Geen veiligheidscertificaat voor bedrijven met prikkeldraad

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Geen veiligheidscertificaat voor bedrijven met prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 18:09

http://www.knhs.nl

Per 1 januari 2013 ontvangen hippische accommodaties geen veiligheidscertificaat meer indien prikkeldraad gebruikt wordt op de accommodatie. Met voldoende alternatieven voorhanden kan onnodig dierenleed worden voorkomen.

Het uitfaseren van prikkeldraad is een van de speerpunten van het plan van aanpak welzijn in de sector Paardenhouderij.
SVP maakt het uitfaseren van prikkeldraad concreet door dit op te nemen in het keuringsprotocol voor hippische accommodaties.

Anoniem

Re: Geen veiligheidscertificaat voor bedrijven met prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:10

Dan hebben ze hier nog flink wat te doen..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:11

Ja een GROTE sprong voorwaarts in het verbeteren van paardenwelzijn door de SRP

_O-

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:16

Ik snap van sommige bedrijven sowieso niet dat ze een veiligheidscertificaat hebben ontvangen.
Moet je voor de grap eens een rondje bij ons op de manege maken....
En daar hangt toch echt een veiligheidscertificaat :?

Maryse28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:17

goed dat ze dat doen, maar waarom pas in 2013

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:25

Waarom pas zo laat? midden 2012 kan toch ook?
En idd eilander, van sommige snap ik het ook echt niet.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:49

Top! Eindelijk eens iets echt nuttigs.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:31

Het is een goede stap in de juiste richting :)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:34

ik gebruik ook prikkeldraad voor mijn heining, een draad boven en een draad halverwege mijn gaas. Ik ben van mening dat wanneer prikkeldraad strak gespannen staat het geen problemen oplevert, echter als het niet gespannen staat is prikkeldraad troep! Lint daarintegen vind ik veel gevaarlijker dan prikkeldraad! Ik vind dat men niet moet kijken naar het soort heining maar de staat van de heining.

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:04

ik kan je wel even een foto sturen van wat prikkeldraad aanricht! (ook als het strak gespannen staat)
praat niet van die onzin aub !
mijn merrie heeft als veulen bij de vorige eigenaar in de draad gehangen het veroorzaakt verschrikkelijke wonden die vaak
niet eens gehecht kunnen worden en dus vol groeien met wild vlees (dat dan weer weggesneden moet worden
omdat het zo aan het woekeren is gegaan dat het paard er hinder van ondervind.
anno nu vind ik iemand die zon post op een paarden site durft te zetten paardonwaardig !
ga eens fotos googelen en kijken waar je over praat
lint knapt gewoon of veroorzaakt op zijn hoogst een snee, en is een goede en nette afzetting voor een paarden wei

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:11

Kregen bedrijven met prikkeldraad eerst wel een veiligheidscertificaat dan?

@Dobel: ik zou zeggen ga eens naar de kliniek in Utrecht om te zien wat prikkeldraad voor vreselijke verwondingen teweeg kan brengen. Dan praat je wel anders. google anders maar op "prikkeldraadverwondingen". En dan afbeeldingen.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:10

Voor sommige weides kies ik ook prikkeldraad. Heb hier genoeg paarden langs zien komen die in het lint vast hebben gezeten waarvan alle spieren en pezen tot op het bot zijn doorgesneden. Lint snijd, prikkeldraad grijpt zich op een gegeven moment vast. Maar altijd mits de omheining in prima staat is en er een stroomdraadje voor zit zodat ze er niet direct aan kunnen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:11

Schrikdraad geeft anders ook vreselijke verwondingen..
Ik ben voor houten hekken.. Helaas is dat gewoon bij veel bedrijven niet haalbaar omdat het zo vreselijk duur is..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:28

linky schreef:
Kregen bedrijven met prikkeldraad eerst wel een veiligheidscertificaat dan?

Dat certificaat gaat over veilig paard rijden, niet over de huisvesting van paarden.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:58

Wat een goede zet zit, hoop dat het een stuk mensen aan t denken zet!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:43

Dobel schreef:
ik gebruik ook prikkeldraad voor mijn heining, een draad boven en een draad halverwege mijn gaas. Ik ben van mening dat wanneer prikkeldraad strak gespannen staat het geen problemen oplevert, echter als het niet gespannen staat is prikkeldraad troep! Lint daarintegen vind ik veel gevaarlijker dan prikkeldraad! Ik vind dat men niet moet kijken naar het soort heining maar de staat van de heining.

Grote onzin. Ik heb twee ponies gehad die zware verwondingen hebben gehad van prikkeldraad. Ken iemand die haar veulen pas heeft moeten laten inslapen vanwege prikkeldraad. Dit was overigens een fout van de stal waar ze stond, ze hadden het veulen met moeder ineens in een wei gezet met prikkeldraad. 8)7

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:19

Nou das dan een goede regel.
Mensen die nog een wei hebben met prikkeldraad en spreken dat het geen kwaad kan...... ik hoop dat ze nooit een paard krijgen dat er in terecht komt.
Heb zelf helaas ook met stroomdraad hele slecht ervaring. Lint is beter en het allerbeste is een vaste omheining, maar snap dat dat niet voor alle mensen is weggelegd.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 06:55

Prikkeldraad komt uit de "prehistorische tijd".

Sommige mensen zijn gerust omdat hun paarden toch niet aan de kletter gaan en zetten hun paard met een gerust hart in een wei met prikkeldraad.
Maar er komen echt nog veel te veel paarden op de kliniek met beenwonden omdat ze door het draad heen zijn gegaan, of net niet op tijd konden stoppen naar een renpartij.

