Nederlands Welshpony- en Cob stamboek houdt overschrijfactie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nederlands Welshpony- en Cob stamboek houdt overschrijfactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 17:14

www.horses.nl / www.nwpcs.nl

De wettelijke verplichting Identificatie en Registratie van paarden en pony’s in Nederland zit eraan te komen. Veel pony’s staan niet geregistreerd op de naam van de eigenaar. Om dit te stimuleren, organiseert het Nederlands Welshpony- en Cobstamboek een overschrijfactie van 1 mei 2011 tot 1 mei 2012. Iedereen in het bezit van een Welsh kan tijdens deze periode voor een actieprijs de pony op naam laten zetten.

Het nieuwe I&R systeem moet zorgen voor beter zicht op hoeveel paarden er in Nederland worden gehouden en wie daarvan de eigenaar zijn. Registratie is echter een gevoelig onderwerp, paardeneigenaren vrezen dat dit zal leiden tot heffingen.

Het NWPCS stelt een gereduceerd tarief van vijftien euro voor degene die een Welsh pony in bezit heeft maar die nog niet op naam heeft staan, om dit alsnog te doen.

Klik hier voor meer informatie.

dide

Re: Nederlands Welshpony- en Cob stamboek houdt overschrijfactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:41

Iemand die weet of dit ook voor niet leden geldt?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:58

daar zou ik maar niet op rekenen. Maar als je een belletje doet weet je het antwoord heel snel.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:07

Zou dit ook gelden voor mijn mini-shet. Zijn paspoort is namelijk uitgegeven door het welsh pony en cob stamboek

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:32

Gaat echt over de welsh je je moet namelijk alleen je stamboekpapier opsturen.

Goede vraag dide. Neem eigenlijk aan dat het ook voor niet-leden geldt. Voor leden is het ook niet zo duur (27 euro). Voor niet-leden is het 47 euro. (daarom staat de mijne nog niet op mijn naam :o )

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:37

Zodra het New Forest stamboek ook zo´n actie doet. Ben ik de eerste die zich aanmeld. Nu zou dat geintje me 100 euro kosten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 00:37

lid worden wilde ik zowiezo in de toekomst wel, maar voor nu ligt de focus even voornamelijk op de sport. dit weerhield me er ook van om op naam over te schrijven.
maar dit is een leuke bijkomstigheid, als dit ook geld voor niet-leden :)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:15

Ik hou dit ook in de gaten, wilde net gaan overschrijven maar wacht dan nog even een paar dagen ;-)

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:38

Volgens mij hoef je geen lid te zijn van het stamboek,dit is mij tenminste verteld door iemand die lid is en veel met het stamboek te maken heeft. Daar wordt het al weer een stuk gemakkelijker van. Als je het zeker wilt weten gewoon even vragen bij het stamboek,doe ik ook nog wel even denk ik .

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:35

hokke schreef:
Gaat echt over de welsh je je moet namelijk alleen je stamboekpapier opsturen.

Goede vraag dide. Neem eigenlijk aan dat het ook voor niet-leden geldt. Voor leden is het ook niet zo duur (27 euro). Voor niet-leden is het 47 euro. (daarom staat de mijne nog niet op mijn naam :o )

:j Is bij mij ook zo. Als het ook voor niet-leden 15 euro kost, laat ik het direct doen! Pony staat nog op de naam van de fokker, is ondertussen 15 jaar en al 11 jaar bij mij :=

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:42

Hee ideaal, ga vanavond meteen even de papieren klaarleggen, loop er al 2 jaar tegenaan te hikken, omdat ik het ook onnodige kosten vind :j

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:26

Heb contact gehad met iemand van stamboekkantoor en deze actie geld ook voor de niet leden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:55

NadjaThaBest schreef:
Heb contact gehad met iemand van stamboekkantoor en deze actie geld ook voor de niet leden.

Da's leuk om te weten, dan ga ik dat binnenkort zeker even doen.

