Mark Weusthof wil investeren voor WK vierspannen van 2012

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Mark Weusthof wil investeren voor WK vierspannen van 2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 17:03

www.tctubantia.nl

In een jaar zonder grote internationale kampioenschappen wil Mark Weusthof zijn Twents vierspan dit jaar klaarstomen voor het WK van 2012. Dat wordt komend jaar gehouden in Riesenbeck, niet ver over de grens in Duitsland.

Dat maakte Rossumse menner zondagochtend bekend bij de presentatie van zijn team. Hij deed dat letterlijk in zijn eigen achtertuin en zorgde vervolgens ook voor een demonstratie in de oefenweide iets buiten het dorp.

Weusthof: “Voor een wereldkampioenschap moeten de paarden bepaalde punten hebben gehaald in een vaste formatie tijdens een wedstrijd. Normaal gesproken wissel je tussen de drie onderdelen van een menwedstrijd (dressuur, marathon en vaardigheid) weleens een paard om zo een zo sterk mogelijke opstelling te hebben. Maar in de eerste wedstrijden van het seizoen zal ik dat niet doen om mijn paarden zo snel mogelijk allemaal startgerechtigd te krijgen voor het WK. Dat betekent ook investeren in een paar jonge paarden en dat kan in het begin ten koste gaan van de resultaten. Het NK is gelukkig pas begin oktober, dus tegen die tijd hoop ik gewoon weer elke wedstrijd met het sterkste team te kunnen starten”, zei Weusthof, die met zijn team geheel in het nieuw gestoken was door de nieuwe hoofdsponsor van de stichting Het Twents Vierspan, Kuipers Logistics.

Bij de presentatie was ook de eerder dit jaar teruggetreden bondscoach Tjeerd Velstra. Die sprak lovende woorden aan het adres van Weusthof, vooral over diens inzet en betrouwbaarheid als het op een landenwedstrijd aankwam. “In de marathon en de vaardigheid is Mark de top van de wereld.” Over de samenwerking met diens opvolger, Harry de Ruijter, maakt Weusthof zich niet zo druk. “Toen Harry nog reed, was hij een van mijn beste collega’s. Nu zeggen ze wel dat het nooit best is wanneer een collega je baas wordt maar ik denk dat het wel losloopt.”

Zijn zwakkere punt, de dressuur, krijgt ook dit jaar zijn aandacht, zegt Weusthof. “In de wedstrijd vorige week in Horst leden de marathon en de vaardigheid daaronder maar er zijn bijna geen jaren voorbij gegaan dat ik geen marathon won, dus daar maak ik me niet zoveel zorgen over.”