Nog niet te spreken over het zonlicht waar de paarden tegenin kijken en daardoor geen draad meer zien.

En veulens die geen flauw benul kunnen hebben dat prikkeldraad de grens is waar ze "binnen" moeten blijven.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:47

Allereerst is het belangrijk dat de omheining altijd is voorzien van stroom.
Als dat er niet op zit heeft het paard er geen ontzag voor en of het nu hout, lint of draad is , als ze erin komen geeft alles kans op verwondingen
Dus een heel goed schrikdraadapparaat aanschaffen zodat er zoveel schrik op de omheining staat dat het paard er niet meer in de buurt durft te komen.
Dan wordt er heel veel ellende voorkomen.
Ook hout kan levensgevaarlijke punten krijgen als het kapot gaat , ook daar heb ik voorbeelden van gezien en om dan weer schrik op dat hout te krijgen moet er toch weer een draad langs .................

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:59

Tja als er ongelukken gebeuren is het allemaal niets maar imo is prikkeldraad wel de grootste misdadiger van het stel.
Ik vindt dit dus een goede actie +:)+
Overigens ben ik fan van breed lint. Dat is makkelijker te zien en volgens mij zal dat eerder scheuren onder druk dan echt heel diep snijden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:01

eilander schreef:
Ik snap van sommige bedrijven sowieso niet dat ze een veiligheidscertificaat hebben ontvangen.
Moet je voor de grap eens een rondje bij ons op de manege maken....
En daar hangt toch echt een veiligheidscertificaat :?

Jup ik ken hier ook zo'n manege. Echt bizar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:07

Arabesk schreef:
Ja een GROTE sprong voorwaarts in het verbeteren van paardenwelzijn door de SRP

_O-

Het is het énige concrete waar de sector mee gekomen is als invulling van de opdracht van het Ministerie van Landbouw in het kader van de beleidsnota dierenwelzijn op basis van de probleemstelling dat 25-30% van de paarden stereotype gedrag vertonen.
Over dat zielige schijndingetje hebben ze dan nóg meer dan 10 jaar gedaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:26

Er stond een interview met leden van de SRP in Levende Have, de journalist had erg kritische vragen gesteld en dat vonden ze niet leuk.

Citaat:
"waarom wordt SRP niet concreter over huisvesting?"
Omdat wij van mening zijn dat niet alles in regeltjes gevat moet worden. (...) de eisen van de DB kunnen het ook jouw lezers moeilijk maken. Een paard mag niet alleen staan, dus dat zou betekenen dat mensen hun paard moeten verkopen.

"veel lezers zullen dat juist een goede zaak vinden"
Het gaat er om dat we een gemene deler vinden waar iedereen zich in kan vinden.
(....)

Wij willen niet met maatregelen strooien zonder deze goed onderbouwd te hebben.

"Maar de SRP pleit wel voor het verbieden van prikkeldraad. Een plicht die voor ondernemers geen extra werk oplevert, want zij gebruiken het allang niet meer. Er is toch ook geen onderzoek gedaan naar hoeveel problemen prikkeldraad geeft?"
Vanuit het veld bereiken ons veel signalen dat prikkeldraad nog veel leed veroorzaakt. Daarom is dit een van de zaken die wij aan willen pakken als het om verbetering van welzijn gaat. Daarbij zijn die zaken die gemakkelijk te regen zijn, weinig mensen zullen zich verzetten tegen het verbiedn er van.(...)
Je moet niet blind varen op de DB, die richten zich niet alleen op het beschermen van dieren, maar ook op het winnen van leden.

Met name die dikgedrukte zin geeft aan waarom ze prikkeldraad als speerpunt van verbetering van welzijn hebben gekozen; het aankaarten van boxarrest en andere zaken zou enorm veel herrie en weestand opleveren. :)*

Het doel van de SRP is dus de schijn ophouden naar de buitenwereld en minister dat ze bezig zijn met paardenwelzijn, en ondertussen proberen zo min mogelijk concreets te bereiken waar hun leden last van zouden kúnnen hebben.

Dat is wat deze man dus eigenlijk ook gewoon openlijk toegeeft in dit interview.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:48

Arabesk schreef:
Het doel van de SRP is dus de schijn ophouden naar de buitenwereld en minister dat ze bezig zijn met paardenwelzijn, en ondertussen proberen zo min mogelijk concreets te bereiken waar hun leden last van zouden kúnnen hebben.

Dat is wat deze man dus eigenlijk ook gewoon openlijk toegeeft in dit interview.

Diezelfde sector geeft ook de ruiterij opleidingen en voorlichting over hoe het paard gereden en gehouden kan/moet worden.
Dat is uiteraard met dezelfde agenda. Het paardwelzijn is geen punt op die agenda.

Omdat de ruiterij sinds eind jaren tachtig mbt kennis en ervaring gelijk staat aan de sectordoelen is de situatie zo paardonvriendelijk uit de hand gelopen.

Deze prikkeldraad-klucht is illustratief. Elke paardeigenaar/-houder hoort voor een deugdelijke omheining te zorgen. Dat is een basisvoorwaarde voor ELK paard.
Die básisvoorwaarde is dan hét resultaat van 11 jaar studeren op hoe de opdracht van de minister met zo min mogelijk verandering toch ingevuld kan worden 8)7

De sector, de ruiterij is tégen verbeteringen voor paardenwelzijn want dat kost middelen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:52

Huertecilla schreef:
Arabesk schreef:
De sector, de ruiterij is tégen verbeteringen voor paardenwelzijn want dat kost middelen.

Vooral geld, denk ik..... O:)