Weet wel zeker dat als meer stamboeken zo'n actie zouden houden, dat meer mensen dat zouden doen. Nu wilde ik in de toekomst waarschijnlijk wel met mijn pony meedoen aan stamboekactiviteiten, maar ken ook genoeg mensen die die plannen niet hebben, en als je dan eventjes €40,= moet betalen om een pony op naam over te schrijven, kan ik me voorstellen dat er veel mensen zijn die dat onnodige kosten vinden.

Edit: heb zelf ook net even met stamboek gebeld, ivm. de 'vereiste' handtekening van de verkoper. Dit is niet verplicht, gezien het feit dat zowel paspoort als stamboekpapier geen officieel eigendomsbewijs zijn. Waarom het dan wel op de site stond, kon deze mevrouw mij niet vertellen, maar als ik het papier zonder handtekening van de verkoper zou opsturen, zou dat geen enkel probleem zijn volgens haar.

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:17

Dat is mooi.

Is een hele mooie actie van stamboek. Sommige mensen hebben nog pony's op naam staan die al jaren verkocht zijn.

aurian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:50

prima actie, vraag me wel af of je als fokker dan ook pony's van je naam af/ uit kan schrijven als je niet weet waar de pony nu is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:54

aurian schreef:
prima actie, vraag me wel af of je als fokker dan ook pony's van je naam af/ uit kan schrijven als je niet weet waar de pony nu is.

Volgens mij heeft dat nooit gekund, ook niet bij andere stamboeken, lijkt me stug dat dat nu zou kunnen. Of bedoel je straks, als dat I&R systeem doorgevoerd gaat worden?

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:57

Ah goed nieuws dus ook voor niet-leden :) Heb het machtigingsformulier maar vast uitgeprint en ingevuld, gaat de boel 1 mei op de post!

aurian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:02

@ Joyciej: Dat zeg je goed: ALS!
Indien namelijk een nieuwe eigenaar zich niet meld (om welke reden dan ook) blijf je een stevige "vervuiling" in je database houden zolang pony's + paarden op naam en locatie van de fokker of vorige eigenaar blijven staan.
Dit nog los van de angst voor heffingen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:12

Sabine schreef:
Ah goed nieuws dus ook voor niet-leden :) Heb het machtigingsformulier maar vast uitgeprint en ingevuld, gaat de boel 1 mei op de post!

Zal wel aan mij liggen; ze hebben het steeds over een 'digitaal loket', waar je het machtigingsformulier kan vinden, maar 'digitaal loket' in de tekst zelf is niet aanklikbaar, en verder zie ik ook nergens iets wat daar op lijkt, of waar ik dat machtigingsformulier vandaan zou kunnen halen. Heeft iemand een link of kan iemand uitleggen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:14

aurian schreef:
@ Joyciej: Dat zeg je goed: ALS!
Indien namelijk een nieuwe eigenaar zich niet meld (om welke reden dan ook) blijf je een stevige "vervuiling" in je database houden zolang pony's + paarden op naam en locatie van de fokker of vorige eigenaar blijven staan.
Dit nog los van de angst voor heffingen.

Klopt, maar aan de andere kant is dat alleen voor het systeem..... niemand heeft daar verder last van, lijkt mij, ook de oude eigenaar niet, want als die geen zin meer heeft in stamboekzaken dan kan die het lidmaatschap gewoon opzeggen.

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:28

JoyCiej007 schreef:
Zal wel aan mij liggen; ze hebben het steeds over een 'digitaal loket', waar je het machtigingsformulier kan vinden, maar 'digitaal loket' in de tekst zelf is niet aanklikbaar, en verder zie ik ook nergens iets wat daar op lijkt, of waar ik dat machtigingsformulier vandaan zou kunnen halen. Heeft iemand een link of kan iemand uitleggen?

Aan de rechterkant van alle pagina's op de site staat een groene balk met daarboven 'digitaal loket', da's het hele digitale loket al :') Ik was eerst ook op zoek naar een aparte pagina ofzo maar die bestaat dus niet :Y) In ieder geval de url naar het juiste document is deze. :)

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:32

Wat is een registratie bewijs en hoe ziet het er uit? :o?

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:52

het registratie bewijs is het groene papier. wat je bij je passpoort krijgt.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:53

Dank je