Utrechtse paardenmarkt per 2 mei voortaan in Barneveld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Utrechtse paardenmarkt per 2 mei voortaan in Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 10:43

www.horses.nl

De paardenmarkt die elke week op maandagmorgen in Utrecht werd gehouden, verhuist per 2 mei naar Barneveld. Doordat het Veemarktcomplex in Utrecht plaats moet maken voor woningbouw moest de paardenhandel uitkijken naar een andere locatie om zijn wekelijkse markt te houden. De gemeente Barneveld is bereid gevonden om de markt te exploiteren.

De Centrale Bond van Paardenhandelaren (CeBoPa) in Nederland is blij met de gemeente Barneveld. Voor de paardenhandel is het belangrijk dat men wekelijks een plek heeft om de paarden en pony’s te verhandelen. Het merendeel van de paarden vindt zijn weg naar kopers uit België, maar ook voor het onderhouden van contacten tussen de paardenhandelaren is het belangrijk dat de markt gehouden wordt. De markt vindt in Barneveld plaats in de markthal aan de Mercuriusweg op het industrieterrein Harselaar. De aanvoer is vanaf 6.00 uur, de handel begint vanaf 7.00 uur.

Elisa2

Re: Utrechtse paardenmarkt per 2 mei voortaan in Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:20

Heej wat grappig,dat is vlakbij.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:34

hmm dat klinkt heel verleidelijk :P
barneveld is makkelijker te bereiken dan utrecht !

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:13

Handel naar België, zal Beckers wel zijn ;(

Ik weet niet of je zo vrolijk moet worden van een paardenmarkt. Goede paarden gaan over het algemeen niet via de markt en slachtpaarden hoeven toch niet eerst van hand tot hand te gaan op de markt alvorens op het slachthuis uit te komen. Die verdienen de kortste weg naar het slachthuis.

Wat mij betreft was het verdwijnen van de markt in Utrecht een goede reden om ermee te stoppen, in plaats van de handel te verplaatsen.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:19

mee eens hoor , paardenmarkt is walgelijk , trouwens elke dierenmarkt is dieronwaardig

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:58

tja maar ik zal dan een zwak voor zo'n stumpert krijgen die dan mee naar huis gaat :o

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 07:18

Ach, deze markt valt alles mee, Utrecht was helemaal niet zo erg....en de foto's die je vaak ziet zijn ook moment opnames, de lekkere doorvoede en schone paarden zie je natuurlijk niet!
Ik ga er wel heen in elk geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 07:56

Ik ga er graag heen, en niet om de paarden, maar omdat je leuk spul kunt kopen, en niet al te duur.... dekjes, halsters..... heb jaren geleden er een erg mooie halsband gekocht, en die is aardig aan vervanging toe...... denk ik moet er weer eens heen :)

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:03

Dus dan wordt ie op 2 mei al gehouden in Barneveld?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:23

Ja klopt!

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:24

charily schreef:
tja maar ik zal dan een zwak voor zo'n stumpert krijgen die dan mee naar huis gaat :o

ja ik ook , maar er is geen eind aan het dierenleed , jij koopt een zielepiet en de volgende staat er alweer, ik wordt voornamelijk erg boos om die handelaren , die menen dat ze met hun stok op elk paard moeten rammen , zou ze hun stok af willen pakken en zelf een ros ermee voor hun kop geven , daarom blijf ik er weg . :wave:

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:32

Tegenwoordig lopen er controleurs rond die in de gaten houden hoe de dieren behandelt worden.
Denk dat het allemaal wel meevalt...

heavenley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:58

ik ben 9 maanden geleden geweest in utrecht en `t viel me alles mee
vond dat `t best een complimentje waard was...
1 belg moest naar de hoefsmid en 1 pony was geheel geschoren en verder somige waren wat schaal maar ik vond er geen 1 echt zielig!!!er stonden heel veel mooie en leuke paarden al vraag ik me wel af wat ze erdoen en of ze wat mankeren...

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:02

staan er ook regelmatig goeduitziende shetruinen te koop a 6 tm 10 jaar oud?
zijn daar ook onafhankelijke veeartsen aanwezig die kunnen helpen bij een eventuele aankoop om zo globaal te controleren?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 07:20

Dat weet ik niet marieminime, denk dat een paardenmarkt gewoon gokken is....een goede kijk erop hebben, voors en tegens afwegen en zo'n ding meenemen. Shetjes staan er áltijd.... gewoon eens gaan kijken dus. Voordeel vind ik dat je ze gewoon kunt zien, voelen en aanraken op de markt. Op marktplaats moet je van een foto kijken, erheen rijden voor 1 pony en vaak is het dan niks....

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:34

ElCamino schreef:
Tegenwoordig lopen er controleurs rond die in de gaten houden hoe de dieren behandelt worden.
Denk dat het allemaal wel meevalt...

