Losse hindernissen bij cross ter discussie in Engeland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Losse hindernissen bij cross ter discussie in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 11:06

Nieuwsredactie / http://www.horseandhound.co.uk

Diverse Eventing autoriteiten roepen organisatoren van Eventing wedstrijden op om de losse ofwel draagbare hindernissen in de cross-country stevig vast te maken zodat zij bij het toucheren door het paard niet zomaar omhoog of los kunnen komen. Dit verzoekt volgt naar aanleiding van een aantal vallen als gevolg van het verschuiven van dergelijke hindernissen.

Tijdens een wedstrijd in Burnham Market te Norfolk, georganiseerd door de lokale Riding Club, op 6 maart jl. verschoven en vielen twee hindernissen na een touchering. Er waren bij deze wedstrijd geen ernstige verwondingen, maar de verschuiving van de hindernissen leidden wel tot vragen over in hoeverre deze hindernissen gecontroleerd worden volgens de Britse Eventing regels (BE). Volgens een woordvoerder van de organisatie worden regelmatig wedstrijden gehouden op die locatie en dit was de eerste keer dat er problemen ontstonden. “Wij zijn er vanuit gegaan dat bij het huur van de locatie de staat van het parcours veilig was om er een wedstrijd te houden”.

De organisator gaf aan dat de hindernissen niet vastgepend worden, maar de hindernissen worden regelmatig verplaatst zodat de grond goed blijft. Over de hindernissen en het parcours wordt goed nagedacht alvorens ze in Norfolk worden gehouden. De organisatie zal bij toekomstige wedstrijden overwegen om de betreffende hindernissen vast te maken.

Volgens de BE regels horen losse hindernissen op speciaal daarvoor omschreven richtlijnen bevestigd te zijn, daarna dienen ze gecontroleerd te worden. Niet elke wedstrijd hoeft echter onder deze BE reglementen gehouden te worden en deze organisaties hebben vaak geen procedure voor losse of draagbare hindernissen.

De BE wilde niet ingaan op het incident in Norfolk, volgens hun handboek horen de hindernissen goed vastgemaakt te worden, om te voorkomen dat paarden in of onder een hindernis terecht komen. Dit kan namelijk voor grote ongelukken zorgen.

Een Engelse verkoper van dergelijke hindernissen bevestigd dit. “Als de hindernissen ernstig verschuiven kan dit er voor zorgen dat paarden naar voren rollen met grote gevolgen van dien”. Als de hindernissen niet goed vast gemaakt worden op de bedoelde manier kan dit gevaar opleveren.

In oktober 2010 overleed een 15-jarige amazone na een val met haar paard. Volgens een ooggetuige kwam de hindernis een aantal centimeter omhoog toen het paard de hindernis toucheerde met de voorbenen.

Het hoofd van de Britse Riding Clubs Sarah Phillips benadrukte dat zij de clubs er aan gaan herinneren dat dergelijke hindernissen goed beveiligd behoren te zijn. “Er zijn strenge richtlijnen als clubs Eventing wedstrijden organiseren en wij adviseren hen om de BE richtlijnen te volgen."

De voorzitter van betreffend Riding Club heeft verder nog gezegd dat in de nabije toekomst er een schriftelijke overeenkomst zal komen waarin staat wie er verantwoordelijk is voor de hindernissen en de controle daarvan.

MelanieB

Re: Losse hindernissen bij cross ter discussie in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:32

En dan mensen nog zeggen vaak van 'ja maar het zit vast dat is gevaarlijk'.
Nee, als het los staat... dát is echt levensgevaarlijk :n

Ben benieuwd waar dit naartoe gaat. :j

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:55

“Wij zijn er vanuit gegaan dat bij het huur van de locatie de staat van het parcours veilig was om er een wedstrijd te houden”.

Ze moeten nergens vanuit gaan, zoiets check je toch?! :+

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:24

Ben ook wel benieuwd waar dit naar toegaat. Uiteindelijk is alles gevaarlijk maar iets wat zo half om half staat is nog gevaarlijker.

xx_Kelly_xx: daar dacht ik ook al meteen aan, je gaat er toch niet zomaar vanuit? :?

edelgold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:41

Voor deelnemers en paarden ,staat veiligheid boven alles.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:10

Goed dat ze er mee bezig gaan.
Hier in Nederland heb ik ook wel eens een hindernis een stukje zien rollen nadat de combinatie hem had geraakt.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:50

De reglementen van de KNHS zijn daar ook niet duidelijk over en dit is zeker een punt van discussie op dit moment kan ik je vertellen! De FEI heeft in 2008 al een aanbeveling gedaan mbt dit soort hindernissen, maar helaas loopt de KNHS daarin achter. Daarnaast moet ik wel zeggen dat een rotsvaste hindernis ook zo zijn nadelen kan hebben ,mbt de zogenaamde roterende val (soort van handstandoverslag van het paard waardoor de ruiter niet van zijn paard geworpen wordt maar eronder beland met alle gevolgen van dien. Maar als ze nou eens eerst beginnen met een duidelijke richtlijn, goed onderbouwd en daarbij de parcoursbouwers daarin opleiden en alle vernieuwingen bijscholen, dan zijn we al een heel eind. Zowel mbt de veiligheid als mbt aansprakelijkheid....

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:03

Ik meen me ook te herinneren dat de SP pas toch wou dat de vaste hindernissen verboden moesten worden in de eventing? Misschien moeten ze hier dan ook even naar kijken..
Losse hindernissen zijn levensgevaarlijk. Benieuwd hoe dit verder gaat.

enriqo09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:40

goed dat ze dit eens na gaan kijken allemaal

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:38

het is beiden gevaarlijk, staan de hindernissen vast en ze gaan er niet goed overheen breekt zon beest zn nek, maar als hij los staat en word geraakt rolt t misschien mee.. vind het maar 3x niks..

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:19

Ik snap niet dat ze niet een soort.. 'blokken' systeem maken, zoals bij een muur (hindernis), ik vind het ook beide niks, das de reden dat ik geen cross wil en zal rijden. :n

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:22

Ik ben zelf een rensportliefhebber, vind hordenrennen dan wel 3x niks, maar dit zie ik dan liever.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:49

wat wordt er nou bedoeld met losse hindernissen
naar mijn weten zijn het toch allemaal vaste hindernissen ?

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:06

Met losse hindernissen worden prefabs bedoeld. Dit zijn kant en klare cross hindernissen die je makkelijk kan verplaatsen omdat je ze in zijn geheel op kan pakken en verzetten (met vorkhefje dan wel, want het weegt aardig wat). Veel huisjes-achtige hindernissen bijv zijn prefabs.