Twee paarden overleden tijdens Schotse Grand National

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Twee paarden overleden tijdens Schotse Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 06:36

Nieuwsredactie / http://www.heraldscotland.com / http://www.telegraph.co.uk

Afgelopen zaterdag zijn er opnieuw twee paarden omgekomen tijdens Hurdle racing. Vorige week stierven twee paarden tijdens de Grand National van Aintree; ditmaal kwam er hetzelfde aantal paarden om het leven tijdens de Grand National van Schotland.

Regal Heights en Minella Four Star zakten tegen het einde van de 6.5 kilometer lange race in elkaar. De Britse en Schotse Grand National wedstrijden staan bekend als twee van de langste afstandswedstrijden op de kalender. Dierenwelzijnsorganisaties zijn inmiddels van plan om actie te gaan ondernemen. Volgens hen is de sport te gevaarlijk en een bedreiging voor de gezondheid van de deelnemende paarden.

David Muir, consultant voor paardenwelzijn bij de RSPCA: "We kunnen en mogen dit niet goedpraten. We moeten ons gaan afvragen of er iets fout gaat. We moeten de problemen opzoeken en er voor zorgen dat deze tak van sport veiliger kan worden. De rensportliefhebbers moeten het als hun taak zien om goed voor de paarden te zorgen. Vier dode paarden in slechts een week tijd is echt veel te veel."

Maar Marcus Armytage, journalistiek verslaggever voor de rensport, denkt niet dat de vier omgekomen paarden voor een verandering zullen zorgen. "Ik geloof dat er de afgelopen tien jaar bijna geen ongelukken zijn voorgekomen tijdens de Grand National van Schotland. Je kunt de ongelukken van deze week niet vergelijken met de paarden die omkwamen tijdens de Britse Grand National van afgelopen zaterdag. De paarden die in Schotland om het leven kwamen waren niet het slachtoffer van een valpartij: het ene paard kreeg een hartaanval en de ander had een interne bloeding. Beide paarden wisten hun een na laatste wedstrijd te winnen en leken in goede conditie. Je kunt dit soort ongevallen gewoon niet voorspellen."

Afgelopen week kwamen tijdens de Grand National in het Britse Aintree eveneens twee paarden om het leven: Ornais viel op de vierde hindernis en Dooneys Gate viel bij het zesde obstakel. Slechts negentien van de veertig paarden kwamen over de finishlijn. Na de race kwamen verscheidene organisaties in opstand. Zij willen dat deze tak van de paardensport wordt verboden en vinden dat men hurdle racing kan vergelijken met stierenvechten. Het zou allebei dierenmishandeling zijn.

Paul Struthers, hoofd communicatie bij de Britse Horseracing Authority (BHA) verklaarde over de ongelukken van gisteren: "Wij nemen onze verantwoordelijkheid erg serieus. De rensport is een sport met veel risico en onze rol is om dit risico voor paarden zoveel mogelijk te minimaliseren, maar het moet natuurlijk wel realistisch blijven."

Met de fataliteiten van afgelopen zaterdag zijn er tot nu toe in 2011 zestig paarden overleden tijdens wedstrijden in de rensport.

Verwant artikel:

[VN] Seizoensopener Hurdle Racing begint met dodelijk ongeval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 06:40

Gaan we weer hoor.. :\ :evaw:

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 06:41

Vreselijke sport... :n

geerke

Re: Twee paarden overleden tijdens Schotse Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 07:07

is dat niet een foutje?
60 paarden overleden tot nu toe in 2011....dat wil zeggen 60 paarden in vier maanden?
En dan zijn er mensen die beweren dat het in de wei ook gebeurt?
Daar wil ik de berekeningen dan wel eens van zien...

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 08:48

:o 60 paarden in een goede 3 maanden, waar over de hele wereld, alleen engeland-ierland-schotland of waar dan ook, is 20 per maand-5 per week op hoeveel paarden/starts alleen in engeland starten per dag ong 150 paarden,daarmee wil ik het niet goed praten, en natuurlijk moet er alles aan gedaan worden om het zo veel mogelijk veilig te maken,en ik weet uit ervaring dat de organisatie er alles aan doet om het zo te laten gebeuren. zou dit in Nederland zijn,dan meteen met deze sport stoppen,moet ook wel want zoveel paarden zijn er niet eens, die deze sport beoeffenen :D , maar je moet eerst meer gegevens hebben wil je er iets aan kunnen doen,wereld wijd gezien, indien dat nodig mocht zijn, gr hans

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:01

Y;(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:06

MrTut schreef:
: , maar je moet eerst meer gegevens hebben wil je er iets aan kunnen doen,wereld wijd gezien, indien dat nodig mocht zijn, gr hans

Wat wil je dan meer weten?

Paard gaat dood door mensensport = niet acceptabel.

