Stelsel navigatiesysteem maakt excuses voortaan onmogelijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Stelsel navigatiesysteem maakt excuses voortaan onmogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 10:37

http://www.destentor.nl

Het gebeurt nog regelmatig dat ruiters verdwalen in de Veluwse bossen en pas na een (te) lange rit hun auto en paardentrailer terug weten te vinden.

Zeker als het mensen betreft die van buiten het gebied komen. Voor automobilisten en fietsers zijn er allerlei navigatiesystemen verkrijgbaar zodat ze overal en altijd weten waar op de aardbol ze zich bevinden. Voor ruiters en menners is er binnenkort - althans, voor zover het de gemeente Epe betreft - een knooppuntsysteem zoals dat al langer bestaat voor fieters. Wie van tevoren de daarbij behorende routekaart heeft gekocht of binnen heeft gehaald via internet kan altijd weten waar hij of zij zich bevindt, waar de dichtstbijzijnde horeca-gelegenheid is en zelfs waar (met paard) kan worden overnacht.

Het idee een knooppuntsysteem te ontwerpen leefde al langer bij het Hippisch Platform Epe maar moest wegens ziekte van één van de initiatiefnemers enige tijd in de ijskast worden gezet. Binnenkort gaat het er echter toch van komen: de paaltjes met de bordjes zijn reeds her en der geplaatst, donderdag 12 mei wordt het voor Nederland unieke stelsel van knooppuntroutes voor menners en ruiters officieel geopend. Dan moet ook de (interactieve) website operationeel zijn waarvan overzichtskaarten en GPS-informatie zijn te 'downloaden'.

Peter van der Oest, gepensioneerd marine-officier, is één van de initiatiefnemers (samen met Jos van Dragt en Dik Brummel). "Aanleiding," zegt hij, "is het jaarlijkse evenement de Eper Paarden Vierdaagse. De routes die de 600 deelnemers dan in georganiseerde vorm rijden wilden wij ook beschikbaar maken voor anderen, maar dan wel zodanig dat ze die in hun eigen tijd kunnen rijden of zelf samen kunnen stellen." Overgenomen werd het idee zoals dat ook al voor fietsers bestaat: bestaande ruiterroutes werden in kaart gebracht, hier en daar met door middel van tussenliggende paadjes met elkaar verbonden en vervolgens kreeg elk kruispunt een nummer. In totaal is zo ruim 140 kilometer aan paardenroutes met elkaar verbonden. Bij de realisering van het project kregen de lokale paardenliefhebbers de medewerking van de gemeente Epe, het Rijk, de provincie en andere betrokkenen, zoals boswachters, natuurbeheerders en particuliere grondeigenaren.

Van der Oest is ook voorzitter van de Eper Paarden Vierdaagse. "We hoorden heel vaak van deelnemers van buiten de gemeente: het is hier mooi, we rijden hier graag, maar hoe vinden we onze auto en trailer nu terug? Mensen verdwaalden. Vanuit het Hippisch Platform Epe, waar iedereen met problemen op paardengebied terecht kan, werd toen de projectgroep Hippisch Toerisme Epe opgericht die uiteindelijk het knooppuntsysteem ontwikkelde en realiseerde." Het stelsel beperkt zich vooralsnog tot de gemeente Epe. "Maar we staan wel open voor toenadering van andere gemeenten," zegt Van der Oest. "We willen graag onze kennis overdragen. Het zou mooi zijn als ons stelsel kan worden gekoppeld aan bijvoorbeeld eenzelfde stelsel in de gemeente Nunspeet.

Het systeem kent alleen maar voordelen, vindt hij. "Je kunt als ruiter altijd zelf bepalen waar je begint en hoe ver je wilt rijden, over paden waar je dat mag. Voor toezichthouders is dat ook prettig, want wie zich nu nog buiten de ruiterpaden begeeft heeft daarvoor echt geen excuus meer."

Verwant artikel:

[VN] Uniek knooppuntensysteem voor ruiters en menners in Epe

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:43

*\o/*

Wij waren van de zomer zo gigántisch verdwaald in dat gebied!

manic

Re: Stelsel navigatiesysteem maakt excuses voortaan onmogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:50

Super. Kunnen ze de rest van Nederland ook even doen? ;)

Ik ga maar eens een weekendje Epe plannen voor na 12 mei dan (buiten de vierdaagse)

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:56

Wat een goed idee!

Auroraluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:05

Geweldig ! Nu de rest van Nederland nog !

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:23

Ik ben in die omgeving ook een paar keer flink verdwaald (incl. naderend donker/onweer enz.) dankzij de Veluwetrailkaart, die niet meer is dan een rondje op een groene achtergrond en dat is dan je route, zonder herkenningspunten. 8)7 Als er dan een paar paaltjes in het bos ontbreken heb je geen idee meer welke kant je op moet. Ik heb me steeds afgevraagd waarom ze die paaltjes niet nummeren want dan kun je tenminste op de kaart terugzien wáár in het bos je staat. Als je een weg kruist vanuit een ruiterpad staat daar ook meestal geen straatnaam dus weet je nog niet waar je zit.
Tegenwoordig rijd ik met mijn GPS, dat is zó handig. Als je de parkeerplaats erin zet kun je altijd de weg terug naar de trailer vinden, ook in een onbekend bos. Het is zo heerlijk dat je lekker onbezorgt kunt dwalen. De GPS houd geen rekening met ruiterpaden maar zegt gewoon: de trailer staat zoveel km. in die richting. En dan kun je er zelf altijd wel een weg naartoe vinden over de ruiterpaden.
Maar genummerde paaltjes met een bijbehorende kaart: EINDELIJK! Goede ontwikkeling! +:)+

EP4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:44

Voor info en de interactieve kaart: zie www.paardenroute.nl

Er wordt nog druk aan gewerkt, maar e.e.a. is in een afrondende fase.

