Focus ligt voor springruiters op het Olympisch traject

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Focus ligt voor springruiters op het Olympisch traject

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 10:39

www.anp.nl

De Nederlandse hippische equipes strijden in uiteenlopende disciplines deze week in Leipzig om de wereldbeker. Bij de springruiters ligt de focus echter vooral op het kwalificatietraject later dit jaar voor de Olympische Spelen van Londen. Bondscoach Rob Ehrens: ,,We kunnen ons plaatsen bij de Europese kampioenschappen in Madrid. Daar is het seizoen op afgesteld.''

De finale van de wereldbeker is niet van belang?

Ehrens: ,,Zeker wel. Daar willen we ook presteren. Onze deelnemende ruiters Jeroen Dubbeldam, Harrie Smolders en Gerco Schröder hebben hun paarden in vorm. Ik acht ze zeker kansrijk om in het klassement mee te doen. Ik vind wel dat dit evenement eerder had moeten plaatsvinden, niet nu het buitenseizoen al is begonnen. Maar dat neemt niet weg dat we de wedstrijd heel serieus nemen.''

En dan?

Ehrens: ,,Dan beginnen we aan de wedstrijden in de topklasse van Europa. Daarin willen we ons tenminste handhaven. Voor de eerste concoursen heb ik steeds gekozen voor drie geroutineerde ruiters en een aankomend talent. We zullen zien wat het oplevert. Als we dichterbij het EK komen, geef ik sommige combinaties misschien wat meer rust. Dat is een concessie die we doen.''

Je was tevreden over het niveau van het NK het afgelopen weekeinde?

Ehrens: ,,Absoluut. De combinaties die op mijn lijstje staan, hebben het goed gedaan. Dat geeft vertrouwen. Er is voldoende potentie om voor het EK straks een goed team samen te stellen. Ik ben daar helemaal niet bang voor.''

Wat ging er vorig jaar dan mis?

Ehrens: ,,Eigenlijk niet zo gek veel. Op het Wereldkampioenschap in Kentucky hebben we met vier ruiters tegelijk in één ronde slecht gepresteerd. De concurrentie is tegenwoordig zo groot dat niemand zich dat kan permitteren. Daardoor hebben we een smak gemaakt in het klassement en liepen we de directe kwalificatie voor Londen mis. Dat gaan we nu rechtzetten.''

Er is maar één manier. In Madrid bij de beste drie eindigen.

Ehrens: ,,Op de geschoonde lijst dan. Vier Europese landen hebben zich al geplaatst voor de Olympische Spelen en die mogen eventueel nog voor ons eindigen. Maar dat is niet de bedoeling. We moeten gewoon weer eens winnen. Het heeft lang genoeg geduurd.''

In 2006 werd je met de equipe wereldkampioen, in 2007 pakte je de Europese titel. Zijn dergelijke successen nog steeds haalbaar?

Ehrens: ,,Ja. En we gaan er ook voor. We beschikken nog steeds over zeer goede ruiters en zeer goede paarden en over eigenaren die willen meewerken. Gezamenlijk moeten we de stap naar het podium weer kunnen zetten. Dat is ons doel dit seizoen. Eerlijk gezegd mag kwalificatie voor Londen 2012 geen probleem zijn. We horen erbij.''