Anky van Grunsven: "Nieuwsgierig naar WB-finale in Leipzig"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky van Grunsven: "Nieuwsgierig naar WB-finale in Leipzig"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 05:51

www.telegraaf.nl

De Wereldbekerfinales dressuur, springen voltige en vierspannen worden vanaf morgen tot en met zondag gehouden in de Duitse stad Leipzig. Na tig jaar aanwezig te zijn geweest (als deelnemer of toeschouwer) sla ik dit jaar eens over. Een rare gewaarwording, maar ik heb twee goede redenen. Ik fungeer als trainer voor mijn Spaanse leerling Morgan, haar zus, een Italiaanse, Ierse en Estlandse amazone tijdens een wedstrijd in Saumur.

Morgan rijdt mijn voormalige hengst Painted Black. Ik rijd zelf zondag nog een internationale reiningwedstrijd met Whiz in Vorstenbosch.Saumur is een bijzondere plek, omdat daar de Franse cavalerie zit. Het ademt een rijke historie uit. Ik verwacht echter dat Morgan er niet zoveel oog voor heeft, want die richt zich vooral op haar prestaties met Painted Black. Ze is op de goede weg. In Nederland heeft ze al een keer een wedstrijd gewonnen met 71,5 procent. Maar in Saumur treft zij een meer internationaal gezelschap in de Future Cupwedstrijd, waarin ruiters en amazones niet ouder dan 25 jaar mogen zijn. Het is dé opstap naar het grote werk.

Overigens zal er voldoende sms-verkeer zijn tussen Saumur en Leipzig. Ik ben namelijk wel heel nieuwsgierig naar wat er allemaal gebeurt in Duitsland. Ik heb bij ons op stal afgelopen week de trainingen gezien van Adelinde Cornelissen en Parzival met Sjef en dat zag er heel goed uit. Datzelfde gold voor onze Zweedse leerling Patrick Kittel met Scandic. Hij liet ook zien prima in vorm te zijn richting de Wereldbekerfinale. Natuurlijk rijden de Duitse amazones Isabell Werth en Ulla Salzgeber in eigen huis en dat geeft vaak enig voordeel. Maar ik denk dat zij een enorme kluif krijgen aan hun buitenlandse concurrenten. Helemaal als je bedenkt dat Edward Gal en Hans-Peter Minderhoud daar ook toe behoren. Daarnaast ben ik tijdens de Wereldbekerfinale voor springruiters benieuwd naar de verrichtingen van Jeroen Dubbeldam met het paard Van Grunsven Simon, dat eigendom is van mijn broers. Het is grappig om te merken dat zoiets in onze hele familie leeft. Iedereen wil weten hoe het met hem gaat.

Ik vond het trouwens wel zonde dat het NK voor springruiters afgelopen weekeinde al werd verreden. De timing klopt niet. De Wereldbekerfinale, de afsluiting van het winterseizoen, is nog niet eens geweest. Wat heb je nou aan zo’n nationaal kampioenschap? Het is een loodzware wedstrijd, maar hij staat nu helemaal op zich. Hij geldt niet als kwalificatiewedstrijd voor bijvoorbeeld een Europees kampioenschap, het is geen afsluiting van het seizoen, niks. Hoewel de ruiters echt tot het uiterste gingen en er een fantastische wedstrijd van maakten die spannend was tot de laatste hindernis, hoort er eigenlijk meer af te hangen van een dergelijk toernooi.

Het is een goede zaak dat de internationale paardensportfederatie FEI zich hard maakt om volgend jaar alle nationale kampioenschappen tegelijk te organiseren, in het tweede weekeinde van juni. Dan krijgt het NK gelijk meer waarde naar de buitenwacht. Het is nu weer een kwestie van overgaan tot de orde van de dag. En dus ga ik via Sjef – die als bondscoach dressuur sowieso van de partij is – horen hoe het allemaal in Leipzig verloopt. Ik zal best even denken dat ik er graag bij had willen zijn. Wie weet, misschien volgend jaar weer.

Lante

Re: Anky van Grunsven: "Nieuwsgierig naar WB-finale in Leipzig"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 07:13

Anky blijft leuk. +:)+

ripoboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 07:29

Anky is leuk als ze een stukje schrijft!

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:25

Lante schreef:
Anky blijft leuk. +:)+

Inderdaad! Ze blijft altijd zo heerlijk positief en bekijkt alle kanten met weer een z'n positieve vlaag, echt een leuke dame! :)

Phakhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:51

ik vraag me altijd af... schrijft ze dit nou helemaal zelf? of een samen met een handige pr dame?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:51

Phakhan schreef:
ik vraag me altijd af... schrijft ze dit nou helemaal zelf? of een samen met een handige pr dame?

Nee doet ze zelf ;)
Heeft ze een contract met Telegraaf mee...

Zo dat is een kromme zin...
Ze heeft een contract met de telegraaf, net zoals vele andere sporters.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:47

Leuk stukje :) Benieuwd hoe Morgane het gaat doen met Painted Black :)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:48

Heerlijk die stukjes die ze steeds schrijft!