Groot aantal oudere paarden heeft last van gebitsziekten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Groot aantal oudere paarden heeft last van gebitsziekten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 15:27

Nieuwsredactie / http://www.horseandhound.co.uk

Afbeelding
Ook bij jonge paarden is gebitscontrole belangrijk.
foto: http://www.sjoert.com

Paardeneigenaren worden gewaarschuwd de tanden van hun paard of pony goed in de gaten te houden. Onderzoekers hebben namelijk ontdekt dat een bacterie een grotere rol kan spelen bij de ziekte Equine Dental Disease (ziekte aan het gebit bij paarden), oftewel EDD.

Alistair Cox van de Koninklijke veterinaire universiteit van Edingburgh kwam er achter dat maar liefst 60% van paarden boven de 15 jaar last heeft van een paradontale infectie (infectie van de structuur die de tand op zijn plaats houd).

Hoewel bacterien ook bekend staan om het veroorzaken van paradontale problemen bij mensen, honden en katten, was het nog niet duidelijk of dit ook problemen kan veroorzaken bij paarden. Verschillende factoren, zoals voedsel dat tussen de tanden van paarden blijft plakken, zou de voornaamste oorzaak zijn van de achteruitgang van het gebit door EDD.

Tijdens het onderzoek dat zo'n twee jaar in beslag nam, onderzocht Cox de schedels van 22 paarden. Hoewel geen van hen een behandeling tegen paradontale ziekten had gehad, bleken maar liefst zestien paarden toch een vorm van EDD te hebben.

"De pijn kan ervoor zorgen dat paarden slecht kunnen eten en hun prestaties drastisch achteruit gaan," aldus Cox. "Dit onderzoek laat zien hoe vaak paradontale ziekten voorkomen. Er zijn helaas nog veel eigenaren die dit niet herkennen en daarom lopen er nog steeds veel paarden rond die geen behandeling krijgen en dus in stilte lijden. Het is daarom erg belangrijk om vooral bij oudere paarden het gebit minstens ieder half jaar grondig na te laten kijken."

Rob Pascoe, paardenveterinair en tandtechnicus voor paarden, is erg blij met het onderzoek. "Er zal nog meer research nodig zijn om te achterhalen of bacterien ook de boosdoeners zijn voor de meeste infecties aan het tandvlees bij paarden, maar dit is een fantastisch begin. Mensen gaan zelf ook om het half jaar naar de tandarts, maar vergeten soms dat dit net zo belangrijk is voor hun dieren. Bezuinig er aub niet op en het is ook zeker bij jongere paarden erg belangrijk om een halfjaarlijkse controle niet over te slaan.
Een goed gebit is ook voor dieren echt van levensbelang."

OneFellSwoop

Re: Groot aantal oudere paarden heeft last van gebitsziekten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:48

Getsie.. Misschien moet mijn verzorgpaard ook maar eens nagekeken worden!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:07

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:16

Gelukkig komt vrijdag de tandarts bij ons weer langs :D

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:25

hmm
gelukkig word die van mij nu om het half jaar gecontroleerd, en als het nodig is vaker.
aangezien mijn fries last heeft van pockets. ze is nu 9 jaar, in het begin dat het ontdekt is heeft ze bijna elke maand een behandeling gehad. dit wordt de eerste keer weer na een half jaar. veearts dacht dat het wel kon.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:27

Mooi en verhelderend stuk weer over onze oudjes :j

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:29

misschien dat ik dan ook eens het gebit van mijn pony na ga laten kijken. Die is nu 20 en volgens mij nog nooit bij de tandarts geweest. (ik heb ze nu net 1.5 jaar) daarnet lag ze neer (wat ze normaal nooit doet) en traag met eten.

Staat er ook ergens waar je het aan kan herkennen?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:44

Hmm bij mijn Welsh-A komt elk jaar de tandarts en meestal moet hij om het jaar even geveild worden!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:52

Gebitsproblemen herken je o.a. aan:
- proppen maken
- minder nageeflijk in het rijden
- hoofd kantelen
- geur uit de mond
- vermageren
- niet willen of slecht eten
- verminderde 'bespiering' op de kaken

Rienne, na 20 jaar lijkt het me niet onverstandig er eens een tandarts bij te halen. Grote kans dat er flink wat aan gebeuren moet.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:17

Tandarts hoort gewoon bij je verzorging van je paard. De tandarts komt bij mijn paard 1 keer in het jaar en als ik twijfel als er iets is dan bel ik hem ook.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:36

Heb net wat DA gemaild wat de kosten zijn. We hebben ook een paardentandarts hier maar bij mijn paard van 14 hoeft er eigenlijk tot nu toe alleen gevijld worden. Bij de tandarts was ik ruim over de 100 euro kwijt en bij de DA de helft. Vraag nu evrn rond.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:21

Moderatoropmerking:
Ik heb reacties op de foto's verwijderd, omdat het offtopic is.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:50

aslo schreef:
Gebitsproblemen herken je o.a. aan:
- proppen maken
- minder nageeflijk in het rijden
- hoofd kantelen
- geur uit de mond
- vermageren
- niet willen of slecht eten
- verminderde 'bespiering' op de kaken

Rienne, na 20 jaar lijkt het me niet onverstandig er eens een tandarts bij te halen. Grote kans dat er flink wat aan gebeuren moet.

