Belgie: zware ongevallen met paarden in 2009 en 2010

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Belgie: zware ongevallen met paarden in 2009 en 2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 15:32

http://www.politics.be

De Belgische minister van Staat en Kamerlid Herman De Croo, zelf fervent ruiter, herinnert aan de campagne die hij met Hilde Vautmans voerde bij het begin van het zomerverlof om de aandacht te trekken van automobilisten, motorrijders en fietsers op de mogelijke schichtigheid van bereden of ingespannen paarden. Jaarlijks gebeuren spijtig genoeg nog steeds ongevallen met ruiters of menners in het verkeer. Dat blijkt uit een antwoord dat Herman De Croo kreeg van de minister van Binnenlandse Zaken.

In 2009 en 2010 gebeurden respectievelijk 24 en 28 ongevallen met lichamelijke letsels waarbij een ruiter, paard of menner betrokken was, zo liet de minister van Binnenlandse Zaken weten in antwoord op de schriftelijke vraag van Herman De Croo. Enkel in 2009 viel een dodelijk slachtoffer bij een dergelijk ongeval. Hoewel er dus in 2010 geen dodelijke slachtoffers vielen, valt wel op dat het aantal zware gewonden van 3 personen in 2009 steeg naar 9 in 2010. De aantallen licht gewonde slachtoffers steeg licht, van 33 naar 34 personen. De Minister liet ook weten hoeveel ongevallen met materiele schade plaatsvonden. Het waren er 17 in 2009 en 21 in 2010.

De minister deelde tevens mee niet over gegevens te beschikken die de gevolgen voor de betrokken paarden in kaart brengen.

De Croo blijft aandachtig voor de veiligheid van ruiter, menner en paard en stelde recent ook een schriftelijke vraag aan staatssecretaris voor Mobiliteit Schouppe over de stappen die hij beloofde te ondernemen ter bevordering van de veiligheid van de ruiters op de weg, maar ontving hierop nog geen antwoord.

spekkiejnfu

Re: Belgie: Zware ongevallen met paarden in 2009 en 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 15:57

Die minister verdient een pluim!

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:01

Het valt me ook wel erg op dat er steeds meer ongevallen gebeuren, vooral afgelopen jaar was dit te merken.
Ik vind dat de automobilisten, motorrijders en fietsers zich er idd wat meer bewust van mogen worden dat we hier nog steeds met levende dieren te maken hebben, ze gaan er vrijwel meestal vanuit 'die paarden zijn het toch gewend van op straat te lopen, anders gaan ze er toch helemaal niet mee op straat ?'
(ik ben er maar al te vaak tegengekomen :=)

Zo zonde en zo erg dat hier zelfs levens bij worden gegeven :n

edit: ben het verder helemaal eens met mijn voorganger, de minister verdient idd een pluim !

Izzy19

Re: Belgie: zware ongevallen met paarden in 2009 en 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:13

Automobilisten, motorrijders e.d. vergeten vaak dat zij hun motor moeten stil leggen als het paard tekenen van schrik vertoont. Dit is verplicht volgens de wet. Ze mogen er dus inderdaad niet van uit gaan dat het paard er maar tegen moet kunnen.
Extra de aandacht hierop vestigen kan dus alleen maar positief zijn!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:24

Het zou een goede zaak zijn als in NL een actie komt paard in het verkeer waarin mensen uitleg krijgen dat een paard een vluchtdier is en voorbeelden hoe je met bepaalde situaties om moet gaan. Bij ons wordt met 80 KM rakelings langs de paarden gereden en gelukkig zijn de paarden braaf maar ik vind het wel altijd doodeng. Want alles kan een keer schrikken. Dus Postbus 51 doe CAMPAGNE SPOTJES!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:34

Wat goed zeg!
Maar volgens mij heeft het er ook mee te maken dat belgen (sorry het valt mij op en van belgen zelf krijg ik het ook vaak te horen) echt zondagsrijders zijn en denken dat de weg van hun is.
Ik woon hier nog niet heel lang ofzo maar zie regelmatig bijna of gewoon echte ongelukken gebeuren.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:36

Gypsy: Daar heb je echt wel gelijk in hoor, dat je hier veel zondagsrijders hebt (tot mijn grote ergernis!)

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:48

Heel goed van die minister! Zeker pluimwaardig!
Ja in België zondags rijders in NL linkse plakkers zo heb je overal wat. Nederland is niet ongeluk vrij,
als iedereen nou eens zijn gezonde verstand zou gebruiken op de weg.. :D

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:13

Sommige weggebruikers denken dat een paard vetkeersmak wordt geboren. En dat ook nog vrolijk toeteren als ze je inhalen.. Ze weten gewoon niet beter omdat er bij de rijopleiding en via andere kanalen bijna geen aandacht aan wordt besteed. Zoveel meer reden dus voor menner en ruiter om extra voorzichtig te zijn en geen onnodige risico's te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:07

De Croo verdient inderdaad een pluim dat hij er aan denkt dat ruiters en menners OOK weggebruikers zijn. Het is prima dat ze de andere bestuurders (fietsers, voetgangers, auto's, moto's, vrachtwagens ed) erop willen wijzen dat paarden levende dieren zijn en blijven.