Het maakt daarbij niets uit wat in de VS of Mongolië, om twee derde wereld landen te noemen, gebeurt.
Vrouwenmishandeling in Afganistan is ook geen argument voor ditto in GB of NL :)*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:25

|o |o |o |o _-:( _-:( _-:( _-:(

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:38

Dat mogen ze van mij gerust afschaffen, gisteren al.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:25

Dat zo'n 'sport' in deze tijd nog gewoon kan. Onvoorstelbaar.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:27

Ik ben fan van de rensport maar deze hurdle en de lange afstanden..tja, daar gaan ook mijn tenen van krom staan.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:30

Nou van mij mogen ze het ook platgooien. Bah wat een rotsport toch. Hoe halen ze het in hun hoofd.. Mensen vragen steeds meer en meer en meer van hun paarden, waar gaat dit heen?! :n :n

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:22

Verschrikkelijk :n En je moet zien hoe heel engeland hier voor de buis hangt bij die races. De reden dat er niets aan gedaan wordt, is dat er miljoenen verdient worden aan al dat gokken wat mensen hier doen. Je "hoort er niet bij" als je geen ticket hebt op een paard in bvb. de Grand National. Verschrikkelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:24

Anoniem schreef:

Waarom Bokt, waarom moeten er over de races ALLEEN MAAR negatieve reacties geplaatst worden???!!?! Ik word hier zo moe van!!! Als het goed gaat horen we nooit wat over deze sport, nee hoor, alleen als er een paard dood gaat moeten we het op de voorpagina zetten!!

Sorry, maar ik ben heel boos over deze berichtgeving.

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:25

Joolien schreef:
Anoniem schreef:

Waarom Bokt, waarom moeten er over de races ALLEEN MAAR negatieve reacties geplaatst worden???!!?! Ik word hier zo moe van!!! Als het goed gaat horen we nooit wat over deze sport, nee hoor, alleen als er een paard dood gaat moeten we het op de voorpagina zetten!!

Sorry, maar ik ben heel boos over deze berichtgeving.

Amen _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:26

Ik vind het woord sport hierin niet eens meer kunnen. Niks sportiefs aan, om je paard de dood in te rijden.
En ja ze zullen vast de beste verzorging hebben en goed voer en noem het maar, maar uiteindelijk heeft het paard er geen ene mallemoer aan. Maar ach, voor dat paard tien anderen zal er wel worden gedacht. Zum kotsen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:26

:r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:28

En nu krijgen we weer negatieve reacties van een heleboel mensen die de sport niet van dichtbij kennen maar hun oordeel klaar hebben staan door dit soort negatieve berichtgeving. Echt, dit is ongelooflijk...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:29

Ook zonder negatieve berichten vind ik dit een WALGELIJKE sport!!

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:30

Mindim schreef:
Ik vind het woord sport hierin niet eens meer kunnen. Niks sportiefs aan, om je paard de dood in te rijden.
En ja ze zullen vast de beste verzorging hebben en goed voer en noem het maar, maar uiteindelijk heeft het paard er geen ene mallemoer aan. Maar ach, voor dat paard tien anderen zal er wel worden gedacht. Zum kotsen.

De meesten ongelukken gebeuren gewoon in de wei hoor. Maar dat willen we niet horen nee een paard hoort vrij in de wei blij.Denk daar maar eens aan. En dan dit maar afkraken. Ja als er niks als negatief nieuws hier word geplaatst geen wonder. Mensen toch :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:30

Sappos schreef:

Kun je mij dan onderbouwen met argumenten waarom je dat vind?

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:31

Sappos schreef:

Wat is er zo wagelijk aan een paard is gemaakt voor het rennen, een paard vind het geweldig. Ooit op een renpaard gezeten of zien trainen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:32

ajockeydream schreef:
Sappos schreef:

Wat is er zo wagelijk aan een paard is gemaakt voor het rennen, een paard vind het geweldig. Ooit op een renpaard gezeten of zien trainen?

Ik denk dat het weer een eindeloze discussie gaat worden. Maar goed, ik ben werkloos dus kom maar op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:33

Joolien schreef:
waarom moeten er over de races ALLEEN MAAR negatieve reacties geplaatst worden???!!?!

Dat is niet zo; ben je Zenyatta alweer vergeten?

Staan wel vaker hosanna-berichten.

Zoek jij zelf eens uit hoeveel van de winnaars van races voor driejarigen 10 jaar later nog leven.
Het is nog erger als je alle deelnbemers bekijkt.
Dat is echt niet zo vrolijk.

Het kunstmatig naar voren schuiven van het dekseizoen om zo oud mogelijke driejarigen te fokken is een goed voorbeeld van wat in de racerij heel normaal is.
Zo´n veulen wordt dus binnen geboren en de eerste tijd getogen ook.
Alleen voor een geldbelang.

Daar is echt NIET positiefs voor dierenwelzijn aan :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:35

Huertecilla schreef:
Joolien schreef:
waarom moeten er over de races ALLEEN MAAR negatieve reacties geplaatst worden???!!?!

Dat is niet zo; ben je Zenyatta alweer vergeten?

Staan wel vaker hosanna-berichten.

Zoek jij zelf eens uit hoeveel van de winnaars van races voor driejarigen 10 jaar later nog leven.
Het is nog erger als je alle deelnbemers bekijkt.
Dat is echt niet zo vrolijk.

Het kunstmatig naar voren schuiven van het dekseizoen om zo oud mogelijke driejarigen te fokken is een goed voorbeeld van wat in de racerij heel normaal is.
Zo´n veulen wordt dus binnen geboren en de eerste tijd getogen ook.
Alleen voor een geldbelang.

Daar is echt NIET positiefs voor dierenwelzijn aan :)*

Ja omdat Zenyatta een wonderpaard is.

Maar waarom alleen zo negatief over de rensport, elke sport heeft zo zijn negatieve punten betreft dierenwelzijn. DAT vind ik zo jammer...