Ja weet ik, Ze had tot nu toe nooit moeite met eten o.i.d.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:54

Hier komt de tandarts 1 keer per jaar,maar soms ook tussendoor als ik vermoedens heb dat er iets niet goed is in de mond van het paard.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:14

ja hier ook elk jaar even een controle. (overigens door de DA)
Hij is nu 5, vorig jaar hebben ze een hengstenkies er uit gehaald, denk dat dit jaar de andere aan de beurt is.
(die was er toen nog niet goed door.)
FF vijlen en hij kan er weer een jaartje tegen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:22

mijn paard is in zijn hele leven 1 keer bij de tandarts geweest, voor de rest nooit.. waarom wist ik niet.. toen hij ziek werd wou ik zijn keel en slokdarm laten controleren, en voor zijn 22 jarige leeftijd had hij geen slecht gebit. 2 scherpe randjes. nou dat is pas mooi haha :) jammer genoeg is die dikzak er niet meer :(

zo zie je maar dat niet ieder oud paard meteen een slecht gebit heeft :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:35

M_hartje_M schreef:
mijn paard is in zijn hele leven 1 keer bij de tandarts geweest, voor de rest nooit.. waarom wist ik niet.. toen hij ziek werd wou ik zijn keel en slokdarm laten controleren, en voor zijn 22 jarige leeftijd had hij geen slecht gebit. 2 scherpe randjes. nou dat is pas mooi haha :) jammer genoeg is die dikzak er niet meer :(

zo zie je maar dat niet ieder oud paard meteen een slecht gebit heeft :)

Natuurlijk niet...
Dat is zo verschillend.
Wij hebben een hond van 16 met een keurig gebit en eentje van 6 met een verrot gebit.

Maar een controle is natuurlijk nooit verkeerd!!!

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:54

Al mijn paarden gingen 2 keer in het jaar naar de paardentandarts. Mijn huidige paard ook. Eerst hadden we een vaste tandarts, maar toen we die niet konden bereiken hadden we maar de Da laten komen. Je zou zeggen dat dat wel goed zou gaan. Mooi niet dus, ze had Zamir verdoofd, hij stond wankelend op zijn benen en na de behandeling heeft mijn moeder maar een tijdje met hem gelopen want zodra hij stil stond viel hij om (terwijl zamir altijd rustig blijft onder de behandeling), zelfs nog een praam om zijn neus :( Belachelijk (Ik was er niet bij dus kon er ook niets van zeggen helaas). We hadden het gevoel dat ze het niet goed had gedaan, dus daarna de tandarts laten komen, en ja hoor... Hele mond was kapot.

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 07:17

Goede informatie! Gelukkig hebben wij de veearts die zo'n 4 maal per jaar alle gebitten komt controleren :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 07:52

Ingeltje schreef:
Goede informatie! Gelukkig hebben wij de veearts die zo'n 4 maal per jaar alle gebitten komt controleren :j

4x per jaar?
Mijn paarden worden morgen weer gedaan,de laatste x was twee jaar geleden.
De da vond het niet nodig vorig jaar.
Ik kijk er zelf in af en toe,en voel of er emaille punten zijn..achterin kan ik niet komen.

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 07:54

ja, we hebben wat jonge paarden op stal staan. En mijn paard is ook nog 6 en die had/heeft vaak last van scherpe randjes op de kiezen of wolfstandjes. Daarom kwam ie altijd wat vaker om weer te controleren of t allemaal nog goed zat ;)

En als ze dan toch voor de koeien moeten komen, checken ze de paarden ook wel eens (wanneer wij denken dat dat nodig is)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:32

Gisteren toevallig de tandarts geweest en mijn paard van net 15 heeft dit in beginnende fase. Nu elke 9 maanden tandarts laten komen, maar in de toekomst waarschijnlijk ook elk half jaar...

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:09

Goed dat er een onderzoek naar is gedaan!
Ik heb namelijk toch het idee dat veel mensen niet weten dat dit ook tot de basisverzorging hoort (net als netjes enten).
Mijn paard gaat netjes 1x per jaar naar de tandarts, mijn shetmerrie van nu 9 maanden zal dit jaar voor het eerst gaan (ik heb haar nu 3 weken).

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:13

Bij mij komt ook de tandarts die ook dierenarts is (makkelijk als er verdoofd moet worden :D ) zeker 1x perjaar.
Bleek vorig jaar toch dat er een kies was afgebroken en bij controlefoto er een flink abces te zijn in de kaakholte.
Goed lang verhaal kort,naar de kliniek voor kaakoperatie,en nu laat ik hem echt ieder half jaar komen voor controle!
Het is echt belangrijk.
Ik begrijp ook niet dat paardeneigenaren ( ook bij mij op stal) hun beesten niet na laten kijken,het hoort er gewoon bij!

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:49

M'n paarden worden ook altijd gecontroleerd. Op dit moment jaarlijks, maar als het vaker nodig is dan trek ik uiteraard aan de bel!

Wel zo belangrijk voor hun welzijn!