiten komt/beweging krijgt. Want tja, als je als stal nou ik noem maar ff wat... 5 mooie grote paddocks hebt... en je hebt 100 paarden staan, zegt dat dus nog niet dat ze ook alle 100 buiten komen

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:58

Temeraire schreef:
Goed dat er richtlijnen gepresenteerd zijn, het is goed te weten dat men er mee bezig is. Maar ik struikel meteen hierover:

Citaat:
“Bij het opstellen van deze basisregels voor de paardenhouders wordt waar mogelijk aangesloten bij het Paardenbesluit van de Dierenbescherming. Vanuit de samenwerkende organisaties binnen de SRP is veel input gekomen voor deze basisregels.

Waar mogelijk?? Is uniformiteit niet van het grootste belang nu? Die regelgeving moet volledig op elkaar aansluiten/met elkaar overeen komen. Lijkt erop dat er nog steeds vanuit de bedrijfseconomische hoek naar gekeken wordt (wat ook te begrijpen is) en dat zal dus nooit voor daadwerkelijke verbeteringen zorgen voor het paardenwelzijn.
Daarnaast blijven punten als 'controle op naleving van de regels' en 'waar de grens leggen' een probleem.

Waarom zou de srp perse moeten aansluiten op het paardenbesluit van de dierenbescherming? Het besluit van de dierenbescherming is enkel en alleen van de dierenbescherming en dus niet legally binding om het zo even uit te drukken. Deze twee documenten hoeven dus niet op elkaar aan te sluiten. Het paardenbesluit van de dierenbescherming is mede gebruikt om deze richtlijnen op te stellen, echter is het bedrijfstechnisch niet altijd mogelijk om de richtlijnen op het paardenbesluit op elkaar te laten aansluiten. Deze richtlijnen zal zeker zorgen voor verbetering van de welzijn van de paarden in de sector in nederland en mogelijke nieuwe 'wan'praktijken in de toekomst kunnen uitsluiten omdat nieuwe bedrijven of nieuwbouw moet worden aangepast op de richtlijnen. Ik vind dat de srp echt een goed begin heeft gecreeert!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 07:51

stef schreef:
Ik ben nog steeds benieuwd hoe ze willen controleren of elk paard 4 uur buiten komt/beweging krijgt. Want tja, als je als stal nou ik noem maar ff wat... 5 mooie grote paddocks hebt... en je hebt 100 paarden staan, zegt dat dus nog niet dat ze ook alle 100 buiten komen

Ik vind het antwoord van Joyce B eigenlijk een antwoord op jouw vraag. De grote bedrijven zullen hun zaakjes op orde willen hebben anders kunnen ze niet langer aangesloten blijven.
Ik denk idd dat de controle bij particulieren een stuk lastiger gaat worden.