Dat hoop ik dan maar , ik ben er al in geen 30 jaar geweest , dus hoop wel dat dingen veranderen , maar toen was het vreselijk ,
merries die daar stonden te hinniken naar hun veulens , die verderop stonden , terwijl hun staart werd afgeschoren [slacht]
broodmagere paarden met zo lange tanden dat ze niet konden eten , paarden zo kreupel door enorme ontstoken wonden aan de benen , dat ze nauwelijks konden lopen enz , staat nog op me netvlies bah bah

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:20

Nou, wat let je : kom maandag kijken en ervaar het, ik denk dat er in 30 jaar veel verandert is.
En ja, natuurlijk staan er paarden met kapotte staart: ik ken er ook eentje die zijn staart stuk schuurt op de trailer....en ja, natuurlijk zullen er staan met een wondje op de benen of hals van transport, uitladen, er kan zoveel misgaan op transport. Maar ik denk ook dat er wel paarden bij zullen staan die niks mankeren.

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:32

er is tegenwoordig veel controle op zo'n markt en niet elke handelaar is slecht voor z'n paarden.
ik ken er ook genoeg die gewoon met hun paarden omgaan en ze niet lopen te meppen met hun stok.
die thuis zelf paarden hebben staan en die zien er echt niet slecht uit.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:38

Blij dat er wat veranderd is , maar zal er nooit een paard kopen , dus heb er niks te zoeken .
Net zoals ik nooit op een markt of bij een hondenfabriek een hond zou kopen
Dus wat mij betreft mag elke dieren markt verboden worden en kopen we
bij serieuze fokkers met verstand van zaken , die aan rasverbetering doen
beter voor ons en zeker voor het dier .
Er zal dan ook minder overschot zijn , [ dat toch gesleten moet worden ]

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:24

ik ga er ook nooit een paard kopen zeg ik altijd. Gewoon nieuwsgierig en kijken wat er staat.
en wieweet.....staat je droom er wél!
Ik heb al een slachtpaard uit Polen, op transport hierheen gekomen en echt niet netjes behandeld, ook al staat hij niet op de markt. En een Quarter van 5, totaal verkloot van marktplaats gekocht die na een jaar eindelijk beter in zijn vel zit.

Denk dat er meer ellende bij mensen thuis staat, via marktplaats verkocht wordt of bij handelaren thuis staat dan dat er op de markt staat. Juist omdat er zoveel op gelet wordt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 07:50

kom dus zojuist van de markt af.
Het was de 1e keer hier, omroep Gelderland maakte een tv uitzending.
Koffie en thee gratis omdat het de 1e keer was,

Er stonden rond 07.00 uur zo'n 60 paarden denk ik.
Ging er gemoedelijk aan toe, was verbaasd over de kwaliteit van de dieren, er stonden enkele schrale dieren bij en een trekpaard die zijn staart had stukgeschuurd op de wagen ( beetje bloed eraan) maar voor de rest vrij nette dieren. Netjes gepoetst en gevlochten.
Natuurlijk ook een paar vieze dieren met strontvlekken etc die wel wat opgeknapt hadden kunnen worden maar het was verder heel netjes.

Critici vallen ws wel weer over een paard wat losbrak....dook onder twee anderen door, deze braken hun toutje en kwamen ook los. Maar ze werden netjes opgevangen en weer vastgezet. Natuurlijk zeuren mensen wel weer over het vaststaan aan de hekken....maar als je op wedstrijd bent met een aantal paarden staan ze óók de hele dag op de wagen dus dat gaat nergens over.
De paarden stonden braaf naast elkaar en war ze liepen te kwallen trad iemand op. Ik vond het een prima markt.

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:33

ik ben ook geweest en vondt het inderdaad netjes.
heb er ook 1 los zien breken maar deze werd in alle rust weer gepakt en vastgezet.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:47

heb idd het verslag gezien op tv gelderland, vond idd de paarden er redelijk tot gewoon goed uit zien op enkelingen na. heb in het verslag maar een shet gezien, waren er meer?

sommige paarden waren idd aan het etteren of de een sloeg naar de ander maar het zag er over het algemeen rustig uit van wat ze lieten zien, alleen klachten over de vloer geloof ik... te glad voor paarden met ijzers?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 07:29

Er waren meer Shetjes ja, stuk of 6 op een plekje en wat losse shetjes, verder ook een aantal leuke welshjes en een aantal Haflingers en een Fjord. Verder grotere paarden.
Vloer was idd erg glad. De paarden zelf stonden op een laagje krullen, maar monsteren was het wel te glad voor, maar ze konden natuurlijk ook buiten monsteren maar dat deed men niet.

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:17

zijn er ook nog kraampjes/standjes waar paardenspullen te koop aangeboden worden?