Maar als ruiter zijnde wil ik toch ook even de keerzijde van de medaille aanhalen, nl. de "zondagsruiters" onder de ruiters en menners. Ik rij nu zelf, ik hou me netjes aan de verkeersregels maar hoe veel van die cowboys spannen ook niet alleen maar in op zondag om dan als een gek door veldbanen te gaan racen, rijden in hele colonne over de hele baan (en dan spreek ik over alle rijvakken!), gaan de baan op met paarden die zowat ontploffen van stress/angst en dergelijke? Dan mag je er als bestuurder nog zoveel rekening mee houden als je wil, het moet OOK van de ruiters en menners komen.

Ik ben bang om bij mooi weer met mijn paard aan de hand de baan op te gaan. Omdat ik al meerdere malen een tik van zo'n autospiegel tgen mijn arm heb gehad. Of als ruiter dat mijn voet tegen het dak van de auto aantikt omdat hij zo kort naast me voorbijvliegt.

Vorig jaar zat ik achterop op de moto. Er komt een gespan aan, paarden zijn uitermate rustig. Iets verderop was een uitwijkplek op straat, dus we wilden de moto daar stilzetten om ze langs te laten. Helaas kwamen we daarmee nog te dicht bij de paarden volgens de menner want die heeft gewoon met zijn zweep recht naar ons geknald. Als mijn vizier niet dicht was geweest, had ik ze vol in mijn ogen gehad.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:44

waar wij met de paarden staan is het over het algemeen te doen qua "hoffelijkheid" in het verkeer...
90 tot zelfs 95% van de andere weggebruikers houdt rekening met de paarden op de baan.
Mja, juist die 5 à 10% verpest het voor al de rest, maar dat is dan nog een behoorlijk prettig resultaat. Zeker als je weet dat wij aan 90km/h baan staan...
Racers gegarandeerd.

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:05

Varekaj: ik ben het helemaal met je eens :j het zijn niet alleen de auto/motor bestuurders die er geen rekening mee houden. Er zijn genoeg menners (kijk eigen straat in), die vaak alleen op zondag de paarden/ponys voor de kar spannen en even een eind gaan rijden met soms gevolgen van dien en nou moet ik zeggen dat degene die het hier doen, nog ontzettend brave paarden hebben!

Wat vervelend trouwens dat als jij rekening wil houden met een menner/ruiter door ergens in te gaan staan en dan alsnog een goede klap tegen je helm aan krijgt met een zweep. Zo bewijst maar weer: de persoon die het voertuig (maakt niet uit of dat de menner/ruiter of automobilist is) bestuurt beslist wat er gebeurt en helaas zijn het hier de meeste jongeren waar ik nogal regelmatig mijn voeten tegen het dak/de deur aanstoot en dan komen ze nog naar buiten met dat ik hun auto niet mag aanraken anders doen ze mijn paard iets.

Ben het wel eens met De Croo en bestuurders mogen er best op gewezen worden dat het levende dieren zijn waar je mee rekening mee kan/mag houden. Tevens geld dit ook voor honden, want hier op een lange veldweg durf ik mijn hond niet meer uit te laten omdat die nog bijna overreden zou worden omdat de snelheid er goed in zit! Hopelijk helpt het iets en worden zowel menner/ruiter als bestuurders van een ander voertuig bewuster. :) Maar samenwerking is net zo belangrijk! Automobilisten die rekening houden met menners/ruiters moeten ook gewaardeerd kunnen worden, misschien wel door er letterlijk dank je wel voor te zeggen waarneer men je netjes passeert of een keer een lach eraf te doen met een playback dank je wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:22

Bij ons staat er geen leeftijd op gekke bestuurders :) Zowel jongeren die denken dat elke baan een circuit is als oudjes die hoognodig hun rijbewijs zouden moeten inleveren, je komt het hier allemaal tegen.

Was een tijd terug op pad met jong paard, was nog maar 2x op straat geweest en dus nog beetje dansend, maar braaf. Komt auto langs, die kon niet door (smal baantje) gaat die dame op de claxon. paard natuurlijk als een raket omhoog en overstuur. Ik natuurlijk boos op die dame, kreeg ik als reactie "jong paard of niet ze moeten het maar leren". OK... ergens mee akkoord... maar dan nog, dan ga je toch niet even zomaar op je claxon lopen rammen?

Ben wel blij dat de minister er aandacht aan wil geven. Net zoals minister Peeters er aandacht aan wil besteden dat het voor paardenhouders makkelijker moet zijn om het label van landbouw toegewezen te krijgen. Een fokkerij is nu pas landbouw als je 10 of 20 merries hebt en elk jaar x aantal veulens. En val je niet onder landbouw, dan heb je geen voordelen als je je bedrijf in landbouwgebied mag starten, want dan mag je nog niks.

Volgende stap is hopelijk dat ze ook strikter gaan wezen op de uitrusting van ruiters op de baan (je ziet soms de meest bizarre dingen) én de vaardigheid van ruiters op pad. Niet om ruiters te gaan pesten of geld eruit te slaan, wel voor veiligheid van iedereen.