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:47

Motje11 schreef:
Ik ben in die omgeving ook een paar keer flink verdwaald (incl. naderend donker/onweer enz.) dankzij de Veluwetrailkaart, die niet meer is dan een rondje op een groene achtergrond en dat is dan je route, zonder herkenningspunten. 8)7 Als er dan een paar paaltjes in het bos ontbreken heb je geen idee meer welke kant je op moet. Ik heb me steeds afgevraagd waarom ze die paaltjes niet nummeren want dan kun je tenminste op de kaart terugzien wáár in het bos je staat. Als je een weg kruist vanuit een ruiterpad staat daar ook meestal geen straatnaam dus weet je nog niet waar je zit.
Tegenwoordig rijd ik met mijn GPS, dat is zó handig. Als je de parkeerplaats erin zet kun je altijd de weg terug naar de trailer vinden, ook in een onbekend bos. Het is zo heerlijk dat je lekker onbezorgt kunt dwalen. De GPS houd geen rekening met ruiterpaden maar zegt gewoon: de trailer staat zoveel km. in die richting. En dan kun je er zelf altijd wel een weg naartoe vinden over de ruiterpaden.
Maar genummerde paaltjes met een bijbehorende kaart: EINDELIJK! Goede ontwikkeling! +:)+

Ja, verschrikkelijk hé die kaart! en dan te bedenken dat dat rondje er 1 een kleur opstaat, en de paaltjes allerlei kleuren hebben :') :
http://i54.tinypic.com/28aoqiv.jpg

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:54

wollewaps schreef:
Ja, verschrikkelijk hé die kaart! en dan te bedenken dat dat rondje er 1 een kleur opstaat, en de paaltjes allerlei kleuren hebben :') :

Haha, ja die is wel héél druk! Maar links- en rechtsom hebben ook hun eigen kleur dus dat is op de kaart wel weer moeilijk weer te geven. Ik reed daar de route die eruitziet als een "sneeuwpop" een groot rondje en een klein rondje met in het midden een kruispunt. Een deel van de route kloppen de kleuren dus ook niet omdat je van "hand" veranderd. Op een kruispunt ontbraken de paaltjes en nadat ik de eerste keer na lang zoeken weer "een" route gevonden had ben ik een andere keer teruggegaan om eens te kijken hoe hij nou echt moest. Weer niets te vinden maar nu had ik sneller de juiste weg te pakken omdat ik het de vorige keer gevonden had. Nog een paar keer teruggeweest en ik ken het gebied nu wel ongeveer als m'n broekzak dankzij die slechte bewegwijzering. :D

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:57

haha, 't is inderdaad moeilijk weer te geven, maar dan nog, bij dit paaltje hadden we echt zoiets van uhhhh, okee, we zien wel waar we terecht komen :')
die route heb ik volgensmij ook gelopen, daar miste inderdaad de paaltjes!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:22

wollewaps schreef:
Motje11 schreef:

en de kleur paaltjes midden in het bos zomaar ophouden :+
dit hadden wij 2 jaar geleden, wij braaf 1 kleur volgen, en ging onwijs mooi.
tot een bepaald punt, alle kleuren waren er, behalve degene die wij wilden volgen. alle paden een stuk geprobeerd,maar vervolgens finaal verdwaald. zooooo fijn maar niet heus :n

thunderking

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:09

hihi ik zeg maar zo, volgens mij is er nog nooit iemand niet thuis gekomen!!

enriqo09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:39

goed idee heel makkelijk

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:46

thunderking schreef:
hihi ik zeg maar zo, volgens mij is er nog nooit iemand niet thuis gekomen!!
Die komen hier niet klagen... _O-

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:11

Jaaahh...
ideaal voor zo iemand zonder intern navigatisysteem als ik
had een keer met mn vader afgesproken op de zandvlakte (hij volgde de fietsroute en ik de ruiterroute) ik was echt vet verdwaald gelukkig is mn paardje wel wat slimmer en uiteindelijk ben ik er wel gekomen maar vraag me niet hoe :P

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 08:28

Dat is wel een hele mooie vooruitgang. :) en wat lowara zegt zijn wij ook wel eens tegen gekomen, we hadden een ontzettend mooie route gelopen en we waren volgens mij alweer op de terugweg toen we onze kleur niet meer tegen kwamen. Lekker makkelijk :+ we hebben het wel weer teruggevonden want wisten in welke richting de trailer stond maar toch, het is wel raar als je ineens niet meer weet waar je heen moet. Dit is zeker het proberen waard om dat door heel nederland te krijgen ook, als het zich goed gaat ontwikkelen. :j