Haflinger meest gemolken paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Haflinger meest gemolken paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 15:34

Nieuwsredactie / www.terpruts.be / http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... paard.aspx

Nederland telt 25 bedrijven die paarden melken en in Vlaanderen zijn dat er dertien. De Haflinger is het meest voorkomende ras op deze bedrijven. Andere gebruikte rassen zijn het Belgisch Warmbloed Paard, Tinker, New Forest en de NRPS. Dat blijkt uit een enquete door medewerkers van de Faculteit Diergeneeskunde en het Centraal Orgaan voor Kwlaiteitsaangelegenheden in de Zuivel in Leusden, gepubliceerd in het Tijdschrift voor Diergeneeskunde.

De haflinger, afkomstig uit Oostenrijk, hebben een zeer zacht karakter en zijn zeer vruchtbaar, waardoor ze uitzonderlijk goed geschikt zijn voor de melkproductie. Het melken gaat als volgt te werk. Als het veulen ongeveer 6 weken oud is en al korreltjes eet, kan men beginnen met het melken van de merrie. ’s Morgens krijgen merrie en veulen kracht en ruwvoeder. Een uurtje later worden merrie en veulen gescheiden. Tijdens de 4 uur dat ze gescheiden zijn kunnen ze ruwvoeder eten naar believen. Na 4 u wordt er gemolken en daarna krijgen ze een eiwitrijke voeding verrijkt met vitaminen. ’s Avonds wordt er nog een keer gemolken en na de melkbeurt gaan alle merries en veulens samen op de wei. Men kan de merries ongeveer 6 maanden melken. Daarna worden de veulens gespeend, zodat de merrie zich in alle rust kan klaarmaken voor de geboorte van het volgende veulen.

Nayomie

Re: Haflinger meest gemolken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:35

Ik heb wel eens gezien hoe ze dat doen. Maar toch drink ik het liever niet. Had een keer geprobeert, maar was niet echt lekker, vond ik. :P

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:13

maar paardenmelk wordt niet alleen gebruikt om te drinken Biggers, er wordt bv ook zalf van gemaakt die ideaal is voor mensen met eczeem.
Kijk hier maar eens: http://www.paardenmelk.net/

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:15

Ik ben met school eens naar een paardenmelkerij geweest, was erg leuk! Heb de melk ook mogen proeven en het smaakte niet echt extreem naar iets, meer water dat een heeeeeel klein beetje zoet proeft.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 07:00

sans6 schreef:
maar paardenmelk wordt niet alleen gebruikt om te drinken Biggers, er wordt bv ook zalf van gemaakt die ideaal is voor mensen met eczeem.
Kijk hier maar eens: http://www.paardenmelk.net/

Ah, fijn. Nu weet ik waar mijn zalfje van gemaakt is. :)
(heb zelf ook exceem. :P )

paardenfann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:41

hihi ik lust zelf ook geen paardenmelk