Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ElCid schreef:Leuk idee, daar gaat het niet om, maar er staan nog een hele hoop dingen in die niet kloppen; o.a. spenen vanaf 4 maanden want dan zou het maag/ darmkanaal voldoend ontwikkeld zijn! Lariekoek, het maag/ darmkanaal is dan nog niet voldoende ontwikkeld om vast voeding te verteren en als dat wel moet zullen er maagzweren op kunnen treden om maar niet te spreken van andere problemen omdat het veulen op veel te jonge leeftijd de moedermelk moet missen!
2 x per dag ruwvoer!! Voer van goed kwaliteit!! Veel vager kan het niet, 2 x per dag 1 plakje hooi is dan opeens goed!
Er staan een paar goede dingen in, maar op deze manier zal iets veranderen heel moeilijk worden; je mag nog steeds een paard 20 uur per dag op stal houden met 2x per dag ruwvoer en veulens spenen vanaf 4 maanden. Die 2 dingen zijn de belangrijkste oorzaken van een heleboel gezondheids problemen!
Schuilmogelijkheden moeten dus aanwezig zijn; nu de gemeenten nog zover krijgen dat er bomen aangeplant mogen worden en schuilstallen gebouwd.
Het is een begin, zullen we maar zeggen, maar ook niets meer dan dat en over het algemeen kan men ( zeker tot 2027) dus nog gewoon zijn gang gaan!
HC, inderdaad, pappen en nathouden en meer is dit niet!
.
) niet gaan gebruiken zal er niets veranderen. Huertecilla schreef:´waar mogelijk aangesloten bij het Paardenbesluit van de Dierenbescherming. Vanuit de samenwerkende organisaties binnen de SRP is veel input gekomen voor deze basisregels.´
Zegt alles.
Dit is de bedrijfsbelang-kant van paardhouden.
Hier hoort de paardgerichte zijde opgsteld door onafhankelijke biologen( ethologen en ecologen bij te komen.
Dan kunnen de overheid en de DB tot een compromis komen.
Basisregels vanuit de bedrijfskant is erger dan niet.
Op niets is de kritiek helder en schijnregels zijn een alibi voor verdere stagnatie.
De paardenlobby lijkt het voor elkaar te hebben: Op naar weer een eeuw stagnatie.
tamary schreef:Bedrijf kijkt naar wat de markt vraagt. Pensionhouder weet donders goed aan welke kant zijn brood gesmeerd is. Dat de cel/box nu een minimale afmeting heeft en de luchtplaats een veilige omheining heeft is vooruitgang. Dat er nog 98% verbetering noodzakelijk is klopt absoluut. Alleen zal goede voorlichting en promotie van dierwaardige manier van houden onder en door de particuliere eigenaren daar veel meer voor kunnen doen dan regelgeving. Het is dus aan de particulieren en kleinere/alternative stromingen die welzijn echt voorop zetten om dat ideaalbeeld op het netvlies van het grote publiek te krijgen.
Karlijnxxx schreef:Ik snap echt niet waarom mensen zo'n enorm commentaar hierop moeten hebben. Ik weet zelf vrij veel van het onderzoek wat hieraan vooraf is gegaan. Bij stalhouders die hebben meegedaan hebben het allemaal positief ontvangen. In het geval dat er iets niet goed was wisten de staleigenaren negen van de tien keer niet eens dat er iets mis was (en dus trots op hun bedrijf zijn) en dus ook zeker een investering erin wilde leggen om dit te verbeteren! Echter waren dit maar kleine dingetjes en is het merendeel van de stallen in nederland dik in orde!
Ik ben het zeker ermee eens dat dit pas een begin is, maar een start moet er zijn. Je kan niet opeens stands verboden maken, dat kan bedrijfstechnisch gewoon niet. Je moet bedrijven een bepaald aantal jaren geven om de afschrijvingen compleet te maken en dan te kunnen verbouwen/nieuw bouwen.
Wat had iedereen hier willen horen? Dat je je paard compleet als paard moet gaan houden? Ik vind het goed dat de srp niet met alle ideeen van de dierenbescherming heeft ingestemd aangezien sommige gewoon niet logisch waren (zoals 1 paard houden mag niet). Verder zijn er in dit onderzoek veel instanties aanwezig geweest en ook mede goede proffessionals die in mijn ogen goed kunnen inschatten wanneer een veulen kan worden afgespeent aangezien dit is berekent op wetenschappelijke onderzoeken.
Ik vind dus heel nette richtlijnen om mee te beginnen.

Citaat:Paarden dienen dagelijks buiten de box te komen tenzij ziekte van het dier dit belemmert. Naast de training of ander gebruik dient het paard zoveel mogelijk beweging te krijgen afhankelijk van de mogelijkheden. Inclusief training of ander gebruik, minimaal 4 uur per dag. De Dierenbescherming spreekt in het paardenbesluit van vrije beweging. Dit is en blijft wel maatwerk, mede afhankelijk van de behoeften en mogelijkheden van het paard. De sector zet in op motivatie van de paardenhouder om voor zijn paard(en) een adequate aanpak te vinden.
Citaat:Het beslaan en bekappen van paarden gebeurt door een door de sector erkende hoefsmid.
Citaat:Spenen gebeurt vanaf een leeftijd van 4 maanden.
Citaat:12. Zweepgebruik. Bovenmatig zweepgebruik is verboden. Zweepgebruik is toegestaan om het paard te corrigeren maar niet om te straffen
Citaat:“Bij het opstellen van deze basisregels voor de paardenhouders wordt waar mogelijk aangesloten bij het Paardenbesluit van de Dierenbescherming. Vanuit de samenwerkende organisaties binnen de SRP is veel input gekomen voor deze basisregels.
Temeraire schreef:Goed dat er richtlijnen gepresenteerd zijn, het is goed te weten dat men er mee bezig is. Maar ik struikel meteen hierover:Citaat:“Bij het opstellen van deze basisregels voor de paardenhouders wordt waar mogelijk aangesloten bij het Paardenbesluit van de Dierenbescherming. Vanuit de samenwerkende organisaties binnen de SRP is veel input gekomen voor deze basisregels.
Waar mogelijk?? Is uniformiteit niet van het grootste belang nu? Die regelgeving moet volledig op elkaar aansluiten/met elkaar overeen komen. Lijkt erop dat er nog steeds vanuit de bedrijfseconomische hoek naar gekeken wordt (wat ook te begrijpen is) en dat zal dus nooit voor daadwerkelijke verbeteringen zorgen voor het paardenwelzijn.
Daarnaast blijven punten als 'controle op naleving van de regels' en 'waar de grens leggen' een probleem.
stef schreef:Ik ben nog steeds benieuwd hoe ze willen controleren of elk paard 4 uur buiten komt/beweging krijgt. Want tja, als je als stal nou ik noem maar ff wat... 5 mooie grote paddocks hebt... en je hebt 100 paarden staan, zegt dat dus nog niet dat ze ook alle 100 buiten komen